FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE DOM 2011-10-04 Meddelad i Karlstad Mål nr 3229-11 E 3254-11 E Sida 1 (3) 1. Skandinavisk Hälsovård AB, 556596-1975 (mål nr. 3229-11) Box 136 781 22 Borlänge 2. Dedicare AB, 556516-1501 (mål nr. 3254-11) Kungsholms strand 147 112 48 Stockholm Ombud för 2: Jur.kand. Anna Gustafsson Advokatfirman Törngren Magnell KB Regeringsgatan 38 111 56 Stockholm MOTPART Örebro läns landsting, Upphandlingsenheten Box 1613 701 16 Örebro SAKEN KONKURRENSVERKET 2011 -10- 0 7 Avd Dnr Doss Aktbil Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (2007:1091; LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten förordnar att Örebro läns landstings upphandling av bemanningstjänster (11OLL847) ska göras om. BAKGRUND Örebro läns landsting (härefter landstinget) har inlett en upphandling be­ nämnd "Bemanningstjänster, hyrläkare (1 l OLL 847). Anbud har getts in av bl.a. Skandinavisk Hälsovård AB och Dedicare AB. Landstinget har emellertid beslutat att anta anbud från andra anbudsgivare. Dok.Id 42249 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom,se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3229-11 E 2011-10-04 3254-11 E Skandinavisk Hälsovård AB och Dedicare AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den görs om i sin helhet. Skandinavisk Hälsovård AB anför bl.a. följande. Enligt förfrågningsunder­ laget ska anbudspriserna inkludera samtliga kostnader, såsom kostnader för administration, löner, skatter och sociala avgifter, semesterersättning, eventuella pensionsförsäkringar, traktamenten, restid, resor, boende och utbildning mm. Landstinget har vid tilldelningen helt åsidosatt dessa prin­ ciper. Det är uppenbart att de priser en del företag lämnat för vissa läkarka­ tegorier, vissa tider på dygnet (extremfall O kr/tim för kvällsjour) eller för längre uppdrag (4 veckor respektive 12 veckor) är helt ohållbara utifrån landstingets eget resonemang. Många bolag har visat prov på en långtgå­ ende kreativitet i prissättningen för att få ett sammanräknat lägre pris, fullt medvetna om att de då inte kommer att kunna leverera offererade läkarka­ tegorier, eller läkare för längre uppdrag eller för jourtid. Detta gäller även upphandling av läkare till psykiatri och övriga specialiteter. Även vad gäll­ er finansiell och ekonomisk ställning, samt teknisk förmåga och kapacitet har man i viss mån åsidosatt sina egna krav. Dedicare AB anför bl.a. följande. Landstinget har åsidosatt flertalet princi­ per, bland annat likabehandlingsprincipen och principen om transparens och förutsebarhet. Detta har skett på grund av förfrågningsunderlagets bris­ tande utformning genom att utvärderingskriterierna inte varit tillräckligt fattbara och synliga och att referenstagningen lämnat stort utrymme för subjektivitet. Den onödigt komplicerade beskrivningen av utvärderings­ modellen och dess beräkning medför stora svårigheter för anbudsgivare att avgöra vad landstinget tillmäter betydelse i upphandlingen. Vad gäller re­ ferenstagningen angav förfrågningsunderlaget en poängskala som skulle tillämpas. Dock har ytterligare kommentarer från referenspersoner noterats och sedan tolkats i andra hand av landstingets referensgrupp. Denna god­ tycklighet, som strider mot kraven på förutsebarhet och öppenhet, har med- I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 3229-11 E I KARLSTAD 2011-10-04 3254-11 E fört att leverantörerna varken behandlats lika eller getts så lika förutsätt­ ningar som möjligt. Den har även möjliggjort en icke-enhetlig bedömning av utvärderingskriteriet kvalitet. Landstinget medger att upphandlingen görs om i sin helhet. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 2 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Parterna i målet är numera ense om att det föreligger brister i förfrågnings­ underlaget och att bristerna inte är godtagbara med avseende på bestäm­ melserna i LOU. Förvaltningsrätten finner inte skäl för annan bedömning. Det föreligger därför grund för ingripande enligt LOU. Eftersom det är fråga om brister i förfrågningsunderlaget ska upphandlingen i enlighet med parternas samstämmiga uppfattning göras om. �-;._;;;:..." . - Lennart Furufors rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1 B, LOU). �·: Föredragande har varit Lars Överström -��--c::�:".-'::�--- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag, För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas ståt förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bö.r meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnumm.er. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU