FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Persson SÖKANDE AB Inge Liljas Städservice, 556239-7538 Box 1426 251 14 Helsingborg MOTPART Helsingborgs stad 251 89 Helsingborg Ombud: Stadsjuristen Elin Ask Adress som ovan SAKEN Sida 1 (5) DOM 1 2 Mål nr 6235-10 E 2010 -05- Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Helsingborgs stad får avsluta upphandlingen avseende städ- och renhåll­ ningsservice för Sundstorgsgaraget först efter att staden gjort en ny utvär­ dering där den rättelse som Städax vidtagit av sitt anbud inte får beaktas. �-�--�·'"=" �, -�·� , 2010 ·05- 1 8 Dok.Id 9529 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 6235-10 E IMALMÖ Avdelning 1 2010 -05- 1 2 YRKANDENM.M. flelsingborgs stad genomför en upphandling av städ- och renhållningsser- ' vice för Sundstorgsgaraget (dnr 162/10). Upphandlingen genomförs som .. ". ,_; bnförenkladupphandlingenligtLOU. AB Inge Liljas Städservice (Liljas) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och anför bl.a. följande. Liljas anbud uppgick till 433 140 kr per år och Städax HB:s (Städax) anbud uppgick till 465 000 kr per år. Efter anbudsöppningen fick Städax möjlighet att räkna om en anbudsdel, Garage Dunkers kulturhus, då man sett att deras pris baserades på fler gånger än vad som efterfrågats. Detta gjorde att Städax anbud uppgick till 432 200 kr per år och dänned vann uppdraget. Enligt LOU får rättelse vidtas vid fel­ skrivning eller vid felräkning. I det här fallet rör det sig varken om felräk­ ning eller om felskrivning utan Städax har antingen feltolkat underlaget eller beräknat uppdragets tidsåtgång högt. Helsingborgs stad (staden) bestrider bifall till ansökan och anför i huvud­ sak följande. När anbuden gicks igenom framkom att Städax hade lämnat ett anmärkningsvärt högt pris, 40 000 kr, på den del som avsåg renhållning av Garage Dunkers kulturhus. Vid granskning av Städax anbud stod det klart att Städax baserat sitt pris på 133 städtimmar per år vilket kan jämfö­ ras med Liljas anbud där priset på 6 192 kr baserats på en tidsåtgång om 26 städtimmar per år. Av förfrågningsunderlaget framgår att renhållningen av garaget skulle utföras med en frekvens av en gång per månad förutom vad gäller törm1ing av papperskorgar som skulle ske varje vecka. Mot bakgrund av det arbete som skulle utföras beträffande Garage Dunkers kulturhus tedde det sig uppenbart för staden att Städax gjort någon form av felräk­ ning när bolaget angett att tidsåtgången för städningen skulle uppgå till 133 tirmnar per år. Staden kontaktade därför Städax och efterhörde hur man kommit fram till att det skulle ta 133 timmar per år att. utföra den efterfrå- i,-, �,,. '"'" FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Sida 3 DOM 6235-10 E 2010 =05- 11 gade tjänsten. Städax insåg att man räknat fel, då man baserat sitt pris på fler gånger än vad som efterfrågats, och rättade därvid sitt anbud. Staden accepterade rättningen av det uppenbara felet. Städax ursprungliga anbud uppgick till 465 000 kr per år men efter det att bolaget getts möjlighet att rätta anbudsdelen uppgick anbudet till 432 200 kr per år. I förevarande fall har Städax således getts möjlighet att rätta sitt anbud eftersom det var uppenbart att bolaget räknat fel. Om Liljas eller någon av de andra anbuds­ givarna hade räknat fel på motsvarande sätt hade de givetvis också getts möjlighet att rätta sina anbud. Med hänsyn härtill kan det konstateras att likabehandlingsprincipen inte trätts för när. Vidare har stadens agerande inte innebmit någon konkurrensbegränsning utan agerandet hru· snarare främjat konkurrensen genom att den anbudsgivare som lämnat det mest konkurrenskraftiga anbudet också tilldelats kontraktet. Städax har uppfyllt de krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget och har lämnat det lägsta anbudet. Mot bakgrund härav och då staden agerat inom ramen för de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU saknas det grund för att beslu­ ta att upphandlingen ska göras om eller att den inte får avslutas förrän rät­ telse gjorts. Förvaltningsrätten har den 26 mars 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innru1 något annat har beslutats. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunder­ laget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som fun­ nits med i förfrågningsunderlaget. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6235-10 E IMALMÖ Avdelning 1 2010 =ll'i- 1 2 Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Av 15 kap. 12 § LOU följer att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får även begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkur­ rensbegränsning. I det i målet aktuella förfrågningsunderlaget anges i punkt 1.3 "Utvärde­ ring och tilldelning av kontrakt" att avtal kommer att tilldelas den leveran­ tör som uppfyller samtliga krav och har lägst totala anbudspris för städom­ rådet i enlighet med svarsbilagan. I bilaga 1 till förfrågningsunderlaget, den tekniska specifikationen, anges att renhållning i Garage Dunkers Kulturhus ska ske en gång per månad, förutom tömning av papperskorgar och byte av insatspåsar som ska ske en gång per vecka. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att bestämmelserna i 15 kap. LOU är tillämpliga vid upphandlingsförfaranden under tröskelvärdena. Bestämmelsen i 15 kap. 12 § LOU som ger upphandlande myndighet möj­ lighet att tillåta rättelse tar sikte på felräkningar, som t.ex. att det totala FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2010 -05- 1 2 priset är felsummerat. Vid sådana förhållanden framgår således oftast de uppgifter som legat till gnmd för felräkningen i anbudet. I förevarande fall har Städax i sitt anbud angett att anbudspriset för uppdraget avseende Ga­ rage Dunkers kulturhus uppgår till 40 000 kr per år. Vidare har Städax an­ gett att det antal städtimmar som anbudet baseras på uppgår till 133 timmar per år och att det timpris som anbudspriset baseras på uppgår till 300 kr per timme. Enligt förvaltningsrätten visar den information som lämnats i anbu­ det inte på att Städax har gj01i en uppenbar felräkning av priset. Vid en jämförelse av Städax anbud och Liljas anbud har staden gjort antagandet att Städax på något sätt baserat priset på fel uppgifter. I skrivelse har Städ­ ax klargjort att man baserat sitt pris på fler städtillfällen än vad som efter~ frågats. Den rättelse som Städax vidtagit av sitt anbud har inneburit att an­ budet blivit ett annat än det som ursprungligen förelegat och därigenom har Städax vunnit upphandlingen. Enligt förvaltningsrätten kan denna typ av felberäkning inte anses vara en uppenbar felräkning. Mot bakgrund av det anförda anser förvaltningsrätten att staden medgivit en otillåten rättelse av Städax anbud. Med anledning härav får upphandlingen således avslutas först efter det att staden gjort en ny utvärdering där den rättelse som Städax vidtagit av sitt anbud inte får beaktas. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 26 mars 2010 upphör härmed att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lb) Sida 5 6235-10 E i�1lI �� Ola �rändström