FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr ILULEÅ 2016-05-13 1002-16 Enhet 1 Meddelad i Luleå SÖKANDE � o r -05- 16 BKE TeleCom Aktiebolag, 556 465-1551 Ramgatan2 B 653 41 Karlstad MOTPART Norrbottens läns landsting 971 89 Luleå SAKEN Ansökan om överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. .; KONKURRENSVERKET kid Onr �. Aktbll .., .-il- __,._.....,..._ 1 I.. ' i � Dok.Id 75875 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.domstoI.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1002-16 ILULEÅ 2016-05-13 BAKGRUND Norrbottens läns landsting genomförde upphandling av telefoner och tillbe­ hör, dnr. 329 4-1 4, genom öppet förfarande. Fyra anbud kom in, varav ett från BKE TeleCom A B (BKE). Kommunen uteslöt BKE:s anbud med moti- . veringen att ingen produktdokumentation har bifogats anbudet. Kommunen beslutade att anta annan leverantörs anbud. PARTERNAS INSTÄLLNING BKE BKE ansöker om överprövning och yrkar att den ska rättas genom att BKE:s anbud utvärderas samt att BKE tilldelas kontrakt. BKE framför i huvudsak följande. BKE:s anbud uppfyller alla ska-krav i förfrågningsunderlaget. Landstingets utvärdering strider mot LOU då anbudet trots det har förkas­ tats. Av de administrativa föreskrifterna framgår att produktinformation innehål­ lande tekniska specifikationer för offererade produkter ska bifogas anbudet. Landstinget har inte specificerat på vilket sätt produktspecifikationerna ska lämnas in. BKE har, i enligt med sådant krav i förfrågningsunderlaget, läm­ nat inloggningsuppgifter till en webshop där alla produkter och produktspe­ cifikationer finns. Landstingets personal har under anbudstiden ringt upp BKE och fått en genomgång av webshopen samt visning av produkterna med produktspecifikationer. Landstinget har förstått att produktinformation­ en finns i webshopen. Produktinformationen är bifogad anbudet genom att anbudet innehåller webadress och inloggning till BKE:s webshop. BKE har vidare offererat de exakta produkter som landstinget har föreslagit varför produktspecifikationer av speciell art inte kan vara nödvändigt. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 002-16 ILULEÅ 2016-05-13 Eftersom BKE har uppfyllt alla ska-krav och har ett lägre pris än anbud­ svinnaren borde det tilldelas kontrakt. SKÄLENFÖRAVGÖRANDET F rågan i målet är om landstinget brutit mot LOU genom att utesluta BKE:s anbud och om BKE därigenom har lidit eller kan komma att lida skada. Avförfrågningsunderlaget, administrativaföreskrifter, punkten2.4.1 (Elektroniskt anbud) framgår att "anbudet ska lämnas in elektroniskt". Av förfrågningsunderlaget, administrativa föreskrifter, punkten 2.4.5 (Anbudets innehåll och avlämnande) framgår bl.a. följande. Följande ifyllda bilagor ska medfölja anbudssvaret: • Bilaga 1 -Anbudsformulär Krav, Prismall-xls (innehåller flera flikar) • Bilaga 2 - Svarsblankett • • Sådant som inte lämpar sig att bifogas elektroniskt (exempelvis tryckta kataloger och broschyrer) ska skickas via post eller lämnas med bud och ska vara NLL till­ handa senast sista anbudsdag. Avförfrågningsunderlaget,administrativaföreskrifter,punkten4.1.1 (Pro­ duktinformation) framgår att "till anbudet ska lämplig dokumentation bifo­ gas avseende offererade produkter i form av exempelvis aktuella produktka­ taloger, produktblad och broschyrer". Enligt förvaltningsrättens bedömning framgår det klart och tydligt av för­ frågningsunderlaget att produktdokumentation ska bifogas anbudet, samt att detta ska ske elektroniskt eller, när så inte är lämpligt, per post eller via bud. Bilaga 3 -Tidigare erfarenhet Produktdokumentation innehållande tekniska specifikationer för offerera­ de produkter FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1002-16 2016-05- 13 Syftet med ett krav p å produktdokumentation få r anses vara att den upp­ handlande myndigheten ska kunna kontrollera direkt i anbudet om de offere­ rade produkterna uppfyller aktuella produktkrav. För en normalt aktsam anbudsgivare måste det därför framstå som klart att en hänvisning till pro­ duktinformation i en webshop och inloggningsuppgifter till densamma inte är tillräckligt för att uppfylla kravet på att dokumentationen ska bifogas. Kravet på att bifoga produktdokumentation kan inte anses oproportionerligt eller "inte nödvändigt". Eftersom BKE inte har lämnat in produktdokumentation uppfyller det inte ska-kravet på att bifoga sådan dokumentation. Landstinget har således inte brutit mot LOU genom att utesluta BKE:s anbud. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i formulär DV 3109/ 1 C LOU ( se bilaga). Eva Beselin Sanne Carlsson har föredragit målet. ILULEÅ 4 Ii, � HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND I� ', � SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. u - Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Bilaga °' 0 - :>c<"l 0 www.domstol.se 2. ,i