FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Elisabet Heimer SÖKANDE Bonliva AB, 556857-2886 Sankt Eriksgatan 117, 9 tr. 113 43 Stockholm MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling DOM 2018-12-07 Meddelad i Falun Mål nr 4022-18 Sida 1 (4) Dok.Id 235742 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,vww.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4022-18 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Dalarna upphandlar ramavtal för bemanningstjänst avseende specialistläkare inom allmänmedicin och övriga specialiteter (LD18/00966) genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut fattades den 7 september 2018. Bonliva AB yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud ska utvärderas på ett likabehandlande sätt och enligt de angivna utvärderingskriterierna. Bolaget yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför i huvudsak att dess anbud uppfyller samtliga obligatoriska krav. Landstinget anser att begäran om omprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Av Bonlivas bilaga "Kvalitetssäkring och avvikelsehantering - Kvalitetssäkring av konsult" framgår att vissa kontroller genomförs, men inte kontroller som uppfyller det obligatoriska kravet i punkt 9.1 under­ punkt 4 i Mall för upphandlingskontrakt. Landstinget kan inte av rutin­ beskrivningarna utläsa att Bonliva har rutiner för att säkerställa att läkare har bedrivit klinisk verksamhet de senaste två åren inom aktuell specialitet. Bonliva har därmed inte uppfyllt det obligatoriska kravet. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förutsättningar för förvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grund av vad Bonliva anfört är visat att landstinget brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bonliva lidit eller kan komma att lida skada Gfr 20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (se 4 kap. 1 § LOU). Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4022-18 IFALUN Av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2016 ref. 37 II framgår att när en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå från att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna ett anbud. Om kravet har en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen och inte i sig kan anses oproportionerligt är det inte förenligt med likabehandlingsprincipen att godta anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav. Förvaltningsrättens bedömning Av upphandlingens administrativa föreskrifter (punkt 4.4) framgår bl.a. följande. Leverantör ska styrka sin tekniska förmåga och kapacitet. Som bevis ska anbudet innehålla: 1. En beskrivning av leverantörens rutiner för kontroll av läkare. Leverantör ska bifoga rutinbeskrivningar på samtliga punkter 1-13 (Enligt punkt 9.1 i Mall för upphandlingskontrakt). Av dokumentet Mall för upphandlingskontrakt (punkt 9.1 underpunkt 4) framgår följande. Leverantören har rutiner för och intygar att läkare: 4. Bedrivit klinisk verksamhet de senaste två åren inom aktuell specialitet. Av ordalydelsen i punkterna framgår att det är ett obligatoriskt krav att anbudsgivare ska bifoga rutinbeskrivning avseende kontroll över att läkaren har bedrivit klinisk verksamhet de senaste två åren inom aktuell specialitet. Bonliva har i sin handling "Kvalitetssäkring och avvikelsehantering" uppgett att bolaget tar in CV och att de ska kunna se att konsulten har en klinisk erfarenhet om minst två år. Det är inte samma sak. Det framgår inte av dokumentet att det finns rutin om att verksamhet ska ha bedrivits de senaste två åren. Bonliva har därmed inte uppfyllt det obligatoriska kravet. Kravet har vidare en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4022-18 IFALUN och är inte oproportionerligt. Landstinget har därmed rätteligen förkastat anbudet och ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Reb Kerstinsdotter förvaltningsrättsfiskal 00 ?i Ii!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att Överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på ,vww.domstol.se. .----------------------------------- ---------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se