FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2017-05-22 Mål nr 1119-17 KONKURRENSVERKET_ 2017 -05- 2 2 Linköpings Finstäd AB, 559059-0450 Klostergatan 35 582 23 Linköping Ombud: Jur.kand. Jessica Kling Maminza Juristbyrå Järnvägsgatan 10 582 22 Linköping MOTPART Linköpings kommun 581 81 Linköping Avd Dnr KSnr Aktbll 1 SÖKANDE Meddelad i Linköping Ombud: Sabina Fajkovic Kommunalförbundet Fjärde storstadsregionen, Upphandlingscenter Slottsgatan 118 602 22 Norrköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentligt upp­ handling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 285985 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN Linköpings kommun (Kommunen) genomför upphandlingen "Städtjänster Hagbyskolan med närliggande förskolor" med dnr UH-2016-185. Upphand­ lingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt LOU och tilldelnings­ grunden är lägsta pris. Genom tilldelningsbeslut den 10 februari 2017 antogs Fervent Cleaning Company AB som leverantör i upphandlingen. Linköpings Finstäd AB:s (Finstäd) anbud förkastades eftersom samtliga obligatoriska krav bedömdes inte vara uppfyllda. Finstäd ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att rättelse ska ske på så sätt att ny anbudsutvärdering görs varvid bolagets anbud beak­ tas. Kommunen bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Finstäd Ekonomisk stabilitet Eftersom en nyetablerad verksamhet inte kan erhålla efterfrågad rating via till exempel Bisnode så pass kort inpå ett bolags bildande, stod det klart att efterfrågat krav om en rating sex enligt Bisnode inte skulle uppfyllas. Efter anmodan från Kommunen lämnades därför en förklaring jämte fyra bilagor för att påvisa att kravet avseende ekonomisk stabilitet är uppfyllt. Eftersom Finstäd är ett nyetablerat företag är tredje stycket i punkten 7.0 i Skakravsbilagan avseende ekonomisk stabilitet tillämpligt. Enligt uppgift från Bisnode är det inte möjligt för ett nyetablerat företag att erhålla rating 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 sex. För att ett nyetablerat företag ska kunna erhålla en rating över fem krävs att företaget har upprättat minst ett årsbokslut. Det står klart att Fin­ städ inte kan erhålla efterfrågad rating sex eftersom något bokslut inte finns. Kravet är emellertid ställt på ett sådant sätt att anbudsgivaren ska visa att anbudsgivaren har en ekonomisk stabilitet. Om detta inte kan visas genom rating sex hos Bisnode eller motsvarande hos annat kreditvärderingsföretag har anbudsgivaren att visa att denne har en ekonomisk stabil bas. I detta avseende lämnades förklaring till varför en rating om sex inte kunde uppnås hos Bisnode och handlingar som styrker att det finns en erforderlig ekono­ misk stabilitet för fullgörande av upphandlingen. Av inlämnad förklaring framgår att den verksamhet som bedrivs i nuvarande bolag sedan tidigare har bedrivits genom enskild näringsverksamhet. Under 2016 bildades Linköpings Finstäd AB och den verksamhet som tidigare be­ drivits genom den enskilda näringsverksamheten flyttades över till bolaget. Till förklaringen bifogades registreringsbevis för såväl den enskilda nä­ ringsverksamheten som för bolaget. Vidare bifogades överlåtelsehandlingar avseende verksarnhetsöverlåtelsen mellan den enskilda näringsverksamhet­ en och bolaget jämte ekonomiska parametrar för den verksamhet som bola­ get förvärvade. Sammantaget utgör den lämnade förklaringen jämte bilagorna erforderligt bevis för att det ställda kravet avseende ekonomisk stablitet är uppfyllt Teknisk och yrkesmässig kapacitet För att påvisa att kravet avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet är upp­ fyllt lämnades en sammanställning jämte fyra bilagor. Av handlingarna framgår att aktuell person i ledningen, under perioden den 1 januari 2014-- 31 december 2015, har varit heltidsanställd som arbetsledare i ett företag I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I LINKÖPING som bedrivit städentreprenader med en omsättning över 1 500 000 SEK för verksamhetsåren 2014 och 2015. Av inlämnat ev framgår att arbetsledaren kontinuerligt har utfört golvvård sedan 2010. När det gäller utbildning inom golvvård framgår vidare att ar­ betsledaren under 2012-2016 har genomgått utbildningar inom golvvård. Det framgår således med all tydlighet att arbetsledaren innehar erforderlig erfarenhet och utbildning inom golvvård och att kravet avseende utbildning och erfarenhet är uppfyllt. Det ska i sammanhanget noteras att det av kravet i punkten 4.0 i Skakravsbi­ lagan framgår att bevis för att kvalificeringskrav är uppfyllt kan utgöras av arbetsintyg, arbetsgivarintyg eller annat likvärdigt bevismedel. I detta avse­ ende kan den dokumentation som lämnades till Kommunen inte anses ut­ göra annat än likvärdigt bevismedel för att påvisa att ställda krav är upp­ fyllda. Det ska vidare noteras att det i punkten 11. 0 i Skakravsbilagan inte ställs krav på att intyg eller annat likvärdigt bevismedel ska kunna presenteras vid anbudsinlämning, utan kravet på utbildning och erfarenhet ska senast vid avtalsstart kunna styrkas. Det finns således inte möjlighet för Kommunen att vid kvalificeringsfasen kräva in bevismedel kring exempelvis omfattningen av genomgången utbildning eller i övrigt kräva intyg på att personal som utför golvvård uppfyller ställda krav. Att Kommunen i detta avseende anför att Finstäd skulle ha inkommit med preciseringar kring kravet i punkten 11.0 i Skakravsbilagan kan inte ses på annat sätt än att bolaget har särbe­ handlats, såtillvida att inte övriga anbudsgivare ska presentera och inkomma med bevismedel för att kravet är uppfyllt redan vid anbudsfasen. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I LINKÖPING Kommunen Ekonomisk stabilitet Finstäd uppfyller inte uppställt kvalificeringskrav avseende ekonomisk sta­ bilitet. Vid kontrollen av kvalificeringskravet visade det sig att Finstäd hade en rating fyra hos Bisnode, varför bolaget i enlighet med förfrågningsun­ derlaget anmodades att inkomma med en godtagbar förklaring till ratingen samt inge underlag som visar en ekonomisk stabilitet som motsvarar efter­ frågad rating sex enligt Bisnode eller motsvarande rating hos annat kredit­ värderingsföretag. Vidare omfattas Finstäd av andra stycket i punkten 7.1 i Skakravsbilagan. Av andra stycket framgår tydligt att det avser anbudsgivare som går att kon­ trollera enligt Bisnode, men som har en lägre rating än sex. Finstäd uppfyll­ ler detta krav då bolaget gick att kontrollera enligt Bisnode och hade en lägre rating än sex, nämligen fyra. Inkommen förklaring från Finstäd bedömdes inte vara godtagbar, vilket ut­ gjorde skäl för att förkasta bolagets anbud. Anledningen till att förklaringen avseende ekonomisk stabilitet inte kunde godtas var att det endast hänvisa­ des till ett annat företags omsättning, nämligen till den enskilda närings­ verksamheten Linköpings Finstäd samt till det företagets räkenskaper. Före­ taget förvärvades under 2016 av Finstäd. Av Förvaltningsrätten i Linkö­ pings mål 7949-16 framgår att domstolen redan har fastslagit att Finstäd under samma omständigheter inte har visat att bolaget har en ekonomisk stabil bas eftersom det saknas förklaring till hur den enskilda näringsverk­ samhetens ekonomiska ställning förhåller sig till Finstäds ekonomiska ställ­ ning eller påverkar dess ekonomiska bas. Finstäds anbud har således rätteli­ gen förkastas på denna grund. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I LINKÖPING Teknisk och yrkesmässig kapacitet Finstäd är ett nyetablerat företag under 2016. Finstäd har i sitt anbud hänvi­ sat till offererad arbetsledares ev för att styrka att kravet på utbildning gäl­ lande golvvård i punkten 11.0 i Skakravsbilagan uppfylls. Ur cv:t går att utläsa att arbetsledaren har genomgått interna utbildningar inom golvvård under 2012-2016. Av cv:t framgår dock inte omfattningen av dessa golv­ vårdsutbildningar. Enligt punkten 11.0 i Skakravsbilagan är det ett krav att golvvårdsutbildningen ska ha en omfattning på minst två heldagar. Vidare ska arbetsledaren ha minst tre års erfarenhet av arbetsledning inom golvvård. Inte heller detta krav uppfylls då det ingenstans i anbudet framgår att så är fallet. Det är således inte fråga om att ett annat bevismedel än de som exemplifieras i punkten 4.1 i Skakravsbilagan inte har accepterats. Det bör dock ändå påpekas att även om arbetsledarens ev hade visat på att denne har minst tre års erfarenhet av arbetsledning inom golvvård, vilket det inte gör, så kan inte ev anses vara ett sådant likvärdigt bevismedel som avses i punkten 4.1. Invändningen om att kraven på utbildning och erfarenhet i Finstäds fall ska bevisas senast vid avtalsstart tillbakavisas. Sista stycket i punkten 11.0 i Skakravsbilagan gäller inte för den situationen då anbudsgivaren har ett nye­ tablerat företag under 2016 eller tidigare. I detta fall gäller i stället vad som framgår av andra och tredje stycket i punkterna 4.0 och 4.1. Tredje stycket i punkten 4.0 hänvisar endast till att de erfarenhets- och utbildningskrav som ställs i avsnitt 9.0 och 11.0 ska vara uppfyllda. Vidare framgår tydligt av punkten 4.1 att anbudsgivaren efter anmodan ska inkomma med bevis på att uppställt kvalificeringskrav är uppfyllt. Bevis för att uppställt kvalifice­ ringskrav enligt avsnitt 4.0 tredje stycket kan utgöras av arbetsintyg, arbets­ givarintyg eller annat likvärdigt bevismedel. Det är därmed visat att Finstäd 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I LINKÖPING inte har inkommit med bevismedel som styrker kraven i tredje stycket i punkten 4.0 i Skakravsbilagan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. LOU upphävdes den 1 januari 2017. Enligt 4 p. ikraftträdande- och över­ gångsbestämmelserna till den nya lagen (2016:115) om offentlig upphand­ ling gäller dock äldre LOU för sådana upphandlingar som påbörjades innan den 1 januari 2017. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leveran­ tören har lidit eller kan komma att lida skada. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska dessutom principer­ na om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av förfrågningsunderlaget Skakravsbilaga framgår bl.a. följande. 4.0 Kvalificeringskrav -Teknisk och yrkesmässig kapacitet En kontroll kommer att göras av huruvida anbudsgivaren har tillräcklig teknisk och yrkes­ mässig kapacitet för att fullgöra nu aktuell städentreprenad. Anbudsgivaren ska ha god kunskap och praktisk erfarenhet av städentreprenader. Anbudsgivaren ska därför styrka att denne bedrivit städentreprenader i yrkesmässig näringsverksamhet under de två (2) senaste 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I LINKÖPING verksamhetsåren (2014, 2015) och haft en sammanlagd omsättning uppgående till minst en miljon femhundra tusen (I 500 000) SEK per verksamhetsår. För anbudsgivare som har ett nyetablerat företag under år 2016 eller tidigare för gäller följande kvalificeringskrav. Minst en (I) personer i det nyetablerade företagets ledning ska under perioden 1 januari 2014 till och med 31 december 2015 ha varit heltidsanställda som arbetsledare och uppfylla krav som anges i avsnitt 9.0 och 11.0, nedan, i ett företag som bedrivit städentreprenader i yrkesmässig näringsverksamhet med en sammanlagd omsättning uppgående till minst en­ miljonfemhundratusen (1 500 000) SEK per verksamhetsår (2014 och 2015). 4.1 Krav Anbudsgivaren ska efter Upphandlingscenters anmodan inom ovan angiven tidsfrist in­ komma med bevis på att uppställt kvalificeringskrav enligt avsnitt 4.0 är uppfyllt. Bevis för uppställt kvalificeringskrav enligt avsnitt 4.0 första stycket kan utgöras av utdrag ur anbudsgivarens bokföring, revisorsintyg eller annat likvärdigt bevismedel. Bevis för uppställt kvalificeringskrav enligt avsnitt 4.0 tredje stycket kan utgöras av arbets­ betyg, arbetsgivarintyg eller annat likvärdigt bevismedel. 11.0 Kvalificeringskrav - Anbudsgivarens erfarenhet och utbildning gällande golv­ vård Arbetet för golvvård ska ledas och kontrolleras av särskild utbildad arbetsledare. Den an­ svarige arbetsledaren ska ha dokumenterad utbildning och erfarenhet enligt nedan. - Städutbildning enligt SRY, PRYL eller likvärdigt. - Golvvårdsutbildning, som minst ska innehålla och ha en omfattning på minst två (2) hel­ dagar: - Olika golvmaterials uppbyggnad - Golvvård - metodval och ekonomi - Säkerhet och skydd - Reparation och underhåll 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I LINKÖPING - Kemisktekniska produkter - Arbetsledaren ska ha minst tre (3) års erfarenhet av arbetsledning inom golvvård. [...] Observera att personalens utbildning och erfarenhet senast vid avtalsstart ska styrkas genom kursintyg. Av intygen ska framgå ovan krav för arbetsledaren som planerar och leder arbe­ tet och för den personal som genomför golvvården. 7.0 Kvalificeringskrav - Ekonomisk stabilitet 7.1 Krav Anbudsgivare ska ha en stabil ekonomisk bas, vilket Upphandlingscenter kommer att kon­ trollera via företaget Bisnode. Anbudsgivaren ska då som minimum uppnå en rating sex (6) för att vara kvalificerad. Om det vid kontrollen visar sig att anbudsgivarens rating är lägre än sex (6), anmodas an­ budsgivaren att inom ovan angiven tidsfrist inkomma med en för Upphandlingscenter god­ tagbar förklaring till ratingen samt inge underlag som visar att anbudsgivaren har en eko­ nomisk stabilitet som motsvarar efterfrågad rating sex (6) enligt Bisnode (eller motsvarande rating hos annat kreditvärderingsföretag). Nyetablerade företag eller de som bedriver näringsverksamhet i en företagsform (Ekono­ miska föreningar, ideella föreningar och stiftelser etc) som inte kan kontrolleras via Bis­ node vad gäller kravet på ekonomisk stabilitet kommer Upphandlingscenter anmoda att inom angiven tidsfrist inkomma med skriftliga handlingar som visar att anbudsgivaren har en stabil ekonomisk bas. 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 Förvaltningsrättens bedömning Ekonomisk stabilitet Kommunen har förkastat Finstäds anbud på den grunden att bolaget inte har uppfyllt det obligatoriska kravet i punkten 7.0 avseende ekonomisk stabili­ tet. Av punkten 7.1 i förfrågningsunderlagets Skakravsbilaga framgår att an­ budsgivare ska ha en stabil ekonomisk bas, vilket kommer kontrolleras via företaget Bisnode. Anbudsgivaren ska hos Bisnode minst uppnå kreditvär­ dighet med rating sex (6) för att vara kvalificerad. Av handlingarna i målet framgår att Kommunen har kontrollerat Finstäd via Bisnode varvid bolaget uppnådde kreditvärdighet med rating fyra, vilket är lägre än kravet i punkten 7.1 i Skakravsbilagan. Finstäd har därför beretts tillfälle att inkomma med förklaring och skriftliga handlingar som påvisar att bolaget ändå har en stabil ekonomisk bas. De handlingar som Finstäd har lämnat in till Kommunen avser en enskild näringsverksamhet som sedermera har ombildats till Finstäd. I den lämnade förklaringen hänvisas till den enskilda näringsverksamhetens omsättning under åren 2013-2015 och andra ekonomiska faktorer. Någon närmare för­ klaring till hur den enskilda näringsverksamheten påverkar Finstäds ekono­ miska bas har dock inte lämnats, förutom att Finstäd har tagit över den en­ skilda verksamheten och att omsättningen har ökat från räkenskapsår till räkenskapsår. Enligt förvaltningsrätten kan inte ett företags omsättning m.m. ensamt vara avgörande för den ekonomiska stabiliteten, utan fler faktorer måste beaktas. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att förklaring­ en tillsammans med de inlämnade handlingarna inte påvisar att Finstäd har en ekonomisk stabil bas på det sätt som avses i det aktuella obligatoriska I LINKÖPING 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 kravet. Kommunen har därmed haft fog för att förkasta Finstäds anbud på denna grund. Teknisk och yrkesmässig kapacitet Kommunen har förkastat Finstäds anbud även på den grunden att bolaget inte har uppfyllt det obligatoriska kravet i punkten 4. 0 avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet. Av handlingarna i målet framgår att Finstäd bildades under 2016, varför andra och tredje stycket i punkten 4.0 i Skakravsbilagan är tillämpligt. I andra och tredje stycket i punkten 4.0 i Skakravsbilagan anges att minst en person i det nyetablerade företagets ledning ska uppfylla de krav som anges i punkterna 9. 0 och 11.0. Av punkten 4.1 framgår att anbudsgivaren efter anmodan ska inkomma med bevis på att uppställt obligatoriskt krav enligt 4. 0 är uppfyllt. Finstäd har beretts tillfälle att inkomma med bevis som påvisar att det obli­ gatoriska kravet i tredje stycket i punkten 4.0 är uppfyllt. Som svar på an­ modan har Finstäd till Kommunen lämnat offererad arbetsledares ev. Förvaltningsrätten finner inledningsvis att den inlämnade handlingen i form av arbetsledarens ev inte kan anses utgöra arbetsbetyg, arbetsgivarintyg eller annat likvärdigt bevismedel. Ur lämnad handling kan emellertid inte heller omfattningen av golvvårdsutbildningarna utläsas. Finstäd har därmed inte styrkt att utbildningarna inom golvvård har omfattningen om minst två hel­ dagar. Därtill framgår inte att arbetsledaren har minst tre års erfarenhet av arbetsledning inom golvvård. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att Finstäd inte har visat att det obligatoriska kravet i punkten 4.0 är upp- I LINKÖPING 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I LINKÖPING fyllt. Kommunen har därmed haft fog för att förkasta Finstäds anbud även på denna grund. För nyetablerade företag gäller att det obligatoriska kravet i punkten 4.0 ska bevisas vid anbudsinlämnadet efter anmodan. Vad Finstäd har anfört om att bolaget skulle ha särbehandlats genom att påvisa att det obligatoriska kravet i punkten 4.0 ska vara uppfyllt redan vid tidpunkten för anbudsinlämnandet visar enligt förvaltningsrätten inte att kravet eller Kommunens handlande strider mot någon av de grundläggande principerna i LOU. Sammanfattning Förvaltningsrätten finner att Kommunen inte har agerat i strid mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestäm­ melse i LOU genom att ha förkastat Finstäds anbud på de anförda grunder­ na. Det har inte heller kommit fram några andra grunder för ingripande mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Magnus Wickström Rådman Föredragande har varit Robert Larsson. ,. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. KJ.agandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 www .domstol.se