KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 1 (10) Mål nr 6797-10 KONKURRENSVERKET 2011 -05- 3 1 Avd Dnr Doss Aktbil Meddelad i Göteborg KLAGANDE 2011 -05- 2 6 Välfärden- kök & kaffe AB, 556731-6822 Anckargripsgatan 3 211 19 Malmö Ombud: Chefsjurist Pär Cronhult Box 5625 114 86 Stockholm MOTPART Malmö Högskola 205 06 Malmö ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Malmös beslut den 3 december 2010 i mål nr 15211-10, se bilaga A SAKEN Avvisningsbeslut enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. YRKANDEN M.M. Välfärden- kök & kaffe AB (bolaget) överklagar och yrkar i första hand att målet återförvisas till förvaltningsrätten för prövning i enlighet med LOU och i andra hand att kammarrätten återförvisar målet till förvaltningsrätten för prövning av tjänstekoncessionen i enlighet med 22 a § förvaltningslagen (1986:233). Alternativt yrkas att kammarrätten ogiltigförklarar tecknat avtal Dok.Id 180166 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:40 KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 2 GÖTEBORG Mål nr 6797-10 mellan Malmö högskola (högskolan) och Vedbark Restaurang AB. Till stöd för sin talan vidhåller bolaget vad det tidigare anfört i förvaltningsrätten samt gör bl.a. följande tillägg. Var det ekonomiska risktagandet ligger är avgörande för om kontraktet kan ses som en tjänstekoncession. Två faktorer i kombination gör att den ekonomiska risken i detta fall i realiteten ligger på den upphandlande enheten. Den ena är att högskolans egen beställningsvo­ lym säkerställer en hög orderingång och den andra är att hyran är omsätt­ ningsbaserad och satt långt under marknadshyra. I begreppet tjänstekoncession ingår att den anlitade utföraren kan erhålla ersättning även i form av betalning från den uppdragsgivande myndigheten. Ersättningen får dock inte hänföra sig till betalning av varor, tjänster eller andra nyttigheter som myndigheten själv kan tillgodogöra sig, utan enbart som en subvention av tredje mans behov, som den uppdragsgivande myn­ digheten kan ha ett intresse av att tiilgodose. Den del av dei aktueiia kon­ traktet som hänför sig till högskolans eget behov av konsumtion vid repre­ sentation m.m. utgör sådant som ska upphandlas med iakttagande av LOU. I detta fall garanterar högskolan en viss beställningsvolym även om det i of... fertinbjudan hävdas motsatsen. Högskolans beställningar går i första hand till restaurangen i huset. Om inte denna kan erbjuda vad som önskas pris­ mässigt eller utbudsmässigt kan frågan gå vidare till en annan restaurang. Kontraktet avser i denna del ett vitsordat sammanlagt värde om 1,6 miljoner kr per år under fyra år, totalt 6,4 miljoner kr. Det säkerställer den grundin­ täkt som leverantören behöver för att driva verksamheten. Det betyder att oavsett om beställningsvolymen är lägre eller högre tar kontraktsinnehava­ ren ingen ekonomisk risk. Därtill ska leverantören endast betala en låg om­ sättningsbaserad hyra, varför det ekonomiska risktagandet har övergått till den upphandlande myndigheten. Avsaknad av fasta kostnader innebär att leverantörer inte tar någon risk. Kostnaden för maskinpark och underhållet av denna ansvarar högskolan för. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 3 GÖTEBORG Mål nr 6797-10 Eftersom värdet av högskolans beställningsvolym väsentligen överstiger värdegränsen för s.k. lågt värde och tröskelvärdet ska upphandlingen i den­ na del genomföras med iakttagande av LOU. Av EU-domstolens mål C- 324/98 Telaustria et Telefonadress, konstaterades att vederlaget hänförde sig enbart till att uppdragstagaren gavs ensamrätt att i samband med utgi­ vande av telefonkataloger, utnyttja sina egna tjänster kommersiellt, genom annonsförsäljning till tredje part. Den uppdragsgivande myndigheten erlade således varken särskild betalning eller tillgodogjorde sig tjänster för eget behov. Enligt EU-domstolens fasta praxis ska varje undantag från de regler som avser att säkerställa effektiviteten av de rättigheter som ges i EU­ fördragen inom området för offentlig upphandling tolkas restriktivt. Det ankommer på myndigheten som åberopar sådant undantag att visa att till­ räckliga skäl föreligger. Genom att utforma ett tjänstekontrakt som en tjänstekoncession och baka in köp av tjänster och varor kan den upphandlande myndigheten således kringgå LOU. Ingen hänsyn behöver då tas till utlysning, konkurrens, trans­ parens eller formkrav, som vid offentliga upphandlingar. Inte heller de EU­ rättsliga grundprinciperna blir de facto gällande då möjligheten till över­ prövning saknas. Skulle kammarrätten finna att det kontrakt som nu är i fråga utgör ett tjäns-­ tekontrakt har principerna om likabehandling och transparens trätts förnär. Tilldelningen har genomförts utan iakttagande av vare sig bestämmelserna om angivande och rangordning av värderingskriterierna, eller iakttagande av obligatoriska publiceringskrav. Det kontrakt som är tecknat med Vedbark Restaurang AB har således kommit till genom en otillåten direkttilldelning. Skulle kammarrätten emellertid finna att aktuellt kontrakt inte utgör ett tjänstekontrakt, utan en tjänstekoncession, har tilldelningen likväl skett i strid med likabehandlingsprincipen. Upphandlingsunderlaget har inte varit transparent och den för tilldelningen avgörande provätningen har genom­ förts på ett godtyckligt och icke förutsägbart sätt. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 4 GÖTEBORG Mål nr 6797--10 Den aktuella tilldelningen har vid en tjänstekoncession handlagts och beslu­ tats av högskolan inom ramarna för högskolans egenskap av förvaltnings­ myndighet i enlighet med 1 § förvaltningslagen. Tilldelningen utgör därmed ett beslut som kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol med stöd av 22 a § samma lag. Inom ramen för officialprincipen borde förvaltningsrätten rätteligen ha prövat denna fråga. Enligt EU-stadgan ska envar, vars unions­ rättsligt garanterade fri- och rättigheter har kränkts, ha rätt till effektivt rättsmedel, att inom skälig tid få sin sak prövad i en rättvis och offentlig rättegång och inför en oavhängig och opaiiisk domstol. Förvaltningsrätten har varit förpliktigad att medge bolaget en effektiv prövning av den aktuella tilldelningens fördragsenlighet. Förvaltningsrätten har valt att inte pröva bolagets på unionsrättens grundade invändningar om högskolans felaktiga handläggning utan avvisat talan utifrån bedömningen att tilldelningen avser tjänstekoncession. Förvaltningsrättens överklagade beslut strider därmed mot EU-stadgans föreskrift om rätt till en effektiv prövning. Malmö Högskola bestrider bifall till överklagandet och anför bl.a. följande. Högskolan har under hösten 20 I O genomfört en upphandling av tjänstekon­ cession omfattande hyra, drift och nyt(janderätt av restaurang och cafä vid Gäddan 8 och Orkanen vid Malmö Högskola. Avsikten har varit att med denna upphandling finna en restauratör som kan tillhandahålla vällagad och varierad mat som tilltalar studenter, personal samt allmänheten avseende såväl pris som smak, utbud och portionsstorlek. Anbud har begärts in via annons i Sydsvenskan den 16 och den 19 september 2010 samt på Malmö Högskolas hemsida. Vid anbudsöppningen hade elva anbud inkommit. Vid genomgången av anbuden bedömdes fyra anbudsgivare vara lämpliga med hänsyn till ställda kriterier. Dessa anbudsgivare bjöds in till intervjuer. Vid dessa tillfällen ställdes frågor avseende matkoncept, budget, utbud och det gavs möjlighet att ställa frågor. Av dessa fyra leverantörer valdes tre ut för provätning varvid smak, portionsstorlek, hygien, utbud, bemötande, matut- KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 5 GÖTEBORG Mål nr 6797-10 seende och prisvärdhet bedömdes. Efter utförd utvärdering ansågs slutligen Vedbarks Restaurang AB:s anbud bäst uppfylla samtliga ställda kriterier. Det bestrids att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada av förfaran­ det. Av 2 kap. 17 § LOU framgår att med tjänstekoncession avses ett kon­ trakt av samma slag som tjänstekontrakt, men som innebär att ersättningen för tjänsterna helt eller delvis utgörs av rätt att utnyttja tjänsten. Det är alltså leverantören som står den ekonomiska risken för anskaffandet och bedri­ vandet av tjänsten. Med uttrycket "ersättning för tjänsterna helt eller delvis utgörs av rätt att nyttja tjänsten" förstås att den ekonomiska risken måste vara betydande för leverantören. Leverantören kan således få ersättning även av den upphandlande myndigheten. Det är således inget absolut krav på att den upphandlande myndigheten inte ska betala för tjänsten. De grundläggande EU-rättsiiga principerna måste beaktas även vid en tjäns­ tekoncession. Den aktuella tjänstekoncessionen har blivit utlyst och genom­ förd inom ramen för de grundläggande EU-rättsliga principerna. Enligt un­ derlaget för år 2010 utgjorde högskolans köp mindre än en fjärdedel, cirka 1,6 miljoner kr, av restauratörens omsättning. Den väsentliga delen av re­ stauratörens ersättning erhålles genom att exploatera tjänsten kommersiellt och inte från högskolan som meddelat koncessionen. Högskolan har inte utlovat verksamhetsomsättning, vilket framgår av offertinbjudan. Det fram­ går klart och tydligt av offertinbjudan att restauratören ska bedriva sin verk­ samhet självständigt och utan subventioner från högskolan. I ett tidigare mål från Kammarrätten i Göteborg (mål nr 1066-05) har bedömningen gjorts att LOU inte är tillämplig på Malmö Högskolas uthyrning av lokaler för restau­ rangverksamhet. Underlaget till den tjänstekoncessionen var detsamma som för den nuvarande. KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 6 Mål nr 6797-10 SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om det avtal som Malmö Högskola har tecknat med Ved­ bark Restaurang AB för hyra, drift och nyttjanderätt av restaurang- och cafeverksamhet i högskolans lokaler är att betrakta som ett tjänstekontrakt, som ska upphandlas enligt bestämmelserna i LOU, eller som en tjänstekon­ cession. Därtill fråga, för det fall en tjänstekoncession anses föreligga, om allmän förvaltningsdomstol kan pröva om förfarandet genomförts med be­ aktande av de gemenskapsrättsliga principerna. Enligt 2 kap. 17 § LOU avses med tjänstekoncession ett kontrakt av samma slag som ett tjänstekontrakt men med innebörden att ersättning för tjänster­ na helt eller delvis utgörs av rätten att utnyttja tjänsten. EU-domstolen har fastslagit i praxis att skillnaden mellan ett vanligt tjäns­ tekontrakt och en tjänstekoncession ligger i att leverantören i det senare fallet står en risk. Den omständigheten att leverantören vid ett avtal om tjänster inte erhåller ersättning direkt av den upphandlande myndigheten, men har rätt att ta ut ersättning från tredje man, är tillräcklig för att avtalet ska anses utgöra tjänstekoncession under förutsättning att uppdragstagaren övertar hela eller åtminstone en betydande del av den risk som den upp­ handlande myndigheten skulle löpa om den utförde tjänsten själv, även om denna risk redan från början är mycket begränsad på grund av de offentlig­ rättsliga villkoren för tjänstens organisation (se Parking Brixen C-458/03, WAZV Gotha mot Eurawasser C-206/08 och Privater Rettungsdienst C- 274/09). I de två senare målen betonar domstolen att risken oupplösligt är förbunden med det ekonomiska utnyttjandet av tjänsten. Risken kan bestå i att utsättas för marknadens nycker, dvs. att utsättas för konkurrens från andra ekonomiska aktörer, en risk för bristande jämvikt mellan utbud och efterfrågan samt en risk för insolvens hos dem som är betalningsskyldiga för tillhandahållna tjänster m.m. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 7 GÖTEBORG Mål nr 6797-10 Av Malmö Högskolas offe1iinbjudan framgår bl.a. följande. Avtalet som ska tecknas med restauratör avser hyra, drift och nyttjanderätt till restau­ rang-- och cafäverksamhet i Gäddan 8 och Orkanen. Kontrakterad restaura­ tör ska självständigt bedriva restaurang- och cafäverksamhet med försälj­ ning gentemot högskolans studenter, kårer, anställda och allmänhet. Avtalet innebär fri och exklusiv nyt(janderätt till kök och maskinpark. All fast ma•­ skinell utrustning ingår, samt vissa utensilier som bleck och kantiner. Repa­ rationer av maskinerna bekostas av Malmö Högskola under förutsättningen att inte skadorna uppstått på grund av handhavandefel eller vanvård. Malmö Högskola bestämmer öppettiderna och endast högskolan får stå som ansva­ rig för atTangemang i lokalerna. Priserna ska vara studentvänliga, men inga subventioner från högskolan kommer att förekomma. Restauratören ska själv stå för kostnaderna för drift vad gäller el, avfall, fettavskiljning, pors­ lin och utensilier. Även kostnader för kontorsmaskiner, såsom t.ex. kassa­ apparat, faller på restauratören. Restauratören ska kunna tillhandahålla för­ plägnad till atTangemang som anordnas internt och externt. Hyran är om­ sättningsbaserad och utgör fyra procent av omsättningen. Malmö Högskola kan inte utlova någon verksamhetsomsättning. Malmö Högskola ska dock i första hand begära offert av leverantören avseende konferensverksamhet och i andra hand av annan restauratör. Omsättningen för både Gäddan 8 och Orkanen var för det sista halvåret 2009 och det första halvåret 20 I 0 sam­ manlagt 6,7 miljoner kr. Kammarrätten gör följande bedömning. Kammarrätten kan konstatera att den rättsliga klassificeringen av ett förfa­ rande beror på omständigheter i det enskilda fallet. Skillnaden mellan ett offentligt tjänstekontrakt och en tjänstekoncession ligger i ersättningen för att tillhandahålla tjänsterna. Ersättningen för tillhandahållande av tjänsten kan utgå direkt från upphandlande myndighet eller genom tredje man. Vida­ re måste man göra en bedömning av riskövergången i verksamheten. Ersätt- KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 8 Mål nr 6797-10 ningen som sådan är bara en indikation på vem som tar på sig risken i sam­ band med nyttjandet av tjänsten. En tjänstekoncession föreligger när ersätt­ ningen består i en rätt att utnyttja tjänsten och leverantören bär risken som är förbunden med att tillhandahålla de aktuella tjänsterna. Vad gäller frågan om riskövergång och risknivåer har EU-domstolen slagit fast att det är nöd­ vändigt att den upphandlande myndigheten överför hela eller åtminstone en betydande del av den risk som är förenad med utnyttjandet av tjänsten, åt­ minstone i de fall där den risk som myndigheten bär i sig är mycket begrän­ sad. I förevarande fall är avtalets övergripande syfte att tillse att studenter, kårer, allmänheten och anställda på Malmö Högskola har tillgång till restaurang­ och cafeverksamhet inom högskolans lokaler. Leverantörens intäkter kom­ mer i huvudsak från tredje man i form av studenter och allmänhet, som nytt­ jar verksamheten. Leverantören åtar sig att självständigt bedriva verksamhe­ ten inom ramen för de villkor som ställts upp i offertinbjudan. Leverantören ska kunna erbjuda förtäring till förmånliga priser åt både studenter och all­ mänhet samt åt högskolan vid interna och externa arrangemang. Ingen er­ sättning från högskolan till leverantören för utförande av restaurang- och cafäverksamheten som sådan får förekomma och högskolan utlovar inte någon verksamhetsomsättning, även om högskolan i första hand kommer att göra sina inköp hos leverantören om dess utbud passar för högskolans än­ damål. Leverantören ska därtill betala driftskostnaderna. Vad som enligt kammarätten kan tala emot att en riskövergång i tillräcklig utsträckning har skett, är att högskolan förbinder sig att i första hand begära offert av leverantören avseende konferensverksamhet och i andra hand kommer högskolan begära offert av annan leverantör. Eftersom högskolan emellertid inte garanterar några inköp av leverantören och att eventuella inköp är baserade på att leverantören erbjuder det sortiment högskolan efter­ frågar och till rätt pris, står leverantören fortsatt risken för att utsättas för konkurrens från andra leverantörer och att inte få några order från högsko- KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 9 GÖTEBORG Mål nr 6797-10 Ian. Uppgiften om att högskolans inköp hos tidigare leverantör har utgjort en fjärdedel av dennes omsättning ändrar inte denna bedömning. En annan faktor som kan tala för att en riskövergång till leverantören inte har skett är att leverantörens etableringskostnader är begränsade, eftersom högskolan bekostar bl.a. alla fasta maskiner och underhåll för dessa. Likaså omstän­ digheten att hyran är omsättningsbaserad och utgör fyra procent av omsätt­ ningen minskar den ekonomiska risken vid omsättningsnedgång. Vid en sammantagen bedömning finner kammarrätten, trots högskolans åtagande att i första hand begära offert av leverantören, frånvaro av vissa etableringskostnader och omsättningsbaserad hyra, att leverantören i detta fall står en betydande del av den ekonomiska risk som är förenad med att bedriva den aktuella verksamheten. Sammanfattningsvis finner kammarrät­ ten att då någon ersättning inte betalas för utförande av tjänsten som sådan och att leverantören står den betydande deien av den ekonomiska risken, att det avtal som har slutits mellan parterna utgör en tjänstekoncession. Bolaget har vidare yrkat att för det fall förfarandet ska anses utgöra en tjäns­ tekoncession ska avtalet prövas av allmän förvaltningsdomstol. Kammarrätten kan notera att tidigare gällande LOU inte innehöll några be­ stämmelser om tjänstekoncession och att Högsta Förvaltningsdomstolen funnit att tjänstekoncessioner inte kunde göras till föremål för prövning en­ ligt tidigare tillämplig lag (RÅ 2008 not 101). I nu gällande LOU har införts en definition av begreppet tjänstekoncession (2 kap. 17 §) och en direkt bestämmelse som tydligt anger att endast 1 kap. 12 § LOU gäller i fråga om tjänstekoncessioner (1 kap. 2 §) Något stöd i gällande LOU finns därför inte heller för att pröva aktuellt förfarande. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 10 GÖTEBORG Mål nr 6797-10 Kammarrätten finner inte heller att beslutet att tilldela kontraktet avseende tjänstekoncession till en utvald leverantör kan anses utgöra ett sådant beslut som är överklagbart enligt 22 § och 22 a § FL. Mot denna bakgrund ska förvaltningsrättens avvisning av bolagets ansökan omöverprövning ståfast. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). �artBerglund referent (i):,/'(.,,1.·,=,., 11,J ,.f....._,.'l__,,1 VVI.I•t�') 1.,.-U11 Per<6JinnarOisson V'I) C2 �.., �-Z-z-� /Erika Lund ),7--fL------,, I MALMÖ Avdelning 1 Sune Wennerberg SÖKANDE Välfärden- kök & kaffe AB, 556731-6822 Anckargripsgatan 3 21119 Malmö MOTPART Malmö Högskola 205 06 Malmö SAKEN Mål nr 15211- I OE 2010 =12- 0 3 Meddelat i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om avv1smng BESLUT Förvaltningsrätten avvisar Välfärden- kök & kaffe AB:s ansökan om över­ prövning. Dok.Id 40960 Postadress Box 4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT FÖRVALTNINGSRÄTTE N BESLUT 15211-IOE IMALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Malmö Högskola har via annonsering begärt in offerter avseende �jänste­ koncession omfattande hyra, drift samt nyttjanderätt till restaurang- och cafäverksamhet vid Kultur och Samhälle, fastigheten Gäddan 8, och Lärar­ utbildningen, Bibliotek och IT (BIT), fastigheten Orkanen. Välfärden- kök & kaffe AB ansöker om överprövning och anför följande. Genom att upphandlande myndighet minimerar leverantörens ekonomiska risktagande, samt utövar styrning över verksamheten bör avtalet ses som en upphandling av tjänster eller varor och därmed omfattas av LOU. Det ekonomiska risktagandet för leverantören tas bort då det genom hyresavta­ let följer en förhandsrätt till försäljning av varor och tjänster till den upp­ handlande myndigheten vilket innebär att högskolan garanterar en minimi­ volym även om det i underlaget hävdas motsatsen. Vidare står hyresvärden för maskinpark och reparationer av denna samt städning av serveringsytor. Lokalhyreskostnaden är omsättningsbaserad vilket gör den ekonomiska risken särskilt låg. Det krävs inga större investeringar för att ta över och sköta driften samtidigt som intäkter garanteras genom förhandsrätt på in­ terna beställningar. Den ekonomiska risken ligger således inte i huvudsak på leverantören. Vidare styr Malmö Högskola den upphandlade verksam­ heten genom att bestämma öppettider samt arrangemang som leverantören får ha i lokalerna. Det är således fråga om en förtäckt offentlig upphand­ ling som felaktigt benämnts tjänstekoncession. SKÄL FÖR BESLUTET Enligt 2 kap. 17 § LOU avses med tjänstekoncession ett kontrakt av sam­ ma slag som ett tjänstekontrakt men som innebär att ersättning för tjänster­ na helt eller delvis utgörs av rätt att utnyttja tjänsten. Av förarbetena till LOU framgår att tjänstekoncessioner faller utanför EG-direktivens till- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 15211-lOE I MALMÖ Avdelning 1 lämpningsområde vilket, enligt regeringens menmg, innebär att be-• stämmelserna i lagarna om överprövning inte är tillämpliga på sådana kontrakt (se prop. 2006/07:128 s. 180-183). Av förfrågningsunderlaget framgår att det aktuella kontraktet kommer att medföra en fri och exklusiv nyttjanderätt till kök och maskinpark för kontrakterad restauratör och att denne självständigt ska bedriva restau­ rang- och cafäverksamhet med försäljning gentemot högskolans studen­ ter, kårer, anställda samt allmänhet. Mot bakgrund av detta och vad som i övrigt anges i förfrågningsunderlaget utgör enligt förvaltningsrättens bedömning kontraktet en tjänstekoncession. Välfärden- kök & kaffe AB har enligt rättens mening inte förmått visa att kontraktets konstruktion skulle innebära att den ekonomiska risken övergår till den upphandlande myndigheten eller att omfattningen av myndighetens styrning medför att det inte skulle vara fråga om tjänstekoncession. Förvarltningsrätten är således förhindrad att pröva Välfärden- kök & kaf­ fe AB:s ansökan om överprövning och denna ska därför avvisas. HUR 3 ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1b) HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen stäJls aJltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det aJimänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, j ul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det k!a.rt och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska undertecknas av ldaganden eller dennes ombud och ges in i original samt innehålla följande uppgifter; I. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift oin kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om �tt få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga 'b DV6il Formulär 1