FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målnr ILULEÅ 2018-09-13 2260-18 Meddelad iLuleå Sida1(5) SÖKANDE IsolaminSwedenAB, 559063-2898 Industrivägen5 956 32 Överkalix MOTPART Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET,,,,,,_,,I Kiruna kommun 981 85 Kiruna �-....; � r•;, Aktbil Avd SAKEN Dnr KSnr ....... i i L._·:, ,� ,4.... -.J . .. Dok.Id 104425 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2260- 18 ILULEÅ 2018-09-13 BAKGRUND Kiruna kommun(kommunen) genomförde en direktupphandling avseende modulbyggnader innehållande enrumslägenheter, ref. nr. 2018-063. Den1 augusti2018 fattade kommunen tilldelningsbeslut där IsolaminSweden AB:s(Isolamin:s) anbud antogs. Kommunen meddelade därefter i beslut den23 augusti2018 att den avbryter upphandlingen av bostadsmoduler innehållande enrumslägenheter. I sin mo­ tivering till avbrytandet uppgav kommunen följande. Målgruppen för lägen­ heterna var asylsökande elever vilka fått uppehållstillstånd med stöd av den så kallade gymnasielagen. Skälet för avbrytande av upphandlingen är det osäkra rättsläget i väntan påMigr ationsöverdomstolens avgörande. Kom­ munen kan komma att genomföra en ny upphandling, beroende på utfallet avMigrationsöverdomstolens bedömning. YRKANDET\' M.M. Vad Isolamin framför Isolamin ansöker om överprövning och yrkar dels att förvaltningsrätten ska upphäva kommunens beslut om att avbryta upphandlingen samt att domsto­ len beslutar att tilldelningsbeslutet från den1 augusti2018 fortsatt ska gälla. Till stöd för sin talan framför Isolamin sammanfattningsvis följande. Beslutet strider mot de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Om ett avbrytande ska vara förenligt med dessa bestämmelser förutsätter det att den upphandlande myndigheten kan visa att beslutet vilar på sakliga skäl och inte är godtyckligt. Det finns ingen information i upphandlingsdoku­ menten om att lägenheterna var tänkta att nyttjas av asylsökande elever. Upphandlingsdokumenten har således brustit i förutsägbarhet. Migrations- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2018-09-13 domstolen iMalmö underkände dessutom den nya gymnasielagen redan i början av juli2018 så rättsläget var redan känt för den upphandlande myn­ dighetennärmanbeslutadeomtilldelningden1 augusti2018.Kammarrät­ teniStockholmharimål4691-12 uttalatattomständighetersomvarit kända borde ha beaktats redan vid kvalificeringen och utgör därför inte sak­ ligt godtagbara skäl för avbrytande efter att tilldelningsbeslut meddelats. I upphandlingsdokumenten har kommunen uppgett att upphandlingen kunde komma att avbrytas om inkomna anbud överskred tilldelad budgetram samt om bygglov inte beviljades. Ingenting angavs om att upphandlingen kunde avbrytas om rättsläget gällande gymnasielagen förändrades. Vad kommunen framför Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås och framför sammanfattningsvis följande. Kommunen anser att en uppgift om myndighetens syfte- eller i detta fall målgrupp- för anskaffning inte är en sådan viktig uppgift att den måste framgå vid en direktupphandling. Vad gäller rättsläget menar kommunen att det vid tidpunkten för tilldelning­ en, endast till viss del var känt. Det var däremot inte känt för kommunen att två mål från två migrationsdomstolar överklagades samt beviljades pröv­ ningstillstånd avMigrationsöverdomstolen. Det var heller inte känt attMi­ grationsdomstolen iGöteborg skulle begära förhandsavgörande frånEU­ domstolen med fråga om gymnasielagen strider motEU-rätten. Kommunen är således av uppfattningen att osäkerheten kring tillämpningen av lagen har ökat och som en direkt följd till detta även osäkerheten kring kommunens behov av de aktuella modulbyggnaderna. Mot bakgrund av Sida 3 2260 -18 !LULEÅ Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 260-18 ILULEÅ 2018-09-13 detta samt med beaktande av att kommunen inte har ingått avtal medIso­ larnin, anser kommunen att den haft sakliga skäl att avbryta upphandlingen. SKÄ LEN FÖR AVGÖRANDET AvEU-domstolens prax is följer att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet attfullfölja en påbörjad upphandling(målC-92 /00HI punkterna40 och41) . Rätten att avbryta en upphandling anses inte heller begränsas till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (målC-27/98FrancassoochLeitschutz, punkterna23och25). Förvaltningsrätten konstaterar att det avEU- domstolens prax is samt även av svensk rättsprax is följer att en upphandlande myndighetfår avbryta en upphandling om beslutet vilar på sakligt godtagbara skäl och inte är god­ tyckligt. Myndigheten måste vidare iaktta de grundläggande gemenskaps­ rättsliga principerna(se t. ex . RÅ 2 009 ref. 43) . Som framgår av bl.a. Kammarrätten iStockholms avgörande den 23 januari 2 013 i målm 4691 -1 2 , kan en upphandling till följd av oförutsedda händel­ ser komma att ändras under upphandlingens gång och det skulle-beroende på händelsens art- kunna utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta en upphandling. Kommunen har som skäl till avbrytandet uppgett osäkert rättsläge i avvak­ tan påMigrationsöverdomstolens ochEU-domstolens avgöranden i de så kallade gymnasiemålen. Kommunen har vidare anfört att den till viss del känt till rättsläget vid till­ delningsbeslutet men att osäkerheten kring tillämpningen av lagen har ökat, vilket medfört osäkerhet kring kommunens behov av de aktuella modul­ byggnadema. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2260-18 2018-09-13 Mot bakgrund av vad kommunen anförtfinner förvaltningsrätten att kom­ munen visat att det föreligger sakligt godtagbar a skäl för ett avbrytande. Med hänsyn till detta och eftersom de grundläggande principerna inte har åsidosatts finns inte grund för att upphäva beslutet att avbryta upphandling­ en. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i formulärDV3109/1CLOU(se bilaga1) . LinneaNyström förvaltningsrättsfiskal CarolaAndersson har föredragit målet. I LULEÅ �AJirc •" www.domstol.se Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND db SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se delgivning. 3. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom lagen (2011:1029) om upphandling på • försvars- och säkerhetsområdet, • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www domstol.se