FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Mål nr 1098-16 Sida 1 (5) I LULEÅ 2016-05-25 Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Luleå Slakka Skogssameby, 898500-2107 c/o Barbro Rim 962 23 Jokkmokk MOTPART Länsstyrelsen i Norrbottens län 971 86 Luleå SAKEN KONKURRENSVERKEI' 2016 -05- 2 7 .., Avd Dnr KSnr Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOD FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar yrkandet om att förvaltningsrätten ska ålägga länsstyrelsen att, innan avtalstecknande med den antagna leverantören, sä­ kerställa att den eller de underleverantörer som ska anlitas uppfyller de ställda kraven avseende teknisk kapacitet och kompetens samt de krav som anges i 10 kap. 2 § LOU. Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Aktbit Dok.Id 76450 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 2 1098- 16 !LULEÅ 20 16-05-25 BAKGRUND Länsstyrelsen i Norrbottens län (länsstyrelsen) har, genom öppet förfarande, genomfört en upphandling av skötselavtal för Serri naturreservat, dnr. 512- 1563-16. Enligt tilldelningsbeslut den 13 maj 2016 har anbudet från Johan Vannar Natur antagits. SÖKANDENS INSTÄLLNING Vad Slakka skogssameby framför Slak.k:a skogssameby (samebyn) yrkar i första hand rättelse genom att utvär­ deringen görs om utan det vinnande anbudet. I andra hand yrkar samebyn att förvaltningsrätten ålägger länsstyrelsen att, innan avtalstecknande med den antagna leverantören, säkerställa att den eller de underleverantörer som ska anlitas uppfyller de ställda kraven avseende teknisk kapacitet och kompe­ tens samt de krav som anges i 10 kap. 2 § LOU. Samebyn framför följande. Av förfrågningsunderlaget 2.6 framgår att det åligger anbudsgivaren att själv se till att anbudet är komplett och att det in­ nehåller begärda uppgifter. Vidare anges att länsstyrelsen inte kommer att pröva anbud som saknar begärda uppgifter. I anbudsformuläret står att före­ tagets adress ska anges. Den antagna leverantören har uppgivit företagets adress utan ort. Det måste anses uppenbart att kravet på att anbud ska anges i "föreskriven form" avser den fullständiga adressen inklusive postort och postnummer och inte enbart gatuadressen. I fråga om teknisk kapacitet anges i förfrågningsunderlaget 3.3 att anbuds­ givaren ska ha tekniska resurser samt kompetens för uppdragets fullgörande. Anbudsgivaren ska ha sådan organisation, kapacitet och erfarenhet att denne kan genomgöra uppdraget. Kraven på anbudsgivaren framgår av 3.6 där det Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1098-16 2016-05-25 framgår att denne ska ansvara för att tillstånd som krävs för uppdragets ge­ nomförande som exempelvis traktor- och snöskoterkörkort, motorsågskort eller röjsågsutbildning innehas av den i organisationen som ska utföra arbe­ ten med dessa redskap. Den antagna leverantören anger i sitt anbud att han ännu ej har förarbevis för motorsåg eller röjsåg. Vidare anges att om det kommer att uppkomma behov av maskinell röjning eller trädkapning avser den antagna leverantören att anlita underleverantör med relevant kompetens. Det är uppenbart att avsaknaden av motorsågskort och röjsågsutbildning innebär att den antagna leverantören inte uppfyller grundläggande krav på vare sig teknisk kapacitet eller kompetens för uppdragets fullgörande. Läns­ styrelsens formulering (3.6) "i organisationen" kan inte tolkas på annat sätt än att kravet riktar sig mot anbudsgivaren och därmed inte kan tillgodoses genom anlitande av underleverantör. Även formuleringen i förfrågningsun­ derlaget, 3.2, ger stöd för denna tolkning då det framgår att "av presentat­ ionen ska framgå vilken kompetens som finns representerad inom organisat­ ionen". Samebyn konstaterar därför att det antagna anbudet i detta avseende inte uppfyller ska-kraven. Samebyn har lidit skada genom att dess anbud inte har antagits. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten saknar laglig möjlighet att ålägga länsstyrelsen att utföra vissa krontroller på det sätt samebyn yrkat. Yrkandet ska därför avvisas. Såsom samebyn framfört ska det i anbudsformuläret anges vissa uppgifter om företaget, däribland adressen. Enligt förvaltningsrättens mening kan det I LULEÅ Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1098-16 2016-05-25 möjligen framstå som oklart om det som åsyftas är adressen inklusive post­ nummer och postort eller om det enbart rör gatuadressen. I blanketter av olika slag finns det olika fält för adress, postnummer och postort. I aktuellt fall finns det endast ett fält. Det är därför en rimlig tolkning att uppgift om adress endast avser gatuadressen. Enligt förvaltningsrätten är det således inte något fel begånget när länsstyrelsen godtagit att vinnande anbudsgivare i sitt anbudsformulär endast angivit gatuadressen. Samebyn har vidare gjort gällande att vinnande anbudsgivare saknar mo­ torsågskörkort och röjsågsutbildning, vilket är ett krav enligt förfråg­ ningsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget 3.6 Kompetenskrav framgår bl.a. följande. "Specifika kompetenskrav för skötseln av detta naturreservat anges i bi­ laga 1. Förutom dessa krav ska anbudsgivaren också: I LULEÅ • som exempelvis traktor- och snöskoterkörkort, motorsågskort el­ Ansvara för att tillstånd som krävs för uppdragets genomförande, ler röjsågsutbildning, innehas av den i organisationen som ska ut­ föra arbeten med dessa redskap." Enligt domstolens bedömning utgör ovan angivna krav sådana kontrakts­ villkor som ska komma att styra den upphandlande myndighetens och antagen leverantörs agerande under löpande avtalstid. De utgör således inte sådana krav som måste vara uppfyllda för att ett anbud ska kvalifi­ cera sig till utvärderingsfasen. Förfrågningsunderlaget 3.2 och 3.3 med­ ger dessutom att underleverantör anlitas. Samebyn har alltså inte heller på denna grund gjort sannolikt att länsstyrelsen brutit mot LOU genom att anta anbudet från Jonas Vannar Natur. Skäl att ingripa mot upphand­ lingen enligt 16 kap. LOU med anledning av vad samebyn har framfört saknas därför. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ DOM 2016-05-25 Sida 5 1098-16 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i formulärDV 3109/1 C LOU (se bilaga 1). Linda Olofsson har föredragit målet. ,di�, . .. .·: : . ... . HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 1 •,:-,•;. ,;;,·.•· · SVERIGEs·•DoMsToLAR .. •· . ( ( Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. L/1 Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. -� .g8 www .domstol.se