FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-07-09 Meddelad i Stockholm Mål nr 12841-12 Enhet 15 Sida 1 (4) Gunnar Söderberg Byggnads AB, 556133-2338 Box 582 136 25 Haninge MOTPART Ekerö kommun Box205 178 23 Ekerö SAKEN KONKURRENSVERKET 2012 -07- 0 9 Aktbil Överprövning enligt lagen (2007: I 091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Gunnar Söderberg Byggnads AB:s ansökan ·om överprövning. Avd Dnr Dass Dok.Id 257232 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12841-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Ekerö kommun (kommunen) genomför en upphandling avseende om- och tillbyggnad av tre avloppspumpstationer, dnr KSUH12/18-052. Upphandlingen genomförs i form av ett förenklat förfarande i enlighet med15 kap: LOU. Av tilldelningsbeslut av den14 juni2012 framgår att kommunen har antagit R-Contracting AB:s anbud. Gunnar Söderberg Byggnads AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att R-Contracting AB:s anbud ska förkastas och att beställningen ska gå till bolaget. Till stöd för sin ansökan anför bolaget i huvudsak följande. I AFB.31 punkt1 i de administrativa föreskrifterna för upphandlingen står det att organisationsnummer på underentreprenörer ska anges. Detta har av vad bolaget kan förstå av upphandlingsprotokollet ej lämnats med i anbudet. Längre ner i samma kapitel står angivet att anbudsgivare som inte lämnar begärda uppgifter ej går vidare till anbudsprövning enligt AFB.52 utan anbudet kommer att förkastas. Enligt AFB.51 måste anbudet uppfylla minimikraven enligt AFB.3 l för att anbudsgivare ska bli kvalificerad. Om man vill anta anbud med lägsta _pris oavsett anbudets innehåll är skall-krav ej befogat. Beställaren har varit väldigt tydlig med vad som krävs i anbudet. Man har inte någonstans i förfrågningsunderlaget angett att man kan komma in med uppgifter i efterhand. Kommunen har bl.a. anfört följande. Information om samarbete med. Skatteverket finns som bilaga i förfrågningsunderlaget enligt upphandlingens administrativa föreskrifter AFB2. 2 punkt 11. Syftet med informationen är att anbudsgivare ska förstå vikten av att företag som deltar i upphandling sköter sin skatteredovisning och sina skattebetalningar i alla led och under hela avtalstiden. Administrativa föreskrifter AFD.28 andra stycket anger "Entreprenörer ska inhämta beställarens godkännande av underentieprenör. Beställarens krav för godkännande av FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida3 12841-12 underentreprenör är att underentrep�enör är registrerad för redovisning av skatter mm och sköter dessa utan anmärkning". Anbudsgivaren är alltså berättigad att under entreprenadtiden inkomma med nya underentreprenörer och även byta de som angetts i anbudet. Beställaren har valt att acceptera avsaknaden av upp.gift om underentreprenör i R-Contracting AB:s anbud p.g.a. att anbudsgivaren genom att, i skall-krav AFB.31 punkt 1.3 Underentreprenör, ange "Bestäms senare vid order och · lämnas till beställaren för godkännande", tydligt visat att anbudsgivaren är medveten om kravet på beställarens godkännande av underentreprenör och villkoren för detta. DOMSKÄL Upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet, transparens och likabehandling. Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kommer att göras. Den upphandlande myndigheten får inte göra prövningen mot andra krite1i.er än de som funnits i underlaget och har därför en skyldighet att från utvärderingen utesluta leverantörer vars anbud inte uppfyller ett eller flera s.k. skall-krav. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfo1made f'ar dock godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr RÅ 2002 ref. 50). Bolaget har anfört att den vinnande anbudsgivarens anbud ska förkastas då det inte uppfyller skall-kravet att organisationsnummer på underentreprenörer ska anges. Kommunen har anfört att anbudsgivaren är berättigad att under entreprenadtiden komma in med nya underentreprenörer och även byta de som angetts i anbudet. Entreprenören ska i enlighet med den administrativa föreskriften AFD.28 inhämta beställarens godkännande av underentreprenör. Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12841-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av förfrågningsunderlagets administrativa föreskrift AFB.31 följer att det av anbud ska framgå eventuella underentreprenörers organisationsnummer. Av förfrågningsunderlagets administrativa föreskrift AFD2. 8 följer att en ent;reprenör under vissa förutsättningar är skyldig att anlita underentreprenörer. En fullständig bedömning av vilka underentreprenörer en leverantör kan bli skyldig att anlita vid utförande av uppdraget torde inte vara möjlig att göra vid tidpunkten då anbud lämnas. Mot denna bakgrund måste kravet i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrift AFB.31 påangivandeaveventuellaunderentreprenörers organisationsnummer närmast anses avse sådana underentreprenörer som en anbudsgivare vid tidpunkten för ingivande av anbud planerar att anlita för uppdragets utförande. Det har inte gjorts gällande att det fanns någon sådan underentreprenör för den vinnande anbudsgivaren att ange när anbudet lämnades in. Kommunens bedömning att det vinnande anbudet uppfyllt skall-kravet avseende angivande av underentreprenörers organisationsnummer har, enligt förvaltningsrättens bedömning, därför inte varit felaktig. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att upphandlingen inte kan anses ha skett i stnd med de krav som uppställs i LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna. Det saknas därmed grund för ingripande enligt LOU. Ansökan oin överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lA LOU). Föredragande har varit Martin Nyman. HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska. skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten� Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer :in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas,anledrung förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte :tneddelas står förvaltnin rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det k1a.rt och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes natnn, personnummer, yrke, postadress och telefonnu:tnmer. D�ssutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till ka:nunarrätten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill fa till stånd, debevissomklagandenvillåberopaoch vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. gs Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammar.rätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom. eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal rutt slutits. Fullständig .information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till föi-valtningsrätten. DV 3109/1ALOU