FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2014-05-27 Mål nr 7912-14 il Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Personal Skills PS AB,556875-0888 Snipgränden 20 231 32 Trelleborg MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE KSnr Aktbil i .�. ----------- .. -,------�---- --.--- .-. _-. Sida 1 (6) KONKURRENSVERKET 2014 -05- 2 8 Avd Dnr :. ::-- Förvaltningsrätten avslår Personal Skills PS AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 485503 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen I Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Sida2 7912-14 Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av utbildning till fastighets­ värd, fastighetsskötare eller fastighetstekniker, dnr Af-2013/236762. Tjänsten upphandlas för17 geografiska leveransområden. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen om offentlig upp­ handling (2007:1091)- LOU. Personal Skills PS AB (Personal Skills) har ansökt om överprövning av upphandlingen avseende fyra geografiska leveransområden. YRKANDEN M.M. Personal Skills yrkar i första hand att upphandlingen görs om och i andra hand att den rättas. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan om överprövning. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förfrågningsunderlagets utformning I förfrågningsunderlagets generella del under rubriken1 .1.2. Utbildningens mål anges följande. Målet är att kunna arbeta som fastighetsvärd, fastighetsskötare eller fastighetstekniker. Utbildningens moduler ska följa GY2011 VVS- och fastighetsprogrammets karaktärsämnen med inriktning fastighet. Vid förändringar av innehållet i VVS- och fastighetsprogrammet kommer även utbildningsinnehållet för denna utbildning förändras. Efter avslutad utbildning ska deltagarna kunna arbeta med de tekniska systemen, dels med utemiljön men också värdskapet och skapa trivsel för de boende. Personal Skills anför bl. a. följande. Bolaget har tolkat punkten 1.1.2. som att det är ett ska-krav att GY2011 ska följas. Bolaget har haft goda skäl för den tolkningen, dels med tanke på att Arbetsförmedlingen har ställt samma I" !·' ': i ......:.-.:·....·.....· · �·r ., .----- i, i· --_,-------- '' -- _,-.------ -_-_f . .. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7912-14 Allmänna avdelningen krav i tidigare upphandlingar och då har det rört sig om ska-krav, dels för att föremålet för upphandlingen är utbildning till tre tydligt definierade yrkesroller som är angivna i Skolverkets kursplaner samt i branschens yrkesrollsbeskrivning. Bolaget menar därför att förfrågningsunderlaget är otydligt och brister i forutsägbarhet. Otydligheten understryks av att Arbetsförmedlingen använder en egen terminologi som avviker från GY 2011 och branschens egna direktiv. Arbetsförmedlingen bestrider att punkten1.1 .2. i förfrågningsunderlaget ska tolkas som ett ska-krav och anför bl.a. följande. Syftet �ed att beskriva utbildningens mål i förfrågningsunderlagets avsnitt1.1 .2. har varit att kort­ fattat ange hur Arbetsförmedlingen ser deltagarens målbild efter genom­ förda utbildningsmoduler. I detta avsnitt ställer Arbetsförmedlingen inte några krav på vad utbildningen ska innehålla eller hur ett anbud ska se ut. Avsnittet är enbart till för att informera potentiella anbudslämnare om upphandlingens kortfattade målbild. Förvaltningsrätten anser att skrivningen i punkten11. .2. om att "GY 2011 ska följas" måste läsas i sitt sammanhang. Skrivningen återfinns i inledningen till förfrågningsunderlaget där det ges en övergripande beskrivning av vad som efterfrågas i upphandlingen och där inga ska-krav ställs. De ska-krav som ställs återfinns i andra delar av förfrågnings­ underlaget, såsom under rubriken "Kxav på utbildningen". Förvaltnings­ rätten menar att med hänsyn till skrivningens placering i förfrågnings­ underlaget saknas tillräckliga skäl att tolka det som ett ska-krav att GY 2011 ska följas. Att bolaget uppfattar skrivningen som ett ska-krav kan möjligen vara en indikation på att förfrågningsunderlaget inte är optimalt utformat, men enligt förvaltningsrättens mening kan förfrågnings­ underlaget ändå godtas Gfr RÅ2002 ref 50). Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att det som bolaget har anfört i denna del inte utgör skäl för ingripande enligt16 kap.6 § LOD. I STOCKHOLM ..- . ,: .-·-····. , .. ,. ·-·· · . ---.-·- ··T . ·-.. ..... . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Utvärderingen Personal Skills gör gällande att den poäng som bolagets anbud tilldelats avseende utvärderingskriterium 1, "Innehåll, upplägg och genomförande" är felaktig. Vidare anför bolaget bl.a. följande. Under anbudsskrivnings­ tiden ställde bolaget en fråga till Arbetsförmedlingen med i huvudsak denna lydelse: I fråga 1.4.1. anges att man i anbudet ska specificera innehållet i respektive modul. De moduler som följer GY 2011 VVS- och fastighetsprogrammet och har kurskoder definierade av Skol­ verket, anses de specificerade genom hän.visning till dessa kurskoder? Arbetsförmedlingen svarade att "Gällande innehållet anser Arbets­ förmedlingen att leverantören för respektive modul kan hän.visa till VVS­ och fastighetsprogrammets olika kurskoder." I bolagets anbud återfinns alla de kurser som enligt Skolverket ingår i VVS- och fastighets­ programmet Kurserna har namngetts tillsammans med de kurskoder Skolverket använder. Dessutom har bolaget beskrivit upplägg och genomförande utöver det som framgår av Skolverkets dokument. Det framgår tydligt av Arbetsförmedlingens svar att det ska räcka med att hänvisa till Skolverkets kurser, ändå har bolaget inte fått högsta betyg i denna del. Arbetsförmedlingen anför bl.a. följande. Vad som ligger till grund för utvärderingen beskrivs i förfrågningsunderlaget i avsnitt 1.4.1. Poäng­ sättningen vid utvärderingen av kriterium 1 sker enligt skalan 0-3, där Personal Skills fått 2 poäng. För att få 3 poäng ska anbudsgivaren i sin beskrivning visa att man erbjuder ett innehåll, upplägg och genomförande som fullt ut bedöms ge alla nödvändiga förutsättningar for att utbildning­ ens målsättning ska uppnås. För 2 poäng krävs att anbudsgivaren visar att man erbjuder ett acceptabelt innehåll och upplägg som nätt och jämnt bedöms ge de nödvändiga förutsättningarna för att utbildningens mål- Sida 4 7 912�14 i. Sida5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 7912-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen sättning ska uppnås. Utbildningens innehåll kan utifrån de av Arbetsför� medlingen angivna modulerna beskrivas genom att hänvisa till en fastställd kursplan. Personal Skills fråga till Arbetsförmedlingen var tydligt begränsad till att avse innehåll, och inte hur upplägg och genomförande ska beskrivas. Arbetsförmedlingenharocksåtydligtangettattavseendeinne" håll kan man hänvisa till Skolverkets kurskoder. När det däremot gäller utbildningens upplägg och genomförande finns stort utrymme för en anbudsgivare att anpassa dessa. Arbetsförmedlingens målgrupper utgörs till stor del av personer som står långt från arbetsmarknaden och som har särskilda behov, som för att kunna genomgå en yrkesutbildning kan behöva ett särskilt upplägg eller genomförande. Personal Skills har i sitt anbud inte övertygat Arbetsförmedlingen om att utbildningen kommer att ge mer än acceptabla förutsättningar för de berörda målgrupperna att nå det uppsatta utbildningsmålet. För att nå upp till högsta betyg borde Personal Skills med större tydlighet ha beskrivit genomförandet och upplägget samt hur detta.leder till att utbildningsmålet uppnås. Arbetsförmedlingen vidhållerdärförattpoängsättningen2 skakvarstå. Förvaltningsrätten ska inte utvärdera anbud utan endast bedöma om Arbetsförmedlingen har utvärderat inkomna anbud i enlighet med förfråg­ ningsunderlagets förutsättningar och de upphandlingsrättsliga principerna i 1 kap. 9 § LOU. Vid den prövningen finner förvaltningsrätten att ut­ värderingsmodellen och beskrivningen av utvärderingskriterier inte ger stöd för Personal Skills uppfattning att samtliga anbud som uppfyller ställda krav ska tilldelas maximala3 poäng för kriterium 1. Det framgår av beskrivningen av betygen 0....:.3 vad Arbetsförmedlingen anser ska vara visat för att respektive betyg ska tilldelas. Enligt förvaltningsrättens bedömning måste poängskalan anses tillräckligt tydlig för att vara i överenstämmelse med LOU. Vidare anser förvaltningsrätten att Arbetsförmedlingen på ett fullt godtagbart sätt har redovisat sin poängsättning och att det inte har i: 1- !. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen framkommit att Arbetsförmedlingen agerat i strid mot principerna om likabehandling och transparens. Sammanfattande bedömning Sammantaget anser förvaltningsrätten att det som Personal Skills har rutfort i målet inte utgör skäl för ingripande enligt16 kap.6 §LOD.Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3109/lALOU). � �� Per Eskilsson Rådman Katarina Boij har föredragit målet. Sida6 7 912-14 •.· . I � - � ..•,..._..,. . ,. ·1·. :,_: r· i: ,. ,.. ,.. :;.-..,...-·-�, . ··•-·---·.-·· . ---- .SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND -,----------- . 1. Klagandens person-/organisationsnummer, fI post.adress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och I telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten . 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om övetprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omtådena vatten, energi, transporterochposttjänsterfåravtalslutasinnan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas nät tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. fC Den som vil l överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dagdåklagandenfickdelavbeslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts nät beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julaftonellernyårsaftonräckerdetattskrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fözyaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningstättens beslut fast. Det ät därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla I www.domstol.se