9.SEP.2015 11:04 S. 2--- Sida 1 (5) ,,iii5 -09- 0 9 I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE DOM 2015-09-09 Meddelad i Göteborg Svensk Maskinbomring AB, 556801-2719 Verkmästarevägen 17 461 37 Trollhättan MOTPART Trollhättans kommun, 212000-1546 Upphandlingsavdelningen 461 83 Trollhättan SAKEN Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. NR. 4910 Mål nr 8638-15 Avd Dnr KSnr Dok.Id 358741 Postadress )lesöksadress Telefon Telefax 03 l • 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstld måndag- fredag 08:00-16:00 400 15 Göteborg Sten Sturegatan 14 Box53197 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN KONKURRENSVERKET L.J I 9.SEP.2015 11:04 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND NR.4910 S.f-- Sida2 DOM 8638-15 Forvaltningsratten GBG Trollhättans kommun (kommunen) genomför en öppen upphandling av Bergsprängning 2015, dnr 15/47. Av tilldelningsbeslut meddelat den 14 augusti 2015 fram.går att kommunen valt att teckna avtal med Uddevalla Bergsprängning AB (UBAB), YRKANDEN M.M. Svensk Maskinborrning AB (SMAB) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att bolaget tilldelas uppdraget och i andra hand att upphand­ lingen görs om. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Av ilirfråg� ningsunderlaget framgår bl.a. att alternativa anbud inte tillåts, att reservat­ ioner inte accepteras, att del av anbud inte antas samt att anbud med lägsta ptiskommeratttilldelaskontrakt. -Avutvärderingsprotokolletframgår att vinnande leverantör UBAB beträffande sprängmattor, etablering och sprängtillstånd har lämnat uppenbart för låga priser/onormalt låga priser, 1 kr vardera. Genom att godkänna dessa inkonekta kostnader har anbuds­ givarna inte behandlats likvärdigt och i strid med vad som är tillåtet enligt gällande regler. Anbudet från UBAB kan därfor inte godtas. Till detta kommer att anbudet från UBAB vid en riktig utvärdering inte har lägst pris. Detta framgår av den utvärdering som SMAB har gjort med de förut­ sättningar som realistiskt kan förväntas, och som visar att SMAB har lägst pris. Kravet på uppdelning av i anbudssumman ingående delpriser har rim­ ligen framställts för att kommunen ska kunna bilda sig en uppfattning om "realismen'i/riktigheten i delprisema. Om uppdelningen saknar betydelse hade det räckt med att ange en totalswnma. Kommunen har emellertid inte begärt pris på detta sätt. Genom att inte följa upphandlingsföreskrifterna har kommunen också i detta avseende brutit mot kravet på likabehandling. På grund av kommunens brister i upphandlingen så har SMAB lidit skada genom att inte rätteligen tilldelas uppdraget. 9.SEP.2015 11:04 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG NR.4910 S. 4- Sida3 DOM 8638�15 Trollhmtans kommun yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. filljande. Upphandlingen har genomförts i enlighet med de grundläggande principer­ na i LOU avseende både förfrågoingsunderlag samt utvärdering. I förfråg­ Iringsunderlaget under punkten 1, 18 samt punkten 4 ges infonnation om att anbud med lägsta pris kommer att antas, hur anbudsgivama ska lämna pri­ ser samt hur den totala anbudssumman räknas fram. UBAB har lämnat anbud med lägst pris och tilldelats kontrakt i enlighet med i denna upp­ handling gällande förfrågningsunderlag och dess utvärdering. SMAB:s egen utvärdering strider mot gällande f'örfrågningsunderlag och dess utvärdering. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkänrumde och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). En upphandlande myndighet får forkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet tär dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fatt ett till­ fredsställande svar (12 kap. 3 § LOU), Forvaltningsratten GBG 9. SEP. 2015 11:04 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Forva1tn'1ngsratten GBG NR. 4910-S. 5- ---­ Sida4 DOM 8638-15 I mål om överprövning enligt LOU g!iller som huvudprincip att den pai.t som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2009 ref, 69). Förvaltningsrättens bedömning Av utredningen i målet framgår att UBAB har prissatt sitt anbud till 2 107 kr, att jämföra med SMAB:s 4 112 kr. SM.AB gör nu gällande att UBAB genom att prissätta sitt anbud avseende delpriser för sprängmattor, etablering och sprängtillstånd till 1 kr vardera har lämnat ett ononnalt lågt anbud. Vidare görs gällande att den utvärdering som SMAB har gjort med beaktande av mer realistiska kostnadskalkyler visar att detta bolags anbud har lägst pris. Det konstateras att det enligt 12 kap. 3 § LOU inte finns någon skyldighet för en upphandlande myndighet att förkasta låga anbud. Lagstiftningen innehåller inte heller något förbud mot att anta ett sådant anbud, Annat är inte heller visat än att kommwten har tillämpat den utvärderings­ modell som anges i filr.frågningsWiderlaget. Någon möjlighet att tillämpa någon annan utvärderingsmodell i upphandlingen finns inte med mindre än att det skulle strida mot transparensprincipen (öppenhet). De utvärderingar som SMAB har gjort baserar sig på en annan utvärderingsmodell och kan därför inte beaktas för art påvisa att kommunens utvärdering ät felaktig och i strid med förfrågningsunderlaget eller LOU. Sammanfattningsvis har SMAB inte visat att kommunen har genomfört upphandlingen i strid med LOU, Grund för ingripande mot upphandlingen 9.SEP.2015 11:05 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM NR.4910 S.r HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lB LOU) AnnRittri Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Micha�l Koch. saknas därför, varför ansökan ska avslås. 8638-15 lft/46J Sida5 9. SEP.2015 11:05 Forvaltningsratten GBG Sv'ERJGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den somvill ö-v'erklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kamm=ii.ttim i Göteborg. Skrivelsen ska dock skicbs ellei: lätxmllS till forvalt:lli.ragstätte:u, Öveddagandet ska ha koromit in till förvaltrringsrätten inom tte vecko,: fdn den dag diklagandcmfickdela.vbeslutet Ombeslutet humeddelatsvidep.muntligförlwldlm.g, elle.c det -vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer a.tt meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor fcln den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överld:i:gwdet för offentlig part :ciiknas fdn den dag beslutet meddelades. Om. sista dagen för övei:ldagandct infaller på lördag, söndag eller helgdig, !Pidsommarafton> julaftonellernyårsafton,:ä.dcerdetattskdvelsen kommer in nästa vaitlag. För att ett ö"O"etlw.gnnde ska kunna w.s upp i kamma.ttätten fordras att pxövningstillstlnd meddehi.$. Kmm:ruw:ätten lämnar pi:övningstillsclnd om 1. detfinnsanledningattbetvivla .riktigheten av det slut som förvaltningsrät:ten har kommit till. till bostaden och mobiltelefon. Adress och relefotmumm.e,: till k.1.agandeas a.i:betsplau ska. ocksä anges slimt eventuell annan adress däi: klaganden kan ;nås fö;c delgivning. Om dessa. uppgifter hu liimnats tidlgare i målet - och om de fo1:tfa.i:a.nde !il: aktuella - behöver de inte uppges ige.n, Om ldaga.nde.n anlitar om.bud, ska ombudets namn> postadxess, e­ postadress, telefonnumro.e:c till ubetspla.tsep. och mobiltelefonnummer anges. Om någon pmon- elle.r adressu.ppgif,: and.ta.s, ska ändringenuoi.ndröjsmål11.ru11ålastill kun.marrätten. det annars finns synne.tli överklagandet. skäl att pröva Om prövilingstillstånd inte meddelas s* fönraltningsrli.ttens beslut fast. Det äi; därför ..,iktigt art det klact och tydligt framgår av överklagandet till kåmmarrätten-va,:fö.r mm anser att prövningstillstind bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens personu/organisationsn1.l.l'Xlroei:, posradress, e-postadress och telefonnurnme.r ga den dom/beslut som Ö"\tCI� med uppgift om föxvaltningsrättens namn, mfiln= samt dagen föx besluter, 2. 3. deskiilsomklågandenax,:gertillstödfören 2. 3. 4. det io.te utan att sådant tillstånd med.delas vi: att bedör.o.a ,:iktigheten av det slut som förvaltningsriitten hat kommit till, det är av vikt för ledning av rättswmnpningenattöverklagandet prövas s.V' h&gxe rätt, eller begäran orn prövningstillstånd, 4. den ändring av fötvllltniogsrlittens dom/beslut som klaganden vill fl cill stånd, 5. debevissomlrlagao.denvillåberopaocll"O"ad han/hon vill styrka med v�e sii.tskilt bevis. Ad=;sen till förvalt:ningsrätten fra.mgh av domea./beslutet. I mil om övexp.rövning enligt lagen (2007;1091) omoffontliguppbi!lldlingellerlagen(2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi. transporter och posttjänster far avttl slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut h-a.t löpt ut. I de flesta {all fäJ: avtal 5lu.ta.s nutiodaga:r harg1⁄4nfråndetatträttenavgjo,:t målet ellet upphävt ett inter.imistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett Ö'9'eJ:klagande av rättens avgörande fir inte pröv-as sedan avtlll har slutits. Fullständig informacion finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningai: om hur man överklagar kan Ni vända Er till förYaltoingsrätten. NR. 4910 S. 7 1.