F'ÖRVALTNINGSRÄTTEN · I STOCKHOLM Allmännaavdelningen Enhet 14 · .SÖKANDE 2. Serco Limited, compariy no 242246 Målm 24258-13. 24373-13 Sida 1 (15) l. Strömma Turism & SjöfartAB, 556051.:5818 Waxholms Ångfartygs AB, 556087-9859 DOM 2014-03-18 . .Meddeladi Stockholm KONKURRENSVERKET Ombud för 1 och 2: Advokat Morvarid Dorkhan Nilsson och jur.kand. Magrius Stålmarker Baker & McKe1zie Advokatbyrå KB Box 180 ... 101 23 Stockholm · MOTPART Ombud: Advokaterna Johan Carle öch Sven Vaxenbäck samt biträdande juristen Viveka Heimer Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB Box 1711 111 87 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling 2G14 -03- 1 9 . ;;, Avd Dnr KSnr Aktbil J, ,·,;,,- FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 461575 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 ... 115 76 Stockholm 08-561 680 00 E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom:se . Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24258-13 I STOCKHOLM Allmänna·avdelningen . YRKANDEN M.M. Waxholms Ångfartygs AB (WÅAB) har på uppdrag av trafiknämnden i m.m. i Stockholms skärgård. Upphandlingarna har delats upp i olika geo� ... ' Stockholms läns landsting (SLL) påbörjat upphandlingar enligt-Jagen · (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, av�eende kollektiv båttrafik··_ grafiska områden. WÅAB beslutade den 1 oktober 2013 att avbryta upp- handlingen som rörde område Mellan, dnr 2012-275. Som skäl för beslutet .-· .. ..· . ..., �· . , angavs att det inte kan förväntas fattas tilldelningsbeslut-då det inte upp- nåtts politisk enighet. Strömma Turism & SjöfartAB och Serco Limited (härefter gemen­ .· samtbenämndaStrömma/Serco)ansökeromövetprövningavbeslutet att avbryta upphandlingen ochyrkar att förvaltningsrätten ogiltigförklarar WÅAB:s beslut att avbryta upphandlingen. WÅAB yrkar i första hand·att förvaltningsrätten inte tar upp Strömma/Seicos ansökan om överprövning i sak. I andra hand yrkar WÅAB att förvaltningsrätten ska avslå ansökan. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Ska Strömma/Sercos ansökan prövas i sak? Utvecklande av talan WÅAB anför bl.a. följande. En grundläggande förutsättning för att Strömma/Serco ska kunna anses ha ett berättigat intresse av att få WÅAB:s . beslut om att _avbryta upphandlingen prövat i sak, är att den framgång son;i. eftersträvas överhuvudtaget är möjlig att uppnå. _· Av EU-domstolens praxis (mål C-401/09 Evropaiki Dynainiki mot ECB) följeratt en grund till stöd :för en talan om ogiltigförklaring inte kan upptas · till sakprövning, när en ogiltigförklaring av den angripna rättsakten med · Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24258-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen stöd av nämnda grund ändå inte k� medföra att sökanden når sådan fram:­ gång som eftersträvas. Det nyss sagda gäller, enligt nyss angiven dom, även om det antas att det skulle finnas fog för grunden. Sedan den 1 januari 2012 gäller lagen (2010:1065) om kollektivtrafik(kol­ lektivtrafiklagen). Av lagens övergångsbestämmelser följer att ett avtal om allmän trafik, sorri avser kollektivtntfikpå vatten, f� ingås utan att grunda sig på ett beslut om allmän trafikplikt, förutsatt att upphandlingen inleddes före den 1 augusti 201 2 och tilldelningsbeslut fattats före den 1 oktober 201 3. Eftersom en politisk majoritet avseende upprättat förslag till tilldelnings­ beslut inte kunde uppnås före den 1 oktober 2013, har såväl trafiknämnden som WÅAB därefter, på grund av övergångsbestämmelserna i kollektivtra­ fiklagen.lagligen varit förhindrade att godkänna förslaget till tilldelnings- ... beslut.·Det hade därmed varit lagstridigt att fullfölja upphandlingen och ·således fanns inget annat alternativ än att besluta om avbrytande av den­ samma. Syftet ined Strömma/Sei-cösfalan kan således aldrig uppnås genom .' en eventuell ogiltigförklaring av avbrytandebeslutet. I LÖU saknas uttrycklig reglering för vad rätten hat att förordna för åtgärd vid bifall till en ansök� om ogiltigförklaring av ett beslut att avbryta en upphandling. Det följer emellertid av EU-rättslig praxis och svensk rätts­ praxis att ogiltigförklaring är den möjliga åtgärden när ett avbrytandebeslut inte anses vil� på saklig grund. Av allmänna förvaltningsrättsliga principer följer att det endast är sådana beslut som har påvisbar effekt soni är över­ klagbara. I vissa särskilda fall har det ansetts att en talan, trots att rättelse varit omöjlig, behöver prövas i sak, t.ex: i fall där den enskilde har haft ett ".. . ,.·.- mycket starkt intresse av rättelse såsom i mål om kroppsbesiktning, för- säljning av omhändertaget djur, m.fl. Då dessa omständigheter inte är järn- .... förbara med nuvarande situation bör Strömma/Serco, i linje med allmänna ... Sida 4 F Ö RV A L T N I N G S R Ä T T E N D O M 2 4 2 5 8 ,- 1 3 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen principer, inte tillerkännas rätt till sakprövning, eftersom en_ogiltigförkl�­ ring av avbrytandebeslutet inte kommer att leda tillatt upphandlingen full­ följs. Strijmma/Serco anför bl.a. följande. Strönima/Serco har �tt berättigat in­ tresse av att få avbrytandebeslutet prövat i_sakoch det är möjligt att uppnå denframgång som eftersträvas, dvs. atlbeslu�et ska ogiltigförklaras. Det rättsfall från EU-domstolen (C- 401/09 Evropaiki Dynamiki mot ECB) som WÅAB åberopar saknar relevans för frågan om Strömma/Sercos talerätt.. WÅAB ha.i- motiverat avbrytandebeslutet enbart med att tilldelningsbeslut inte kan förväntas fattas då det inte uppnåtts politisk enighet. Vad WÅABi efterhand anför om övergångsbestämmelserna i kollektivtrafiklagen utgör· . . inte något motiv till beslutet och några sådana uppgifter återfinns inte hel� ler i beslutet. Det är endast de skäl soITI anges i beslutet som är föremål för över.prövning. WÅAB kan inte i efterh�d rättfärdiga beslutet genom att hänvisa till andra skäl än de skäl som angetts i beslutet. Det kan också tilläggas att anbuden i upphandlingen gavs in redan i mars 2013 och att presentationer av anbuden hölls i maj 2013.WÅAB har såle- des haft lång tid på sig att utvärdera anbuden och meddela tilldelningsbe­ . slut. Att hänvisa till en tidfrist per den 1 oktober 2013 - omkring sju må­ nader efter att anbuden lämnats in till WÅAB - kan redan mot bakgrund ... härav inte anses vara ett godtagbart skäl. Det har legat inom WÅAB:s kon- ... troll att meddela tilldelningsbeslut långt tidigare. I alla händelser är konse- kvensen av vad WÅAB anför om övergångsbestämmelserna i kollektivtra­ fiklagen inte den att bolagens talan inte kan prövas i sak. För Ströri:nna/Serco är det av stor vikt att det klarläggs huruvida det kan .... anses utgöra ett sakligt godtagbart skäl att avbryta en upphandling på grund av politisk oenighet, särskilt i en sådan situation när det reda� innan ... själva upphandlingen påbörjades rådde politisk oenighet angående upp-· .. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen _ handlingen. Inte minst kan.det vara av betydelse för Strömma/Serco att få . klarlagt om WÅAB har rätt: att avbryta en upphandling på grund av politisk oenighet då det är fullt niöjligt att samma situation kan uppkomma också yid WÅAB:s kommande upphandlingar av skärgårdstråfik. Om det skulle räcka med att bara hänvisa till _politisk oenighet för att avbryta en upphand­ ling kommer dett� att negativt påverka leverantörers vilja att lämna anbud. i upphandlingar av skärgårdstrafik och då särskilt leverantörer från andra länder söm av naturliga skäl inte har lika fullständig information om det rådande politiska klimatet. Dessutom är det ur ett skadeståndsrättsligt per- . spektiv av vikt för Strönima/Serco att bolagens talan prövas i sak Möjlig­ heten för bolagen att få framgång med en eventuell skadeståndstalan mot WÅAB kan �ara beroende av att bolagens talan angående ogiltigförklaring prövas i sak. Förvaltningsrättens bedömning Sedan den 1 augusti 2012, då vissa ändringar i kollektivtrafiklagen träddei kraft, gäller EU:s kollektivtrafikförordning i fråga om kollektivtrafik på vatten.1 Lagändringen innebär dels att kollektivtrafiklagens tillämpnings­ område utökas till kollektivtrafik på vatten, dels att EU:s kollektivtrafik­ förordning ska tillämpas på sådan trafik (prop. 2 011/12 :76 s. 24 ). Ett avtal om allmän trafik måste, enligt 3 kap. 3 § kollektivtrafiklagen, grunda sig på ett beslut om allmän trafikplikt.2 Inför införandet av lagändringarna ansåg regeringen att det borde vara möj­ ligt att under en rimlig tid efter ikraftträdandet ingå avtal om allmän trafik 1 Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1370/2007 av den 23 oktober 2007 om kollektivtrafik på järnväg och väg och om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 1191/69 och (EEG) nr 1107/70. 2 Med allmän trafikplikt avses, enligt 1 kap. 5 § koUektivtrafiklagen och EU:s kollektiv­ trafikförordning, krav som en behörig myndighet definie:\"ar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse av att bedriva utan att få ersättning, eller åtminstone inte i samma Sida 5 24258-13 omfattning eller på samma villkor: ·· FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmärma avdelningen . DOM som inte grundar sig på ett beslut om allmän frafikplikt, eftersom ett avtal ..'.. kan ha förberetts före ikraftträdandet eller en upphandling ärmu inte avslu- tats (a. prop. s. 45). Med hänsyn till bestämmelserna i EU:s kollektiv­ trafikförordning om att behöriga myndigheter ska offentliggöra vissa upp­ gifter i Europeiska unionens officiella tidning senast ett år inrian det fria anbudsförfärandet inleds respektive innan ett avtal direkttilldelas ansåg regeringen att det borde inf9ras en övergångsbestämmelse som.gör det möjligt att inleda upphandliiigar n;spektive direkttilldela avtal utan föregå- ...- ende krav på annonsering enligt EU:s kollekt1vtrafikförordnirtg under ett år efter ikraftträdandet. Övergångsbestämmelserna utformades så att ett avtal om aj.lmän trafik som avser kollektivtrafik på vatten får ingås utan att grunda sig på ett beslut om. allmän trafikplikt, om tilldelningsbeslut h� fattats före den 1 oktober 2013 ... och upphandlingen inleddes före den 1 augusti 2012 (tredje punkten) re- spektiveattkravetiartikel7.2iEU:s_ kollektivtrafikförordningpåattvarje behörig myndighet ska ha offentliggjort vissa uppgifter i Europeiska un­ ionens officiella tidning senast ett år mnan det fria anbudsförfarandet in­ leds respektive innan ett avtal direkttilldelas, inte gäller ifråga om avtal om allmän trafik på vatten om det fria anbudsförfarandet har inletts respek­ tive ett avtal direkttilldelats före den 1 augusti 2013 (fjärde punkten). Eftersom något tilldelningsbeslut inte har fattats i upphan�lingen före den 1 oktober 2013 är övergångsbestämmelsen {tredje punkten inte tillämplig i upphandlingen..Enligt 3 kap. 3 § kollektivtrafiklagen gäller numera i stället att ett avtal som ingå� i upphandlingen ska grunda sig på ett beslut om all­ män trafikplikt. Övergångsbestämmelserna ger inte stöd för att det inte skulle vara möjligt att fatta ett beslut om allmän trafikplikt för den aktuella upphandlingen om avtal i upphandlingen ingås efter den 1 oktober 2013. -. Enligt förvaltningsrättens·mening utgör därför inte denna bestämmelse ett lagligt hinder för att fullfölja upphandiingen. Det av WÅAB åberopade .. Sida 6 24258-13 Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24258-13 I STOCKHOLM. Allmänna avdelningen . · ..,• · rättsfallet, mål C-401/09 Evropaiki Dynamiki mot ECB, saknar därmed relevans i målet. Förvaltningsrätten anser således inte att det har fram­ kommit skäl att avvisa Strömma/Sercos talan med anledning av att bolagen skulle sakna ett berättigat intresse av att få sin talan prövad. Bolagens an- sökan ska därför prövas i sak. Finns saklig grund för att avbrytaupphandlingen? Utvei:klande av talan Strömma/Serco anför bl.a. följande. Ett beslut att avbryta en upphandling måste vila på sakligt godtagbara skäl och följa de grundläggande gemen- .. skapsrättsliga principerna. Att avbryta upphandlingen med motiveringen . att tilldelningsbeslut inte kan förväntas fattas då det inte uppnåttspolitisk enighet utgör inte någotsakligt godtagbart skäl. SLL och WÅAB har redan beslutat att genomföra en upphandling av skär- gårdstrafik avseende bl.a. område Mellan. Det politiska beslutet att genom- föra upphandlingen har redan tagits. Omfattande förfrågningsunderlag har tagits fram och anbudsgivarna har lagt ner betydande arbete och kostnader på att ta fram anbud i enlighetdärmed. Det har under flera års tid, dvs. redan innan upphandlingen påbörjades, rått .. .. : gan o.rp. upphandling av densamma samt vem som ska/bör driva trafiken. Redan innan upphandlingen påbörjades har det alltså varit känt-att det rått politisk oenighet om nyss nämnda förhållanden. Trots detta beslutades det att genomföra upphandlingen i enlighet med förfrågningsunderlaget. Såd­ ana kända förhållanden kan inte åberopas som sakligt godtagbara skäl för att avbryta en påbörjad upphandling. Ett sådant system skulle få konse- .•. kvensen att det uppstår eri omfattande rättsosäkerhet vid offentlig upphand- politisk oenighet bland landstingspolitikema om skärgårdstrafiken och :frå- . ·. FÖRVALTNINGSRÄTTEN Sida 8 24258-13 . DOM Det'är WÅAB och inte.SLL som är upphandlande myndighet och som har I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ling, vilket inte vore förenligt med den grundläggande principen om trans- parens. ' · .. .- att fatta tilldehringsbeslut i _upphandlingen. Det bestrids att den yttersta b�slutanderätten om tilldelning skulle ligga hos någon annan än hos WÅAB. WÅAB kan i förhållande till anbudsgivarna inte åberopa det för- ... hållandet att politiker inom landsting�t, vilka alltså inte själva ska fatta beslutet om tilldelning av kontrakt i upphandlingen, är oense som skäl för att inte meddela något tilldelningsbeslut. Även om detär utom WÅAB:s. .' ... · kontr�ll att ledamöterna i trafiknämnden inte kan enas så är definte utom WÅAB:s kontroll att meddela ett tilldelningsbeslut i upphandlingen. Den politiska oenigheten i trafiknämnden kring upphandlingen har vidare varit känd både hos WÅAB.och SLL sedan lång tid tillbaka. Detta är inte någon nytillkommande omständighet utan politiskoenighethar förelegat hela tideri. Trots den rådande politiska oenigheten påbörjade WÅABupp­ handlingen. Det är bara de skäl som anförs isjälva beslutet som kan ligga till grund för prövningen av om det föreligger sakliga skäl att avbryta upphandlingen. Beslutet att avbryta upphandlingen har irite motiverats med att behovet· skulle ha förändrats. Vad WÅAB i efterhand anför om att behovet skulle ha förändrats kan därför inte ligga till grund för prövningen av om beslutet vilar på sakligt godtagbara skäl. Under alla förhållanden bestrider Strömma/Serco att vad WÅAB anför om att behovet skulle ha förandrats .- •·- skulle utgöra något s�igf godtagbart skäl att avbryta upphandlingen. Det . bestrids även att behovet skulle ha förändrats. WÅAB anför bl.a. följande. Av såväl EU�domstolens domar som svensk ..' rättspraxis framgår att en upphandlande myndighet har rätt att avbryta en ' ' .--. . ' --. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandling, att ett avbrytande inte är begränsat till undantagssituationer Sida 9 24258-:-13 . -- ( ,. och at en upphandlande myndighet har stort utrymme för skönsmässighet i sin bedömning om avbrytande så länge sorh de allmänna EU-principerna iakttas. WÅAB:s möjlighet att tilldeia vald leverantör kontrakt i upphandlingen var avhängig av att trafiknämnden först godkände ett dylikt �eslut. Även om WÅAB är upphandlande myndighet innebär kravet på godkännande från trafiknämnden att WÅAB är underställd trafiknämnden och att det är . nämndenspoiitikervilkadefactofattarslutligtbeslutomgodkännandeav tilldelning eller, som i detta fall, beslut om att godkänna att inte tilldela kontrakt i upphandlingen. Av den information som kommunicerats till potentiella anbudsgivare i samband med publiceringen av förfrågningsunderlaget i upphandlingen framgår att det ytterst är SLL som genom trafiknämnden bär det övergri- pande ansvaret för att säkerställa en fungerande kollektivtrafik i Stock� halms län. I förfrågningsunderlaget kan även ur SLL:s ägardirektiv utläsas. att flera av de åtgärder som WÅAB har att genomföra inom ramen för sin verksamhet beslutas av trafiknämnden. I det informationsmeddelande som publicerades på WÅAB:s hemsida den 27 februari 2012, i anledni:ng av att anbudstiden strax därpå löpte ut, angavs vidare att tilldelningsbe�lut kom­ mer att fattas av trafiknämnden efter sommaren 2013. Då Strömma/Serco får anses ha tagit del av den information som har kom­ municerats till potentiella anbudsgivare som visat intresse av att delta i. upphandlingen får det även anses vara känt för bolagen att den yttersta beslutanderätten om tilldelning låg hos trafilqlämnden och inte hos WÅAB. Strömma/Serco har således redan_ vid ti.dpunkten för anbudsgiv­ ning haft kännedom om att det är de folkvalda politikerna i trafiknämnden,. t ·.. ..- ... .. . ... . Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24258-13 Allmänna avdelningen I STOCKHOLM - . _ som i slutändan har attbestämma om tilldelningsbeslut i upp�andlingen ska fattas eller inte. E� oförutsedd händelse som ligger utanför den upphandlande myndig- hetens kontroll utgör ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta en upph�d- · ...:. ling, vilket framgår av flera rättsfall från kammarrätterna (se t.ex. Kammar- rätten i Göteborgs domar den 28 januari 2009 i mål 6645�08 och 5730.:og ochKammarrätteniStockholmsdomden27januari2010imål3613-09). WÅAB har i föreliggand� fall i�te haft möjlighet att besluta om tilldelning --. av kontrakt i upphandlingen: Genom att utvärdera inkomna anbud i enlig- - het med utvärderingsmodellen och upprätta ett förslag till tilldelningsbeslut har WÅAB fullföljt sitt uppdrag av trafiknämnden, dvs. att genom.fåra upp" handlingen inom ramen för sitt trafikuppdrag och återkomma till trafik.­ nämnden för godkännande av förslaget till tilldelningsbeslut. Det för­ hållandet att trafiknämndens ledamöter sedermera inte har kunnat enas om .. .. - beslutet·att tilldela kontrakt i upphandlingen, på grund av att det funnits politisk oenighet, är utanför WÅAB:s kontroll. Enligt WÅAB:s uppfattning har det inte funnits skäl att, vid tidpunkten då · upphandlingen påbörjades eller dessförinnan, tro att det vid tidpunkten för upphandlingens avslutande skulle råda en sådan politisk oenighet att tra- fiknämnden inte skulle·godkanna WÅAB:s förslag till tilldelningsbeslut. Det är i stället så att WÅAB har haft skäl att anta att trafiknämnden skulle - .. ' komma att godkänna WÅAB:s förslag och i enlighet härmed fatta beslut om tilidelning i upphandlingen, _eftersom trafiknämnden, efter WÅAB:s anmälan, vid upphandlingens inledande skede godtagit förfrågnings­ underlaget i upphandlingen. Enligt WÅAB:s mening är detuppenbart att den i upphandlingen upp­ komna situationen måste likställas med situationen i den kammarrätts- ... Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN ' · DOM 24258-13 slutligt fatta etttilldelnirtgsbeslut utan trafiknämndens godkännande. Här::. till kommer att WÅAB inte heller har haft möjlighet att, när upphandlin�en påbörjades, förutse att trafiknämndens ledamöter inte skulle enas om att godkänna WÅAB:s försla� till tilldelningsbeslut. Förvåltnirigsrätte:n bör därför avslå Strömma/Sercos ansökan om överprövning. WÅAB har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. En upphandlande myndighet ska vid upprättandet av ett förfrågnings- .. . underlag inför en upphandling söka att på ett tydligt och transparent sätt definiera myndighetens behov och utifrån detta uppställa krav som de po­ tentiella leverantörerna i sina anbud ska dler bör uppnå för att bli föremål för slutlig anbudsutvärdering. Det är således den upphandlande myndig­ hetens behov som styr föremålet för upphandlingen. . Det följer av den juridiska doktrinen att ändrade förutsättningar för en upphandling utgör sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling. . Ändrade förutsättningar, som kan anses utgöra saklig grund för avbry­ tande, är t.ex. att den i förfrågningsunderlagetefterfrågade volymen ökar · eller minskar eller att det behov av föremålet för upphandlingen som fanns när upphandlingen påbörjades har förändrats eller upphört (se Pedersen K., Upphandlingens grunder, 3 uppl., 2013, s. 133). · Under upphandlingens gång har WÅAB konstaterat att detuppstått ett för� ändrat behov gällande de väsentliga delar av upphandlingsföremålet som avser leverantörens trafikåtagande, �mfattningen och fördelninge� av anta­ let tidtabellstimmar och linjedragningar. �ÅAB har.förstått att det är <:e­ nighet om hur det faktiska behovet sett ut som ligger till grund för trafik- nämndens beslut att inte godkänna WÅAB:s förslag till tilldelningsbeslut. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen praxis som redogjorts för ovan. Skälet är att WÅAB inte har haft rätt !itt· .- Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24258-13 .. Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska följas vid all offentljg upphandling är .'. principerna om icke-diskriminering; likabehandling, transparens, propor- tionalitet och ömsesidigt erkännande. Av Högsta förvaltningsdomstolens .'� avgörande RÅ 2009 ref.. 43 följer att en upphandlande myndighet har rätt att själv avgöra när det finns förutsättningar för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling behöver avbrytas. Ett avbrytande får dock I STOCKHOLM Allmänna avdelningen �ndast sk� under förutsättning att mynd�gheten - riär den fattar ett sådant ,· beslut - kan presentera sakliga skäl för beslutet och att myndigheten iakttar . grundläggande gemenskapsrättsliga-regler inom offentlig upphandling Gfr . EU-domstolens domar i mål C-92/00 HI och C-244i02 Kauppatålo Han­ sel). Något kravpå att den upphandlande myndigheten i förfrågningsun- derlaget måste förbehålla sig en rätt att avbryta en upphandling i en viss uppkommen situation uppställs inte. Av avbrytandebeslutet framgår att skälet för avbrytandet har varit att till- delningsbeshit i upphandlingen inte kan förväntas då det inte uppnåtts poli­ tisk enigliet.·Förvaltningsrätten har att.pröva om den grund som angetts i avbrytandebeslutet kan anses utgöra sakligt godtagbart skäl för att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten anser att även vad som i målet fram­ kommit om de bakomliggande orsakerna till den politiska oenighet, som åberopats till sJöd för avbrytandet, kan beaktas vid prövningen om sakligt godtagbara skäl för avbrytandebestlutet förelegat. WÅAB har av trafiknämnden i SLL getts· i uppdrag att genomföra den ak­ tuella upphandlingen och tilldelningsbeslutet i upphandlingen har varit .. . från trafiknämnden. WÅAB har således inte haft möjlighet att fatta tilldelningsbeslut utan godkännande från trafiknämnden. Enbart det förhållandet att trafiknämnden inte godkänt tilldelningsbeslutet kan dock inte anses utgöra �tt godtägbart skäl för att avbryta upphandling- villkorat av godkännande .. .f:- Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24258-13 I STOCKHOLM Allmänna aydelningen en. r�tt sådant fall da avbrytandebeslutet är en direkt konskevens av' ett ställningstagande av en uppdragsgivare har den upphandlande myndighet- ...'' en, enligt förvaltningsrättens mening, att visa att uppdrägsgivårens ställ- . .. ningstagande vilar på sakEga skäl.rFör att avbrytandebeslutet ska anses förenligt med LOU måste därför skälen för trafiknämndens beslut att i�te godkänna tilldelningsbeslutet vara sakligt godtagbara. WÅAB har som skäl för att avbryta upphandlingen i målet hänvisat till . ändrade förhållanden. WÅAB har anfört att bolaget inte haft skäl att trn att politisk oenighet skulle hindra ett godkännande av förslag till tilldel"'. .- ningsbeslut. WÅAB menar vidare att ett fdrändrat behov av upphandlings­ föremålethar lett till.politisk oenighet Enligt WÅAB har det uppstått ett förändrat behov gällande väsentliga delar av upphandlingsföremålet som rör leverantörens trafikåtagande, omfattningen och fördelningen av antalet · tidtabellstimmar och linjedragningar. WÅAB menar såledesatt både poli:- . tiskoenighetochettförändratbehovayupphandlingsföremåletinneburit sådana förändrade förhållanden att det har funnits sakliga skäl att avbryta upphandlingen. AV kaminarrättsavgöranden framgår att förändrade förutsättningar utanför myndighetens kontroll kan utgöra sakliga skäl för att avbryta en upphand­ ling (se t.ex. Kammarrätten i Jönköpings dom den 21 april 2006 i mål m _ 347-06, Kammarrätten i Göteborgs dom den 28 januari 2009 i mål m 6645-08 och Kammarrätten i Stockholms dom den 27januari 2010 i mål m 3613-09). För att sakliga skäl ska anses föreligga att avbryta den aktuella· upphandlingen kan det dock, enligt förvaltnitigsrättens mening, inte vara tilliåckllgt att'härlvisa till förändrade fdrutsättningar utanför wÅAB:s kon­ troll, utan det måste även röra sig om förändrade förutsättningar som är . . utanför :Uppdragsgivarens, dvs. trafiknämndens, kontroll. ... Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24258�13 - I .STOCKHOLM Allmänna avdelningen . - EU-domst�len har j mål C-244/02 Kauppatalo Hansel ansett att en upp- handlande myndighet som påbörjat en upphandling med tilldelningsgiun- den lägsta pris ivissa fall kan avbryta upphandlingen om myncligheten med hä,nsyn till innehållet i förfrågningsunderlaget inte har möjlighet att -· välja det bästa anbudet. I detta mål uttalade EU-domstolen bl.a. att "en upphandlande myndighet som har påbörjat ett anbudsfqrfarande på grund-­ val av kriteriet lägsta pris kan avbryta detta förfarande utari att tilldel1;l nå� gotkontraktriärdennamyndighet,efteratthabedömtochjämfört·anbu­ den, inser att den med hänsyn till innehållet i anbudsinfordran, på grund av fel som den begått vid dess förhandsbedömning, inte har möjlighet att yälja det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Detta gäller under förutsättning .- att m digheten, när den fattar ett sådant beslut, iakttar grundläggande yn gemenskaps:rättsHga regler inom offentlig upphandling såsom principen .. om likabehandling. " Enligt förvaltningsrättens mening bör en upphandlande myndighet även ha rätt att avbryta en upphandling om den upphandlande myndigheten upp- täcker att uppliandlingsföreniålet inte motsvarar det beh�v som föranlett upphandlingen, under förutsättning att myndigheten när den fattar ett så­ dant beslut iakttar de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna inom · offentlig upphandling. ., .. .. Förvahningsrätten uppfattar att den bakomliggande orsaken till att upp- handlingen har avbrutits är att den uppdragsgivande myndigheten, dv�. trafiknämnden, efter att upphandlingen har påbörjats, in�ett att upphand­ lingen inte motsvarar detbehov som finns av skärgårdstrafik i det område som är aktuellt i förevarande upphandling (område Mellan). Även om denna insikt inte kan sägas bero på ändrade förhållanden �tanför nämndens -- kontroll - utan snarare på att upphandlingsföremålet har kommit att besk- -. .- rivas på ett bristfälligt sätt - bör en sådan omständighet kunna utgöra sak- lig grund för att avbryta en upphandling. FörvaJtningsrättenanseratt så -- . .. .....:. Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24 258-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen .. måste vara fallet om bristerna härvidlag är av den arten att de inte går att rätta inom ramen för upphand�ingen. Enligt vad som framkommit i målet har trafiknämnden befarat att upphmid­ lingen skulle konima att leda till en försämring av skärgårdstrafiken, bl.a. vad gäller omfattningen och fördelningen av antalet tidtabelistimmar och linje?ragningar. I målet har det därmed, enligt förvaltningsrättens mening, . framkommit att upphandlingen inte uppfyller de behov som upphandlingen varit avsedd att uppfylla. Trots att detta kan antas bero på missbedö�ng- ar som gjorts vid den behovsimalys som för�gått upphandlingen, anser för-:­ valtningsrätten att detta utgör en s�dan brist som inte kan rättas inom ra­ men för upphandlingen. WÅAB får därmed anses ha haft sakliga skäl för beslutet att avbryta upphandlingen. Enligt förvaltningsrättens mening är det inte visat att avbrytandebeslutet strider mot LOU eller de unionsrätts­ liga principerna. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i b i l a g a ( D V 3 10 9 / l A L O U ) . �- Ulrika Melin Rådman Carina Westin har varit föredragande. �in� ,•.SVERIGES 00MS1'0LAR _- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅNIJ Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska do�k slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten: · överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig .·förhandling, eller det vid en sådan förhandling . har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överkl;tgandet ha korn.niit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Omsistadagenföröverklagandetinfallerpå · lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivels en kommer in nästa vardag.. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstårid meddelas. Ka:romarr