FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Mål nr 3310-10 E Kansli 2 2011 -02- 1 4 Sida 1 (9) Dok.Id 9596 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dorn.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 SÖKANDE Labrum Aktiebolag, 556196-7257 Industrivägen 7 171 48 Solna Ombud: Richard Carleson c/o Labrum Aktiebolag Industrivägen 7 171 48 Solna MOTPART Umeå universitet, 202100-2874 901 87 Umeå SAKEN 2011 -02- 1 0 Meddelad i Umeå Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 3310-10 E BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Umeå universitet (UmU) har infordrat anbud avseende ramavtal gällande köp av Laboratorieinredning (dnr 241-2090-10). Vid upphandlingen an­ vänds öppet förfarande. -Av tilldelningsbeslutet framgår att ramavtal kommer att tecknas med Sävar Snickerifabrik AB. Labrum Aktiebolag (Labnun) ansöker i förvaltningsrätten om över­ prövning av upphandlingen. UmU bestrider bifall till Labrums ansökan. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som i1mehåller det lägsta priset. (12 kap. 1 § första stycket LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i L OU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 5 § LOU) Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3310-10 E I UMEÅ UTREDNINGEN UmU:s förfrågningsunderlag och utvärdering av anbuden I förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter anges bl.a. följande. AFB.51 Prövning av anbudsgivare Kraven i 10 kap. 1 och 2 §§ LOU skall vara uppfyllda. Dessa intygas ge­ nom sanningsförsäkran. K.valificeringskraven i AFB.31 skall vara uppfyllda. I prövning ingår också att anbudsgivaren kan uppvisa kvalitets- och miljö­ ledningssystem enligt AFC.221 och AFC.222. AFB.52 U/l!ärdering av anbud Prövning av anbud utförs under förutsättning att lffaven i AFB.51 är upp­ fyllda. Grund för tilldelning av kontrakt: Den upphandlande myndigheten kommer att anta det anbud som har lägst pris. AFC.221 Kvalitetsledning Entreprenören skall ha ett kvalitetsledningssystem som följer intentionerna i SS-EN ISO 9001:2000. Entreprenören skall i sitt anbud redovisa sitt kvalitetssystem i dess helhet. För det fall certifiering films enligt SS-EN I SO 9001 :2000 är det tillräck­ ligt att anbudsgivaren redovisar certifikatet. AFC222 Jvfiljöledning Entreprenören skall ha ett miljöleclningssystem som följer intentionerna i SS-EN ISO 14001:2004. Entreprenören skall i sitt anbud redovisa sitt miljösystem i dess helhet. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3310--l0 E I UMEÅ För det fall certifiering finns enligt SS-EN ISO 14001:2004 är det tillräck­ ligt att anbudsgivaren redovisar ce1iifikatet. I förfrågningsunderlagets Kravspecifikation Dragskåp anges bl.a. följande 2.1 Mått 9M, 12M samt 15M inklusive sidoplacerad mediapanel. Djupmåttet får ej överstiga 8 M. Sidopanelens bredd max 85 mm. Arbetsytans höjd skall vara 900 mm över golv, justerbart plus/minus 20 mm. Invändig bredd minst 1090 mm, invändigt djup minst 630 mm. Störs­ ta möjliga arbetsyta skall eftersträvas. Nämnda mått avser dragskåp med modulmått 12M. Fri höjd under skåpet minst 820 mm. Med luckan maximalt öppen får höjdmåttet 2650 mm ej överskridas. Maximalt öppningsmått (lucköppning) skall anges av anbudsgivare. Av UmU:s tilldelningsbeslut inklusive bilagor framgår bl.a. följande. Vid anbudstidens utgång hade två anbud inkommit, från Labrum Aktiebo­ lag och Sävar Snickerifabrik. Bägge anbuden har utvärderats. Efter utvär­ dering enligt utvärderingsgrunden lägsta pris har beslutats att anta det anbud som lämnats av Sävar snickerifabrik. Parternas anföranden Labrum anför bl.a. följande. Labrum bestrider att Sävar Snickerifabrik AB ges möjlighet att teclma ramavtal. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3310-l0 E I UMEÅ För dragskåp 12Mx8M anger förfrågningsunderlagets Kravspecifikation minsta invändiga bredd till 1090 111111. Någon definition beträffande vad som avses med invändig bredd saknas, men Labrums tolkning är att invän­ dig bredd påbörjas omedelbart när man kommer innanför dragskåpsluckan. I anbudet från Sävar Snickerifabrik redovisas en lucköppning om 1017 111111. Det kan konstateras att dragskåpet har en invändig bredd från 1017 mm som sedan ökar successivt upp till 1120 111111. Skall-kravet om minst 1090 111111 invändig bredd i hela skåpet uppfylls således inte. Referenser till gamla mätningar av andra parter kan ej anses ha någon betydelse. Ifylld Check.lista från Sävar Snickerifabrik är följaktligen felaktig vilket är dis­ kvalificerande i sig. Vidare önskar Labrum att rätten utreder om Sävar Snickerifabrik uppfyller ställda skall-krav i följande tre punkter. 1. Anbud har avgetts och undertecknats av Sävar Snickeri AB men i till anbudet bilagt registreringsbevis anges företaget Sävar Snickerifabrik Aktiebolag. I AFB.31 i förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter anges klart och tydligt att anbud skall vara unclerteclmat av behörig firma­ tecknare men eftersom angivet företag ej existerar finns således �i heller någon firmatecknare. Skall-havet är således ej uppfyllt. 2. Enligt punkten AFC.222 i de Administrativa föreskrifterna skall entre­ prenören ha ett miljöledningssystem som följer intentionerna i SS-EN ISO 14001:2004. Vissa delar av miljöplanen är daterade före 2004. Är det för­ enligt och/eller liktydigt med att "följa intentionerna i SS-EN ISO 14001:2004"? Labrum yrkar att rätten utreder vad som gäller. 3. Enligt punkten AFC.221 i de Administrativa föreskrifterna skall entre­ prenören ha ett kvalitetsledningssystem som följer intentionerna i SS-EN ISO 9001:2000. Det nämns inte i anbudet att kvalitetsplanen följer inten- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3310-10 E I UMEÅ tionerna i SS-.EN ISO 9001:2000. Är det förenligt och/eller liktydigt med att "följa intentionerna i SS-EN ISO 9001:2000" om det inte explicit redo­ visas? Labrum yrkar att rätten utreder vad som gäller. UmU anför bl.a. följande. Labrum anför att anbudet från Sävar Snickerifabrik inte uppfyller kvalifi­ ceringskravet att leverera dragskåp med invändigt breddmått på minimum 1090 mm. Av Kravspecifikationen framgår att arbetsytans invändiga bredd ska vara minst 1090 111111. Största möjliga arbetsyta ska eftersträvas. Sävar Snickerifabrik har i sitt anbud bifogat en sammanställning av mätningar utförd av Karolinska Institutet (validering av befintlig laboratorieutrust­ ning). I sammanställningen anges att fri bredd för dragskåpens arbetsyta invändigt uppgår till 1120 mm. Det av Labrum åberopade måttet 1017 mm avser luckans öppningsmått och är inte relevant i sammanhanget. 1120 mm överstiger det av UmU angivna minimimåttet för arbetsyta 1090 mm. Sävar Snickerifabrik har även i Checklista uppgett att utförandet uppfylls enligt 11.2.1.1 Kravspecifikation Dragskåp. UmU bedömer därför att Sävar Snickerifabriks anbud uppfyller kvalificeringskravet. Sävar Snickerifabrik AB anger ett förkortat bolagsnamn i anbudet. Det råder inte något tvivel om att den aktuelle anbudsgivaren är Sävar Snicke­ rifabrik AR Detta kan inte utgöra grund för ingripande enligt LOU. Vidare ifrågasätter Labrum att anbudet från Sävar Snickerifabrik följer intentionerna i SS-EN ISO 14001:2004. SS-EN ISO 14001:2004 innebär i korthet att en organisation identifierar och poängsätter för organisationen betydande miljöaspekter. Organisationen sätter sedan miljömål och utarbe­ tar en handlingsplan och ett uppföljningssystem. Miljöledningssystemet måste årligen uppdateras. Intentionen med SS-EN ISO 14001:2004 kan sammanfattningsvis betecknas som att organisationer ska uppfylla sina Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3310-10 E I UMEÅ egna miljömål. Sävar Snickerifabriks miljöledningssystem redovisas i an­ budet. Vissa av dokumenten förefaller ha tillkommit före 2004. Detta inne­ bär dock inte att de inte genomgår revidering och i övrigt lever upp till intentionerna i SS-EN ISO 14001:2004. UmU gör därför bedömningen att anbudet uppfyller även detta kvalificeringskrav. Labrum ifrågasätter även att Sävar Snickerifabriks kvalitetsplan följer intentionerna i SS-EN ISO 9001:2000. SS-EN ISO 9001:2000 anger krav för ett ledningssystem för kvalitet där en organisation måste visa sin för­ måga att konsekvent tillhandahålla en produkt som uppfyller kundkrav och tillämpliga myndighetskrav och syftar till att öka kundnöjdheten genom effektiv tillämpning av systemet, inklusive processer för ständiga förbätt­ ringar av systemet och försäkran om överensstämmelse med kundkrav och tillämpliga myndighetskrav. Det innebär redovisning av vad organisationen gör för att uppfylla kundens kvalitetshav och tillämpligt regelverk samti­ digt som man eftersträvar bättre kundtillfredsställelse och att uppnå en kontinuerlig förbättring av sitt resultat för att nå målsättningen. Sävar Snickerifabrik har i anbudet redovisat sitt kvalitetsledningssystem i form av en kvalitetsplan som tangerar de nyss nämnda kvalitetsledningsaspek­ terna och UmU:s bedömning är därför att anbudet i denna del följer inten­ tionerna i SS-EN ISO 9001:2000 på ett sådant sätt att kvalificeringskravet är uppfyllt. DOMSKÄL Labrum anför att anbudet från Sävar Snickerifabrik inte uppfyller skall­ kravet om invändig bredd på minst 1090 mm för dragskåp. Vidare önskar Labrum att rätten utreder om tre andra skall-krav uppfylls. Vad gäller den förstnämnda frågan framgår av förfrågningsunderlaget att invändig bredd ska vara minst 1090 mm. Med hänsyn bl.a. till det sam- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3310-10 E I UMEÅ manhang som kravet anges i kan det enligt förvaltningsrättens mening inte förstås på annat sätt än att det tar sikte på arbetsytan. Det är således arbets­ ytans invändiga bredd och inte luckans öppningsmått som är avgörande. UmU har obestritt anfört att fri bredd för dragskåpens arbetsyta invändigt uppgår till 1120 mm. Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasät­ ta denna uppgift. Härmed följer att skall-kravet måste anses vara uppfyllt. Förvaltningsrätten filmer vidare att den omständigheten att Sävar Snickeri­ fabrik Aktiebolag i anbudet angett det förkortade bolagsnamnet Sävar Snickeri AB inte medför att något skall-krav öve1iräds. Vad gäller uppfyllnad av skall-kraven i punl<:terna AFC.221 och AFC.222 i förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter noteras inledningsvis att det ankommer på den som gör gällande att en upphandling är felaktig att på ett klart sätt ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på Ufr RÅ 2009 ref 69) samt att visa att upphandlingen är felaktig. Labrum ifråga­ sätter, och yrkar att rätten ska utreda, huruvida nämnda krav kan vara upp­ fyllda då vissa delar av miljöplanen är daterade före 2004 och det inte ut­ tryckligt anges i anbudet att kvalitetsplanen följer intentionerna i SS-EN ISO 9001:2000. Vad gäller miljöledningssystem, AFC.222, ska anbudsgi­ varen ha ett miljöledningssystem som följer intentionerna i SS-EN ISO 14001:2004. Förvaltningsrätten noterar härvid att den omständigheten att vissa dokument i miljöplanen är från tid före 2004 inte i sig innebär att miljöplanen inte följer intentionerna i standarden. Det avgörande är vad miljöplanen im1ehåller. På motsvarande sätt är det avgörande beträffande kvalitetsplanen vad den faktiskt innehåller och inte att det uttryckligen an­ getts i anbudet att den följer intentionerna i den aktuella standarden. Sävar Snickerifabrik har i sitt anbud redovisat såväl miljöledningssystem som kvalitetsledningssystem och UmU har gjo1i bedömningen att innehållet i dessa motsvarar ställda krav. Vad som anförts av Labrum kan inte anses Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3.310-10 E I UMEÅ visa att anbudet från Sävar Snickerifabrik inte skulle uppfylla de aktuella skall-kraven. Förvaltningsrätten bedömer sammanfattningsvis att vad som framkommit i målet inte visar att upphandlingen strider mot någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna eller någon bestämmelse i LOU. Labrums ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lC LOU) Thomas Rådman Målet har föredragits av Christina Röclmer.