Sida1 (5) !r--� 2009 -07- 0 8 ,) Överlämnat mål från Länsrätten i Östergötlands Län; offentlig upphandling DOMSLUT Länsrätten bifaller bolagets ansökan och förordnar att bolagets anbud inte ska förkastas på den grunden som angetts i tilldelningsbeslutet daterat den 2.5 maj 2009. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2.009-07--07 Meddelad i Stockholm •E ii =1 Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Mål nr 11412-09 Rotel 225 SÖKANDE Studiefrämjandet i Östergötland, 822003-8460 Platensgatan 25 582 20 Linköping MOTPART Länsrätten upphäver inhibitionsbeslutet den 3 juni 2.009. Dok.Id 442559 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen I Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 11412-09 STOCKHOLMS LÄN YRKANDEN M.M. . ·. Arbetsfö1medlingen har genomfört en upphandling avseende aktiviteter inom Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgaranti för ungdomar, Dm. Af-2008/1 74283. I ett tilldelningsbeslut den 25 maj 2009 erbjöd Arbets- förmedlingen ett antal leverantörer att teckna upphandlingskontrakt i akiu­ ell upphandling. Arbetsförmedlingen har antecknat i tilldelningsbeslutet att Studiefrämjan­ det Östergötlands anbud inte omfattar Jobb- och utvecklingsgarantin och anfört följande: "Enligt förfrågningsunderlaget, kapitel 5.4, finns inte möj­ lighet att lämna på del av anbud avseende målgrupp. Anbudet är orent." Studiefrämjandet i Östergötland (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att länsrätten ska förordna att utvärderingen av upphandlingen ska göras om såvitt gäller de arbetsmarknadsområden bola­ gets anbud omfattar samt att bolagets anbud inte ska betraktas som orent utan vara med i den nya utvärderingen på samma villkor som övriga an­ budsgivare. Bolaget anför huvudsakligen följande. Bolagets anbud har för­ klarats orent med hänvisning till kapitel 5.4 i förfrågningsunderlaget. Detta är felaktigt mot bakgrund av vad som måste anses som oklarheter i för­ frågningsunderlaget. Östergötland är ett av de 21 arbetsmarknadsområden som har behov av att utöka redan upphandlad volym avseende komplette­ rande aktör inom jobbgarantin för ungdomar. Bolaget lämnar enbart anbud på arbetsmarknadsområden i Östergötland. Det betyder att förfrågan i de arbetsmarknadsområden som anbudet gäller inte omfattar några platser i Jobb- och utvecklingsgarantin. Bolagets text i anbudet avsåg att bekräfta att. bolaget förstått detta. I det kapitel som Arbetsförmedlingen hänvisar till (5.4), liksom i förfrågningsunderlaget i övrigt, framgår inte tydligt kravet på att anbuden måste omfatta både Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgarantin för ungdomar även i de arbetsmarknadsormåden där detta inte efterfrågas. Texten går därför att tolka olika. Bolaget ifrågasätter om LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 11412-09 kravet står i rimlig proportion till det som upphandlas. Bolaget är redan idag kompletterande aktör för aktiviteter inom Jobb- och Utvecklingsga­ rantin samt Jobbgarantin för ungdomar efter tidigare upphandling. I bola­ gets anbud föms ingen slaivning som säger att bolaget inte tar emot delta­ gare ur andra grupper som anvisas till insatsen. Tvfuiom, anbudet rubrice­ ras "Aktiviteter inom Jobb- och Utvecklingsgarantin och Jobbgarantin för ungdomar". Arbetsfönnedlingen bestrider bifall till ansökan. Om länsrätten mot fö1mo­ dan skulle anse att ett ingripande ska göras anser Arbetsfönnedlingen att det vore ett för stort ingrepp att förordna om att upphandlingen ska göras om, varför Arbetsförmedlingen vid ett sådant förhållande yrkar att ingri­ pande sker genom att det förkastade anbudet anses uppfylla angivna kvali­ ficerings- och skall-krav och därigenom blir föremål för utvärdering. Ar­ betsförmedlingen gör gällande att det av förfrågningsunderlaget klart och tydligt framgår att tjänsten är odelbar och att tjänsten avser båda målgrup­ perna. Häri anges att \jänsten finns beslaiven i de bägge förordningar som reglerar respektive insats. Texten under punkten 5.4 "Delar som anbud kan läJ.nnas på" ger tvfuiemot vad bolaget har anfört intryck av att \jänsten är hel då det här inte finns något som tyder på motsatsen. De begränsningar som anges avser volymer och antal platser inom olika arbetsmarknadsom­ råden. Arbetsförmedlingen anser att bolaget inte har kunnat visa att det fim1s någon skrivning i förfrågningsunderlaget som är oklart formulerad avseende \jänstens im1ehåll. Förfrågningsunderlag är klaii och tydligt i detta hänseende och brister inte i transparens. - Arbetsfönnedlingen har medvetet upphandlat leverantörer som kan erbjuda bägge insatserna i samt­ liga arbetsmarknadsområden mot bakgrund av bedönmingen att det kan komma att finnas behov av det framöver. Länsrätten beslutade den 3 juni 2009 att upphandlingen inte får avslutas innan rätten slutligt tagit ställning till ansökningen eller förordnat på annat sätt. Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 11412-09 STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten, enligt 16 kap. 2 § första stycket samma lag, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten görföljande bedömning. Den av Arbetsföm1edlingen genomförda upphandlingen benämns "Aktivi­ teter inom Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgaranti för ungdomar". I förfrågningsunderlaget anges att upphandlingen i första hand omfattar de 38 arbetsmarknadsområden som idag saknar avtal med kompletterande aktörer. Därutöver uppges upphandlingen omfatta 21 arbetsmarknadsom­ råden som har behov av att utöka redan upphandlad volym avseende kom­ pletterande aktör inom Jobbgaranti för ungdomar. Arbetsmarknadsområ­ dena och deras respektive behov av platser inom Jobb- och utvecklingsga­ rantin samt Jobbgarantin för ungdomar finns specificerade i bilaga 1 till förfrågningsunderlaget. Härav framgår att Arbetsförmedlingen, i de för bolaget aktuella upphandlingsområdena (Linköping, Norrköping och Mo­ tala) endast upphandlar platser inom Jobbgaranti för ungdomar. Bolagets anbud har uteslutits ur upphandlingen på den grunden att man angett att anbudet inte omfattar Jobb- och utvecklingsgarantin. Mot bak­ grund av att det inte efterfrågas några platser inom aktivitetsområdet Jobb­ och utvecklingsgarantin inom de aktuella arbetsmarknadsområdena, att en LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 11412-09 uppdelning av både arbetsmarknadsområden och aktivitetsområden skett i bilaga till förfrågningsunderlaget, och således talar för att en uppdelning är både möjlig och önskvärd, samt att det av förfrågningsunderlaget i övrigt inte framgår att anbud måste lämnas på båda aktivitetsområdena finner länsrätten att Arbetsfönnedlingen inte har haft skäl att förkasta bolagets anbud på sätt som skett. Bolagets ansökan ska därför bifallas på så sätt att bolagets anbud inte ska förkastas på den grund som Arbetsförmedlingen uppgett i tilldelningsbe­ slutet den 25 maj 2009. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la). Kurt Björk Rådman Föredragande har varit Carina Olofsson. SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.am.tnarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. r­o www.domstol.se