FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelning�n SÖKANDE DOM 2010-07-15 Meddelad i Stockholm Mål nr 25463-10 Enhet 12 Sida 1 (6) Jede Aktiebolag, 556126-5553 Box 303 542 23 Mariestad Ombud Jur. kand. Katerina Strömsholm Moll Wenden Advokatbyrå Stortorget 8 211 34 Malmö MOTPART Stockholms läns landsting Upphandlingsenheten Box 6401 113 82 Stockholm Ombud Advokat Roger Hagman Advokatfirman Roger Hagman AB Box 3460 103 69 Stockholm SAKEN '• �.,.,;".' ·,, '. • li/.wi,\r!;, •: ,•;-• .,__--�']!� 2010 -07= 1 9 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan från Jede Aktiebolag om ingripande en­ ligt LOU. Förvaltningsrättens beslut den 11 mars 2010 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gälla. l Dok.Id 23481 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: tEi;3 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25463-10 I STOCKHOLM 2010-07-15 Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN Stockholms läns landsting (landstinget) har genomfört en upphandling av kaffeautomater, SLL715 LS 0910-0916. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande. I tilldelningsbeslut den 2 mars 2010 beslutade landstinget att anta anbudet från en annan leverantör än Jede Aktiebolag (Jede) för avtalsperioden 1 april 2010-31 mars 2012. Förvaltningsrätten beslutade den 11 mars 2010 att upphandlingen tills vi­ dare inte får avslutas. Jede ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet och yrkar att upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse har skett på så sätt att Cafä Bar Sverige AB:s (Cafä Bars) anbud utesluts från utvärderingen. Som grund för talan anförs i huvudsak följande. Landstinget har brutit mot 1 kap. 9 § LOU genom att inte beakta principerna om likabehandling och transparens, då landstinget har tilldelat Cafä Bar kontraktet i upphandlingen trots att Cafä Bars anbud inte uppfyllt samtliga ställda skallkrav. I kravspeci­ fikationen ställs ett antal skallkrav på det som upphandlas, däribland på offererade maskiner. Däri anges bland annat att "kapaciteten för de olika kaffeautomaterna, som landstinget valt att kapaciteterna på maskinerna beskrivs med, anges i antalet färdigbryggda kaffekoppar som produceras med en påfyllning av kaffe". Normalinställning på en maskin ska då vara inställd på att 11 gram kaffe ger 13 centiliter färdig dryck. Anbudet ska vara framställt på ett sådant sätt att denna standardisering har använts. Med andra ord ska maskinernas standardinställning i upphandlingen vara in­ ställd på att 11 gram kaffe ger 13 centiliter färdig dryck. Utöver detta ställer landstinget bland annat ett skallkrav på att "maskinerna ska kunna producera varierande storlek på kaffemängd och styrka". Kravet FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-07-15 Sida 3 2.5463-10 Allmänna avdelningen innebär att utöver standardmängden om 11 gram kaffe ska maskinen kunna producera även andra mängder kaffe och styrkor beroende på kundens smak och preferens. Cafä Bar har emellertid inte uppfyllt detta skallkrav. Cafä Bar har offererat kaffeautomaten Tendenza. Denna kaffeautomat kan inte producera varierande storlek på kaffemängd och styrka. Tendenzas bryggkarnmare kan endast hantera en särskilt förutbestämd mängd kaffe. Tendenza kan endast erbjuda bryggkaffe i form av en stor kopp kaffe (i normalt fall 13 centiliter) eller espressokopp (3-.5 centiliter). Oavsett om kunden väljer espresso eller en normal kopp kaffe, erhålls samma kaffe­ mängd och samma styrka. brist�ll!1a i upphandlingen lidit, eller i . Jed?J�r i upphandlingen uppfyllt ::+iiiP!,, Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. för de aktuella positionerna offererat ar har i sitt anbud bekräftat att kravet på att masldnerna ska kunna producera varierande storlek kaffemängd och nnit att så är fallet. Kaffemängden kan ek), ojnkring 5 centiliter samt omkring att variera genom knappval. Om starkt kaffe önskas kan kaffedrickaren genom att trycka på en knapp beställa det, och om svagare kaffe önskas kan kaffedrickaren genom att trycka på en annan knapp beställa det. Det är således möjligt att med Cafä Bars offere­ rade kaffemaskin Tendenza uppnå vad landstinget åsyftat med det ställda kravet, att maskinerna ska kunna producera varierande storlek på kaffe­ mängd och styrka. samtliga ställda krav och bortsett från Cafä Bar har Jede lämnat lägsta pris. Till följd av landstingets förfaringssätt har Jede gått miste om det för bo­ laget mycket värdefulla uppdraget. /7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-07-15 Sida 4 25463-10 Allmänna avdelningen Landstinget har bedömt att det inte varit möjligt att förkasta Cafä Bars an­ bud eftersom det har uppfyllt det ställda kravet på att kaffemaskinen ska kunna producera varierande storlek på kaffemängd och styrka. Landstinget bestrider på anförda skäl påståendet att landstinget inte skulle ha beaktat principerna om transparens och likvärdighet. Jede vidhåller sin förda talan och genmäler sammanfattningsvis följande. Cafä Bars kaffeautomat Tendenza kan inte producera varierande styrka. Styrkan är densamma vad gäller samtliga kaffedrycker. Vid val av dryck kan kunden välja mellan sju olika drycker samt endast hetvatten. Det bör betonas att vanligt "kaffe" och "espresso" är två helt olika typer av dryck och därmed inte utbytbara med varandra. Någon variation av styrka är det inte frågan om. Om landstinget hade avsett att kunden skulle kunna välja mellan en liten kopp starkt kaffe (5 centiliter) och en normalstor kopp kaffe utan justerbar styrka hade landstinget rimligtvis formulerat skallkravet som att maskinen ska genom knappvalen kunna erbjuda en normalkopp kaffe (13 centiliter) och espresso (5 centiliter) och inte som nu "varierande kaffemängd och styrka". Landstinget tillägger att det i målet synes vara ostridigt att kaffemängden i Cafä Bars offererade produkt Tendeza kan varieras genom att volymen omkring 5 centiliter respektive 13 centiliter kan väljas. Kravet på varie­ rande kaffemängd är därmed uppfyllt. Olika styrkor kan erhållas i form av vanligt kaffe, espresso, cappuccino, wiener melange, espresschoc och cafä au lait. Kravet på olika styrkor är således också uppfyllt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-07-15 Sida 5 25463-10 Allmänna avdelningen DOMSKÄL 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första stycket LOU anges följande. En leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. 16 kap. 2 § första stycket LOU har följande lydelse. Om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leveran­ tören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens prövning i mål som det nu aktuella utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att besluta om att upphandlingen enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU får avslutas först sedan rättelse gjo1is. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han eller hon lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Jede har gjort gällande att vinnande anbudsgivare inte uppfyllde skall­ kravet i kravspecifikationen p. 4.1 i förfrågningsunderlaget att "Maski­ nerna skall kunna producera varierande storlek på kaffemängd och styrka" samt att landstinget har brutit mot 1 kap. 9 § LOU genom att inte beakta principerna om likabehandling och transparens. Enligt principerna om transparens och likabehandling följer att den upp­ handlande myndighetens krav ska ha angivits på ett sätt som är tillräckligt för att varje leverantör med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget ska kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud, vilket framgår av rättsfallet RÅ 2002 ref. 50. Förvaltningsrätten FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-07-15 Sida 6 25463-10 Allmänna avdelningen finner att det i kravspecifikationen inte närmare anges på vilket sätt stor­ leken på kaffemängd och styrka ska varieras, utan vad som tillräckligt klart och tydligt efterfrågas är just variation. Det är ostridigt i målet att Cafä Bars offererade produkt Tendenza kan producera kaffedryck i ungefärliga mängder 13 centiliter och 5 centiliter. Det är dessutom ostridigt att Cafä Bars maskin alltid använder samma mängd kaffe vid bryggning, vilket gör att den vid tillsättning av varierande mängd vatten kan producera kaffe­ dryck med olika styrkor, må vara att dryckerna har kallats med olika namn. Cafä Bar får mot den bakgrunden anses ha uppfyllt kravet i fråga. Förvaltningsrätten finner därmed att den upphandlande myndigheten har hållit sig inom ramen för förfrågningsunderlaget samt att utredningen i målet inte ger stöd annat belägg än att Cafä Bar uppfyller det aktuella skallkravet i underlaget. Utifrån vad som anförts i målet framgår det inte att upphandlingen skulle ha genomförts i strid med LOU eller gemenskaps­ rätten. Förutsättningar för ingripande enligt LOU saknas därmed. Jedes ansökan om ingripande enligt LOU ska således avslås. . HU�/��9,VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la). . 111flW1 Pat�1k Emby/ Förvaltningsrättsassessor Föredragande i målet har varit Marion Norrby. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva ri.ll Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet.Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningsri.llstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningsri.ll­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer ri.ll. ändring i det slut varri.ll förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningsri.llstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet ri.ll kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer ri.ll arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger- till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaiie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen ri.ll förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co0 l:;� www.domstol.se