FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (6) I GÖTEBORG 2015-07-24 Mål nr 5136-15 Avdelning 2 Enhet 21 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Ringöns Skylt- och Neonproduktion AB, 556277-4538 Smidesgatan 1 417 07 Göteborg MOTPART Göteborgs Stads Upphandlingsak:tiebolag, 556070-5054 Box 1111 405 23 Göteborg SAKEN 11"' .i.:Jj';)[ -07- i,,.., 4 Avd Dnr KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOD FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 350415 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5136-15 I GÖTEBORG BAKGRUND Göteborgs Stads Upphandlingsaktiebolag (Upphandlingsbolaget) genomför en ramtavtalsupphandling av skyltar, ref. nr. 174/15. I förfrågningsun­ derlag den 20 april 2015 anges bl.a. följande. Upphandlingens syfte är att tillgodose samtliga ingående myndigheters behov av hänvisoingsskyltar, arbetsmiljöskyltning, dekaler och markeringar samt projektering, monte­ ring och demontering. Ramavtalet är ett avtal utan volymförpliktelser. Be­ ställningsvolymen under den sammanlagda avtalstiden uppskattas till cirka 25 000 000 SEK. Upphandlingen genomförs genom Öppet förfarande. Upphandlingen avseende hänvisningsskyltar avslutas genom att Upphand­ lingsbolaget och de antagna leverantörerna tecknar ramavtal. Avsikten är att ramavtal ska tecknas med minst tre leverantörer. Antalet leverantörer som kommer tilldelas ramavtal är beroende av antalet inkomna anbud och att de antagna leverantörerna har en kapacitet som svarar mot avtalsanvän­ damas behov, varför ramavtal kan komma att tecknas med såväl färre som fler än tre leverantörer. Avseende arbetsmiljöskyltar och dekaler tecknas ramavtal med en leverantör. Leverantören kan välja att lämna anbud på samtliga områden eller enbart separata områden. De anbud som uppfyller samtliga obligatoriska krav och är de ekonomiskt mest fördelaktiga utifrån angivna utvärderingskriterier kommer att antas. YRKANDEN M. M. Ringöns Skylt- och Neonproduktion AB (Ringön) yrkar att förvaltningsrät­ ten förordnar att upphandlingen inte får slutföras innan rättelse av förfråg­ ningsunderlaget har gjorts samt anför i huvudsak följande. Ringön, som har varit länge i branschen, har varit ramavtalsleverantör till Göteborgs kom­ mun och har god uppfattning som vilket behov av skyltar som Göteborgs kommun haft de senaste 10 åren. De produkter som efterfrågas i upphand- 1ingen har utgjort mindre än tre procent av försäljningen. Ringön har hittat Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5136-15 I GÖTEBORG endast en leverantör i Västsverige som troligen skulle kunna uppfylla upp­ handlingens krav. -FörfrågningsW1derlagets krav på referensuppdrag är oproportionerliga och starkt konkurrenshämmande, då referensuppdragen ska omfatta produkter som ytterst sällan upphandlas samt då referensupp­ dragen beskrivs mycket specifikt. - I förfrågningsunderlaget ställs krav på kvalitetsledningssystem och miljöledningssystem som endast ett fåtal eller några enstaka leverantörer i Västsverige uppfyller. Upphandlingsbolaget har inte påvisat att kraven är nödvändigt. Kraven är konkurrensbegrän­ sande. - I för:frågningsunderlaget anges att de produkter som efterfrågas till största delen avser skyltsystem eller delar av skyltsystem. Upphandlings­ bolaget kräver standardprislista gällande per den 1 april 2014 för dessa skyltsystem. Mycket få företag har färdiga prislistor för den efterfrågade typen av skyltar. Mest beroende på att alla objekt är unika. Unika i storlek, omfattning, ytbehandling, textmassa. Det är för många ingående kompo­ nenter för att ha standardiserade prislistor. Då efterfrågade produkter end­ ast utgör några få procent av hela ramavtalet är prislistekravet starkt kon­ kurrensbegränsande och starkt gynnar ett eller ett par presumtiva leveran­ törer. - Ringön ställt frågor till Upphandlingsbolaget om det komplicerade upplägget med standardprislistor och rabattsatser men svaren har inte varit förklarande och bolaget har hänvisats till upphandlingsunderlaget. Uppläg­ get är undermåligt ur konkurrensperspektiv och förfrågningsunderlaget bör förtydligas eller göras om. Ringön vill understryka att bolaget inte klagar på förfrågningsunderlaget- för att man skulle sakna det varusortiment som efterfrågas. Bolaget klagar för att förfrågningsunderlaget är starkt konkur­ renshämmande och till men för skattebetalarna. Upphandlingsbolaget bestrider Ringöns ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. Upphandlingsbolaget har inte brutit mot LOU eller de upphandlings­ rättsliga principerna. Upphandlingen är inte riktad mot någon speciell leve­ rantör. Upphandlingen måste utformas utifrån den upphandlande myndig­ hetens behov. Det förhållandet att en leverantör har rätt att erbjuda sina Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5136-15 I GÖTEBORG varor och tjänster på marknaden innebär inte i sig en rätt att faktiskt få sälja dem. Vidare är upphandlingens krav på referensuppdrag relevanta och var­ ken oproportionerliga eller konkurrensbegränsade. Även kraven på kvali­ tets- och miljöledningssystem är proportionerliga och relevanta. Det har inte ställts någon fråga om standardprislistor eller rabattsatser i upphand­ lingens "Frågor och svar", där samtliga frågor ska ställas. Den modell med varukorg, prislistor och rabattsatser som används är vanligt förekommande och allmänt accepterad. Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget hur utvärderingen ska göras-. Vidare har Ringön inte lidit eller riskerat att lida skada. Ringön bar inte heller påstått att bolaget lidit skada. Ett påstående om skada måste vara konkretiserat för att ett ingripande enligt LOU ska ske. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling, och giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör (16 kap.4 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5136-15 I GÖTEBORG besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOD). I vägledande rättsfall har Högsta förvaltningsdomstolen uttalat bl.a. föl� jande. En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för offent­ lig upphandling i 1 kap. 9 § LOD Gfr RÅ 2002 ref 50 och RÅ 2010 ref. 78). Grundläggande är att leverantörer behandlas likvärdigt och icke­ dislaiminerande och att upphandlingen genomförs på ett öppet sätt. Beträffande tillämpningen av 16 kap. 6 § LOD har Högsta förvaltnings­ domstolen uttalat följande. I 16 kap. 6 § regleras förutsättningarna för domstol att ingripa mot upphandlingen med stöd av vad som anförts i an­ sökningen. För att grund för ingripande mot upphandlingen ska föreligga är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, utan sökanden ska visa att han har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats. Förvaltningsrättens bedömning Ringön har redogjort för hur bolaget anser att förfrågningsunderlaget är bristfälligt och att det gynnar ett fåtal eller enstaka leverantörer. Bolaget har inte klargjort eller ens påstått att de redovisade bristerna medfört skada eller risk för skada för bolaget Det saknas därmed möjlighet för förvalt­ ningsrätten att besluta om ingripande mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN . DOM 5136-15 I GÖTEBORG HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lB LOU) Föredragande i målet har varit föredragande juristen Åsa Wallin. iSVERIGES DOMSfOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som v.ill överklaga. föIVllltningsrättens beslut ska skriva till Kammattätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningstätten. ÖVetklagandet ska ha kamin.it in till föivaltningsrätten inom tte veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats v:id en muntlig fö.thandling, eller detvidensådanförhandlingharangefunär beslutet ko.mm.er att meddelas, ska dock överldaga.ndet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fö:t övetldagandet fö:t offentlig part riiknas &ån den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, :tnidso.tntnarafton, julafton eller :nyårsafton :täcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett öve:tklagande ska kunna tas upp i karnmarr