FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 . SÖKANDE DOM . 2016-10-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 8566-16 Avd Dnr Sida 1 (4) 2016 ,.10..: 1 Jansson & Norin AB, 556867-8485 Kurigsportsavettyn 18 .411 36 Göteborg . MOTPART Styrelsen för internationellt utvecklingsarbete, 202100-4789 Box 10135 100 55 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KSnr Aktbll ! _ Dok.Id 759201 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 .. 115 76 Stockholm 08-561 680· oo 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt KONKORRENSVERKET ............ ···· ·.. ·1 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM BAKGRUND Sida genomför en upphandling av ramavtal för juristtjänster (1"6/000465) enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. YRKANDEN M.M. Jansson & Norin AB (J&N) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar, att upphandlingen ska göras om och anför följande grund. Det laav på advokattitel som Sida ställt i förfrågningsunderlaget gynnar på ett oproportionerligt och konkurrenssnedvridande sätt advokatbyråer framför juridiska byråer som av olika anledningar valt att ställa sig utanför advokat­ samfundet samt även andra företag som har möjlighet och kapacitet att leve­ rera kvalificeradejuridiska tjänster. Eftersom förfrågningsunderlaget inne­ håller ett oproportionerligt krav som hindrar sökanden från att lämna anbud lider eller i vart fall riskerar sökanden att lida ekonomisk skada. För det fall sökanden haft möjlighet att lämna anbud skulle sökanden haft möjlighet att tilldelas kontraktet. Sida2 8566-16 1- r I· · I Styrelsen för internationelit utvecklingsarbete (Sida) yrkar att ansökan av­ slås. Till stöd för talan anförs bl.a..följande. I förfrågningsunderlaget anges att medlemskap i advokatsamfundet är nödvändigt för offererade personer i · ·· · - · personalkategori 1, men inte i personalkategori 2 eller 3. J&N har inte satt kravets lämplighet eller effektivitet i fråga, utan dess nödvändighet för att uppnå det eftersträvade syftet, och huruvida kravets eventuella negativa effekt är överdriven i förhållande till dess .syfte. J&N tycks utgå från att det · omdiskuterade kravet endast handlar om att leverantören ska uppnå en acceptabel kompetensnivå (punkt 4.7). Istället är ramavtalets syfte att på ett rationellt sätt ge Sida och utlandsmyndigheter tillgång till externa resurser (förfrågningsunderlaget punkt 1.4). Det är rationellt av Sida att ställa det av J&N ifrågasatta kravet;eftersom Sida då kan utgå från att offererade per- .. ...... I ... . . . .I •··•··· . ---·-···-·: - -.... . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM soner i personalkategori 1 lever upp till höga krav på oberoende, et1skt för­ hållningssätt, redbarhet, lämplighet och kunskap m.m., utan att Sida behöver kontrollera det ytterligare. Advokatvä_sendet regleras bl.a. i rättegångs­ balken, konkurrenslagen och lagen om offentlighet och sekretess; Viktiga delar av regleringen gäller advokatsekretess: Det är betydelsefullt för Sida att konsulterna kan hantera känsliga uppgifter på ett korrekt sätt.. Det kan särskilt nämnas att processforing och förhandlingar i internationella sammanhang kan ingå i tjänsten. Det framgår av förfrågningsunderlaget punkt 4.1 och 4.2. En advokattitel kan ge extra tyngd på sådana uppdrag. Sida vitsordar inte J&N:s olika uträkningar om antalet yrkesverksamma jurister m.m. Förvaltningsrätten i Stockholm har i dom i mål nr 22623-11 yttrat att ett krav att personer in?m personalkategori 1 ska vara advokater, var ett lämpligt krav, det vill säga proportionerligt. Det krav Sida ställer i nuvarande upphandling är jämförbart med det krav som förvaltningsrätten fann lämpligt i det tidigare målet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 1 kap. 9 § LOU framgår bl.a. att en upphandlande myndighet ska iaktta principen om proportionalitet. Denna princip innebär att den upphandlande myndigheten i en upphandling inte f"ar ställa större krav än vad som behövs och är ändamålsenligt för ·den aktuella upphandlingen. Kraven sk� alltså ha ett naturligt samband med och ståi proportion till det behov som ska täckas (prop. 2006/07:128 s. 132 och 155). En upphandlande myndighet har stor frihet att självständigt utforma förfråg­ �gsunderlaget och bestämma vad som efterfrågas så länge som det inte strider mot reglerna i LOU. Den upphandlande niyndighete� måste därför redan vid framställandet av för:frågningsunderlaget se till att de krav som ställs är proportionerliga i förhållande till föremålet med upphandlingen på så sätt att kraven inte är godtyckliga eller uppenbart osakliga. Sida 3 l 8566-16 .••. I ,......-· --· -- ··- . . ......... . .. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8566-16 I STOCKHOLM Av vad Sida arifört i målet framgår ått Sida upplever advokattiteln som en kvalitetsstämpel som bl.a. ger tyngd vid bl.a. processföririg och i inter­ nationella saniinanhang. Sida efterfrågar även den etiska reglering �om upprätthålls av advokatsamfundet och den lagstiftning som kringgärdar advokatväsendet. I förfrågningsunderlaget anges därför att Sida för per- sonalkategori 1 efterfrågar en erfaren advokat. Förvaltningsrätten finner att det av Sida uppställda kravet varken är godtyckligt eller uppenbart osakligt. Vidare får kravet anses nödvändigt för att uppnå det.eftersträvade syftet och vara proportionerligt i förhållande till den negativa effekt som kravet kan komma att få genom att endast a�vokatbyråer kan lämna anbud. Sida har således inte har agerat i strid med proportionalitetsprincipen enligt 1 kap. 9 § LOU. Sammantaget finner förvaltningsrätten att grund för ingripande med stöd av 16 kap. LOU saknas. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3 l 09/lA LOD). Peter Collert har föredragit.målet. .. ·1 JJ��t" . . . . . ·1 \".---- --.-.--·�-- ·- �i� l'SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överlclaga fötvaltnhlgs.tätteos beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valttu?-gsrätten. Övcrkhgandet ska ha kommit .in till förvalt­ oingsrätteo.inom treveckorfrån den·dag.då klaganden fick: del av beslutet Om beslutet har meddelatsvidenmuntligförhancllio.g, ellerdet vid en sådan förlianc:lling haz angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock: öve.rklagandet hako:rnmitin.inomtreveckorfråndendag domstolens beslut meddelades. Tiden för över.­ klagandet för offentlig part riikn.as från den dag beslutet meddelades. Om sista. dagen för överklagandet infiille:t på lö:cdag, söndag eller helgda.g, midsommatafton, julafton eller nyåt:safton räcker det att skrivelsen kommer in nästa. vudag. Fö.t att ett överklagande ska kunna ta.s upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. J{gmrnattiitten liim.nar ptövningstill­ st.ånd om· 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut somför­ valtningsrätten har ko� till, 3. detät:avvilrtfötledciogavrättstillimpmng­ en att överlruigru:i.det prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssy=etligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstån.d inte meddelas ståt för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt . att det klart och tydligt framgår av öve.rkbigandet tillkarnrnarriitten·vlltförmanl!JlSet attpröv­ _ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens.person-/o:cgacisati.onsnll!IlID.et, postådress, e-postadress och tclefonnui:nmet till bostaden och mobiltelefoo. Adress odi telefonnummer till klagandens arbetsplats ska. också anges samt eventµell annan adress dfu: klaganden bn nås för delgivning. � dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver cle inte up_J:iges�Jgen. -om klaganden anlitat ombud, ska. ombudets ruimn, postadress,-e­ postaclress, telefonnm:omer till arbetsplatsen och. mobiltelefonnummer anges. Om ruigcin person- eller adressuppgift ·ändras, ska 1u:i.d­ ringen utm dröjsmål anmälas -till karnrnattlit­ ten. 2. den d�m/beslut som överklagas med upp­ gift otn förvaltnings.tättens naJJJll, rnilo.u.tn- nier samt dagen för.beslutet, 3. deskälsomklagandenruigertillstödfören be.gä:ran om prövDttl.gs�tina; 4: den ändring av förvaltningsrättens · dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åbetapa och vad han/hon vill styrka med vazje särskilt bevis. Adressen till förv�rätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamru.få.Iavt:tlslutas:bniantidenföröver­ klagande av rättens dom elle:r beslut har löpt ut Detta gäller� om öve.rprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling kom om:cådena vatten, eo.ergi, transporter och posttjan.ster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkethe.tsområdet I de :flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt.ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal · slut.as omedelbart Ett öv�de av rättens avgörande fåt: inte prövas sedan avta.I haz slutits. Fullständigiruormation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagatna. Behöver Ni fler upplysningar om hur lilll.Il över­ . kbgarkanNivändaErtillförvaltningsrii.tten,, www.domstol.se