FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2013-06-25 Meddelad i Linköping Mål nr 2370-13 Sida1(I6) I LINKÖPING Enhet 2 Dok.Id 122075 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefax 013-25 Il 40 Expcditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SÖKANDE Kjellbergs Bygg i Trosa AB, 556733-6689 Box 86 619 22 Trosa Ombud: Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Nyköpingshem AB, 556450-9486 Box 1019 611 29 Nyköping Ombud: Husbyggnadsvaror HBV Förening Box 42059 126 13 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKET Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling> LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen får av­ slutas först sedan rättelse har gjorts. Rättelsen ska bestå i en ny utvärdering vid vilken anbudet från Rydbergs Bygg AB inte ska beaktas. /rJ;J,,,tJo-.zs- Avd Dnr KSnr Aktbil Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 2370-13 Nyköpingshern AB (Nyköpingshem) genomför en upphandling avseende ramavtal för byggnadsarbeten. Upphandlingen genomförs med ett öppet förfarande och avtal kommer att tecknas med tre leverantörer. I tilldel­ ningsbeslut den 26 mars 2013 offentliggjordes att Nyköpingshem beslutat att teckna avtal med Bredberg Bygg AB (Bredberg Bygg), Rydbergs Bygg AB (Rydbergs Bygg) och NCC Construction Sverige AB (NCC). Kjellbergs Bygg i Trosa AB (Kjellbergs Bygg) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att rättelse ska ske på så sätt att en ny utvärde­ ring ska genomföras, utan beaktande av anbuden från Bredberg Bygg, Rydbergs Bygg och NCC. Nyköpingshem bestrider bifall till Kjellbergs Byggs ansökan. Förvaltningsrätten har berett Rydbergs Bygg tillfälle att yttra sig över par­ ternas inlagor. Bolaget har valt att inte yttra sig. VAD PARTERNA ANFÖRT Kjellbergs Bygg Nyköpingshem har på felaktiga grunder kvalificerat och utvärderat anbu­ den från Bredberg Bygg, Rydbergs Bygg och NCC. Dessa anbud uppfyller inte samtliga ställda kvalificeringskrav och skulle rätteligen ha förkastats. Kvalificering och utvärdering har skett i strid med LOU och dess gmnd­ läggande princip om likabehandling. Kjellbergs Bygg har genom detta inte tilldelats kontrakt och dätmed lidit skada. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING Miljö- och kvalitetsledningssystem Bredberg Bygg har i sitt anbud enbart angett en miljöpolicy och en miljö­ plan för projekt. Bolaget har varken bifogat något ce1tifikat eller lämnat annan beskrivning av rutiner för internrevision eller egenkontroll, hante­ ring av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa eller hur kunskap om nya riktlinjer och krav inom miljöområdet sprids inom företaget. Rydbergs Bygg har till sitt anbud enbart bifogat en modell för upprättande av en projektanpassad miljöplan. Bolaget har varken bifogat något ce1tifi­ kat eller lämnat någon beskrivning avseende miljöpolicy, rutiner för intern­ revision eller egenkontroll, hantering av avvikelser och förebyggande åt­ gärder för dessa eller hur kunskap om nya riktlinjer och krav inom miljö­ området sprids inom företaget. Bredberg Bygg har i sitt anbud enbait ai1gett sin kvalitetspolicy samt bifo­ gat en projektanpassad kvalitetsplan. Bolaget har varken bifogat något cer­ tifikat eller lämnat någon beskrivning av rntiner för internrevision eller egenkontroll, hai1tering av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa eller hur man arbetar systematiskt för att hålla en hög kundnöjdhet. Rydbergs Bygg har till sitt 8Ilbud enbart bifogat en projektanpassad kvali­ tetsplan. Bolaget har varken bifogat något certifikat eller lämnat någon beskrivning avseende kvalitetspolicy, rntiner för internrevision eller egen­ kontroll, hantering av avvikelser och förebyggai1de åtgärder för dessa eller hur man arbetar systematiskt för att hålla en hög kundnöjdhet. Referenser Bredberg Bygg, Rydbergs Bygg och NCC har i sina anbud inte angett refe­ rensuppdrag på så vis som har ai1getts i förfrågningsunderlaget. Bredberg Bygg och Rydbergs Bygg har enbart bifogat utkast på första sidan av de ran1avtal som man önskar åberopa som referensuppdrag. NCC har till ai1- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING budet enbart bifogat egen referensuppdragsdokumentation. Bolagen har därmed inte uppfyllt kraven för hur referensuppdrag ska lämnas. Kjellbergs Bygg har i sin begäran att ta del av handlingar efterfrågat samt­ liga anbud, inte delar av anbuden. Av Nyköpingshems sekretessbeslut framgår enbart att personalens CV:n har sekretessbelagts. Det framgår inte att även referenser har sekretessbelagts. Eftersom referenser inte har fun­ nits i de anbud som tillsänts Kjellbergs Bygg, tillsammans med det faktum att referenser inte varit sekretessbelagda enligt beslutet, kan det konstateras att några referenser inte har lämnats i anbud från Bredberg Bygg, Rydbergs Bygg respektive NCC. Försäkring Eftersom det av texten i punkt AFD.5 4 i förfrågningsunderlaget inte fram­ går att anbudsgivaren först i ett senare skede ska uppvisa dokumentation som styrker att en försäkring finns, ska anbudsgivaren redan i sitt anbud styrka kravets uppfyllnad. Bredberg Bygg och Rydbergs Bygg har i sina anbud inte lämnat några uppgifter som kan anses styrka att bolagen upp­ fyller kravet på försäkring. Reservation Bredberg Bygg har, trots att det i de Administrativa föreskrifterna anges att reservationer och förbehåll inte accepteras, valt att i anbudsfonnuläret offe­ rera tillkommande kostnader för duschvägg och montagebeslag avseende sådana uppdrag som anges i punkt 1 -4. Rydbergs Bygg har valt att offe­ rera en separat å-prislista för leverans och montering av duschväggar samt montering av tillhandahållen inredning. Detta innebär att bolagens priser inte avser fullt färdigt jobb inklusive material, varför skrivelsen utgör en tydlig reservation. Bolagen har dessutom haft en möjlighet att sänka pri­ serna för punkt 1 - 4 genom reservationen och därmed erhållit ett lägre Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 Nyköpingshem Mi(jö- och kvalitetsledningssystem Det är inte konekt att Bredberg Bygg och Rydbergs Bygg brustit i att re­ dovisa ställda krav på kvalitets- och miljöledningssystem. Båda bolagen har i sina anbud bifogat projektanpassade kvalitets- och miljöplaner som redovisar efterfrågade rutiner för internrevision eller egenkontroll, hante­ ring av avvikelser och förebyggande åtgärder under pågående avtal. Den till anbuden bifogade dokumentationen har tagit kvalitets- och miljöled­ ningssystemet till en högre nivå där man redovisar hur man utvecklar de rutiner som efterfrågats, och som finns i deras kvalitets- och miljölednings­ system, till att vara en aktiv del i det dagliga arbetet. Det ger också en be­ skrivning över hur man arbetar med kundnöjdhet och kunskap om dessa frågor i den egna organisationen. Det är korrekt att Bredberg Bygg och Rydbergs Bygg inte i detalj redovisat uppställda rutiner, men de har dock redovisat hur de i praktiken efterlever dessa rutiner genom att redovisa projektanpassade kvalitets- och miljöpla­ ner. De mallar som bifogats är för projektanpassade kvalitets- och miljö­ planer, vilket inte kan upprättas om man inte har ett underliggande kvali­ tets- och miljöledningssystem. Försäkring Det stämmer att en entreprenör ska teckna och vidmakthålla efterfrågad försäkring under ramavtalets löptid. Denna föreskrift gäller dock inte för kvalificeringsskedet då det inte i AFB.51 ställts krav på giltigt försäkrings­ bevis för att uppfylla kvalificeringsskedet. Denna uppgift härrör istället till kapitel AFD Entreprenadföreskrifter och ska kontrolleras och styrkas i I LINKÖPING anbudspris. De tillkommande prisuppgiftema ska ses som en prisreservat­ ion oavsett om de ingår i utvärderingen eller inte. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING samband med avtalsstart. Vidare framgår det av AFD.622 att entreprenör ska lämna dokument som till exempel tidplan, betalningsplan, bevis på betalda försäkringspremier samt säkerhet för beställarens godkännande innan fakturering får ske. Krav som anbudsgivare ska uppfylla i en avtalssituation måste beskrivas redan under anbudsskedet, men det föreligger inte skyldighet att kontrol­ lera dessa förrän avtal är tecknade. Det är orimligt att redan i anbudsskedet kontrollera alla krav som ställs i samband med ett pågående avtal och där­ med förenliga avrop från avtalet. Vad gäller kravet på försäkring framgår det med tydlighet i kapitel AFD Entreprenadföreskrifter att detta ska kon­ trolleras i samband med avtal. Referenser i kvalificeringen Kjellbergs Bygg har begärt ut inkomna anbud från samtliga konkunerande anbudsgivare. Referenserna samt ytterligare anbudsmaterial som till exem­ pel ev för offererad personal och specifika arbetsrntiner har dock belagts med sekretess. Kjellbergs Bygg har erhållit efterfrågat material med undan­ tag för sidor som redovisar organisationsförhållanden, ev:n, referenser och specifika arbetsrutiner i enlighet med de sekretessförbud som bifogats begärda handlingar. Det är således inte korrekt att konkurrerande anbuds­ givare inte bifogat handlingar som till exempel referenser och cv:n för of­ fererad personal. Det har även framgått av utvärderingen som redovisats i samband med tilldelningsmeddelande för upphandlingen att referenser kontaktats för samtliga konkurrerande anbudsgivare då dessa poäng använts som uppräk­ ningsfaktor i utvärderingen. Det torde vara uppenbait att referenser bifo­ gats av samtliga då denna uppräkning annars inte varit möjlig. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 Reservationer Det är konekt att Bredberg Bygg och Rydbergs Bygg utöver begärda en­ hetspriser valt att skriva in ytterligare priser. Nyköpingshem har inte efter­ frågat dessa kompletterande prisuppgifter och de har därför inte beaktats i utvärderingen. Att dessa prisuppgifter skulle innebära att konkurrerande anbudsgivare särbehandlats är inte konekt. Samtliga efterfrågade prisupp­ gifter har redovisats och hur de utvärderats framgår av AFB.52. Referenser i utvärderingen I utvärderingen har referensuppgifter använts för att få fram den uppräk­ ningsfaktor som beslcrivs enligt AFB.52. Referenser för offererad arbetsle­ dare för respektive konkurrerande anbudsgivare har kontaktats och det har tillförts en uppräkning på respektive anbudssumma med värde från refe­ renserna. Nyköpingshem har även använt sin i förfrågningsunderlaget be­ skrivna möjlighet att lämna egenreferenser. Däremot har referenser för Kjellbergs Bygg inte kontaktats eftersom upp­ räkningsfaktom för referenserna som mest kan ge 20 procent och det redan i bolagets anbudssumma funnits en skillnad på 34 procent mot rangordnad nr 1. Det har bedömts att det inte kommer att tillföra bolagets anbuds­ summa något med uppräkningen av referenser som skulle förändra inbör­ des rangordning. Skada Om övriga anbud än sökandens skulle ha diskvalificerats, skulle det endast ha funnits en anbudsgivare att teckna avtal med. Det har dock ställts som krav att avtal ska tecknas med tre anbudsgivare. Nyköpingshem skulle dessutom ha fått en prisbild som vida skulle överstiga ställda krav i budget. Sammantaget skulle detta verka för att Nyköpingshem inte haft tillräcklig konkurrens och med risk för att lida betydande skada haft sakliga skäl att avbryta upphandlingen. Vid ett sådant förfarande skulle samtliga konkune- I LINKÖPING Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING rande anbudsgivare och andra presumtiva anbudsgivare kunna komma in med nya anbud och det skulle inte säkerställa att Kjellbergs Bygg erhöll något kontrakt. Det innebär alltså att Kjellbergs Bygg inte kan anses lidit skada och inte heller kan anses att så göra. FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET Av de Administrativa föreskrifterna (AFB - Upphandlingsföreskrifter och AFD - Entreprenadföreslaifter) framgår följande. Miljö- och kvalitetssäkring AFB. 51 Prövning av anbudsgivare 2d) Metod för miljö- och kvalitetssäkring miljö Anbudsgivare ska visa upp kopia på certifikat av miljöledningssystem. Om certifikat ej finns ska Anbudsgivaren istället uppvisa sitt systematiska mil­ jöarbete, det vill säga sina miljöledningsrutiner. Detta ska minst omfatta nedanstående: Miljöpolicy för verksamheten Rutiner för internrevision och egenkontroll Hantering av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa Beskrivning över hur kunskap om nya riktlinjer och krav inom mil­ jöområdet sprids inom företaget Anbudsgivare ska försäkra att han har tagit del av och kommer i tillämp­ liga delar följa Sunda hus över miijöbedömda varor vilken fim1s på följande länk: www. sundahus.se Kvalitet) Anbudsgivare ska visa upp kopia på certifikat av kvalitetsled­ ningssystem. Om certifikat ej finns ska Anbudsgivaren istället uppvisa sitt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 9 2370-1 3 systematiska kvalitetsarbete, det vill säga sina kvalitetsledningsmtiner. Detta ska minst omfatta nedanstående: Kvalitetspolicy för verksamheten Rutiner för internrevision och egenkontroll Hantering av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa Beskrivning hur man systematiskt arbetar med att hålla en hög kundnöjdhet. Referenser AFB. 51 Prövning av anbudsgivare 2e) Referensuppdrag för kvalificering av.företaget Anbudsgivare som avger anbud ska förteckna två slutförda referensupp­ drag. Samtliga referensuppdrag ska avse totalentreprenader med likvärdig projekttyp och storlek som denna upphandling avser. Slutfört referensupp­ drag ska vara slutfö1t inom den senaste 3-årsperioden räknat från anbudsti­ dens utgång. AFB. 52 Värderingsg,·under vid prövning av anbud Referenser Referenser ska bestå av namngivna personer hos Beställare på [arbetsleda­ rens/platschefens] tre senaste genomförda likvärdiga projekt med avseende på omfattning och komplexitet. Telefonnummer till namngivna referenser skall anges. Vid prövning av anbuden kommer anbudsgivarens referenser att kontaktas per telefon. Det är därför viktigt att anbudsgivaren i förväg säkerställer att kontaktuppgifter till referenser är riktiga och att referenterna accepterar att lämna efterfrågade uppgifter om anbudsgivaren. Referensperson/referent rar inte förekomma i mer än ett referensuppdrag. Om eftersök av referent Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING med slutligt krav på återringning skett 3 gånger utan att kontakt etablerats kommer anbudsgivaren att diskvalificeras. Om referenten inte vill svara på något av påstående diskvalificeras anbudsgivaren. 0BS! Referenten far ej vara i jävsförhållande och ej heller referens från någon hos Beställaren eller från person inom gemensam koncern med an­ budslärnnaren. Beställaren har även möj lighet att utnyttj a s.k. egenreferens. Om beställa­ ren har en tidigare erfarenhet av anbudsgivaren kommer beställaren att ersätta referensprojekt 2 som finns fö1tecknad i anbudsfo1muläret med denna egenreferens. Denna egenreferens kommer att behandlas lika såsom en "extern referens" det vill säga ska uppfylla tidskravet och far avge en bedömning på samma frågor som de externa referenserna inför denna upp­ handling. Frågor ställs i påstående form som referent får besvara om man samtycker eller ej. För utvärdering behöver följande uppgifter bifogas: Referenslista i enlighet med anbudsformulär. Försälo·ing AFD. 54 Försäkring Entreprenören ska styrka att hans allrisk- och ansvarsförsäkring uppfyller "Försäkringsbranschens beskrivning av basomfattning för allriskförsäkring och ansvarsförsäkring, entreprenadförsäkringar enligt ABT 06 kap 5 § 23". Ansvarsförsäkringen ska om beställaren så begär under entreprenadtiden och garantitiden ha ett utvidgat skydd för omhändertagen egendom samt även för skadeståndsskyldighet enligt Miljöskadelagen. Sida11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING Antagen entreprenör som tappar bort/förlorar nyckel, kommer att bli er­ sättningsskyldig för de extra kostnader förlusten åsamkar beställaren. Ent­ reprenören bör själv teckna nyckelförsäkring som täcker en eventuell nyckelförlust. Krav på detta kan komma att ställas av beställaren. Bevis om att förnyad försäkring finns ska överlämnas till beställaren årlig­ en en vecka im1an försäkringen förfaller. Reservationer AFB.3I Anbudsform och innehåll Anbudsgivaren ska i anbudet lämna samtliga uppgifter och handlingar som ska bifogas i enlighet med det som anges i Anbudsformuläret, som fram­ går av Anbudsfo1muläret och ange däri efterfrågade uppgifter. Anbudet ska vara undertecknat av person behörig att lämna anbud. Anbu­ det ska vara avfattat på svenska språket och samtliga priser ska lämnas i svenska kronor. I anbudet ska framgå anbudsgivarens ombud under anbuds- och entrepre­ nadtiden. Reservationer och förbehåll: Reservationer och förbehåll accepteras inte utan medför att anbudet kommer att förkastas. Annat kan gälla vid förnyad konkurrensutsättning. Hänvisningar till hemsidor etc. accepteras ej: Anbudsformulär Av anbudsformuläret, under "Å-PRJSER" framgår följande. Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING Samtliga a-priser skall avse pris per styck och aktivitet. Skall avse fullt färdigt jobb inklusive material, arbete, resor, materialtransporter, arbets­ ledning och entreprenörsarvode m.m. exklusive mervärdesskatt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare piinciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brntit mot de gmndläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan ko1mna att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. I mål om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grnndar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat Gfr Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69) . Förvaltningsrätten gör följande bedömning Miljö- och kvalitetsledningssystem Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivare ska visa upp kopia på certifikat av miljö- och kvalitetsledningssystem. Om certifikat inte finns, Sida13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING ska anbudsgivaren istället uppvisa sitt systematiska miljö- och kvalitetsar­ bete, det vill säga sina miljö- och kvalitetsledningsrutiner. Dessa ska om­ fatta vissa i förfrågningsunderlaget angivna punkter. Av den information Bredberg Bygg har lämnat tillsammans med anbudet framgår bolagets miljö- och kvalitetspolicy för verksamheten samt övriga punkter som pekas ut i förfrågningsunderlaget. Bolaget uppger även att man har för avsikt att inom en snar framtid vara certifierade enligt BF9K och att man redan nu följ er de sty1medel som systemet föresla-iver. Förvaltningsrätten finner dätmed att Bredberg Bygg uppfyller skall-kraven vad avser milj ö- och kvalitetsledningssystem och att bolagets anbud där­ med rätteligen har utvärderats i upphandlingen. Rydbergs Bygg har till sitt anbud bifogat en omfattande kvalitetsplan, vil­ ken inte direkt anger kvalitetspolicyn för verksamheten. Utifrån informat­ ion som återfinns i dokumentet kan ändå utläsas vilken kvalitetspolicy bo­ laget har. Av den projektanpassade miljöplan som bolaget bifogat anbudet framgår dock ingen av de punk-ter som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Miljöplanen är inte ifylld utan ät· bara ett ''skelett" av en kommande miljö­ plan. Tillsammans med miljö- och kvalitetsplanema har även bifogats in­ fo1mation om ledningssystemet Povel. Det framgår dock inte att bolaget är certifierade enligt denna verksamhetsledning eller att det har för avsikt att bli det. Förvaltningsrätten finner därmed att Rydbergs Byggs anbud inte uppfyller kvalificeringskraven avseende miljöledningssystem och borde därmed inte ha varit med i utvärderingen av inkomna anbud. Utvärderingen av inkomna anbud har således skett på ett felaktigt sätt och förfarandet står i strid med bestämmelserna i LOU. Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 Referenser Kjellbergs Bygg har gjort gällande att varken Bredberg Bygg, Rydbergs Bygg eller NCC har lämnat godtagbara referenser i sina anbud. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivare ska förteckna två slut­ förda referensuppdrag, vilka ska avse totalentreprenader med likvärdig projekttyp och storlek som aktuell upphandling. Förvaltningsrätten har tagit del av de handlingar som anger respektive bo­ lags referenser och finner att Bredberg Bygg, Rydbergs Bygg och NCC har lämnat referenser utifrån angivelserna i förfrågningsunderlaget. Kjellbergs Bygg har med hänvisning till sekretess visserligen inte fått tillgång till dessa handlingar. Det finns dock enligt förvaltningsrättens mening inte anledning att ifrågasätta riktigheten av referenserna eller skäl att anse att det i detta avseende föreligger ett brott mot de grundläggande principerna i LOU. Försäkring Kjellbergs Bygg har anfört att varken Bredberg Bygg eller Rydbergs Bygg har lämnat några uppgifter som kan anses styrka att bolaget uppfyller lera­ vet på försäkring. Nyköpingshem har anfört att detta krav inte behöver uppfyllas fö1Tän i samband med avtalsstart. Av förfrågningsunderlaget framgår att entreprenören ska styrka att hans alhisk- och ansvarsförsäkring uppfyller ställda villkor. I den aktuella punk­ ten finns dock inget krav på att en handling som styrker detta ska bifogas anbudet, vilket anges för flera andra intyg såsom juridisk försäkran, regi­ stredngsbevis, intyg/certifikat för heta arbeten m.m. Dessutom hänvisar man i AFD. 5 4 till "Entreprenören", medan man tidigare har hänvisat till "Anbudsgivaren". I LINKÖPING Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370-13 I LINKÖPING Mot bakgrund av ovanstående finner förvaltningsrätten att kravet på för­ säkring, så som det har formulerats i förfrågningsunderlaget, inte behöver uppfyllas i anslutning till anbudslämnandet, men att det förutsätts att an­ budsgivaren uppfyller detta krav vid tiden för avtalsstart. Nyköpingshem har således inte överträtt gällande regler såvitt gäller försäkring. Reservation Kjellbergs Bygg har anfört att Bredberg Bygg inte har lämnat priser avse­ ende färdigt arbete i anbudsformuläret, utan reserverat sig genom att lägga kostnader för duschvägg och montagebeslag bredvid. Även Rydbergs Bygg har, enligt Kjellbergs Bygg, lagt till en reservation genom att offerera en separat prislista för leverans och montering av duschväggar samt monte­ ring av tillhandahållen inredning. Av anbudsformuläret framgår att samtliga a-priser skall avse pris per styck och aktivitet samt ska avse fullt färdigtjobb inklusive material, arbete, re­ sor, materialtransporter m.m. Bredberg Bygg och Rydbergs Bygg har till synes lämnat anbudspriser som upphandlande myndighet inte efterfrågat. Dessa priser har dock inte tagits hänsyn till vid utvärderingen utan upphandlande myndighet har enbart an­ vänt sig av de a-priser som angetts, vilket framgår av den sammanställning av utvärderingen som bifogats tilldelningsbeslutet. Båda bolagen har lämnat a-priser på samtliga efterfrågade produk­ ter/tjänster. Förvaltningsrätten finner att bolagens uppgifter om priser utö­ ver efterfrågade priser inte ska uppfattas som reservation eller förbehåll, utan snarare som överflödig information. I aktuellt fall har uppgifterna inte innebmit någon överträdelse av reglerna i LOU och bolagens anbud kan inte förklaras ogiltiga på grund av detta. Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2370- 1 3 I LINKÖPING Ingripande med stöd av LOU Mot bakgrund av vad som anförs ovan finner förvaltningsrätten att Nykö­ pingshem har brutit mot bestämmelserna i 1 kap. 9 § LOU genom att ut­ värdera Rydbergs Byggs anbud, vilket inte uppfyller kraven på miljöled­ ningssystem. Rätten finner vidare att Kjellbergs Bygg genom denna över­ trädelse kan komma att lida skada. Det finns således förutsättningarna för åtgärd enligt 16 kap. 6 § LOU. Det felaktiga förfarandet hänför sig till ut­ värderingen av anbuden och inte till förfrågningsunderlaget och det kon­ kun-ensuppsökande skedet. Det saknas därför skäl att göra om upphand­ lingen utan den ska istället rättas på så sätt att den upphandlande myndig­ heten ska göra en ny utvärdering och vid denna bo1ise från anbudet från Rydbergs Bygg. HUR .. : AGAR, se bilaga 1 (DV 3109/I D LOU). Föredragande har varit Johanna Blom. ·SVERIGES I)oMsroLÅR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om fö1-valtningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1-valtningsrätten. DV 3109/1D LOU 1 . den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, Bil.aga 1