FÖRVALTNINGSRÄTTEN Målm I MALMÖ 1928-13 Sida 1 (5) Avdelning 1 Meddelad i Malmö Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SÖKANDE Vellingetaxi AB, 556334-5379 Falsterbovägen 61 236 21 Höllviken MOTPART - 2013-0S- 3 0 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg Dnr PART Taxi Trelleborg AB Gamla Torget 1 231 63 Trelleborg SAKEN Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska göras där an­ budet från Taxi Trelleborg AB inte ska beaktas. Avd KSnr Aktbll Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1928-13 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Trelleborgs kommun genomför en upphandling avseende färdtjänstresor. Upphandlingen har genomförts med ett öppet förfarande enligt LOU. En­ ligt tilldelningsbeslut från den 20 februari 2013 har Trelleborgs kommun beslutat att Taxi Trelleborg AB, nedan Taxi Trelleborg, ska tilldelas kon­ traktet. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Vellingetaxi AB, nedan Vellingetaxi, ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen får avslutas först efter att kommunen gjort en ny utvär­ dering där anbudet från Taxi Trelleborg inte beaktas. Trelleborgs kommun bestrider Vellingetaxis ansökan. OMSTÄNDIGHETER TILL STÖD FÖR PARTERNAS TALAN Vellingetaxi anför i huvudsak följande. I förfrågningsunderlaget anges ett skall-krav om att anbudsgivaren ska uppfylla ekonomisk stabilitet motsva­ rande minst nivå 3 enligt Upplysningscentralens ratingsystem eller på an­ nat sätt styrkaföretagets ekonomiska ochfinansiella ställning. Taxi Trel­ leborg uppfyller inte skall-kravet då kreditomdöme av företaget visar att riskklassen inte är bestämd och att företaget tidigare hade riskklass 2. Inte heller årsredovisningen visar att Taxi Trelleborg uppfyller skall-kravet. Taxi Trelleborg är inte något nystartat företag och därför borde kommunen kontrollerat kreditomdömet på företaget hos UC. Hade man gjort detta hade det framkommit att bolaget inte uppnår den miniminivå som finns beskrivet i upphandlingen samt att bolaget förbrukat sitt kapital. Kommu­ nen har, genom att godkänna en anbudsgivare som inte uppfyller alla skall- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1928-13 I MALMÖ Avdelning 1 krav, brutit mot likabehandlingsprincipen och de grundläggande bestäm­ melserna i LOU. Trelleborgs kommun anför bl.a. följande. Kravet i förfrågningsunderlaget angående ekonomisk ställning ska läsas så att företagets ekonomiska eller finansiella ställning kan styrkas på annat sätt än genom att visa kreditom­ döme hos UC. Det framgår genom ordet "eller" i villkoret. Taxi Trelleborg har lämnat in årsredovisning för 2011 samt en preliminär resultatrapport för 2012 och har därmed styrkt sin ekonomiska och finansiella ställning. Taxi Trelleborg har dessutom sedan tidigare avtal med kommunen gäl­ lande mattransporter. Kommun nyttjar tjänsten Inyett som genomför lö­ pande och oberoende kontroller av kommunens leverantörer och meddelar händelser hos någon leverantör som påverkar kommunen. Det har inte kommit något meddelande angående Taxi Trelleborg. Samtliga anbudsgi­ vare har behandlats på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Kom­ munen har inte brutit mot de grundläggande principerna eller några andra bestämmelser i LOU. Taxi Trelleborg har fått tillfälle att yttra sig och anser att det saknas grund för ingripande enligt LOU. Taxi Trelleborg framhåller att vid tiden för kva­ lificering av anbudsgivarna har kommunen haft tillgång till samtliga erfor­ derliga uppgifter för bedömning av bolagets ekonomiska och finansiella ställning. Kommunen har gjort en individuell helhetsbedömning och be­ dömt att Taxi Trelleborg uppfyller det uppställda kravet. Någon överträ­ delse av de EG-rättsliga principerna om likabehandling har inte ägt rum. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1928-13 Avdelning 1 I MALMÖ gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. I förfrågningsunderlaget anges vissa krav som ställs på anbudsgivaren. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samtliga i underlaget ställda obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvärderingen. De så kallade skall-kraven som anges måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska kunna utvärdera anbudet. Så länge bestämmel­ serna i LOU och tillämpliga grundläggande principer beaktas, är en upp­ handlande myndighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-krav är uppfyllda. Frågan i målet är tolkningen av innebörden av skall-kravet om anbudsgiva­ rens ekonomiska ställning och om Taxi Trelleborg uppfyller detta. I för­ frågningsunderlaget anges inledningsvis att anbudsgivare i upphandlingen ska uppfylla ekonomisk stabilitet motsvarande minst nivå 3 enligt Upplys­ ningscentralens ratingsystem. Kravet ger i sig enligt förvaltningsrätten ut­ tryck för att en viss, lägsta nivå krävs. Visserligen är tänkbart att en an­ budsgivare inte är föremål för Upplysningscentralens kreditvärdesbedöm­ ningar och i sådana fall aktualiseras det andra ledet i kravet, dvs. "eller på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning". Oavsett vilken nivå som avses i det senare ledet är emellertid Taxi Trelleborg fö­ remål för Upplysningscentralens bedömning och kan kontrolleras där. Även om det är Trelleborgs kommun som, enligt skall-kravet, själv svarar Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1928-13 IMALMÖ Avdelning I för att hämta in behövligt underlag för bedömning av anbudsgivares eko­ nomiska stabilitet, gäller ändå att skall-kravet ska vara uppfyllt i sig. Av utredningen i målet framgår att Taxi Trelleborg inte bedöms ha en eko­ nomisk stabilitet om minst nivå 3 enligt Upplysningscentralen. Trelleborgs kommun har ändå gjort bedömningen att Taxi Trelleborg uppfyller för­ frågningsunderlagets krav på ekonomisk och finansiell ställning på grund­ val av annan information. På grund härav har kommunen brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § LOU genom att kvalificera Taxi Trelleborg för tilldelning av kontrakt. Vellingetaxi har därigenom lidit eller kunnat komma att lida skada. Det finns således förutsättningar för ingri­ pande enligt LOU. Med hänsyn till att de påtalade bristerna inte är hänför­ liga till det konkurrensuppsökande skedet, är rättelse en tillräckligt ingri­ pande åtgärd. Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att kommunen genomför en ny anbudsutvärdering vid vilken Taxi Trelleborgs anbud inte får beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IB LOU) ili0<- cCLe___ W� Madeleine Westberg Alexander Rappe har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU 6. särskilt bevis.