FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-11-12 Mål nr 20963-13 Sida 1 ( 7) Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 14 Stockholm SÖKANDE FolkuniversitetetGöteborg, 857200-6313 Ombud: Advokat Jimmy Carnelind och jur. kand. Christian Martinsson MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Göteborg MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE ' KONKURRENSVERKET ,�- Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 410682 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Avd Dnr KSnr - - ___,l 115 76 Stockhohn E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 2013 -11- 1 3 i'/ AktbH Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20963-13 Allmänna avdelning_en YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför som förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, en upphandling av ramavtal för grundläggande moduler för föreberedande insatser och utbildning Sista anbudsdag var den 4 juni2013. I tilldelningsbeslut den21 augusti 2013 jämte bilagor framgår att anbudFolkuniversitetet Göteborg (Folku­ niversitetet) lämnat anbud på bl a leveransorternaArvika där de tilldelats kontrakt, Karlstad där de kommit på andra plats, Trollhättan där de kom­ mit på:fjärde plats och Borås, Hagfors, Lidköping, Torsby samt Uddevalla där de avböjt. På leveransorten Uddevalla fanns två godkända anbudsgi­ vare som inte avböjt, nämligenMiroi i-leaming (Miroi) AB som tilldelats kontrakt och Personalstrategerna i Sverige AB som kom på andra plats. Folk.universitetet yrkar, som man slutligen bestämt sin talan, att upp­ handlingen ska rättas genom att en ny utvärdering görs på leveransorten Uddevalla så attFolkuniversitetets anbud utvärderas där. Till stöd för sin talan anförFolkuniversitetet bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget anges i varje separat del under punkten2.2.2 att anbudsgivaren genom CV ska presentera lokal samordnare ochhuvudansvarig. Folkuniversitetet har som samordnare offererat Hans-Peter Lundbergh på orterna Karlstad, Torsby ochHagfors samt BjörnTjällgren på orterna Borås,Trollhättan, Lidköping ochUddevalla. I förfrågningsunderlagetfinns ingethinder mot att offerera samma samordnare för flera leveransområden. Tvärtom följer det av samma avsnitt att den person som anges som samordnare·kan vara en av dem som ingår i den sammantagna personalresurs som undervisar och handleder.Det framgår av förfrågningsunderlaget att tjänsten som sam­ ordnare normalt inte avser en heltidstjänst. En samordnare kan således tids­ och kapacitetsmässigt agera inomflera leveransområden. I en e-post­ växling efter att Arbetsförmedlingen begärt förtydligande frånFolk­ universitetet anförde dock Arbetsförmedlingen, som sin inställning och I STOCKHOLM Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20963-13 tolkning av punkten 2.2.2, att en samordnare inte kan vara lokal på flera orter. Folkuniversitetet såg då inte någon annan utväg än att efterkomma Arbetsförmedlingens instrnktioner. Folkuniversitetet gjorde ändå klart för Arbetsförmedlingen att man vidhåller att det ursprungliga anbudet upp­ fyllde kraven. Trots detta anger Arbetsförmedlingen i utvärderingen att Folkuniversitetet avböjt att lämna anbud på orterna Torsby, Hagfors, Borås, Uddevalla och Linköping, vilket är felaktigt. Om. Folkuniversitetet hade tillåtits offerera Björn Tjällgren på leveransort Uddevalla skulle deras anbud där ha varit mer ekonomiskt fördelaktigt än anbudet från på orten vinnande anbudsgivare Miroi. Arbetsförmedlingen har tolkat kravet på samordnare på ett sätt som. saknar stöd i förfrågningsunderlaget och har därmed brutit mot transparens- och likabehandlingsprincipen. Arbetsför­ medlingens tolkning av punkt 2.2.2 i förfrågningsunderlaget är att se som en väsentlig ändring av förutsättningarna för upphandlingen. Förvaltnings­ rätten bör särskilt beakta att Folkuniversitetet i praktiken tvingats att återta sina anbud på orterna Torsby, Hagfors, Borås, Uddevalla och Linköping eftersom de i strid med vad som följer av förfrågningsunderlaget endast tillåtits offerera en samordnare per leveransområde, och att de ändrade för­ utsättningarna kan ha avhållit vissa anbudsgivare från att fortsätta bevaka upphandlingen avseende flera leveransorter. Flera anbudsgivare synes ha gjort samma tolkning som. Folkuniversitetet av förfrågningsunderlaget, eftersom de har "avböjt" senare enligt sammanställningen av tilldelning per leveransområde. Folkuniversitetet är alltjämt civilrättsligt bundet av sitt ursprungliga anbud eftersom. man vidhållit detta. De väsentliga förändring­ arna har gjorts efter att anbuden inlämnats, varför rättelse är en tillräcklig åtgärd. Arbetsförmedlingen motsätter sig ingripande enligt LOU och anför bl.a. följande. Med "lokal" enligt Svenska Akademins ordbok avses en viss ort eller ett bestämt ställe begränsat till en viss ort. Det är så Arbetsför­ medlingen menat och av detta följer att samma person inte kan vara lokal I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20963-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen samordnare för fler än ett anbudsområde. Att samordnaren kan vara en av de personer som ingår i den sammantagna personalresursen understryker bara att denna tjänst är kopplad till aktuellt leveransområde. Det ska inte tolkas som att det blir arbetstid över till att agera samordnare för ett annat anbudsområde. De stora krav som ställs på samordnaren och som framgår av förfrågningsunderlaget ska rimligtvis uppfattas som att samordnaren bör finnas på plats för koordinering och samordning. I förfrågningsunderlaget anges vilka villkor som gäller men det uppräknas inte vad som är förbju­ det. Då Arbetsförmedlingen upptäckte att Folkuniversitetet offererat en och samma samordnare på orterna Borås, Trollhättan, Uddevalla och Lidkö­ ping gavs Folkuniversitetet möjlighet att förtydliga sitt anbud genom att ange vilket av de fyra leveransområdena som samordnaren ska ansvara för och avböja de övriga. Det fanns ingen möjlighet att tillåta komplettering av ytterligare namn eftersom detta skulle ha inneburit att anbudet tillförts nya uppgifter. Efter Arbetsförmedlingens begäran om komplettering svarade Folkuniversitetet: "Enligt dina instruktioner lämnar vi dock följande för­ tydligande: Björn Tjällgren: Trollhättan". Det måste rimligtvis tolkas som att Folkuniversitetet avböjt anbud för övriga områden där Björn Tjällgren angetts som samordnare. Arbetsförmedlingen bestrider att förfrågnings­ underlaget tolklats på ett felaktigt sätt eller att någon väsentlig ändring av förutsättningarna för upphandlingen har skett. För det fall förvaltnings­ rätten kommit till en annan slutsats anser Arbetsfö1medlingen att rättelse inte kan komma ifråga eftersom Folkuniversitetet avböjt anbud avseende leveransområde Uddevalla. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska, enligt samma paragraf, prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20963-13 Av 16 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I förfrågningsunderlagets generella del, punkten 1.1.7, anges bl.a. följande. Arbetsförmedlingen upphandlar ramavtal för aktuell tjänst. I den nu aktu­ ella upphandlingen består förfrågningsunderlaget av en (1) Generell del och Sjuttio (70) Separata delar, en för varje geografiskt leveransområde. Den Generella delen gäller lika för samtliga leveransområden och besvaras av samtliga anbudsgivare. Anbudsgivaren är därutöver fri att-inkomma med anbud på ett eller flera geografiska leveransområden. Varje geogra­ fiskt leveransområde skall uppfattas som en separat upphandling och an­ buden kommer att utvärdera var för sig för respektive leveransområde. I punkten 2.2.2 för leveransområde Uddevalla anges bl.a. följande. I denna specifika del skall anbudsgivar�n genom Curriculum vitae (CV) presentera en för tjänsten lokal samordnare och huvudansvarig. Den perso­ nen kan även vara en av de personer som ingår i den sammantagna personal­ resursen som undervisar/handleder deltagarna. Eftersom uppdraget innebär många löpande kontakter med Arbetsförmedlingen och andra myndigheter, företag och andra samarbetspartners så krävs att samordnaren har erfarenhet av att samordna och koordinera liknande verksamheter. [---] I den aktuella tjänsten ställs det stora krav på samordning, koordination och logistik, var­ för vi förutsätter att anbudsgivaren presenterar en resurs som med säkerhet kan hantera denna viktiga funktion. Inom leveransområden med stora upp­ skattade deltagarvolymer kan det komma att krävas mer än en samordnare. Förvaltningsrätten anser att den mest rimliga tolkningen av detta är att den lokala samordnaren inte samtidigt kan vara lokal samordnare på en annan ort. Om den lokala samordnaren också skulle kunna vara lokal samordnare på ett visst antal andra leveransorter, kan man förvänta sig att Arbetsför­ medlingen skulle ha angett detta, särskilt som det då skulle vara påkallat att ange en gräns på t.ex. två eller tre orter. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20963-13 Allmänna avdelningen Arbetsförm edlingen kunde ha gjort detta tydligare genom att särskilt ange att samma person inte kan vara samordnare påflera leveransorter. I praxis anses dock att även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp den aktuella lagen och gemenskapsrätten inte träds för när, jfr Högsta förvaltnings­ domstolens avgörandeRÅ 2002 ref. 50. Genom den möjlighet till publika frågor och svar, som funnits genom upphandlingsverktyget TendSign, hade Folkuniversitetetkunnat begära ett förtydligande på denna punkt. Arbetsförmedlingen har i e-post tillFolkuniversitetet efter anbudsöppning­ en gettFolkuniversitetet möjlighet att "förtydliga anbudet på så sätt att välja vilket av leveransområdena ovannämnda samordnare ska ansvara för och avböja anbud på de övriga". Folkuniversitetet har i den därpå följande e-postväxlingen anfört att man vidhåller att förfrågningsunderlaget inte ger stöd för Arbetsförmedlingens ståndpunkt att en samordnare enbart kan samordna ett leveransområde, m en ändå "enligt dina instruktioner" angett "Hans-Petter Lundberg: Karlstad, Björn Tjällgren: Trollhättan". Förvaltningsrätten finner liksom Arbetsförmedlingen att sistnämnda svar får ses som ett avböjande på de övriga orter därHans-PetterLundbergh och Björn Tjällgren angetts som lokal samordnare. Även omFolkuniversitetet framfört sin ståndpunkt attArbetsförn1edlingens tolkning av förfrågnings­ underlaget ärfelaktig, harFolkuniversitetet intekunnat räkna med attAr­ betsförmedlingen skulle ändra sin ståndpunkt i frågan. Folkuniversitetetvalde i e-postväxlingen med Arbetsförmedlingen att låta Björn Tjällgrens ort som offererad samordnare vara Trollhättan, där man sedermera hamnade på fjärde plats i utvärderingen. Folkuniversitetet me­ nar att om de offererat BjörnTjällgren på leveransort Uddevalla skulle de ha vunnit kontraktet där. Att låtaFolkuniversitetet offerera sanm1a sam - I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20963-13 Allmänna avdelningen ordnare på flera orter hade dock varit att positivt särbehandla Folkuniversi­ tetet. Förvaltningsrätten anser att Arbetsförmedlingens förfrågningsunderlag och deras agerande gentemot Folkuniversitetet efter anbudsöppningen inte har skett i strid mot LOD eller mot någon upphandlingsrättslig princip. Folk­ universitetets begäran om ingripande enligt LOU ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns ·flit:v Robert Johansson Rådman Föredragande har varit David Munck. I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig . förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckorfrån den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att b<;:döma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beshit fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför-man anser att prövningstillstånd bör medd_elll;s. Skrivelsen med överklagande ska innehålla www.domstol.se 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få � stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 2. 3. 4. 5. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen.(2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten.