FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2012-10-22 Meddelad i Uppsala Mål nr 4700-12 E Enhet2 Sida1 ( 4) ReldambyrånByrå4 ,769615- 4975 Dag Hammarskj ölds väg13 752 37 Uppsala Ombud: Advokat Johanna Näslund Advokatfirman Lindahl KB Box1 43 701 42 Örebro MOTPART Landstinget i Uppsala län Box 602 75125 Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Landstinget i Uppsala läns upphandling av kommunikationskonsulter, dnr UPP2012-0070 SAKEN Upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT F örvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. KONKURRENSVERKET 20t2 -10- 2 4 Avd Dnr Doss Aktbil ,. Dok.Id 73777 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA YRKANDEN M.M. DOM 2012-10-22 Sida 2 4700-12 Landstinget i Uppsala län genomför en upphandling av kommunika­ tionskonsulter. Reklambyrån Byrå4 i Uppsala ekonomisk förening ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen görs om. Till stöd för sin talan anför reklambyrån sammanfattningsvis följande. Upphandlingen ska göras om eftersom den bryter mot principerna om transparens,likabehandlingochproportionalitet. Felenpåverkarhuran­ budsgivama kan avge konkurrenskraftiga anbud och hur landstinget kan välja att utvärdera de inkomna anbuden. Anbudskriteriemas inbördes vikt­ ning har inte tydligt framgått, eftersom det inte på ett tydligt vis angetts hur stor del av poängsumman som varit hänförligt till arbetsproverna. Det före­ ligger allvarliga brister i förfrågningsunderlaget eftersom det inte förefaller vara transparent. Det går inte på förhand att förstå hur utvärderingen skall komma att ske eftersom samtliga utvärderingskriterier inte har inkluderatas i förfrågningsunderlaget. Utvärderingen har således inte skett i enlighet med förfrågningsunderlaget. Vissa av utvärderingskriteriema är inte att anse som proportionella. Anbudsutvärderingen briser även ifråga om lika­ behandling av anbud. Upphandlande myndighet har således inte iakttagit grundläggande upphandlingsrättsliga principer om transparens, proport­ ionalitet och likabehandling. Reklambyrån lider skada eller riskerar att lida skada eftersom ett kokurrenskraftigt anbud inte kunnat avges då det inte gått att förutse hur utvärderingen skulle gå till. Landstinget vitsordar reklambyråns yrkande och medger ansökan. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4700 -12 2012-10-22 DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges de grundläggande principerna om likabehandling och transparens. Enligt dessa principer ska en upphandling känneteclmas av förutsebarhet och öppenhet för samtliga anbudsgivare. En anbudsgivare ska med utgångspunkt ur förfrågningsunderlaget kunna få tillräcklig in­ formation om vad som krävs för att tilldelas kontrakt i upphandlingen. Även själva upphandlingsprocessen ska kännetecknas av transparens, vilket till exempel innebär att utvärderingen ska återspegla de utvärde­ ringskriterier som angivits i förfrågningsunderlaget. Gfr Siacmålet C-19/00 p. 43). Det är i målet ostridigt att utvärderingen av anbud strider mot principerna om likabehandling och transparens. I förfrågningsunderlaget punkten 1.2.9.2 . 3, under rubriken orginalproduktion, anges att utvärderingen av arbetsprover inom detta delområde kommer att utvärderas enligt följande bedömningskriterier, helhetsintryck, kreativitet och teknisk kvalitet. Det framgår senare av utvärderingsfmmuläret att vaije bedömningskriterium har utvärderats enligt ett antal särskilt angivna underkriterier. Det kan kon­ stateras att dessa underkriterier inte har kunnat utläsas av förfrågningsun­ derlaget. Anbudsgivarna har således inte kunnat utläsa ur förfrågningsun­ derlaget hur den slutliga utvärderingen av anbud skulle komma att ske. Utvärderingskriterierna i upphandlingen brister således ifråga om transpa­ rens och strider därför mot likabehandlings- och transparensprincipen. Bristen i förfrågningsunderlaget har medfört att reklambyrån riskerat att lida skada. Förvaltningsrätten ska därför besluta om ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Den brist som konstateras är hänförlig till utvärderingslaite­ rierna i förfrågningsunderlaget och har därmed påverkat upphandling I UPPSALA Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4700-12 I UPPSALA 2012-10-22 ens konkurrensuppsökande skede, varför förvaltningsrätten anser att upp­ handlingen ska göras om. Reklambyråns ansökan ska således bifallas på så sätt att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Annika Lowen rådman Målet har handlagts av Kristine Nilsson. 1,,, .•�.�.;,:7-"':.,9<� ..:..r.,•:.a:_�,- ·��·w�- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga föt-valtningsrättens beslut ska skriva till Katn1narrätten i Stockhohn. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fö1valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart rälmas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill föt-valtningsrätten k:01n1nit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fötvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonmumner. Dessutom ska adress och telefonnu1n1ner till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överldagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnU1n1ner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den_ändring av förvaltningsrättens beslut som ldaganden vill få till stånd, 6. de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till föt-valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om öve1prövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom 01nrådena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1valtningsrätten. DV 3109/lALOU 2.