FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Mål nr 11668-17 2017-12-15 Meddelad i Malmö JS Hälsomat AB, 559065-4777 Varvstorget 10 234 40 Lomma FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår JS Hälsomat AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. .,,..,,,1,1Wll>-• W Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU (- MKB Fastighets AB, 556049-1432 Södra Förstadsgatan 47 211 43 Malmö SAKEN Sida 1 (5) KONKURRENSVERKET 1 AktbU SÖKANDE #'\,0�r:· ' 1'! l�1{ -i.:_~ Avd :J MOTPART Dnr KSnr .. �-���- Dok.Id 407463 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 il IDI ii'll Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11668-17 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND MKB Fastighets AB (MKB) genomför en upphandling avseende catering av sallader, dm 2017MKB-2894. Enligt tilldelningsbeslut den 26 oktober 2017 har Fika hos Emilia AB tilldelats kontrakt. Anbudet från JS Hälsomat AB (JS Hälsomat) har förkastats med hänvisning till att anbudet inte uppfyller det obligatoriska kravet på e-postadress till referensuppdrag. YRKANDE OCH INSTÄLLNING JS Hälsomat ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att JS Hälsomat ska få tillåtelse att komplettera anbudet med den saknade e-postadressen. I andra hand yrkar JS Hälsomat att tilldelnings­ beslutet ska ogiltigförklaras och upphandlingen göras om. Till grund för sin talan anförs bl.a. följande. JS Hälsomats anbud innehåller all begärd information enligt upphandlingsföreskrifterna förutom e­ postadress till en av de två angivna referenserna. Att e-postadressen inte kommit med i anbudet är enbati ett misstag från JS Hälsomats sida. Enligt UF3.512 ska referensbilagan innehålla bl.a. e-postadress och om kravet inte uppfylls kan anbudet riskera att inte tas upp till prövning. Det står inte att anbudet ska förkastas. Kravet kan därför inte heller tydligt ses som ett obligatoriskt krav. Enligt 4 kap. 9 § LOU får en upphandlande myndighet tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i anbudet eller låta en leverantör komplettera eller fö1iydliga ett anbud under förut­ sättning att det inte strider mot principerna om likabehandling och öppenhet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11668-17 I MALMÖ Avdelning 1 Det är visserligen ingen skyldighet för upphandlande myndighet men JS Hälsomat anser att MKB borde låta JS Hälsomat komplettera sitt anbud med den saknade e-postadressen. Det kan inte anses proportionerligt att förkasta anbudet eftersom samtliga övriga kontaktuppgifter till referensuppdragen finns med. Det finns även företag som inte har någon e-postadress. Genom att JS Hälsomats anbud felaktigen blivit diskvalificerat har JS Hälsomat gått miste om möjligheten att vinna upphandlingen och har där­ med lidit skada. MKB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. I upp­ handlingsdokumentet punkt UF3.512 uppställs obligatoriska krav på vad referensuppdrag ska innehålla. Referensbilagan ska bl.a. ange e-post. I upp­ handlingsdokumentet punkt UF3.31 anges att ifylld referensbilaga enligt "bilaga nr 4" till förfrågningsunderlaget ska vara redovisad i anbudet. I bilagan finns ett fält för angivande av e-post. Det har således varit ett tydligt obligatoriskt krav i upphandlingen att ange e-postadress till referens­ uppdrag. Syftet med kravet - att på ett enkelt sätt skriftligen kunna kontakta referenter per e-post - är legitimt och inte betungande för en anbudsgivare att ange. Det är ostridigt att JS Hälsomat inte uppfyller kravet på e-postadress till referensuppdrag. MKB är som upphandlande myndighet skyldig att strikt upprätthålla föreskrivna obligatoriska krav och har ingen skyldighet att låta JS Hälsomat komplettera sitt anbud. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11668-17 I MALMÖ Avdelning1 SKÄLENFÖRAVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt4 kap. 1 § LOU behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 20 kap.4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjo1is I en upphandling utgör upphandlingsdokumenten en central del av förfarandet. En förutsättning för att dokumenten ska kunna fylla sin konkurrensuppsökande funktion är att potentiella leverantörer kan vara säkra på att de obligatoriska krav som ställs i dokumenten upprätthålls under hela förfarandet. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav, ska potentiella leverantörer kunna utgå ifrån att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna anbud Gfr HFD 2016 ref. 37). Enligt4 kap. 9 § första stycket LOU får en upphandlande myndighet tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller an­ budet om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. Av andra stycket samma bestämmelse följer att för­ tydligande eller komplettering av anbudsansökan eller anbudet får tillåtas av upphandlande myndighet, under förutsättning att det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Att eventuella sådana åtgärder Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11668-17 I MALMÖ Avdelning 1 måste vidtas i vart fall innan ett tilldelningsbeslut fattas följer av praxis (se bl.a. Kammanätten i Göteborgs dom den 20 mars 2009 i mål nr 7714-08). Förvaltningsrätten konstaterar att kravet på e-postadress till referensuppdrag är ett obligatoriskt krav som angetts i upphandlingsdokument UF3.512. Kravet har en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen. Upp­ handlande myndighet ska på ett enkelt sätt kunna kontakta referenser och kravet kan därför inte heller i sig anses opropmiionerligt. Det är ostridigt i målet att JS Hälsomats anbud inte uppfyller det obligatoriska kravet. Det har inte funnits möjlighet för MKB att låta JS Hälsomat komplettera sitt anbud utan risk för särbehandling eller konkunensbegränsning. MKB gjorde alltså rätt som förkastade JS Hälso­ mats anbud. Skäl för ingripande mot upphandlingen föreligger inte. (JHUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) ij ti,at� ers Mattsson Ulrika Skogler har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överldagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överldagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida 2. 3. 4. 5. www.dornstot.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överldagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092} om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se