FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2014-03-19 Meddelad i Sida1 (6) SÖKANDE Karlstad Målnr 4947-13 E KONKURRENSVERKET 2014 -03- 2 1 1;10::f.; Avd Dnr KSnr Aktbil ( l ( (_ CarlslundHotell, 556698-8480 Karlslund3 681 92 Kristinehamn MOTPART Kristinehamns kommun 681 84 Kristinehamn SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Dok.Id 105667 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår CarlslundHotells ansökan om överprövning. ( ( Kristinehamns kommun har genomfört en upphandling gällande drift/skötsel av dressinbana och yttre skötselKristinehamn s södra. E nligt tilldelningsbeslut harATB Hotell& AdventuresAB antagits som entre­ prenör. PARTERNAS TALAN CarlslundHotell ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att CarlslundHotell an tas entreprenör samt anför blandannat följande. CarlslundHotellharlämnatdetbästaanbudet,148000 kr.ATBHo­ tell&AdventuresAB haremellertidpågrundav20 procentsprisju­ stering tilldelats uppdraget. CarlslundHotell har intefått någon pris­ reducering på grund avföretaget inte skulle ha någon erfarenhet av drift och skötsel av dressinbana. CarlslundHotell håller redan på med skötsel av grönytor och arbetar till och med förKristinehamn s kommun. CarlslundHotell ställer sig därförfrågande till hur svårt det kan varaatt ta hand om en dressin­ bana, hyra ut cyklar och arbeta med lite underhåll. CarlslundHotell har varit ägare avÅkersjönsCamping iJämtland och varit ansvarigt för underhåll av skidlift, uthyrning och försäljning av liftkort, uthyr­ ning av skidor, att köra pistmaskin och köra traktor, restaurang m. m. Upphandlingen är skriven på ett sätt som medför att endastATB Ho­ tell&AdventuresAB kankommaifråga.Prisreduceringsmodellen passar inte in i upphandlingen och det går inte att konkurrera på ett ärligt sätt. Upphandlni gen strider mot de grundläggande principerna om icke-diskriminering, likabehandling, ömsesidigt erkännande, proportionalitet och transparens. Kristinehamns kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Kristinehamns, Degerfors ochGullspångs kommuner bedriver påOt­ terbäcksbanan inklusive Torvedsbanan verksamhet med blandannat dressni åkning. Den totala sträckan är sex mil. Upphandlingen avser drift och skötsel av den del av banan som ligger inom kommunens gräns samt marknadsföring och uthyrning av dressiner. För kommu­ nens del utgår uthyrningenfrånKonsterud, där detfinns14 enkla dressiner och en tandemdressin. Sammanlagtfinns omkrni g60 dres- ( ( Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4947-13 E 2014-03-19 I KARLSTAD BAKGRUND Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4947-13 E siner på tre uthyrningsplatser längs sträckan. Åtagandet omfattar bland annat skötsel och service av dressiner, integrering av dressin­ banan i olika paketlösningar etc. Uppdraget avseende yttre skötsel Kristinehamns södra avser skötsel som yttre städning, tömning av sopbehållare, kontroll av lekredskap, åtgärdande av småfel, skötsel av sommarblommor m.m. Carlslunds hotell lämnade lägst pris på148000 kr men saknade erfa­ renhet av drift och skötsel av dressinbana. Carlslunds Hotell erhöll därvid ingen prisreducering. ATB Hotell & Adventure lämnade näst lägst pris på160 000 kr och erhöll prisreducering med32 000 kr, Fö­ retaget hade därmed lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbu­ det med jämförelsetalet128000 kr. Kommunen har i anbudsformuläret efterfrågat en beskrivning över anbudsgivarens erfarenhet av liknande uppdrag (bör-krav som utvär­ deras) antingen i egen organisation eller som underleverantör. Om anbudsgivare hänvisar till liknande uppdrag den senaste tvåårspe­ rioden ska det styrkas med referenser. Enligt rättspraxis har en upphandlande myndighet stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för offentlig upphandling (se bl.a. HFD:s dom den14 september2012 imål4933-11).VidareframgåravKammarrätteni Stockholms dom den3 juli2009 i mål3014-09 att den s.k. absoluta utvärderingsmodellen är förenlig med LOU. I nämnda mål förelåg dessutom ett yttrande från Konkurrensverket. Sammantaget har det således inte stått i strid med LOU att som ett utvärderingskriterium premiera erfarenhet av liknande verksamhet. Kriteriet får dessutom anses rimligt. Carlslunds hotell har i sitt anbud hänvisat till hotellverksamhet med kringaktiviteter och campingverksamhet innefattande logi, snösko­ terkörning, längdåkning och fiske. Kommunen har kontrollerat om Carlslund Hotell driver Åkersjöns camping. Såvitt kan utläsas är det en helt annan juridisk person som driver denna, nämligen Camping Åkersjön AB. Carlslunds Hotell har i sitt anbud inte hänvisat till nå­ gon referens vid Camping Åkersjön AB. Carlslunds Hotell kan såle­ des inte tillgodoräkna sig Camping Åkersjön som erfarenhet av lik­ nande uppdrag. Carlslunds Hotell AB har i sitt anbud hänvisat till Kristinehamns kommun som referens för skötsel av grönytor. Vidare närmare kon­ troll har det visat att uppdraget för Kristinehamns kommun utfördes för tre år sedan under säsongen2010 och inte inom den senaste tvåårsperioden. Referensen erfarenhet av lik..nande uppdrag de två senaste åren är därmed inte uppfylld. IKARLSTAD 2014-03-19 ( ( Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4947-13 E 20 14 -03-19 Carlslund Hotell tillägger följande. Carlslund Hotell använder även företagsnarnnet Åkersjöns camping i marknadsföringen och har drivit verksamheten under tre år under samma org.nr. När hotellet köptes fortsatte verksamheten med samma org.nr men med ett annat namn (Carlslund Hotell). När Carl­ slund Hotell sålde campingen startade den nya ägaren campingen under ett annat org.nr. Carlslund Hotell ställer sig frågande till hur man kan få erfarenhet av liknande uppdrag eftersom alla dressinbanor i området drivs av ett företag som gjort detta i minst två år och vad skillnaden är mellan skötsel av dressinbana och skötsel av andra grönytor. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Enligt1 kap.9 §lagen(2007:1091)omoffentligupphandling,LOU,ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt12kap1 §LOUskaenupphandlandemyndighetantaantingendet anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller det anbud som inne­ håller det lägsta priset. Enligt16 kap.6 §LOUskarättenbeslutaattupphandlingenskagörasom eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 §ellernågonannanbestämmelseidennalagochdettaharmedförtatt leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Den aktuella upphandlingen gäller drift/skötsel av dressinbana och yttre skötsel Kristinehamns södra. Enligt anbudsförfrågan omfattar uppdraget I KARLSTAD ( ( ( ( Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4947-13 E 2014-03-19 vad gäller dressinbanan bland annat bokning, uthyrning, skötsel och ser­ vice av dressinerna, enklare röjning längs banan och genomgång av säker­ hetsinstruktioner före påbörjad dressinåkning. I anbudsformuläret anges vissa krav på leverantören, bland annat att leverantören bör ha erfarenhet av liknande uppdrag, vilket bevisas av leverantören genom att lämna even­ tuell referens från ett liknande tidigare uppdrag utfört inom den senaste tvåårsperioden. I anbudsinbjudan anges att utvärderingskriterierna anbuds­ pris/ersättning för uppdraget och erfarenhet kommer att användas. Vidare anges att en prisreduceringsmodell kommer att användas där leverantör som har erfarenhet av liknande uppdrag får 20 procents reducering av sitt anbudspris varvid ett utvärderingspris erhålls. Förvaltningsrättens bedömning Kristinehamns kommun har i upphandlingen tillämpat en prisreducerings­ modell genom vilken anbudsgivare med erfarenhet av liknande uppdrag får en reducering av anbudspriset. Prisreduceringsmodeller av detta slag har godkänts i praxis och anses inte stå i strid mot de grundläggande principer­ na i LOU. Modellen presenteras med tillräcklig tydlighet i anbudsinbjudan. Den erfarenhet av uppdrag Carlslund Hotell angett i sitt anbud (drift av camping m.m.) kan inte anses utgöra "liknande uppdrag" med avseende på den huvudsakliga del i upphandlingen som avser dressinbanan. Skötsel av dressinbanan innefattar flera väsentliga moment som inte finns angivna i Carlslund Hotells referensuppdrag. Att vinnande anbudsgivare sedan tidi­ gare innehar detta uppdrag medför i sig inte att nämnda bolag särbehand­ lats. Det är inte heller på något sätt visat att så skulle vara fallet. Samman­ fattningsvis är det inte visat att Kristinehamns kommun brutit mot be­ stämmelserna i LOU. Carlslunds Hotells ansökan ska därför avslås. I KARLSTAD ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida6 4947-13 E !KARLSTAD 2014-03-19 HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. rklagar, se bilaga (DV 3109/1 B LOU). Föredragande: Lars Överström ( ( (