FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 SÖKANDE BESLUT 2012-07-10 Meddelat i Linköping Sida 1 (2) KONKURRENSVfRKETf Baseline Management AB, 556689-4449 Drottninggatan 89 12 tr 113 60 Stockholm MOTPART Gnesta kommun 646 80 Gnesta SAKEN Mål nr 4196-12 2or2 -a7- 1 _,Pass Avd Dnr 1 --- Aktbil Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om of­ fentlig upphandling; nu fråga om avskrivning Gnesta kommun genomför en upphandling av utbildningssamordning och tjänster för kompetensutveckling i genomförandefas enligt beslutad pro­ jektplan inom ramen för av ESF beviljade medel för Projekt Gnesta Före­ tagsutveckling. Upphandlingen består av två delar och anbud kan lämnas på helt uppdrag eller del av uppdrag. Baseline Management AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts för delen utbild­ ningssamordning och att upphandlingen ska göras om i delen kompetens. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om i sin helhet. Förvaltningsrätten beslutade den 29 juni 2012 intermistiskt att Gnesta kommun inte får ingå avtal beträffande upphandlingen innan något annat har bestämts. Gnesta kommun beslutade den 29 juni 2012 att avbryta upphandlingen av "Utbildningssamordning och kompetensutveckling, Gnesta Företagsut­ veckling" ärende nr KS.2012.69. Beslutet att avbryta upphandlingen grun­ dar sig på att mobiliseringsprocessen som pågått under våren förändrat förutsättningarna i sådan utsträckning att det upphandlingsunderlag som Dok.Id 89753 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 10 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 41 96-12 I LINKÖPING Enhet2 annonserats i rubricerad upphandling inte längre motsvarar det behov som föreligger för projektets genomförande. Baseline Management AB har lämnats tillfälle att yttra sig över beslutet att avbryta upphandlingen, men har inte kommit in med något yttrande. BESLUT Då upphandlande myndighet beslutat att avbryta upphandlingen ska målet avskrivas från vidare handläggning. Målet avskrivs. Förvaltningsrättens intermistiska beslut upphör att gälla. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga1 (DV3109/1D/LOU) \¼uvi/LIAM11 Tommy Svensson Föredragande i målet har varit Cecilia Wågemar. C1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av ,:ättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND (