( SAKEN DOM 2011-02-18 Meddelad i Luleå Mål nr 240-l lE D2 Sida 1 (4) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Enhet B SÖKANDE MOTPART Luleå kornmun Tekniska Förvaltningen Midgårdsvägen 19 971 85 Luleå 20rt -02- 2 2 r-------��";I� Avd l r-------="""'"'•-4 Dnr �• · Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig up�, � mt,:1]_�, � �-� ( LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE �:-:-:':"' � Förvaltningsrätten bifaller överklagandet på så sätt att Luleå kommuns upphandling "Skogsförvaltning 2011-2015" ska göras om. Dok.Id 13014 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box849 Skeppsbrogatan41 0920-295490 0920-295498 måndag-fredag 971 26 Luleå E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se 09:00-I2:00 www.dom.se 13:00-16:00 ·_u_o _s s___A�hl�b�il--� b FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 2 240-11 !LULEÅ 2011-02-18 Enhet B YRKANDEN M.M. ( ( Luleå kommun har upphandlat Skogsförvaltning 2011-2015. Enligt tilldel­ ningsbesked den 31 januari 2011 har upphandlingen tilldelats SCA Skog AB. har ansökt om överprövning och yrkat att upphandlingen ska rättas samt anfört bl.a. följande. SCA Skog AB:s anbud stämmer inte överens med de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. I förfrågningsun­ derlaget anges att leverantören i samråd med kommunens skogsansvarige ska svara för försäljning av leveransvirke, rotposter och energiråvaror där målet ska vara en säker avsättning till bästa marknadsmässiga priser. I SCA Skog AB:s anbud anges att SCA Skog AB åtar sig och har ensamrätt till att köpa allt virke samt att det för virkesaffärer upprättas oqjektsavtal där volym och lägsta virkesprisnivå samt direkta kostnader för skogsvård definieras. Bästa marknadsmässiga priser kan endast erhållas om fler än en köpare av virke får en förfrågan. Det finns minst ett tiotal olika köpare av råvara. Det vore oproportionerligt att ingå ett ensamrättsavtal med en enda aktör. Luleå kommun har medgett bifall till ansökan och yrkat att upphandlingen ska göras om. Kommunen har anfört bl.a. följande. Fel har begåtts då SCA Skog AB:s ersättningsbilaga innehåller förbehåll och villkor som avviker från förfrågningsunderlaget och dess anbud därför borde ha förkastats. Vid de genomgångar av förfrågningsunderlaget som föranletts av begäran om omprövning har upptäckts att förfrågningsunderlaget innehåller brister. Där anges inte klart vilka uppgifter anbudsgivarna ska redovisa angående "An­ svarig person" för att anses kvalificerad för uppdraget. Det är oklart vad som utgör "ska-krav" och det har inte angetts vilken betydelse de referen­ ser som efterfrågas har vid utvärderingen av anbuden. Om förvaltningsrät­ ten finner anledning att ingripa mot upphandlingen yrkar därför kommunen FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 240-11 ILULEÅ 2011-02-18 att upphandlingen ska göras om eftersom kommunen ska ges tillfälle att göra de korrigeringar av förfrågningsunderlaget som efterfrågas. ar yttrat sig och anfört att anbuden nu är kända, att hans anbud motsvarar förfrågningsunderlaget, att han har adekvat utbildning, att han kan komma in med kompletteringar om det behövs samt att upphand­ lingen således bör rättas. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). Enligt 16 kap. 5 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 16 kap. 21 § LOU väcks talan om skadestånd vid allmän domstol. Enhet B Sida 3 { ( Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 240-11 ILULEÅ EnhetB 2011-02-18 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Ett förfrågningsunderlag ska vara tydligt och bl.a. innehålla de krav som den upphandlande myndigheten ställer på leverantören och tjänsten. ch kommunen är ense om att vinnande anbudsgivares anbud innehåller förbehåll och villkor om bl.a. ensamrätt till köp av virke som avviker från förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten delar i och för sig denna bedömning, men noterar även att förfrågningsunderlaget egentli­ gen inte anger några uttryckliga ska-krav angående det som upphandlas. Kraven kan möjligen utläsas lmder rubrikerna om arvode i förfrågningsun­ derlaget, där bl.a. nu aktuell formulering om försäljning av virke återfinns. Detta är dock knappast e n tillfredsställande lösning ur tydlighetsperspektiv. Vidare delar förvaltningsrätten kommunens uppfattning att det inte framgår av förfrågningsunderlaget vad de efterfrågade uppgifterna om ansvarig person har för betydelse i kvalificeringsfasen. Det anges endast att uppgif­ terna granskas, vilket är tämligen intetsägande och knappast gör tydligt för anbudsgivaren vad det är kommunen efterfrågar. Att komplettera med detta i efterhand är inte möjligt enligt LOU. Sammantaget anser förvaltningsrät­ ten att förfrågningsunderlaget innehåller sådana brister att det står i strid med kravet på transparens i l kap. 9 § LOU. De fel som frarnkommit är hänförliga till upphandlingens konkurrensuppsökande skede vilket innebär att upphandlingen inte kan rättas utan måste göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC) ( ( �ftre1 Eva Beselin ( SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppg� sitt namn, adress och telefon­ nummer. 0co . www.domstol.se