FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2013-11-08 Meddelad i Uppsala Mål nr 5409-13 E Enhet 1 Sida 1 (5) Dok.Id 104342 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Foodit kostsystem AB, 556556-4159 Första långgatan 21 413 27 Göteborg MOTPART Sigtuna kommun 195 85 Märsta SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Avd Dnr KSnr 2013 -11- 1 2 JA - Aktbil Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän en rättelse skett på så sätt att en ny prövning av anbuden genomförts. KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5409-13 2013-11-08 I UPPSALA · Sigtuna kommun (kommunen) har gjort en förenklad upphandling av mål­ tidsplaneringssystem, dnr UH-2013-365. Den Il oktober2013 har kom­ munen fattat ett tilldelningsbeslut och antagit anbudet från Mashie AB. YRKANDEN M.M. Foodit kostsystem AB (bolaget) ansöker om överprövning av nämnda upphandling. Bolaget yrkar i första hand att upphandlingen rättas så att Mashie AB:s anbud utesluts och bolagets anbud antas. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen görs om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Mashie AB har inte uppfyllt samtliga skall-krav i förfrågningsunderlaget. Enligt skall-krav 3.1 ska administrativ personal ha utbildning och förut­ sättningar i god tid. Systemet ska vara klart att hantera beställningar fr.o.m. den 14 december2013. Enligt skall-krav 5.1 ska det vara klart att beställa en- och flerportioner från systemet senast fr.o.m. den 15 december2013. Enligt bolagets uppfattning innebär skall-krav 3.1 att systemet ska inneha funktioner som gör det möjligt att rent generellt beställa och skall-krav 5.1 att systemet fr.o.m. den 15 december2013 ska ha ett innehåll, dvs. kom­ munens aktuella data ska finnas i systemet för att möjliggöra uppfyllandet av kravet. Mashie AB har endast uppgett att kravet uppfyllts och att det finns möjlighet att beställa på en mängd olika sätt, exempelvis i mängd ("kantinsystem", dvs. flera portioner/komponenter), per portion och kom­ ponentvis. Det finns ingenting i svaret som beskriver tillvägagångssättet för att nå klart att beställa fr.o.m. den 15 december2013 och det framgår heller inte av Mashie AB:s preliminära tidplan att det kommer att vara klart att beställa vid nämnda tidpunkt. I tidplanen utgås från att det krävs 13-14 veckor för att nå test av beställningar mellan beställare och kök. Tiden från anbudsinlämnande till den 15 december2013 innebär en tidsperiod av 11 veckor. Mashie AB uppfyller därmed inte kravet på full leverans. BAKGRUND Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5409-13 2013-11-08 Enligt skall-krav 3.24 ska det vara möjligt att kunna arbeta i flera fönster samtidigt. Fönstren ska kunna vara öppna parallellt bredvid varandra. Funktion och tillvägagångssätt ska beskrivas i text. Mashie AB har härvid endast svarat att kravet uppfylls och att detta fungerar genom flikhantering alternativt flera öppna browsers. Bolaget kan komma att lida skada enligt 16 kap. 2 § första stycket lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU eftersom det skulle ha anta­ gits som leverantör i upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Kommunen har inte haft anledning att betvivla att Mashie AB lämnat kor­ rekta uppgifter i sitt anbud. Under krav 3.1 har Mashie AB skrivit att före­ taget har en uppbyggd organisation för utbildningar och att dessa utförs av mycket kvalificerad personal samt att utbildningar ska planeras in så att den administrativa personalen ska vara utbildad i god tid innan systemet driftsätts. Under krav 5.1 har Mashie AB uppgett att företaget kan leverera enligt det uppställda kravet, dvs. att det finns möjlighet att beställa på en mängd olika sätt, exempelvis i mängd, portion och kornponentvis. Det av kommunen uppställda kravet i 3.24 har Mashie AB uppfyllt genom att ange att det är möjligt att ha flera browsers öppna samtidigt i form av flik­ hantering. Kommunen har inte ställt något krav på att det ska vara möjligt att ha flera fönster öppna samtidigt inom en och samma browser. Kommu­ nen utgår från att Mashie AB kan leverera i enlighet mecl vad företaget uppgett i sitt anbud. I annat fall handlar det om att det inte uppfyller sin del av det kommande avtalet. Vad bolaget anför i sitt överklagande rör sig endast om spekulationer. I UPPSALA Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5409-13 2013-11 -08 DOMSKÄL Förvaltningsrätten har att ta ställning till om det finns skäl att ingripa enligt LOD mot kommunens upphandling med anledning av de grunder som bolaget har anfört. Enligt1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomröra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Bolaget har i sin ansökan om överprövning anfört att anbudsvinnaren Mashie AB hade bort uteslutas från upphandlingen då det inte uppfyllt samtliga skall-krav i förfrågningsunderlaget. Enligt skall-krav3.1 ska administrativ personal ha utbildning och förut­ sättningar i god tid. Systemet ska vara klart att hantera beställningar fr.o.m. den14 december 2013. Enligt skall-krav5.1 ska det vara klart att beställa en- och flerportioner från systemet senast fr.o.m. den15 december 2013. Enligt skall-krav3.24 ska det vara möjligt att kunna arbeta i flera fönster samtidigt. Fönstren ska kunna vara öppna parallellt bredvid varandra. Funktion och tillvägagångssätt ska beskrivas i text. Kommunen har anfört att Mashie AB under nämnda skall-krav uppgett följande. Under krav3.1 har Mashie AB skrivit att företaget har en upp­ byggd organisation för utbildningar och att dessa utförs av mycket kvalifi­ cerad personal samt att utbildningar ska planeras in så att den administra­ tiva personalen ska vara utbildad i god tid innan systemet driftssätts. Under krav5 1. har Mashie AB uppgett att företaget kan leverera enligt det upp­ ställda kravet, dvs. att det finns möjlighet att beställa på en mängd olika sätt, exempelvis i mängd, portion och komponentvis. Det av kommunen I UPPSALA Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5409-13 2013-11-08 uppställda kravet i 3.24 har Mashie AB uppfyllt genom att ange att det är möjligt att ha flera browsers öppna samtidigt i form av flikhantering. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Enligt skall-krav 3.1 och 5.1 ska systemet vara klart att hantera beställ­ ningar fr.o.m. den 14 december-15 december 2013. Mashie AB har svarat att kravet uppfylls men samtidigt i en bilaga under 3.1 bifogat en tidplan, som inte är tillräcklig för att sätta systemet i full drift vid angivet datum. I anbudet har således inte tillvägagångssättet beskrivits på ett tillfredsstäl­ lande sätt i enlighet med skall-kravet. Rätten finner däremot inte att det har visats att Mashie AB inte skulle ha uppfyllt skall-kravet 3.24 vad gäller möjlighet att arbeta med olika fönster i datorn öppna samtidigt. Rätten konstaterar vidare att en anbudsgivare måste kunna utgå från att de skall-krav som följer av förfrågningsunderlaget kommer att ligga till grund för vilka anbud som går vidare till utvärdering för att kunna lägga ett kon­ kurrenskraftigt anbud. Eftersom bolaget rankats som nummer två vid utvärderingen har det kun­ nat komma att lida skada i enlighet med 16 kap. 6 § LOU. I UPPSALA �f�!7' Lina Törnqvist Ansökan om överprövning ska därmed bifallas på så sätt att upphandlingen ska rättas och en ny prövning av anbuden genomföras. se bilaga (DV 3109/IA LOU) rådman Målet har handlagts av Carl Martin Gölstam. • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens dom/beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Tala om varför Ni an­ ser att domen/beslutet ska ändras och vilken ändring Ni vill ha. Sänd även med sådant som Ni anser ha betydelse och som Ni inte tidigare gettin. · För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert överklagande måste Er skrivelse ha kom­ mit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni :fick del av do­ men/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överkla­ gandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsom­ marafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det allmänna, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. • • Uppge person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnum­ mer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till Er arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där Ni kan nås för delgivning. Har Ni re­ dan tidigare lämnat dessa uppgifter i målet - och om de fortfarande är aktuella - be­ höver Ni inte uppge dem igen. Om Ni anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefon­ nummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift änd­ ras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. Bilaga 1 Bilaga • Tala om vilken dom eller vilket beslut Ni överklagar genom att anteckna förvalt­ ningsrättens namn och målnummer. Adressen till förvaltningsrätten framgår av för­ valtningsrättens dom/beslut. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrät­ ten. www.domstol.se