KAMMARRÄTTEN! GÖTEBORG Avdelning 1 Sida 1 (2) Mål nr 5539-14 KONKURRENSVERKET 2015 -01- 1 5 �� Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten i Göteborgs dom den 3 oktober 2014 i mål nr 7678-14, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avskriver målet. YRKANDEN M.M. Falck Healthcare AB, nedan bolaget, yrkar att kammarrätten ska besluta om rättelse på så sätt att Mertid AB:s anbud inte ska utvärderas och att bolaget rätteligen ska tilldelas kontrakt. I målet är upplyst att Ale kommun den 15 december 2014 har beslutat att avbryta upphandlingen. Meddelat i Göteborg KLAGANDE Falck Healthcare AB, 556577-1259 Ombud: Jesper Burman JB Juridik AB Box 109 121 22 Johanneshov MOTPART Ale kommun 449 80 Alafors ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Dok.Id 307653 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN! GÖTEBORG BESLUT Sida2 Mål m 5539-14 SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Eftersom upphandlingen numera har avbrutits har ändamålet med talan förfallit. Målet ska därför avskrivas från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). \. ��- Anders Bengtsson Niclas Falkendal ��fi�on referent 1l_=:1u{/� FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IGÖTEBORG 2014-10-03 Sida 1 (7) Avdelning 3 Enhet 32 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Falck Healthcare AB, 556577-1259 Sveavägen 17 103 61 Stockholm Ombud: Jur. kand. Jesper Bunnan JB Juridik AB Box 109 121 22 Johanneshov MOTPART Ale kommun 449 80 Alafors SAKEN Mål nr 7678-14 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 294917 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031- 711 7859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16 :00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7678-14 IGÖTEBORG BAKGRUND Ale kommun (kommunen) genomför upphandling av personalvårdspro­ gram, dnr P92-1416. Mertid AB (Mertid) tilldelades kontrakt genom till­ delningsbeslut den 7 juli 2014. YRKANDEN M.M. Falck Healthcare AB (Falck) yrkar att Mertids anbud ska förkastas och att Falck ska tilldelas kontrakt genom nytt tilldelningsbeslut. Till stöd för sin talan anför de i huvudsak följande. Kommunen har brutit mot likabehand­ lingsprincipen enligt bestämmelserna i LOU när de inte förkastat Mertids anbud. När det gäller styrkande av teknisk erfarenhet har Mertid i ett av de uppdrag som anges som referens inte varit huvudleverantör. Tjänsten har därmed inte omfattat vad som efterfrågats i upphandlingen. Mertid har inte ansvarat för den initiala kontakten med anställda från Kriminalvården, utan . �.. endast bistått med rådgivning i ett andra steg. Att godta en sådan referens är i strid med likabehandlingsprincipen. Mertid har endast kunnat lämna två referenser och har därmed inte uppfyllt ska-kraven i anbudsinbjudan. Anbudet skulle därför ha förkastats. Mertid har vidare angett att de uppfyll­ ler samtliga ska-krav. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren ha erforderliga tillstånd. Vid kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg . (IVO) har det bekräftats att Mertid inte anmält sin verksamhet i enlighet med 2 kap. 1 § Patientsäkerhetslagen (2010:659). Legitimerade yrkesgrup­ per inom hälsa och vård måste föra journal enligt patientjournallagen var­ för verksamheten måste anmälas för möjlighet till myndighets granskning. Mertid har därmed inte uppfyllt ska-kravet. Mertid har inte heller uppfyllt kravet på tillgänglighet eftersom de anger att hjälp av specialist endast kan garanteras inom 48 timmar, framför allt via telefon, vardagar mellan 9-17. Det kan därför dröja mer än 72 timmar innan den anställde f'ar hjälp via telefon eller personligt besök om första kontakten sker på en torsdag och Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7678-14 IGÖTEBORG besök eller telefonkontakt inte kan ges av specialist på fredagen. Att myn­ digheten inte har kontrollerat anbuden tillräckligt kan inte innebära att det faktiskt uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. Om det senare visar sig att lämnade uppgifter inte stämmer ska det vara skäl för att häva avtalet. Om avtal ännu inte hunnit tecknas vore det i strid med offentlig upphand­ ling att ingå avtal med en anbudsgivare som lämnat oåktiga uppgifter. Falck har lidit skada eftersom Mertids anbud inte förkastats. Deras anbud skulle då ha varit kvalificerat som det mest ekonomiskt fördelaktiga och bolaget hade därmed haft rätt att teckna avtal. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i hu­ vudsak följande. Förfrågningsunderlaget säger att anbudsgivaren ska komma in med tre referenser, och svar har inkommit från Kriminalvården. Kommunen anser att Mertid uppfyller de ställda kraven. Kriminalvården har uppgivit att de anlitat Mertid i personalstödsärenden sedan år 2002. Referensuppdraget för Kriminalvården är ett liknande referensuppdrag. Anbudsgivare får vidare anlita underleverantör. I fråga om tillstånd har Mertid intygat att de har erforderliga tillstånd för att kunna utföra uppdra­ get och uppfyller därmed kravet på tillstånd. Vad gäller tillgänglighet har Mertid uppgivit att de har en telefonlinje som är öppen365 dagar om året, dygnet runt. Utöver den direkta hjälpen finns även specialister tillgängliga för hjälp pet telefon inom48 timmar. Mertid uppger vidare att de godtar ställda krav på tillgänglighet. Mertids anbud uppfyller de ställda ska­ kraven och det saknas därför skäl att ändra tilldelningsbeslutet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Efter en ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada :f°ar allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7678-14 I GÖTEBORG (16kap.4 §LOU). En upphandlande myndighet får ställa krav på en lägsta nivå för anbudssö­ kandes och anbudsgivares ekonomiska samt tekniska och yrkesmässiga kapacitet.De krav på kapacitet som ställs upp ska framgå av annonsen om upphandling (11 kap. 2 § LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap.6 § LOU). Utredningen Av Inbjudan till att lämna anbud avseende personalvårdsprogram framgår bl.a. följande. 4.3 Tillstånd från myndigheter Anbudsgivare ska ha erforderliga tillstånd för verksamhetens bedrivande. [- - -] 4.10 Erfarenhet/referenser [- - -] Anbudsgivaren ska inkomma med minst tre (3) liknande referensuppdrag enligt denna upphandling. Uppdragen ska vara från de senaste två (2) åren. Dokumentet ska innehålla följande uppgifter och ska bifogas med anbudet • • • • Antal verksamhetsår i branschen Referenspersonens befattning, namn, telefonnummer samt e-post Tidsperiod då uppdragen utfördes Beskrivning av uppdraget Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7678-14 IGÖTEBORG Att företaget har tre (3) referenser är ett kvalificeringskrav och hur referenserna tycker att leverantören har utfört uppdraget är ett utvärderingskriterium. 5.4 Tillgänglighet Samtliga tjänster ska vara tillgängliga för den sökande dygnet runt, alla dagar. Vid akut kris eller behov av hjälp ska denna erbjudas senast inom 24 timmar efter första kontakten, annars inom 72 timmar. Detta gäller även under sommaren/semesterperioden. Hjälpinsat­ sen ska bestå av telefonrådgivning och att det ska finnas möjlighet till personligt besök och omfatta hjälpinsats upp till fem (5) timmar per medarbetare, ärende och år. Det per­ sonliga mötet ska ske inom 30 km från Ale kommun. 7.13 Underleverantörer Leverantören f'ar inte utan kommunens medgivande använda sig av underleverantörer för tjänster som omfattas av denna upphandling. Leverantör ansvarar för att underleverantörer uppfyller samma krav som ställs på leverantör. Av Mertids anbud framgår bl.a. följande. 4.2 [---] Bemanning och tillgänglighet Mertid AB har en telefonlinje bemannad av psykologer och psykoterapeuter dit anslutna kan ringa 365 dagar om året, dygnet runt. Utöver den direkta hjälpen anställda f'ar i första linjen finns även jurister, ekonom, psykologer och psykoterapeuter tillgängliga för ytterli­ gare hjälp per telefon inom 48 timmar (vardagar 09-17). Mertid erbjuder även möjlighet till personliga möten centralt i Göteborg eller Kungälv. Öppettider för personliga möten är 09-17 vardagar. [---] Underleverantörer Personliga möten kommer i första hand att bokas med: PBM Göteborg [-- -] Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har framfört i målet Gfr RÅ 2009 ref.69). Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7678-14 IGÖTEBORG Referenser Så som texten i ska-kravet om referenser är formulerad i anbudsinbjudan finns det inget uttalat krav om att anbudsgivaren måste vara huvudleveran­ tör i referensuppdraget, så länge kraven i övrigt är uppfyllda Mertid har, enligt inlämnat intyg från Kriminalvården, utfört stöd inom ekonomi, juri­ dik och psykolog medan MedHelp tar emot samtalet i första hand. Den efterfrågade kompetensen från Mertid ringer därefter upp inom en viss tid. Förhållandet i det lämnade referensuppdraget skiljer sig enligt förvalt­ ningsrättens. bedömning i varje fall inte på ett sådant sätt att det kan anses visat att uppdraget är så annorlunda_ att det finns anledning att bedöma att referensen inte skulle godtagits som ett referensuppdrag liknande det som anbudet gäller. Erforderliga tillstånd Falck anger att Mertid inte har erforderliga tillstånd, vilket kommunen an­ ser att Mertid intygat att de har. Ord står mot ord, och ingen av parterna har visat vare sig att tillstånden finns eller inte finns. Falck har därmed inte visat att det föreligger en brist i kraven i upphandlingen och det finns där­ för inte skäl för förvaltningsrätten att ingripa mot upphandlingen i denna del. Tillgänglighet Det framgår av kraven i anbudsinbjudan att hjälp ska ges inom 24 timmar. Det framgår dock inte att det krävs att anbudsgivaren ska garantera person­ ligt besök inom 24 timmar. Därför måste kravet att få hjälp, även akut så­ dan, genom telefonsamtal anses uppfylla kraven som ställs i upphandling­ en. Mertid garanterar samtal dygnet runt i första ledet och erbjuder därefter hjälp av ytterligare specialist inom48 timmar. Samtalet i första ledet måste anses vara tillräckligt för att uppfylla kraven, eftersom de inte specificerats tydligare än så. Falck kan därför inte anses ha visat att Mertid inte uppfyll­ ler de ställda kraven. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7678-14 IGÖTEBORG Sammanfattande bedömning Falck har inte visat att Mertids anbud kvalificerats eller utvärderats på nå­ got sådant sätt att någon av de upphandlingsrättsliga principerna trätts för­ när. Det finns dänned inte skäl att ingripa mot upphandlingen. HUR MAN ÖVERKLA9AR, se bilaga1 (DV3109/1 B LOU) Föredragande i målet har varit föredragande juristen Maria Rydell. Den som_ vill iiverklaga kammarrittens avgiirande ska skriva Ull Hiigsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen stills ·a11tsl till Hiigsta förvaltningsdomstolen ,nen skaskickasellerllmnastillluunlllllnåtten. Överklagandet ska ha kommit In till kamm�tten ino,n tre veckor från den dag dl klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig Rirhandling, eller det vid en sidan fflrhandling har angetts liir beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veekor från den dag domstolens tieslut meddelades. Tiden ffir överklagande för det allminna riknas.dock frln den dq beslutet meddelades. Om sista dagen for överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Bilaga ..., 0 HUR MAN ÖVERKLAGAR För att ett överklagande· ska kunna tas upp i Högsta forvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta forval1ningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt for ledning av·rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund for resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtatt det klart och tydligt fram.går av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varftir man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; I. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostadenochmobiltelefon.Dessutomskaadressochtelefonnummertillarbetsplatsenocheventuellannan plats där klaganden kan nås tör delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till mbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om någon person- eller adressuppgift ändras ir det viktigt att anmilan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstill.stånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/bon vill styrka med varje särskilt bevis. DV'81 Formulär 1