Dok.Id 1071423 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0 I E-post: avd2 I .fst@dom.se wv,rw.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 SÖKANDE Bjerking AB, 556375-5478 Ombud: Advokat Ylva Lindahl Ahlford Advokatbyrå AB Box 1111 751 41 Uppsala MOTPART Södertälje kommun Ombud: Telge inköp AB Box 633 151 27 Södertälje SAKEN Offentlig upphandling Aktbil Mål nr 29000-18 r2cJl9- O,Z -:2..{ A1 •d Dnr KSnr Sida 1 (4) FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2019-02-21 Avdelning 21 Meddelad i Stockholm FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29000-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Södertälje kommun (nedan även benämnd kommunen) genomför en upphandling av ett generalkonsultuppdrag för ombyggnation av ett område i Södertälje centrum. Den l O december 2018 beslutade Södertälje kommun att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs följande. Då upphandlingen överprövas kommer projektet inte kunna leverera enligt uppsatt tidsplan. Att vänta på en dom skulle föranleda att flera andra projekt skulle komma att försenas. Bjerking AB (Bjerking) ansöker om överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska ogiltigförklara beslutet. Bjerking anför bl.a. följande. Det finns inte sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Kommunen borde ha räknat med att upphandlingen kunde komma att överprövas när tidsplanen sattes. Södertälje kommun anser att ansökan ska avslås. Kommunen anför bl.a. följande. Myndigheter har inte alltid möjlighet att räkna med överprövning i alla upphandlingar. I detta fall har man inte kunnat avvakta en dom. Behovet har uppstått väldigt snabbt. Tidigare har det bedömts att endast en del av området behövde genomföras omgående men sommarens torka medförde att det område som upphandlingen avsåg fick utökas. Också omfattningen av undersökningarna som behövde göras blev större, bl.a. en typ av sonarundersökning som måste genomföras under vintertid. Det har gjort att arbetet skulle bli försenat med minst ett år om det inte kom till skott direkt. Andra projekt har varit beroende av den aktuella upphandlingen och det har varit nödvändigt att avbryta upphandlingen för att inte även dessa projekt skulle bli försenade, vilket skulle innebära stora kostnader. Kommunen kommer istället använda de ramavtal för tekniska konsulter som redan finns. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29000-18 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (se mål C-92/00 HI, punkterna 40 och 41). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock enligt praxis vila på sakligt godtagbara skäl, det får inte vara godtyckligt och det måste följa grundläggande unionsrättsliga regler (se RÅ 2009 ref. 43). Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att sakliga skäl för avbytande förelegat. Enligt avbrytandebeslutet avbröts upphandlingen eftersom den blivit föremål för överprövning, vilket medförde att projektet inte skulle kunna levereras enligt uppsatt tidsplan. Av beslutet framgår även att fördröjningen föranledde att flera andra projekt skulle komma att försenas. Upphandlande myndighet har att räkna med att en upphandling kan bli föremål för överprövning. Den omständigheten kan därför vanligtvis inte utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta en upphandling. I yttrande till förvaltningsrätten utvecklar kommunen skälen för att avbryta upphandlingen och anför att fördröjningen försenar flera byggprojekt. Bjerking har inte gjort någon invändning i denna del. Vidare har kommunen anfört att förutsättningarna för upphandlingen förändrades på grund av sommarens torka, vilken medförde att arbetet med att åtgärda hela kajområdet blev akut till följd av en sjunkande vattennivå som påverkade de träpålar som håller uppe kajen. Även omfattningen av behövliga undersökningar ökade till följd av torkan som i sin tur påverkade andra byggprojekt. Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasätta att torkan innebar att förutsättningarna för upphandlingen förändrades och att detta medförde att tidsaspekten i upphandlingen fick en större betydelse än upphandlande myndighet hade att räkna med i samband med att Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29000-18 I STOCKHOLM upphandlingen annonserades. Den fördröjning som överprövningen skulle medföra får därför anses utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta upphandlingen. Bjerkings ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Mikaela Johansson Förvaltningsrättsfiskal Kim Elofsson har föredragit målet. I:: Bilaga 'I t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. l'vier information finns på www.domstol.se. -- - ------------------------------------------� För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om ofef ntlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. -------------------------·-------------·--------------------------- ---- _____, • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. ci ni inte får prövningstillstånd gäller det Om överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www.domstol.se