Målm 20522-10 Enhet 14 f!: Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 20 januari 2010 upphör därmed att gälla. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-04-07 Meddelad i Stockholm Sida 1 (16) '"j :: Genetech Systems SwedenAB, 556269-3720 Ombud:Advokat Erik Boberg AdvokatfirmanAbersten HB Box 428 831 26 Östersund MOTPART Stockholms läns landsting genom LocumAB, 556438-7909 Ombud: Charlotte Viksten LocumAB Box 17201 104 62 Stockholm SAKEN DokJd 3169 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: r-�. l 2010 ·-04- Q 8 å F'ÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 20522-10 Stockholms läns landsting genomför genom Locum AB (Locum) en upp­ handling av reservkraft och ny kraftmatning till Danderyds sjukhus, pro­ jektnr 93K18027. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 11 januari 2010 har Locum beslutat att anta ett annat anbud än det från Genetech Systems Sweden AB (bolaget). Dåvarande Länsrätten i Stockholms län har den 20 januari 2010 beslutat att den nu aktuella upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Det vinnande anbudet från konsortiet Kraftbyggarna EIAB Bravida HB (Kraftbyggarna) uppfyller inte ställda skall-krav. Det strider mot principerna om likabehandling och transparens och därmed mot 1 kap. 9 § LOU att efterge något skall-krav. Beräkning av magnetfält och ljudnivåer I förfrågningsunderlaget har uppställts ett skall-krav avseende beräkning av magnetiska fält från ställverk: "Magnetfälten understiger 0,2 mikrotesla utanför ställverksrum (via beräkningar)." Kraftbyggarnas anbud innehåller dock inte någon beräkning i egentlig mening. Man beskriver mycket gene­ rellt och i svepande ordalag magnetfält och försiktighetsprinciper. Det in­ kluderas inte någon beräkning som visar magnetfältsnivån utanför ställ­ verksrum. Den teoretiska modell som bifogats hade, om den hade tilläm­ pats i det aktuella fallet, visat att kravet på 0,2 mikrotesla inte hade upp­ fyllts. Det kan ifrågasättas om det är lämpligt att avkräva anbudsgivarna beräkningar i denna del. Det kan till och med ifrågasättas om det ens är Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen möjligt att uppfylla kravet då en korrekt beräkning är beroende av ett antal i nuläget okända faktorer. Locum har i förfrågningsunderlaget uppställt ett skall-krav avseende ljud­ nivåberäkning: "Ljudkraven enligt miljöprogrammet innehålls (via beräk­ ningar)". Kraftbyggarna har visserligen inkluderat en ljudnivåberäkning i sitt anbud men den omfattar endast ljudgenomgång genom vägg och har därmed inte tagit hänsyn till helheten av bullerpåverkan från reservlaaft­ byggnaden. Beräkningen har genomförts i en mätpunkt som är helt ointres­ sant utifrån de standards och förutsättningar som förfrågningsunderlaget refererar till. Vald beräkning är därför inte relevant för att visa att Kraft­ byggarna uppfyller ställda skall-krav. Skall-krav på motor Kraftbyggarna har offererat en motor, Mitsubishi S l 6R-PTAA2, som inte uppfyller ställda miljökrav och inte heller uppställt effektkrav. Tidsstämpling I förfrågningsunderlaget uppställs ett skall-krav rörande tidsstämpling av larm: "Samtliga händelser och larm ska tidsstämplas på fältnivå med en upplösning av 0,1 ms." Kraftbyggarna har valt en extremt snabb dator för ändamålet. Trots detta kommer inte kravet på snabbhet i systemet att kunna nås då t.ex. larm för jordfel på 10 kV måste detekteras via reläskydd. Såda­ na reläskydd har svarstider som överstiger 0,1 ms. Kraftbyggarna kan omöj­ ligen uppfylla skall-kravet eftersom delar av komponenterna i anläggningen inte finns kommersiellt tillgängliga med dessa datahastigheter. Rostfria avgassystem Teknisk bilaga 2, Reservkraft, föreskriver att ljuddämpare ska vara i rost­ fritt stål. Kraftbyggarnas anbud uppfyller inte uppställt skall-krav då endast rören i avgassystemet är i rostfritt utförande, inte ljuddämparna. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Miljö- och kvalitetsledningssystem samt referenser och SKV-blankett Locum har i förfrågningsunderlaget uppställt ett skall-krav avseende leve­ rantörens miljö- respektive kvalitetsledningssystem: "entreprenören skall ha ett kvalitetledningssystem som ansluter till SS-EN ISO 14001:2004 el­ ler någon annan vedertagen standard". Vidare framgår att entreprenören ska ha ett miljöledningssystem som ansluter till SS-EN ISO 9001:2004 eller någon annan vedertagen standard. Enligt de definitioner som anges i de Administrativa Föreskrifterna görs skillnad mellan entreprenören och eventuella underentreprenörer. Kraftbyggarna är ett handelsbolag bildat för genomförandet av upphandlingen och har därför inte bedrivit någon som helst verksamhet dessförinnan. Kraftbyggarna har inte ens påstått att de, som anbudsgivare, har de efterfrågade miljö- respektive kvalitetslednings­ systemen. Eftersom Kraftbyggarna inte tidigare bedrivit någon verksamhet ifrågasätts också samtliga de referensprojekt som lämnats. Enligt den blankett från Skatteverket som bifogats anbudet är Kraftbyggarna överhuvudtaget inte registrerad som arbetsgivare eller för mervärdesskatt, vilket synes ofören­ ligt med påståendet att de genomfört akiuella referensuppdrag. Om lämna­ de referenser avser uppdrag utförda av Kraftbyggarnas bolagsrnän innebär detta inte att de uppfyller uppställt skall-krav. I detta sammanhang noteras att Kraftbyggarna använt Huddinge sjukhus som referensanläggning. Såvitt bolaget förstår är denna anläggning levere­ rad av Elektromatik i Övik AB utan koppling till vare sig Kraftbyggarna eller någon av bolagsrnännen. Skada Till följd av de nämnda överträdelserna av LOU har bolaget lidit eller ris­ kerar i vart fall att lida skada genom att inte tilldelas kontraki i upphand­ lingen. Bolagets uppfattning är att inget av de ingivna anbuden uppfyller Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen samtliga skall-krav varför upphandlingen ska göras om så att samtliga an­ budsgivare kan konkurrera på samma villkor. Locum bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Grund för att avbryta eller göra om upphandlingen saknas eftersom Kraftbyggarna har uppfyllt alla skall-krav. För det fall förvaltningsrätten skulle finna att Kraftbyggarna inte uppfyllt skall-kraven gör Locum gällande att bolaget inte kan anses som skadelidande i och med att anbudet rätteligen förkastats eftersom det - inte inkommit i rätt tid, - innehåller reservationer, samt - inte uppfyller ställda skallkrav på redovisning av magnetfältsnivåer och kravet på tidsstämpling. Bolagets anbud Enligt AFB.32 skulle anbud vara Locum tillhanda senast den 7 december 2009. Av AFB.31 framgår att anbud skulle innehålla de handlingar och uppgifter som anges i anbudsformuläret. Anbud kunde lämnas genom fax eller e-post, men skulle i så fall bekräftas senast påföljande arbetsdag ge­ nom en egenhändigt underteclmad handling. Bolaget lärnnade den 7 de­ cember ett icke komplett anbud genom e-post. Det anbudet saknade upp­ gifter och bilagor som krävdes enligt anbudsformuläret. Den 8 december inkom ett fullständigt anbud. Vid jämförelse mellan de två anbuden fram­ går att anbudet som inkom med e-post bl.a. saknade uppgifter om totalpris enligt utvärderingsmodell, a-pris, a-prislista och bilagor till anbudet. Båda anbuden im1ehöll dessutom på sidorna tre och fyra reservationer under ru­ brikerna "förtydliganden" och "förtydliganden avseende okalkylerbara mängder''. En sida salmades dessutom i utdraget från Bolagsverket. Vidare framgick att bolaget som en förutsättning för anbudet önskade diskutera några punkter i ABT 06 samt i de administrativa föreskrifterna. Anbudet villkorades således. Bolaget reserverade sig även mot anbudsförutsättning- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ania avseende förseningsvite genom att begränsa det sammanlagda vitet till maximalt fem procent av kontraktssumrnan. Varken 5 kap. 3 § ABT 06 eller AFD.511 gav utrymme för en sådan vitesbegränsning. Beräkning av magnetfält och ljudnivåer I anbudsformuläret anges att anbudsgivama genom beräkningar ska redo­ visa att magnetfälten understiger 0,2 mikrotesla utanför ställverksrum. Kraftbyggarna har lämnat en redovisning och beräkning, upprättad av ACNL EL-teknik AB, för hur företaget vid projekteringen och utförandet kommer att säkerställa att kravet kommer att uppfyllas. Kraftbyggarna har inledningsvis angivit att kravet på begränsning av magnetfält utanför ställ­ verksrum beaktas och uppfylls med dimensionerande beräkningar, projek­ tering av utrustning och åtgärder enligt redovisning och beräkningar. Av redovisningen framgår bl.a. vilka åtgärder som kommer att vidtas för att minska magnetfält såsom inklädnad med plåt. Redovisningen innehåller emellertid också förutsättningar för beräkningar såsom inducering av vir­ velströmmar, placering av samlingsskenor, avståndet för återledare och principer för att hålla magnetfält i schack. Locum gör gällande att Kraft­ byggarna uppfyllt de ställda kraven. Av anbudsformuläret kan utläsas att anbudsgivare genom beräkningar ska redovisa att ljudkraven enligt miljöprogrammet innehålls. Av Teknisk bi­ laga 11, Miljöprogram, till anbudsunderlaget framgår det under punkt 4.5 att närliggande verksamheter inte får störas av buller från anläggningen och att anläggningen ska planeras för eventuella bulleråtgärder så att Na­ turvårdsverkets riktvärden för externt industribuller ska kunna innehållas vid omgivande vårdlokaler, bostäder och verksamheter. Kraftbyggarna har i anbudsbilaga 11 förklarat att reservkraftsanläggningen kommer att kon­ strueras för att tillfullo uppnå de krav på ljuclnivåer som anges i förfrågan. Till utfästelsen fogade Kraftbyggarna en PM upprättad av det erkända kon­ sultbolaget WSP:s akustikavdelning. Av Teknisk bilaga 2, Reservkraft, Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen framgår på sidan 10 att inluftskanaler ska förses invändigt med ljudbaffl.ar om så erfordras för att klara ljudkraven. WSP Akustik har vid beräkningen utgått från den förslagsritning som Locum fogat till anbudsförfrågan. Inget i utlåtandet tyder på att WSP inte tagit hänsyn till helheten eller att beräk­ ningarna har genomförts i en mätpunkt som är helt ointressant utifrån stan­ dards och förutsättningar som förfrågningsunderlaget refererar till. Locum gör gällande att Kraftbyggarna genom beräkningar visat att ljudkraven en­ ligt miljöprogrammet im1ehålls. Skall-krav på motor I Teknisk bilaga 2, Reservkraft, anges under punkt 3.2 att motorn ska upp­ fylla minst miljökrav enligt steg 1 Euro, EPA/CARB samt TA-Luft 4000. Kraftbyggarna har i anbudsbilaga 9 redovisat att offererad dieselmotor kommer att vara Mitsubischi Sl6R-PTAA2. Eftersom anbudsförfrågan inte innehåller något krav på redovisning av att det ställda kravet uppfylls har Locum kontrollerat bolagets påstående med Kraftbyggarna. Genom pro­ duktblad och utsläppsdata från Mitsubischi har visats att kravet är uppfyllt. Inte heller beträffande effektkrav på motorn har Locum uppställt något krav på redovisning. K.ontroll med Kraftbyggarna har givit vid handen att uppställt effektkrav är uppfyllt såvitt avser deras offererade motor. Tidsstämpling Enligt punkten 2.1.3 i Teknisk bilaga nr 4, Styr- och övervakningssystem, ska samtliga händelser och larm tidsstämplas på fältnivå med en upplös­ ning av 0.1 ms. Kraven på reläskydden redovisas däremot i Teknisk bilaga nr 3, Kraft. Det gäller alltså att hålla isär kraven för styr- och övervak­ ningssystemet och kraven på reläskydd. Kravet på upplösning gäller styr­ och övervakningssystemet och inte reläskyddens hastighet och förmåga att hantera fel. När väl ett fel uppstår kan felet registreras och tidsstämplas med en upplösning av 0,1 ms. Något am1at krav har inte uppställts. Kraft­ byggarna har på Locums kontrollfråga med anledning av överprövningen Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen - bekräftat att deras tekniska lösning med VO noder i tex. ställverksfack uppfyller det tekniska och kontraktuella kravet på en upplösning av 0.1 ms i styr- och övervakningssystemet. Sammantaget kan det beskrivas som att det tar en viss tid innan exempelvis ett jordfel leder till att ett reläskydd slår till. När väl reläskyddet slagit till ska detta registreras och tidsstämplas med en upplösning av 0.1 ms. Bolaget synes inte ha uppfattat att kravet avsett styr- och övervakningssystemet. Rost.fria avgassystem I Kraftbyggarnas anbud anges att de offererar ett "komplett avgassystem för respektive aggregat med rör i rostfritt utförande som dras från diesel­ motor ut ur reservkraftrum och avslutas horisontellt utanför yttervägg med fågelskydd." Locum har under utvärderingen uppfattat Kraftbyggarnas anbud som att skall-kravet uppfylldes. För ordningens skull har Locum begärt ett förtydligande av Kraftbyggarna. Kraftbyggarna har därvid svarat att komplett avgassystem är i rostfritt utförande. Miljö- och kvalitetsledningssystem samt referenser och SKY-blankett I anbudsbilaga 4 har Kraftbyggarna redovisat att Bravida Sverige AB (Bravida) och El & Industrimontage Sverige AB (EIAB) arbetar enligt ett verksamhetsledningssystem utvecklat enligt SS-EN ISO 9001 och 14001 samt att systemen är certifierade för kvalitet och miljö. Eftersom det är Bravida och EIAB som kommer att utföra arbetena men i ett för ändamålet särskilt bildat handelsbolag är kraven i AFD.221 och AFD.222 uppfyllda i och med att båda bolagsmännen uppfyller kraven. I anbudsbilaga 7-8 har Kraftbyggarna vidare redovisat att bolaget valt att använda Bravidas kvali­ tets- och miljöledningssystem för genomförande av uppdraget. Det är såle­ des klarlagt att arbetet kommer att genomföras enligt system som ansluter till ISO 9001 och ISO 14001. Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 Vad gäller referensprojekt Huddinge sjukhus är det riktigt att EIAB varit underentreprenör. Emellertid innefattade EIAB:s uppdrag som underentre­ prenör hela reservlaaftanläggningen på sju aggregat till ett värde av 25 mkr. Något krav på att Locum ska ha varit beställare för referensprojekten föreligger inte. Kraftbyggarna har till sitt anbud fogat SKY-blankett 4820 för Jungfru­ stenen 600060 Handelsbolag (under namnändring till Kraftbyggarna EIAB Bravida HB) som visar att handelsbolaget var registrerat för A-skatt men inte som arbetsgivare och ej heller för mervärdesskatt. Av intyget framgick vidare att Kraftbyggarna inte var restfört för skatter och avgifter. Motsva­ rande SK.V-blanketter bifogades anbudet avseende EIAB och Bravida. Dessa visade att båda bolagen var registrerade som arbetsgivare, för mer­ värdesskatt och att bolagen inte hade några restförda skulder avseende skatter och avgifter. Bolaget genmäler bl.a. följande. Uppfyllande av vissa krav genom hänvisning till ägare eller utförare Av förfrågningsunderlaget går det inte att förstå att kraven anses uppfyllda om utföraren av entreprenaden uppfyller kraven. Anbudsgivaren är Kraft­ byggarna och de uppfyller inte uppställda skall-krav. Skall-krav på motor Kraftbyggarnas val av motor uppfyller möjligen alla mi\jökraven "ett för ett" beroende på motorns inställning, men kan inte uppfylla alla miljökrav sam­ tidigt. Bolaget anser att uppställt effektkrav är uppfyllt av Kraftbyggarna. Tidsstämpling Bolaget är medveten om att data kan inhämtas från en I/O-nod med hög noggrannhet. Detta i sig uppfyller inte kravet med tidsstämpling i fältnivå I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 Allmänna avdelningen såsom angivits i förfrågningsunderlaget även om hänsyn tas till specifika reläskyddskrav eftersom det även beror på andra komponenter. I/O-noden hämtar sina signaler från till exempel generatoraggregatens och reläskyd­ dens system som har insamlingstider som inte uppfyller kravspecifikatio­ nen. Det offererade systemet som tidssätter händelser på fältnivå kan sägas bli en flaskhals som gör att kraven på tidsstärnpling på fältnivå inte kan uppfyllas. Locum har helt bortsett från det uppenbara syftet med att tids­ stämpla larm, det vill säga att kunna följa händelser i en exakt tidsordning. Rostfria avgassystem Enligt bolagets uppfattning är det en otillåten förändring av Kraftbyggar­ nas anbud när de i efterhand angivit att hela avgassystemet, inklusive ljud­ dämparna, ska levereras i rostfritt stål. Skada Två anbudsgivare i den aktuella upphandlingen bedömdes, måhända rik­ tigt, inte uppfylla samtliga skallkrav vid en strikt tillämpning av förfråg­ ningsunderlagets skallkrav. Detta innebär dock inte att bolaget inte ska ses som skadelidande i LOU:s mening. Att inte tillämpa samma strikta förhåll­ ningssätt på de skallkrav som bolaget menar att Kraftbyggarna inte uppfyl­ ler i sitt anbud leder till att bolaget lider eller kan komma att lida skada. Om Kraftbyggarnas anbud skulle förkastas på det sätt som bolaget yrkar står det fritt för Locum att endera övergå i en förhandlad upphandling al­ ternativt göra om upphandlingen. I båda fallen har bolaget en möjlighet att teckna ett kontrakt av stor ekonomisk betydelse. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra I STOCKHOLM Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 9 kap. 8 § LOU anges följande. En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkur­ rensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. Enligt 16 kap. 2 § LOU gäller följande. Om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö-­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet och förutsebart sätt. Vidare gäller de EG-rättsliga prin­ ciperna om icke--diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Detta innebär att en upphandlande myndighet inte får anta anbud som inte uppfyller kra­ ven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrättens prövning i mål som det aktuella utgör en kontroll av om det, på grundval av vad sökanden har framfört i målet, finns anledning att besluta om åtgärd enligt 16 kap. 2 § LOU. Frågan i målet är därvid i första hand om Kraftbyggarnas anbud rätteligen borde ha förkastats på grund av att anbudet inte uppfyller skall-krav i enlighet med vad bolaget angett i sin ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 12 20522-1 0 Beräkning av magnetfält och ljudnivåer I anbudsformuläret anges på sidan 3 bl.a. följande. Redovisningskrav. Tekniska specifikationer Redovisas av anbudsgivare Redovisas av anbudsgivare Prövas mot Ljudkraven enligt miljöprogram­ met innehålls (via beräkningar) Magnetfälten understiger 0,2 mikrotesla utanför ställverksrum (via beräkningar) Kraftbyggarna har i sitt anbud uppgett att "kravet på begränsning av mag­ netfält utanför ställverksrum beaktas och uppfylls med dimensionerande beräkningar, projektering av utrustning och åtgärder enligt redovisning och beräkningar". Till anbudet har vidare fogats bilagan "Magnetfält från ställ­ verksanläggningar", innehållande diverse beräkningar, förutsättningar m.m. Förvaltningsrätten konstaterar att det i anbudsformuläret inte nännare anges hur eller med vilken exakthet beräkningarna av magnetfält ska utföras, utan vad som efterfrågas är just beräkningar. Förvaltningsrätten finner mot den bakgrunden att Kraftbyggarna får anses ha uppfyllt ställt skall-krav avseen­ de magnetfält genom den gjorda redovisningen. Skäl för ingripande enligt LOU på denna grund saknas således. Kraftbyggarna har vidare till sitt anbud fogat bilagan "PM - Ljudnivåer utanför anläggningen", upprättad av WSP Akustik, vari redovisas beräkna­ de ljudnivåer. I anbudet har Kraftbyggarna uppgett att "byggnaden för re­ servkraftanläggningen konstrueras för att till fullo uppnå de krav på ljudni­ våer som anges i förfrågningsunderlaget". Förvaltningsrätten konstaterar dels att även skall-kravet avseende ljudkrav avser beräkningar, dels att frågan om mätpunkt inte regleras i skall-kravet. Kraftbyggarnas anbud får därigenom anses uppfylla även detta skall-krav. Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522- 1 0 Skall-krav på motor I förfrågningsunderlaget, Teknisk bilaga 2, Reservkraft, anges under punkt 3.2 bl.a. följande. "Motorn skall uppfylla minst miljökrav enligt steg 1 Euro, EPA/CARB samt TA-luft 4000." "Motorn skall vara utförd för uttagbar effekt med miljödiesel MKl" Kraftbyggarna har redovisat att offererad dieselmotor kommer att vara Mitsubischi S16R-PTAA2. Det är numera otvistigt att denna motor uppfyl­ ler dels uppställt effektkrav, dels mi\jölaaven var för sig. Vad bolaget ifrå­ gasätter är om motorn kan uppfylla alla miljökraven samtidigt. Förvalt­ ningsrätten finner emellertid inte att någon sådant specifikt krav kan utlä-­ sas av förfrågningsunderlaget. Kraftbyggarna bedöms därför uppfylla upp­ ställt skall-krav. Tidsstämpling I förfrågningsunderlaget, Teknisk bilaga 4, Styr- och övervakningssystem, anges under punkt 2.1.3 bl.a. följande. "Samtliga händelser och larm ska tidsstämplas på fältnivå med en upplös­ ning av 0, 1 ms." Bolaget har anfört att vare sig Kraftbyggarna eller någon annan leverantör kan uppfylla detta krav. Locum har å sin sida gjort. gällande att kravet på upplösning gäller styr- och övervakningssystemet och inte reläskyddens hastighet och att bolaget missuppfattat skall-kravet. Innebörden av skall-kravet framgår enligt förvaltningsrätten inte klart av skall-kravets ordalydelse. Den uppfattning Locum framfört i målet vinner dock stöd av den omständigheten att aktuellt skall-krav återfinns i Teknisk I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 bilaga 4, avseende styr- och övervakningssystem medan kraven på relä­ skydden anges i Teknisk bilaga 3. Förvaltningsrätten noterar att bolaget inte under anbudstiden ställt någon fråga med anledning av skall-kravet. Bolaget har inte heller gjort gällande att kravet är otydligt. Förvaltningsrät­ ten finner vid angivna förhållanden att det Locum uppgett om innebörden av skall-kravet får godtas och att skall-kravet således kan uppfyllas. Frågan om varför kravet ställts på en viss nivå och vad den praktiska effekten blir i slutändan, faller utanför förvaltningsrättens prövning. Kraftbyggarna har på Locums kontrollfråga bekräftat att Kraftbyggarnas tekniska lösning avseende styr- och övervakningssystemet uppfyller det ställda skall-kravet. Förvaltningsrätten finner inte skäl att ifrågasätta dessa uppgifter och finner därmed att det saknas skäl att förkasta Kraftbyggarnas anbud på denna grund. Rostfria avgassystem I Telmisk bilaga 2, Reservkraft, anges under punkt 3.6 bl.a. följande. "I entreprenaden skall ingå leverans och montage av komplett rostfritt av­ gassystem, inklusive oxidationskatalysator, partikelfilter, ljuddämpare, upphängningsdon, kompensatorer, rörstosar, flexibla förbindningar, vägg­ genomföringar m.m." I Kraftbyggarnas anbud anges att de offererar ett "komplett avgassystem för respektive aggregat med rör i rostfritt utförande som dras från diesel­ motor ut ur reservkraftrum och avslutas horisontellt utanför yttervägg med fågelskydd". Enligt förvaltningsrättens mening kan den utsagan tolkas på mer än ett sätt. Kraftbyggarna har emellertid - på förfrågan från Locum - bekräftat att det avgassystem som offererats är i efterfrågat utförande. För­ valtningsrätten finner att Kraftbyggarnas uppgiftsbekräftelse inte utgör en otillåten komplettering av anbudet. Förvaltningsrätten finner därför att Kraftbyggarnas anbud uppfyller uppställt skall--krav. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20522-10 Allmätma avdelningen Miljö- och kvalitetsledningssystem samt referenser I förfrågningsunderlaget, Administrativa föreskrifter, anges under AFD.221 och AFD.222 bl.a. följande. "E skall ha ett kvalitetsledningssystem som ansluter till SS-EN ISO 9001:2000 eller någon annan vedertagen standard." "E skall ha ett miljöledningssystem som ansluter till SS-EN ISO 14001:2004 eller någon annan vedertagen standard." I STOCKHOLM I anbudsfonnuläret anges bl.a. följande: Redovisningskrav Intyg att föreskrivna skatter och avgifter betalats (lätnnas på SKV- blankett 4820 - - -) Resurser och organisation Referensprojekt och referenser Prövas mot AFB.51 Anbudsgivare skall ange 3 referensobjekt av liknande typ som DS Reservkraft samt referenser med tillhörande kontaktuppgifter. Bolaget har anfört att Kraft.byggarna inte uppfyller ställda krav på miljö­ och kvalitetsledningssystem. Eftersom Kraftbyggarna inte tidigare bedrivit någon verksamhet och inte heller är registrerad som arbetsgivare eller för mervärdesskatt ifrågasätts också samtliga referensprojekt som lämnats. I Kraft.byggarnas anbud, bilaga 4, anges följande. "Bravida och EIAB arbetar enligt ett Verksamhetsledningssystem utveck­ lat enligt SS-EN ISO 9001 och 14001. Systemen är certifierade för kvalitet och miljö." FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 1 6 20522-1 0 Det ankommer på leverantören att visa att den faktiskt förfogar över de resurser den åberopar (jfr EG-domstolens avgörande C-1 76/98). Förvalt­ ningsrätten finner att Kraftbyggarna i sitt anbud har åberopat den kapacitet som de två aktiebolag som bildar handelsbolaget förfogar över, exempelvis ifråga om erfarenhet och kvalitet. Kraftbyggarna har, enligt förvaltningsrät­ tens mening, visat att de kornmer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet ska fullgöras. Av konkurrenshänsyn måste ett företag kunna tillgodoräkna sig dylika resurser för att kunna delta i anbudsgivning och kunna erhålla upphandlingskontrakt. Vad gäller registrering hos Skattever­ ket för arbetsgivaravgifter m.m. konstaterar förvaltningsrätten att det i för­ frågningsunderlaget inte uppställs något krav på sådan registrering. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivare ska ange tre referens­ objekt av liknande typ som DS Reservkraft samt referenser med tillhörande kontaktuppgifter. Av utredningen i målet framgår att Kraftbyggarna angivit referensprojekt Huddinge sjukhus där EIAB varit underentreprenör. Av förfrågningsunderlaget framgår inte att underentreprenörsuppdrag inte får medräknas. Förvaltningsrätten finner därmed och med beaktande av refe­ rensprojektets karaktär att det är att anse som ett referensobjekt av liknande typ som DS Reservkraft. Kraftbyggarna uppfyller därför detta skall-krav. Mot bakgrund av vad som ovan anförts saknas, på av bolaget anförda grun­ der, grund för ingripande enligt LOU. Bolagets ansökan om överprövning enligt LOU ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) -�i�h�- Annika Falkenborn Rådman Föredragande har varit Petter Mattsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till :K:2.mniarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha lm.tntnit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen komtn.er in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.amtnarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning föreko.tnmer till ändring i det slut vartill länsrätten korru:oit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns- rättens beslut fast. Det är därförviktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarr;itten varför man anser att prövnings- E tillstånd bör meddelas. �s1:l ..g 0co 0N Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1 . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där .kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kJa.. ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1t, ] Skrivelsen skall. vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. .Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se