LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN Allmäima avdelningen SÖKANDE DOM 2009-10-29 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) 2009 ~H� 0 2 Drir IOoss Ombud: Advokat Kristian Pedersen och Jur.kand. Sara-Li Olovs�so�n�----i;=�--' Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART 1. Fastighets AB Förvaltaren, 556050-2683 2. Förvaltaren Lokalfastigheter i Sundbyberg AB, 556628-6729 Box 7510 174 07 Sundbyberg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten förordnar att Förvaltarens upphandling av ramavtal för mål­ ningsarbeten får avslutas först sedan rättelse gjo1is på så sätt att kontroll av om anbudsgivare uppfyller ställda krav på riskklassning genomförs mot alla på marknaden förekommande kreditupplysningsföretag. Länsrättens interimistiska beslut av den 19 oktober 2009 om att upphand­ lingen tills vidare inte får avslutas upphör däm1ed att gälla. Mål nr 21111-09 Enhet 15 Sandå Sverige AB, 556467-7119 A!dtiff Dok.Id 46907 1 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 21111-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Fastighetsaktiebolaget Förvaltaren och Förvaltaren Lokalfastigheter i Sundbyberg Aktiebolag (Förvaltaren) har genomfört en upphandling av ramavtal med efterfö\jande avropsförfaranden avseende service- och un­ derhållsarbeten avseende måleriarbeten inom beställarens fastighetsbe­ stånd. Upphandlingen har genomfö1is genom öppet förfarande enligt 4 kap. LOU. Förvaltaren har i tilldelningsbeslut meddelat att man antagit ett annat an­ bud än anbudet från Sandå Sverige AB (Sandå). Sandå ansöker om överprövning och yrkar att länsrätten ska förordna om att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs varvid Sandås anbud tas upp till utvärde­ ring. Till stöd för sin talan anger Sandå i huvudsak följande. Förvaltaren har felaktigt förkastat Sandås anbud med hänvisning till att Sandå inte har uppfyllt skallkravet att leverantörerna ska ha minst riskklass AA enligt Dun & Bradstreet (DB) eller likvärdigt kreditupplysningsföretag. Av de administrativa föreskrifterna, AFB.51 (c), framgår att kraven avseende ekonomisk kapacitet är att anbudsgivaren ska vara ekonomiskt stabil. Där­ emot utgör uppgiften att anbudsgivarna, för att uppfylla kravet på ekono­ misk stabilitet, ska ha minst rating AA enligt DB inte i sig något krav på ekonomisk kapacitet, utan endast en upplysning om ett bevis som Förvalta­ ren anser visar på att kravet på ekonomisk stabilitet är uppfyllt. Av för­ frågningsunderlaget framgår även att Förvaltaren kommer att inhämta kre­ ditupplysningen och upplysningar om omsättning från DB, d.v.s. anbuds­ givarna ska inte �jälva ge in detta bevis. Att Sandå är ekonomiskt stabilt framgår vidare av att det hos andra kreditupplysningsföretag har bra rating, t.ex. rating AA hos AAA Soliditet AB. Detta verkar Förvaltaren inte ha utrett trots att det i förfrågningsunderlaget har angetts att rating AA enligt DB eller likvärdigt kreditupplysningsföretag ska godtas. Eftersom det har ålegat Förvaltaren att själv inhämta relevant rating framstår det som myck- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 3 21111-09 et egendomligt att Förvaltaren, trots Sandås fullt godtagbara rating enligt AAA Soliditet AB, har förkastat anbudet med den aktuella hänvisningen. Förvaltaren har dänned agerat i strid med principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Vidare har Förvaltaren underlåtit att göra en sådan individuell bedömning avseende Sandås ekonomiska kapacitet vilket, enligt RÅ 2005 ref. 47, åligger Förvaltaren att göra. Om anbudet inte hade förkastats hade Sandå haft möjlighet att tilldelas ramavtalet vilket i1mebär att Förvaltarens brott mot LOD im1eburit att Sandå lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Eftersom överträdelsen är hänförlig till leverantörskvalificeringen är den rätta påföljden att rättelse ska ske på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs varvid Sandås anbud tas upp till utvärdering. Länsrätten har den 20 oktober 2009 interimistiskt förordnat att Förvalta­ ren inte får avsluta upphandlingen. Förvaltaren bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Kravkontroll och utvärdering av anbud har genomfö1is efter anbuds­ öppning den 28 juli 2009. Samma dag skedde kontroll av samtliga anbudsgivares klassning vid ett och smmna tillfälle. Kontrollen visade att Sandå hade rating A vid det aktuella tillfället. Varför Sandå inte uppfyller kravet har inte vidare undersökts då kontroll av klassning enligt administrativa föreskrifter AFB.51(c) ska ske via D&B, vilket också har gjorts. Kontroll via alternativt kreditupplysningsföretag ska tolkas så att detta sker då upplysning om klassning saknas hos före­ skrivet kreditupplysningsföretag. Det är inte Förvaltarens mening att kontrollera att kravet uppfylls hos smntliga, på marknaden, tillgängli­ ga kreditupplysningsföretag. Sandå har i sin fulla rätt att i sitt anbud inkomma med en förklaring till den låga klassningen enligt administ­ rativa föreskrifter AFB.51(c) vilket föreskriver att företag med lägre klassning kan godkäimas om rimlig förklaring lämnas. Någon sådan LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 4 21111-09 förklaring har inte lämnats i anbudet från Sandå. Det har på ett tydligt sätt föreskrivits i förfrågningsunderlaget hur riskklassningen ska genomföras beträffande kredittagning, upplysningsföretag och nivå på riskklass. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt och vid upphandlingar ska vidare prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelak­ tiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader; kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Enligt 16 kap. 2 § LOU ska rätten, om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leveran­ tören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Av punkten AFB.51(c) i förfrågningsunderlaget framgår följande. Anbudsgivaren ska vara ekonomiskt stabil. För att uppfylla kravet ska anbudsgivaren lägst ha riskklass AA enligt Dun & Bradstreet eller likvärdigt kreditupplysningsföretag. Även företag med lägre klassning kan godkännas om rimlig förklaring lämnas t.ex. att företaget ägs av koncern som har betydligt högre riskklassning. För anbudsgivare där riskklassning inte sker, t.ex. ekonomiska föreningar, genomför bestäl­ laren själv en bedömning av senare begärda uppgifter från anbudsgi- Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 21111-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen varen. Beställarens ombud gör kontrollen av risk.klassning och an­ budsgivaren behöver endast bifoga uppgift om organisationsnummer. Länsrättens bedömning Frågan i målet är om Förvaltaren felaktigt förkastat Sandås anbud med hänvisning till att Sandå inte har uppfyllt skallkravet att leveran­ törerna ska ha minst rislddass AA enligt Dun & Bradstreet (DB) eller likvärdigt kreditupplysningsföretag. Av det relevanta skallkravet i förfrågningsunderlagets punkt AFB.51(c) framgår inledningsvis att anbudsgivare ska ha en viss an­ given lägsta riskklass enligt kreditupplysningsföretaget D&B eller likvärdigt kreditupplysningsföretag. Vidare framgår det av punkten att kontrollen av riskklassning ska genomföras av beställarens ombud och att anbudsgivaren endast behöver bifoga uppgift om organisa­ tionsnummer. Ordalydelsen av det ställda skallkravet ger inte stöd för någon annan tolkning än den att Förvaltaren, genom sitt ombud, kommer att genomföra all kontroll av risk.klassning i den aktuella upphandlingen. Av detta följer att då Förvaltaren i sitt förfrågningsunderlag även an­ gett att motsvarande riskklassning hos likvärdigt kreditupplysningsfö-­ retag är att anse som fullgott alternativ till rislddass AA hos D&B, är det Förvaltaren som har att genomföra även de1ma kontroll. Av skall­ kravet framgår inte att anbudsgivare ska komma in med någon annan information än organisationsnummer, vilket även detta får anses tala för tolkningen att det utifrån skalllaavets utfo1mning inte avsetts an­ nat än att Förvaltarens ombud ska stå för all kontroll av rislddassning. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 21111-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Genom att inte genomföra någon kontroll av kreditklassning hos övri­ ga kreditupplysningsföretag på marknaden, i syfte att utröna om San­ då hos dem uppnår tillräcklig riskklassning, har Förvaltaren inte efter­ levt sitt förfrågningsunderlag. Det får således anses visat att Förvalta­ ren har brutit mot principen om transparens i upphandlingsförfarandet och att dem1a brist är sådan att den medfö1i att bl.a. Sandå har lidit skada. Länsrätten finner därför att upphandlingen genomförts i strid mot LOU varför förutsättning för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU före­ ligger. Länsrätten ska därför förordna att upphandlingen får avslutas först efter rätielse på så sätt att kontrollen av om de leverantörer som läm­ nat anbud i upphandlingen uppfyller kravet på ekonomisk stabilitet görs mot alla på marlmaden förekommande laeditupplysningsföretag. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) \ ,- \) �\( _r--\ t::I2:=§L't�Rc>,�L\s:Yv,il.'fu_-('\ Barbro Lundholm '\__ Rådman Föredragande har varit Mattias Berger. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR"' PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklag.mdet skall ha koIDP).lt in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid fcin den dag beslutet meddelades. Om sista chgen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton,, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. Förattettöverkla deskallkunnatasuppi Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes � personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ pktsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan� för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det v1ktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. deskälsomkiagaudenangertillstödför begäran om prövcingstillstånd., 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stån.d., .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud Adressen till länsrii.L1:en. framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sit1: namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga � � kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill:­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil- 1.ämpningen att överkhgandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillst.ånd inte meddelas står läns- rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det 1r1 klart och tydligt framgår av över.cu.ar,�=a�.udet till kammarrätten varför man anser att prövnings- tillstånd bör meddelas. i;; ö § pD gan v,;•,w.dornstol se