LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-09 Meddelad i Stockholm Mål nr 11814-09 Rotel 555 Sida 1 (6) Framnäsgruppen AB, 556649-0420 Danderydsvägen 6 182 68 Djursholm MOTPART Täby kommun m.fl. 183 80 Täby SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dokld 4 4 1461 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag- fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 11814-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Täby kornmun har genomfört en upphandling av ramavtal för öppen­ vårdsinsatser för barn och ungdomar 0-20 år samt deras familjer, refe­ rensnr 08/23. Upphandlingen är en samordnad upphandling mellan kom­ munerna Danderyd, Norrtälje, Täby, Vallentuna och Österåker samt stä­ derna Lidingö och Vaxholm med Täby kommun som samordnande kom­ mun. Upphandlingen genomfördes som en förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU. I tilldelningsbeslut, som meddelades anbudsgivarna den 29 maj 2009, beslutade Täby kommun m.fl. att anta andra anbud än anbudet från Framnäsgruppen AB (Framnäsgruppen). YRKANDE M.M. Framnäsgruppen ansöker hos länsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar att bedömningen av Framnäsgruppens ekonomiska stabilitet ska om­ prövas. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Av beslutsförslaget framgår att Framnäsgruppen kvalificerat sig avseende kompetens m.m. men uteslöts p.g.a. att företaget "inte visat tillräcklig ekonomisk styrka". Täby kornmun anger i förfrågningsunderlaget under rubrik "Kvalifice­ ringsfas - anbudsgivarens ekonomiska stabilitet, kreditvärdighet och betal­ ningsförrnåga" att "kommunen förbehåller sig rätten att kontrollera detta hos kreditföretaget Soliditet AB. Anbudsgivare som enligt Soliditet AB har lägre värde än A-kreditvärdighet kornmer att särskilt granskas före ett eventuellt godkännande." Vid kvalificeringsprövningen, årsskiftet 2008- 2009, befanns Framnäsgruppen enligt Soliditet AB ha B-kreditvärdighet, vilket inte var acceptabelt för upphandlaren. Soliditet AB:s bedömning grundades på 2007 års bokslut där bolaget hade låg soliditet på grund av flera uppstartade verksamheter och flera nya produkter. Dessa investering­ ar skedde för att få en långsiktig stabilitet i företaget, vilket nu visat sig i en uppåtgående trend. Denna trend framgår redan i 2008 års bokslut. Enligt Sida 3 LÄNSRÄTTENI DOM 11814-09 STOCKHOLMS LÄN upphandlaren gjordes ytterligare en kreditprövning av Framnäsgruppen den 19 maj 2009. Soliditet AB hade fortfarande bara tillgång till 2007 års bokslut, varför tidigare bedömning kvarstod. 2008 års bokslut, som uppvi­ sar avsevärt förbättrad soliditet, godkändes av Bolagsverket den 7 maj 2009. Den 27 maj 2009 fick Soliditet AB tillgång till Framnäsgruppens bokslut och skattade då bolaget till kreditvärdighet A. Fra1m1äsgruppen anser inte att Täby kommun har "särskilt granskat" bakomliggande orsaker till 2007 års låga soliditet och inte heller hur situationen är nu, år 2009. En "särskild granskning" hade t.ex. kunnat innebära att man förstått att i maj 2009 ligger ett nytt bokslut i faggorna. Likaså kunde en "särskild gransk­ ning" ha givit infonnation om genomförda, nödvändiga och framtidsinrik­ tade investeringar som säkerställer den ekonomiska stabiliteten framåt. Framnäsgruppen inger och åberopar årsredovisning och koncernredovis­ ning för räkenskapsåret 2008 och periodbokslut och koncernredovisning för perioden januari - maj 2009. Täby konunun m.fl. (kommunen) bestrider bifall till ansökar1 och anför bl.a. följande. Ett av kvalificeringskraven i upphandlingen var att anbuds­ givarens kreditvärdighet enligt kreditupplysningsföretaget Soliditet AB skulle vara minst "A-kreditvärdigt". Vid ett lägre värde skulle anbudsgiva­ ren särskilt granskas före ett eventuellt godkäm1ande. Så snart anbudstiden hade gått ut genomfördes en kreditkontroll hos företaget Soliditet AB av samtliga 53 anbudsgivare. Kontrollen genomfördes den 18 december 2008. Franmäsgruppen hade då enligt Soliditet AB ett lägre värde än "A-kredit­ värdig". När genomgången av san1tliga anbud var slutförd i maj 2009 genomfördes en ny kreditprövning av de två anbudsgivama, varav Fram­ näsgruppen var den ena, som inte hade nått den kreditvärdighet, som kräv­ des för att kvalificeras. Eftersom det är ett omfattande administrativt arbete med en samordnad upphandling mellan sju kommuner omfattar tidsperio­ den mellan beslutsförslag och fattat beslut flera arbetsdagar. Den nya kre­ ditprövningen gjordes dock så sent som dagen innan beslutsförslaget för Sida4 LÄNSRÄTTENI DOM 11814-09 STOCKHOLMS LÄN upphandlingen skrevs fram, den19 maj 2009. Påpekas bör att upphand­ lingen är ett tvåstegsförfarande, där i steg ett kvalificeringen av anbudsgi­ varna genomförs. De anbudsgivare som kvalificeras går sedan vidare till steg två, utvärderingen. Kommunen har genom att så sent som den19 maj, således sedan utvärderingen redan var genomförd, ånyo pröva Framnäs­ gruppens ekonomiska stabilitet, gjort mer än vad som ankommer på kom­ munen att göra. När Framnäsgruppen ånyo bedömdes ha ett lägre värde än "A-kreditvärdig" gjordes en särskild granskning av Framnäsgruppen. I rapporten från Soliditet visade Framnäsgruppen en nedåtgående trend i omsättning, soliditeten var låg i förhållande till branschmedianen och kas­ salikviditeten var låg i förhållande till branschmedianen. Övriga nyckeltal var även genomgående låga. Hjälp att analysera siffrorna i rapporten läm­ nades av Soliditet AB. Insatserna, som denna upphandling avser, ska er­ bjudas barn, ungdomar och familjer som har särskilda svårigheter. Det är en känslig grupp och det är därför viktigt att de leverantörer k01mnunen tecknar avtal med kan uppfylla sina åligganden och inte på grund av låg ekonomisk stabilitet inte kan fullfölja de uppdrag man åtagit sig. Kommu­ nen har genomfört den särskilda granskning av företaget som ska genomfö­ ras enligt förfrågningsunderlaget. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt16 kap. 2 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada. Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 11814-09 STOCKHOLMS LÄN Utredningen i målet Av förfrågningsunderlaget Öppenvårdsinsatser för barn och ungdomar 0- 20 år samt deras familjer avsnitt 3 Kvalifzceringsfasen punkt C framgår fö�jande gällande anbudsgivarens ekonomiska stabilitet, kreditvärdighet och betalningsförmåga. Kommunen förbehåller sig rätten att kontrollera detta hos kreditupplysningsföretaget Soliditet AB. Anbudsgivare som en­ ligt Soliditet AB har lägre värde än "A-kreditvärdigt" kommer att särskilt granskas före ett eventuellt godkännande. Av kommunens beslutsförslag den 20 maj 2009 framgår bl.a. följande gäl­ lande kvalificering av anbuden. Framnäsgruppen har inte visat tillräcklig ekonomisk styrka, varför anbudsgivaren inte har kvalificerats. Länsrättens bedömning Frågan i målet är om kommunen har haft rätt att utesluta Fraim1äsgruppens anbud från den fortsatta anbudsprövningen på gnmd av att bolaget inte uppfyllt kvalificeringskravet avseende ekonomisk stabilitet, kreditvärdig­ het och betalningsförmåga. I förfrågningsunderlaget anges att kommunen förbehåller sig rätten att kon­ trollera anbudsgivarens ekonomiska ställning hos kreditupplysningsföreta­ get Soliditet AB och att anbudsgivare som har ett lägre värde än "A­ kreditvärdigt" kommer att särskilt granskas före ett eventuellt godkännan­ de. Frarnnäsgruppen har gjort gällande att kommunen inte har gjo1i en sär­ skild granskning av de bakomliggande orsakerna till den ekonomiska ställ­ ning som redovisades hos Soliditet AB. K01mnunen har redogjort för den kreditkontroll som kommunen vidtagit avseende Framnäsgruppen. Vid kommunens kreditkontroller hos Soliditet LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 11814-09 AB i såväl december 2008 som maj 2009 var Framnäsgruppens värde lägre än "A-kreditvärdigt". Vid kommunens fördjupade granskning av Frarnnäs­ gruppens ekonomiska stabilitet framkom en nedåtgående trend i omsätt­ rringen, låg soliditet och kassalikviditet i förhållande till branschmedianen och genomgående låga nyckeltal. Mot bakgrund av vad kommunen anfört om den kreditkontroll och ytterligare granskning som kommunen vidtagit finner länsrätten att kommunen rar anses ha genomfört en särskild gransk­ ning av Framnäsgruppens ekonomiska stabilitet. Frarnnäsgruppens ingi­ vande av den nya årsredovisningen och det nya periodbokslutet till länsrät­ ten visar inte att bolaget vid tidpunkten då anbudet lämnades och då prov­ ningen i kvalificeringsfasen genomfördes hade en ekonomisk stabilitet motsvarande "A-kreditvärdigt". Framnäsgruppen har således inte uppfyllt förfrågningsunderlagets krav gällande ekonomisk stabilitet och har däm1ed inte kvalificerat sig för fortsatt deltagande i anbudsprövningen. Kommunen har därför haft fog för att förkasta Frarnnäsgruppens anbud. Det föreligger inte grund för ingripande mot upphandlingen enligt 16 kap. 2 § LOU. Framnäsgruppens ansökan om överprövning ska därför avslås. .I r:--- . HU·, NÖV�,.RKLA AR,sebilaga(Dv3109/1a) < Föredragande har varit Carina Nägling. �'- ff � Marie-Lomse Diurson Chefsrådman ��.��.( ,t SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2.. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nurmner. co0 0('} www domstol,se