FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2015-11-16 Meddelad i Malmö Mål nr 8348-15 Sida 1 (6) Måleri& Interiör i Landskrona AB Gubbhögsgatan 8 261 51 Landskrona Ombud: Tobias Inden Inden& Co AB Kungsgatan 111 b 903 32 Umeå MOTPART Landskrona stad Stadshuset 261 80 Landskrona SAKEN KONKURRENSVERKET 2015 -11- 1 8 Överprövning av beslut att avbryta en upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Måleri& Interiör i Landskrona AB:s ansökan. Avd . Dnr 1 K$nr Aktb\l Dok.Id 285796 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kansli I .fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND DOM Sida 2 8348-15 Landskrona stad (Staden) påbörjande en upphandling av "Måleriservice 2015"(dnr 2015/1482). Sedanbl.a.Måleri& Interiör iLandskronaAB (Måleri och Interiör) ansökt om överprövning av upphandlingen har Staden beslutat att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet att avbryta upp­ handlingen angavs följande. Utifrån vad som framkommit i överprövnings­ målen samt utifrån en intern analys av förfrågningsunderlaget gör Staden bedömningen att det finns brister i förfrågningsunderlaget som inte går att hantera vid en anbudsprövning av inkomna anbud. Det finns också skäl att se över hur tjänsterna handlas upp. Ur Kammarätten i Sundsvalls dom i mål 1388-12 går det att utläsa företag gynnas/missgynnas om beskrivning av produkters egenskaper sker med hjälp av hänvisning till specifika fabrikat. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Måleri och Interiör har med anledning av avbrytandebeslutet ändrat sin talan till en ansökan om överprövning avbeslutet att avbryta upphandlingen och anför bl.a. följande. Frågan i målet är om det föreligger sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. I den upphandling som var föremål för över­ prövning i Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 1388-12 förekom en uppräkning av olika varumärken som höll god kvalitet. Den uppräkningen och de krav som ställdes var inte lika preciserade som i den s.k. varukorg som Staden valt att använda. Det var således klart enklare för potentiella anbudsgivare i den nu aktuella upphandlingen att bilda sig en uppfattning om vilka krav Staden ställde i jämförelse med vad som var fallet i kammar­ rättsfallet. Som enda exempel på de påstådda bristerna i nu aktuell upphand­ ling nämner Staden "Oljetäck fasadfärg Tinova VX 2 in 1 Exterior" vilken enligt Staden besitter sådana unika patenterade egenskaper att det är tvek­ samt huruvida det ens existerar produkter som är likvärdiga. Både enligt LOU och det klassiska upphandlingsdirektivet (direktiv 2004/18/EU) är det tillåtet för en upphandlande myndighet att ange namn på efterfrågade pro- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 8348-15