FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2019-10-31 Mål nr 19594-19 Sida 1(8) Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Home Suppott Sweden AB, 556788-7350 Ombud: Advokat Johanna Näslund och biträdande jurist Sanela Begovic Advokatfirman Lindahl KB Box 143 701 4 2Örebro MOTPART Försvarsmakten 1 07 8 5 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling �0NKURRENSVER KET1 - - � .2877 /' & 3 / Avd Dnr Dok.ld I 154181 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd33.fst@dom.se 1,vww.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. .!S._Snr Aktbil Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19594-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Försvarsmakten genomför en upphandling av ramavtal avseende hotellrum inklusive frukost (FM2019-2892). Upphandlingen genomförs i form av ett förenklat förfarande med lägsta pris som tilldelningsgrund enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Efter anbudsprövningen förkastades Home Suppo1t Sweden AB:s (bolaget) anbud på grund av att det inte ansågs uppfylla ett obligatoriskt krav om att samtliga hotellrum ska vara belägna i ortens centrum/stadskärna alternativt inom en kilometer från förbandets/myndighetens verksamhet. Tilldelningsbeslut fattades den 14 augusti 2019. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse har vidtagits genom att bolaget får sitt anbud utvärderat. Till stöd för sin talan framför bolaget i huvudsak följande. Upphandlingen strider mot de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Att diskvalificera genom tillämpning av mer preciserade krav än vad som framgår av upphandlingsdokumenten står i strid med lika­ behandlingsprincipen och transparensprincipen. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet har inte antagits och rangordnats med det lägsta priset först. Eftersom bolagets anbud var lägst och uppfyller samtliga uppställda krav är diskvalificeringen av bolaget felaktig. Rättelse ska ske genom att bolagets anbud utvärderas och tilldelas kontrakt. Bolaget har lidit skada då det vid en korrekt utvärdering skulle ha tilldelats kontraktet. Försvarsmakten har motiverat diskvalificeringen med att bolagets hotell, Nordkalotten hotell, inte uppfyller det ställda kravet på geografiskt läge. Ett av myndighetens förband ligger i direkt anslutning till Luleå flygplats. Det är uppenbart att avståndet mellan hotellet och flygplatsen är mindre än 500 meter. Försvarsmakten har mätt avståndet mot garnisonsbyggnaderna, ,., Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19594-19 belägna på södra sidan av flygplatsen, och konstaterat att hotellet inte uppfyller kravet. Kravet har dock inte formulerats med hänvisning till garnisonsbyggnaderna utan till förbandet/myndigheternas verksamhet, som bedrivs på Luleå flygplats. Hur avståndet ska mätas anges inte i för­ frågningsunderlaget. Det uppställda kravet bör läsas mot bakgrund av att de som ska bo på hotellet ska ha så ko1t och enkel resa som möjligt mellan verksamheten och boendet. Det innebär att avståndet ska mätas fågelvägen från flygplatsens fastighetsgräns. De hotell som har kvalificerats är belägna i centrala Luleå, cirka nio kilometer från flygplatsen. På vägen till Luleå passeras hotellet, som från flygplatsen är beläget mindre än en kilometer fågelvägen och två kilometer bilvägen. Hotellet uppfyller således kravet och är dessutom det närmast belägna hotellet. Att det i anbudet har angivits ett avstånd som överstiger en kilometer till flygplatsen ska lämnas utan avseende. Hotellets geografiska läge ger det resultat som kravet ska uppfylla. Försvarsmakten bestrider ansökan och framför i huvudsak följande. Upphandlingen omfattar ett sto1t antal orter. Bolagets anbud omfattar endast 01ten Luleå. Vid kontroll av bolagets anbud konstaterades att kraven inte uppfylls eftersom hotellet inte är beläget i Luleås centrum/stadskärna eller inom en kilometer från förbandets/myndighetens verksamhet. Myndighetens förband ligger i anslutning till flygplatsen. Det aktuella kravet har uppställts för att besökare till förbandet som behöver bo på hotell enkelt ska kunna ta sig mellan förbandet och hotellet. Kravet kan därför rimligen inte tolkas på något annat sätt än att det ställer ett krav på att de hotell som inte är belägna i Luleås centrum/stadskärna ska vara belägna inom en kilometer från den plats dit besökare till förbandet tar sig, dvs. garnisonsbyggnaderna. Att göra avståndsmätningen till en fastighetsgräns är därför irrelevant. Vid mätning har det framkommit att hotellet är beläget längre än en kilometer från förbandets garnisonsbyggnader. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 4 19594-19 Vidare är kravet inte uppfyllt även om det tolkas som att samtliga hotellrum ska vara belägna inom en kilometer från Luleå flygplats. Det framgår inte av de kartor som bolaget har lämnat in att hotellets samtliga rum är belägna inom en kilometer från flygplatsens fastighetsgräns. Bolaget har i sitt anbud angett att hotellet är beläget tre och en halv kilo­ meter från närmaste flygplats. Dessutom anges på hotellets hemsida att hotellet är beläget längre än en kilometer från flygplatsen. Bolagets anbud uppfyller således inte samtliga krav i upphandlingen. Anbudet har därför rätteligen förkastats i enlighet med likabehandlingsprincipen. De hotell som uppfyller det aktuella kravet är belägna i Luleå centrum. Det ska vara enkelt att ta sig till hotellet från olika kommunikationer, t.ex. stadens tåg- och busscentral samt flygplats. Ett förband är ofta placerat en bit utanför stadskärnan. Från staclskärnan finns dock i regel goda allmänna kommunikationer och tillgång till taxi. Ett hotell som ligger utanför centrum har i regel sämre tillgång till sådana kommunikationer varför det i stället ställts som krav att sådana hotell ska ligga inom en kilometer från verksamheten. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Frågan i målet är om Försvarsmakten har haft rätt att förkasta bolagets anbud på grund av att anbudet avviker från det krav som ställs i upp­ handlingsdokumenten om ett hotells geografiska läge. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19594-19 I STOCKHOLM Enligt 4 kap. l § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och propo1tionalitet. I 20kap. 6§ LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna principerna. De krav som uppställs måste dock vara kopplade till det som ska upphandlas och vara så klart och tydligt utformade att en leverantör kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen Alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare ska kunna förstå innebörden av kraven ochtolkadempåsammasätt(jfrRÅ 20lOref. 78,RÅ 2002ref. 50och EU-domstolensavgörandeden 2juni 2016imålC-27/15punkt36). Vidare föijer av likabehandlingsprincipen att myndigheten i princip inte kan avvika från ett obligatoriskt krav som uppställs i upphandlingen genom att godta ett anbud som inte uppfyller kravet (HFD 2016ref. 37). l mål om offentlig upphandling grundar rätten sin prövning på de omstän­ digheter som sökanden åberopar. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på(RÅ 2009ref. 69). Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19594-19 Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingsdokumentet (anbudsinfordran p. 1.6 fjärde stycket) formuleras det omtvistade kravet om geografiskt läge enligt följande. "Om inget annat står angivet ska samtliga hotellrum finnas belägna i ortens centrum/stadskärna alternativt inom en (I) km från förband/myndigheternas verksamhet." Försvarsmakten har anfört att syftet med kravet är att besökare till ett förband som behöver bo på hotell enkelt ska kunna ta sig mellan förbandet och hotellet samt att det ska vara enkelt att ta sig till hotellet från olika kommunikationer. Upphandlingsdokumenten specificerar inte närmare vilken typ av verksamhet det aktuella kravet avser eller hur avståndet från samtliga hotellrum till verksamheten ska mätas. Av kravet kan dock utläsas att avståndet ska bedömas från den plats där myndighetens verksamhet är belägen. Det kan inte utläsas att avståndet ska bedömas från gränsen till den fastighet där verksamheten är förlagd. Förvaltningsrätten anser därför att avståndet ska bedömas mellan hotellet och den plats där verksamheten är belägen. Att mäta avståndet från platsen för verksamheten överensstämmer även med kravets syfte, dvs. att besökare till ett förband som behöver bo på hotell enkelt ska kunna ta sig mellan förbandet och hotellet. Vidare anser förvaltningsrätten att en bedömning av avståndet som den kortaste sträckan mellan platserna är i enlighet med kravets ordalydelse och syfte. Det har inte heller framkommit att Försvarsmakten har bedömt avståndet på något annat sätt än som det geografiska avståndet. I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19594-19 Förvaltningsrätten bedömer att det aktuella kravet är tillräckligt klart och tydligt formulerat och att det har kunnat förstås av en rimligt informerad och normalt omsorgsfull leverantör. En tillämpning av kravet är därmed i enlighet med transparensprincipen. Bolagets hotell är beläget utanför Luleås centrum. Frågan är därmed om hotellet uppfyller det aktuella kravet genom att vara beläget inom en kilo­ meter från Försvarsmaktens verksamhet. Det har inte framkommit annat än att myndighetens verksamhet på orten bedrivs i garnisonsbyggnaderna på flygplatsen. Försvarsmakten har vid mätning bedömt att hotellet ligger mer än en kilometer från garnisonsbyggnaderna. De kartbilder som bolaget har lämnat in visar inte heller att hotellet är beläget inom en kilometer från byggna­ derna. På bolagets hemsida, som Försvarsmakten hänvisat till, anges vidare att hotellet ligger två kilometer från flygplatsen. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att bolaget inte har visat att anbudet uppfyller kravet på geografiskt läge. Eftersom bolagets anbud inte uppfyller kravet på geografiskt läge gjorde Försvarsmakten rätt som förkastade anbudet. Det har inte framkommit att myndigheten har genomfört anbuclsutvärderingen på ett sätt som strider mot någon av de grundläggande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag. Det saknas därmed förutsättningar för ett ingripande. Ansökan om överprövning ska därför avslås. I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOlVI 19594-19 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga l (FR-05). Linnea Andersson Förvaltningsrättsfiska1 Förvaltningsrättsnotarien Niclas Fjällid har föredragit målet. -tI!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga ·1 FR-05 r ärmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller orgamsauonsnLllnmer. Lämna aktuella ch fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen i.nfaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer i.n nästa vardag. -:i;.. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se .gi: Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten är överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni illle får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. � ::::,; o:::;,:•n::g npph,ndling, 20 bp I � I �ö•,: • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjrungssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • bg (2016:1 47) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningsscktorn, 20 kap. : ...............................................................................------------------------------------- ,.::. Sida 2 av 2 www.domstol.se