4 �th . . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2012-01-19 Mål nr 10670-11 E Sida 1 (5) Avdelning 1 Meddelad i Anna Aktermo SÖKANDE Malmö Ramböll SverigeAB, 556133-0506 Region Syd Skeppsgatan 5 211 11 Malmö Ombud:Advokat Peter Thors Advokatbyrån Hellgren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm MOTPART Svalövs kommun 268 80 Svalöv ÖVRIG BERÖRD CowiAB Södra Förstadsgatan 26 211 43 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering genomförts.Anbudet från Cowi AB ska därvid inte beaktas. Dok.Id 9187.5 Postadress Box 4.522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10670-11 E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Svalövs kommun genomför en upphandling med öppet förfarande av kon­ sultuppdrag avseende miljöundersökningar och miljökontroll vid efterbe­ handling av BT Kemi, södra området. Av tilldelningsbesked den 2 novem­ ber 2011 framgår att eowiAB ska tilldelas uppdraget. Ramböll Sverige AB (Ramböll) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska få avslutas först efter rättelse på det sättet att utvärdering av anbuden sker utan beaktande av eowi AB:s anbud. I andra hand yrkar Ramböll rättelse på så sätt att bolaget tilldelas ytterligare poäng vid utvärderingen av uppdragsledarens erfarenhet. Som grund för sitt förstahandsyrkande anför Ramböll följande. Enligt AUB.31 i de administrativa föreskrifterna ska anbudet bl.a. innehålla nyck­ eltal ur den senaste fastställda årsredovisningen som visar att anbudsgivaren uppfyller vissa krav på ekonomisk kapacitet. Vidare anges att organisatio­ nen ska redovisas med personnamn och ev för ombud, uppdragsledare, övriga i anbudet ingående personer och eventuella underkonsulter. Av till­ delningsbeslutet med protokoll framgår att eowi AB tillåtits komplettera sitt anbud i helt avgörande delar. Bland annat har komplettering fått göras med årsredovisning med nyckeltal eller motsvarande. Vidare har bolaget fått komplettera sitt anbud avseende den föreslagna personalen inklusive ev. Den sistnämnda kompletteringen avser handlingar som är av avgörande be­ tydelse för utvärderingen. Kompletteringarna går utöver vad som är tillåtet enligt 9 kap. 8 § LOU. Svalövs kommun bestrider yrkandet och anför följande. Den upphandlande myndigheten har i enlighet med 9 kap. 8 § LOU rätt att begära komplette­ ring av anbud. eowiAB bifogade i sitt anbud en sammanställning av före­ tagets verksamhet inklusive de efterfrågade nyckeltalen. Den upphandlande myndigheten begärde dock en komplettering för att själva kunna göra en Sida .3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10670-11 E Avdelning I I MALMÖ bedömning utifrån den av eowiAB kompletterade årsredovisningen. De nyckeltal som bolaget redovisade i sin sammanställning överrensstämde med nyckeltalen i den kompletterande årsredovisningen. eowiAB har vida­ re fått komplettera sitt anbud med ett ev eftersom det varit uppenbart att anbudsgivaren glömt att bifoga detta i denna upphandling. Parallellt med den nu aktuella upphandlingen gjordes även en upphandling av konsulttjäns­ ter avseende tillståndsfrågor där eowiAB, i rätt tid och utan komplettering, bifogade ett ev som var identiskt med det ev som bolaget fick komplettera med i denna överklagade upphandling. Båda kompletteringarna har skett utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. eowiAB har anfört att bolaget anser sig uppfylla i förfrågan uppställda krav samt i övrigt inte har gjort något formellt fel. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 5 §§ LOU ( i lydelse före den 1 november 2011) framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 9 kap. 8 § andra stycket LOU får en upphandlande myndighet tillåta att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10670-11 E utan risk särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 eller 11 kap. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt i de administrativa föreskrifterna, under punkten AUB.31 med huvudrubriken "Anbudets form och innehåll". att anbudet ska innehålla - senaste fastställda årsredovisningen, - nyckeltal ur senaste fastställda årsredovisning som visar bolagets ekono- miska ställning (likviditet, soliditet och personalkostnad), - ev för ombud, uppdragsledare, övriga i anbudet ingående personer och eventuella underkonsulter. Svalövs kommun har uppgett att eowi AB i sitt anbud bifogat en samman­ ställning av företagets verksamhet inklusive de efterfrågade nyckeltalen. Ramböll har inte visat att begärda nyckeltal inte redovisats. Under dessa förhållanden måste eowi AB:s anbud anses uppfylla kravet på att innehålla nyckeltal ur senaste årsredovisningen. Däremot framgår av kommunens yttrande att själva årsredovisningen inte bifogats anbudet utan att eowi AB fått komplettera sitt anbud med denna. Vidare framgår av utredningen i må­ let att bolaget även fått komplettera sitt anbud med ev. Frågan i målet är om kompletteringarna i form av årsredovisning och ev är otillåtna komplet­ teringar, vilket Ramböll gör gällande. En komplettering får inte leda till annat än att marginella sakuppgifter till­ förs ett anbud och det får endast innebära att tidigare lämnade uppgifter konkretiseras Ufr bl.a. Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 4214-05 och Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 1381-10). De handlingar som eowi AB har tillåtits komplettera sitt anbud med är inte sådana uppgifter som konkretiserar redan inlämnade uppgifter. Det är i stället uppgifter som I MALMÖ Avdelning l DOM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 10670-11 E I MALMÖ Avdelning l enligt uppställda obligatoriska krav skulle ingå i anbudets innehåll men som helt har utelämnats. Så vitt framgår har kommunens syfte med att begära in årsredovisningen emellertid varit att kunna kontrollera de nyckeltal om ekonomin som bola­ get har lämnat i sitt anbud. Enligt kommunen överensstämde uppgifterna i årsredovisningen med ingivna nyckeltal. Årsredovisningen har i sig således inte tillfört någon ny information av betydelse för upphandlingen. Efterfrågade eV:n för personal har däremot haft direkt betydelse för utvär­ deringen i upphandlingen och kan därmed inte heller betraktas som margi­ nella uppgifter.Att kommunen, på grund av en annan upphandling, har till­ gång till aktuellt ev för samma personal hos eowiAB föranleder ingen annan bedömning. Förvaltningsrätten anser därför att den komplettering till sitt anbud som eowiAB tillåtits göra i form av ev inte kan anses utgör en sådan komplet­ tering som omfattas av 9 kap. 8 § andra stycket LOU. Kompletteringen är alltså inte förenlig med LOU och därmed otillåten. Svalövs kommun borde följaktligen inte ha utvärderat eowiAB:s anbud. Eftersom Ramböll vid utvärderingen har ansetts vara det näst mest ekono­ miskt fördelaktiga, har Ramböll lidit skada av kommunens förfarande att tillåta kompletteringarna. Det finns därför skäl för att besluta om ingripande enligt LOU. Eftersom bristerna är hänförliga till anbudsprövningen kan rät­ telse göras genom en ny utvärdering där anbudet från eowiAB inte beaktas. ·se bilaga (DV3109/B LOU) I� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND !!i� SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU