. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet2 Ann Lilj edal SÖKANDE Sida 1 DOM 2015-12-08 Meddelad i Falun Målm 4375-15 Becthel Entreprenad AB,556931-6259 Ombud: Jur.kand. Viktor Isero Advokatfirman Per Liljekvist & Partner Holländargatan20 111 60 Stockholm MOTPART Trafikverket 78189 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERK-E't- 2GIS --12·· 0 8 Avd Dnr .KSnr Aktbil ��-- - _____,_.,..-...-<..r.. �._,___-....._,,.-_.__. Förvaltningsrätten avslår Becthel Entreprenad AB:s ansökan om överpröv­ Dok.Id 153178 Postadress Box45 S-79121 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 ning. Sida·2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4375-15 IFALUN Enhet2 YRKANDE M.M. Trafik.verket påbötjade en upphandling av bullerskyddsskärmar vid Kung­ ens kurva i Stockholm (CTM id127317). Förfarande var öppet enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Den19 oktober 2015 beslu­ tade Trafikverket att avbryta upphandlingen. Myndigheten hänvisade till att det inte hade kommit in några giltiga anbud. Becthel Entreprenad AB (Becthel) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ogiltigförklarar avbrytandebeslutet. Trafik.verket bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkterna 40 och 41 ). Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl, det f'ar inte vara godtyckligt och det måste följa de grundläggande EU-rättsliga bestämmel­ serna. Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det före­ legat sakligt godtagbara skäl (Högsta förvaltningsdomstolens dom RÅ 2009 ref. 43). Becthel har anfö1t i huvudsak följande. Trafikverket har utan saklig grund avbrutit upphandlingen. Trafikverket har angett som grund för att avbryta upphandlingen att det inte har inkommit några gilti�a anbud då ingen av anbudsgivarna har uppfyllt kvalificeringskrav nummer två i de administra­ tiva föreskrifterna i förfrågningsunderlaget. Detta är felaktigt då Becthels anbud ska anses kvalificerat då kravet uppfylls genom företagets medarbe­ tare. I vart fall är kravet opropmtionerligt. Detta framgår av Trafikverkets nya förfrågan avseende samma projekt där kravet ändrats och entreprenören inte längre behöver ha utfört det aktuella referensuppdraget. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4375-15 I FALUN Enhet2 Trafikverket har anfört i huvudsak följande. Trafikverket avbröt upphand­ lingen eftersom inga giltiga anbud förelåg. Vid kontroll av inkomna anbud i upphandlingen noterades att inget anbud uppfyllde kravet att anbudsgivaren ska ha genomfört två referensuppdrag avseende uppförande av bullerskydds­ skärmar och ett referensuppdrag avseende bullerskyddskänn vid skola/för­ skola. Kravets formulering innebär rent språkligt att anbudsgivaren, på före­ tagsnivå, ska ha genomfört referensuppdragen. Kravet kom att bli alltför långtgående och även av den anledningen har Trafikverket haft sakliga skäl attavbrytaupphandlingen. Fördetfallförvaltningsrätteninteskulledela Trafikverkets uppfattning att Becthels anbud inte uppfyller upphandlingens kvalificeringskrav konstateras att även om Becthels anbud skulle vara det enda giltiga har Trafikverket haft sakliga skäl att avbryta upphandlingen. Me,d endast ett giltigt anbud har Trafikverket inte haft möjlighet att tillvarata konkurrensen på marknaden. Eftersom Trafikverket även hade kunnat avbryta upphandlingen av andra skäl innebär det fel som Trafikverket påstås ha gjort inte risk för skada för Becthel. Becthel har även möjlighet att delta i den nya upphandlingen som har annonserats. Det kan även på denna grund ifrågasät­ tas om Becthel riskerar att lida skada för att upphandlingen avbröts. Förvaltningsrätten konstaterar att det är ett sakligt godtagbart skäl att av­ bryta en upphandling när det inte föreligger något giltigt anbud. Även när bara ett enda anbud uppfyller kvalificeringskraven har EU-domstolen och Högsta Förvaltningsdomstolen kommit till den slutsatsen (mål C-27/98 Fracasso och Leischutz punkterna 31-34 respektive RÅ 2008 ref. 35). Av det sagda följer att Trafikverket i detta fall har haft sakligt godtagbart skäl att avbryta sin upphandling oavsett om Becthels anbud rätteligen borde ha kvalificerats till utvärdering eller inte. Det har inte heller framkommit att de grundläggande principerna i unionsrätten skulle ha åsidosatts genom beslu- tet,. Becthels ansö om överprövning ska därför avslås. /,,,..,- ( HURMAN Ör AGAR, se biJa.,..,,,..-.-,V 3109/IC LOU). .-..-L�rsson, rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i SundsvalL Sktivelsen ska dock skickas eller lämnas tlll fötvaltniti.gsrätten. Överklagimdet ska ha ko.tnmit in till förvalt­ ningsrätten inom tte veckor från den dag då klaganden fick. del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag do1nstolens beslut medddades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsorrunarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För·att ett överklagande ska kunna tas.upp i kammarrätten fordras att prövningstQlstånd meddelas. Kammarrätten lämnar p.rövningst;ill­ stånd om 1. · det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltoingsrätten har kommit till, 2. det inte ut.an att så.dant tillstånd meddelas går att bedöma.ri,ktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detär avviktförledningavrättstilliimpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövoingstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anset att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. :::i8 u...... .......0\ ......0 «) � där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fottfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltoings:i:ättens namn, målmun­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om p.rövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill sty.tka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltnings rätten .framgår av do--�1,·.-:·1.�: ,.: ...i.�.,.:_..,_, men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överp.rövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentligupphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall f"ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall rar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f"ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. -"· ·. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnun:.uuer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se ·· 2.