Dok.Id 1171746 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd30.fst@dom.se w,,vw.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2019-01-15 Sida 1 (5) [KONKURRENS\/ERKE" i Er.het 20 -01- 1 5 Avdelning 30 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Mål nr 21686-19 Ecenea Region Stockholm AB, 559125-0997 Sävenäsgatan 9 122 42 Enskede MOTPART Kammarkollegiet, 202100-0829 Box 2218 103 15 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Ecenea Region Stockholm AB:s ansökan om överprövning av Kammarkollegiets beslut den 16 september 2019 att avbryta upphandlingen. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21686-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Ecenea Region Stockholm AB (bolaget) yrkar att Kammarkollegiets beslut att avbryta upphandlingen av upphandlingskonsulter (dnr 2.7.5-5788-19) ska upphävas och att Kammarkollegiet ska åläggas att fortsätta med den avbrutna upphandlingen. Kammarkollegiet bestrider att beslutet att avbryta upphandlingen upphävs. VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget för fram bl.a. följande. Kammarkollegiet har inte haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. En förutsättning för att avbryta upphandlingen är att kraven objektivt sett varit otydliga. Kravet på erfarenhet har varit tydligt och transparent eller åtminstone tillräckligt tydligt och transparent för att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare har kunnat förstå vad som avsetts. Avbrytandet är godtyckligt och beslutet bör därför upphävas. Bolaget har lämnat anbud i upphandlingen och därmed haft chans att bli tilldelad kontrakt. Genom att Kammarkollegiet har valt att avbryta upphandlingen har bolaget lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Kammarkollegiet har redan i förfrågningsunderlaget haft med ordet "kalendertid". Ordet är således inget ord som Kammarkollegiet råkat lägga till i samband med att de besvarade frågor under anbudstiden. Ordet kalendertid har placerats efter ordet "tidsperiod". När Kammarkollegiet talar om kalendertid torde man därmed avse just en tidsperiod, inget annat. Mot bakgrund av hur Kammarkollegiet valt att tillämpa ordet kalendertid i sin kravställning avseende konsulternas erfarenhet är det enligt bolagets uppfattning rimligt att utgå från att ordet kalendetiid har samma innebörd när Kammarkollegiet väljer att besvara en inkommen fråga som just berör frågan om konsulternas erfarenhet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21686-19 I STOCKHOLM Kammarkollegiet anför bl.a. Det finns sakliga skäl att avbryta upphandlingen, kollegiet har följt de upphandlingsrättsliga principerna. Upphandlingen avsåg att genom ramavtal tillgodose Kammarkollegiets behov av upphandlingskonsulter för Statens inköpscentrals verksamhet men även myndighetens behov vid upphandling för egen räkning. Det är av yttersta vikt att de konsulter som anlitas har lång dokumenterad erfarenhet av upphandlingar inom en rad olika specificerade områden samt sådan erfarenhet av att självständigt genomföra komplexa projekt och även agera som projektledare. De ställda kraven kom att fa en otydlig utformning. När det under anbudstiden inkom ett antal frågor och synpunkter med anknytning till kravet på konsulternas erfarenhet som styrkte att det fanns vissa oklarheter, valde kollegiet att avbryta upphandlingen. Någon leverantör har avböjt att lämna anbud med hänvisning till otydligheter i förfrågningsunderlaget. Tillägget (kalendertid) i ett svar till en fråga kom att bidra med ännu en otydlighet. Det uppstod frågetecken i vad som egentligen menades med fyra års erfarenhet när myndigheten tidigare klargjort att den fick vara utspridd eller sammanhållen, ej heltid men ändå kalendertid. Skulle det tolkas som att varje uppdrag skulle pågått i fyra år dvs. kalendertid, eller var det den totalt nedlagda tiden som skulle vara kalendertid fyra år? Hur skulle potentiella anbudsgivare bedöma tiden om den var heltid respektive deltid? De ställda kraven på konsulternas erfarenhet sammantaget kommit att fa en utformning som kan uppfattas som otydlig och att ett genomförande av upphandlingen därmed skulle riskera att strida mot transparensprincipen. Sakliga skäl för avbrytande har i praxis varit att förfrågningsunderlaget inte är tillräckligt tydligt. Avbrytande på grund av att utvärderingsmodellen är felaktigt t1tformad och avbrytande på grund av att förfrågningsunderlaget inte är tillräckligt tydligt är nära sammankopplade eftersom båda riskerar få till resultat att det inte blir möjligt att genomföra en korrekt utvärdering. Kammarkollegiets avsikt är att gå ut med en ny upphandling. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21686-19 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AV GÖRANDET Det finns ingen skyldighet för en upphandlande myndighet att fullfölja en påbörjad upphandling utan den har rätt att själv avgöra när en inledd upphandling behöver avbrytas. Även om möjligheten att avbryta en upphandling inte är förbehållen undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl måste ett beslut om avbrytande dock vila på sakligt godtagbara skäl och det far inte vara godtyckligt. Beslutet måste vara förenligt både med nationella bestämmelser om upphandling och med EU-rätten Gfr C- 92/00 HI). Frågan i målet är om Kammarkollegiet har haft sakligt godtagbara skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen. Det är Kammarkollegiet som har bevisbördan för att så är fallet Gfr RÅ 2009 ref.43). Kammarkollegiet har i avbrytandebeslutet anfört som skäl att flera anbudsgivare meddelat att de valt att inte lämna anbud med hänvisning till att man haft svårt att bedöma kravet på erfarenhet. Kravet kan uppfattas som otydligt och skrivningen skulle kunna strida mot transparensprincipen. Bristande öppenhet och transparens i upphandlingsdokumentet har ansetts utgöra sakliga skäl för att avbryta en upphandling Gfr Kammarrätten i Stockholmdomimålnr6093-10 ochKammarrätteniJönköpingsdomimål nr1427-10). Ett förfrågningsunderlag ska vara formulerat på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt. Förvaltningsrätten kan konstatera att förfrågningsunderlaget är utformat på ett sådant sätt att det har uppkommit oklarheter gällande tolkningen av kravet på erfarenhet hos de offererade konsulterna. Oklarheterna har inneburit att det funnits risk för att syftet med Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21686-19 I STOCKHOLM upphandlingen, att erhålla erfarna upphandlingskonsulter, inte skulle kunnat uppnås på ett sätt som är förenligt med kravet på transparens. Kammarkollegiets beslut att avbryta upphandlingen får därmed anses ha motiverats av sakliga skäl och har således stöd i bestämmelserna i LOU. Bolagets ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR- 05). David Wahren Rådman Föredragandejurist i målet har varit Sofia Palmqvist. iIllll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Bilaga '1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se