FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning3 SÖKANDE DOM 2016-09-23 Meddelad i Göteborg Mål nr 5265-16 5309-16 5312-16 Sida 1 (7) Sangbergs Måleri AB, 556824-1011 Torsredsvägen 45 461 58 Trollhättan MOTPARTER 1. Trollhättans kommun 2. Trollhättans Tomt AB 3, AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag 461 83 Trollhättan SAKEN 2c1c �os- 3 0 Avd Dnr KSnr AktbH Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om off�ntlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id415166 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besölcsadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvalf:ningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5265-16 2016-09-23 5309-16 531 2-1 6 I GÖTEBORG BAKGRUND Trollhättans kommun, Trollhättans Tomt AB och AB Bidar, Trollhättans Bostadsbolag genomför en gemensam upphandling av ram.avtal för fastighetsunderhåll, med diarienummer KS 201 6/132. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande. Av tilldelningsbeslut den 1 0 maj 2016 framgår attandra leverantörer än Sangbergs Måleri AB vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Sangbergs Måleri AB ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har vidtagits avseende tilldelningsbeslutet rörande kategorin måleriarbeten. Bolaget anför bl.a. följande. Bolagets anbud har blivit felaktigt förkastat p.g,a. miljö- och kvalitetsunderlaget. Sangbergs Måleri AB är ett litet bolag med endasten anställd. Av Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete, AFS 2001:1, framgår att företag med mindre än tio anställda inte behöver dokumentera sin arbetsmiljöpolicy, delegering och uppföljning. Bolaget anlitar endast en underentreprenör som har bedömts uppfylla kraven, West kakel & Måleri AB. I sammanställningen för kategorin måleriarbeten framgår att Paintab bedömts uppfylla kraven avseende miljö och kvalitet med viss tvekan öch att Uddevallamålarna bör följas upp. Av anbudsförfrågan (s. 12-13) framgår att kravet ska verifieras med certifikat eller beskrivning enligt uppställda punkter. Detta har bolaget gjort. Ingen av de andra anbudsgivama har certifikat enligt ISO eller FR2000. Sangbergs Måleri AB förorsakas ekonomisk skada om in.te rättelse sker. Bolaget har de senaste åtta åren haft AB Eidar som största kund och har alltid skött både miljö och kvalitet utan anmärkning. Rättelse bör ske på det sättet att bolagets anbud, som har lägst pris, godkänns och rangordnas Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5265-16 I GÖTEBORG 2016-09-23 5309-16 5312-. 16 som nummer 1. När bolaget på begäran förtydligade sitt anbud svarade den upphandlande myndigheten bl.a. med atttacka fö:r snabbt svar och att de skulle återkomma om det är något mer. Bolaget uppfattade det svaret som att förklaringen och beskrivningen av punkterna var acceptabel. Trollbättans kommun anser a:tt ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Enligt punkten AFD.221 och AFD.222 i anbudsförfrågan ska entreprenören ha ett kvalitetsledningssystem och ett miljöledningssystem lägst FR2000 eller likvärdigt. Det ska verifieras med certifikat eller en beskrivning enligt uppställda punkter i anbudsförfrågan. Anbudet från Sangbergs Måleri AB var för undermåligt eller vagt i sin beskrivning av J1ämnda punkter för att uppfylla ställda krav. Den upphandlande myndigheten kontaktade Sangbergs Måleri AB och önskade ytterligare en gång i form av ett förtydligande en utförlig beskrivning av efterfrågade punkter. Svaret kan inte ses som ett utförligt beskrivande. Den upphandlande myndigheten har varit tydlig både i förfrågningsunderlaget och i begäran öm fortydHgande om hur beskrivning av ställda krav ska ske. Den upphandlande myndigheten har agerat i enlighet med LOU. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra uppllandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOD eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan kolllIDa att lida skada, FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Sida 4 5265-16 5309-16 53 12-16 I GÖTEBORG 201 6-09-23 ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap.6 § första stycket LOU). En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten tär också begära att en.leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses j 1 0 och 11 kap. (9 kap. 8 § LOU). Om en upphandlande myndighet kräver att leverantören visar upp ett intyg utfärdat av ett oberoende organ om att leverantören iakttar vissa kvalitetssäkringsstandarder, ska myndigheten hänvisa till kvalitetssäkringssystem som bygger på relevanta europeiska standarder på området och vilka kvalitetssäkringssystem är certifierade av organ som uppfyller europeiska standarder för certifiering (1 1 kap. 1 4 § första stycket LOU). Myndigheten ska godkänna likvärdiga intyg från andra organ som är etablerade inom_EES. Den ska även godta andra bevis på likvärdiga kvalitetssäkringsåtgärder som lämnas av leverantörer (11 kap. 14 § andra stycket LOU). Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5265-16 I GÖTEBORG begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta 2016-09-23 5309-16 5312-16 omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). För att grund för ingripande mot upphandlingen ska finnas är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada, utan sökanden ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (HFD 2013 ref. 53). EU-domstolen har bLa. uttalat att även om den upphandlande myndigheten borde ha förkastat ett anbud då det inte uppfyller kraven i de tekniska specifikationerna som ingåt i fö1frågningsunderlaget ska det ändå prövas om såväl det anbud som lämnats av den vinnande anbudsgivaren som anbudet från den som ansökt om överprövning uppfyller kraven i nämnda specifikationer Gfr EU-domstolens dom den 4 juli 2013 i mål C�l00/12, Fastweb SpA). Uwedningen i målet Utredningen i målet visar att anbudsgivaren bl.a. ska ha ett kvalitetsledningssystem (AFD.221) och ett miljöledningssystem (AFD.222). Den upphandlande myndigheten hat också specificerat vad dessa system minst ska.innehålla och krävt att uppfyllandet ska verifieras antingen med ett certifikat eller med en beskrivning enligt de uppställda punkterna. För kvalitetsledningssystemet ska tio punk.ter beskrivas och för miljöledningssystemet ska två punkter beskrivas. Systemen ska lägst uppfylla standarden Fll2000 eller likvärdigt. Sangbergs Måleri AB har beskrivit sitt kvalitetsledningssystem i pwtlctfonn på en och en halv sida samt sitt miljöledningssystem på en halv sida. Under respektive punkt står en till två meningar och under två av punkterna står några fler underpunkter. Det finns inga standard.er angivna eller hänvisningar i beskrivningarna. Av Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5265-16 2016-09-23 5309-16 5312-16 bolagets förtydliganden framgår bl.a. att ytterligare ett intyg avseende en kurs bifogats. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att Sangbergs Måleri AB saknar de certifikat som tydligt skulle visa att bolaget uppfyller lcraven avseende kvalitetsledningssystem och miljöledningssystem i upphandlingen. Bolaget har heller inget likvärdigt certifikat. Frågan i målet är då om den beskrivning som finns är tillräcklig för att visa att bolaget ändåska anses ha uppfyllt likvärdignivå. Beskrivningarna får anses vara förhållandevis kortfattade, utan hänvisningar och utan mer detaljerade beskrivningar av systemen. Visserligen har inte den upphandlande myndigheten krävt en spedfik omfattning av beskrivningen. Kraven avseende kvalitetsledningssystemrespektivemiljöledningssystemfårdockförståspå det sättet att anbudsgivaren genom beskrivningen ska visa att den har ett system som lever upp till de krav som anges i FR2000 eller likvärdigt. För att visa detta kan det i vart fall inte anses tillräckligt med endast en mycket kortfattad beskrivning som nämner något om de olika specificerade punkterna. Förvaltningsrättens bedömning är därför att bolaget inte har gjort sannolikt att den har ett system som är likvärdigt med den standard som krävts i upphandlingen. Den upphandlande myndigheten har därmed haft fog för sin bedömning. Att Arbetsmiljöverket har andra krav på mindre företag än vad som ställts i denna upphandling förändrar inte bedömningen eftersom den upphandlande myndigheten som utgångspunkt har möjlighet att ställa de krav den önskar så långe kraven är förenliga med LOU. Vad sedan gäller det förtydligade som bolaget beretts tillfälle att göra konstaterar förvaltningsrätten följande. Förtydligandet innehåller inget nytt i sak som styrker att likvärdig standard med FR2000 uppfylls, annat än att bolaget har genomgått en utbildning och åberopar ett intyg. Endast I GÖTEBORG Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5265-16 I GÖTEBORG 2016-09-23 5309-16 5312-16 komplettering med åberopande av ett utbildningsintyg är dock inte tillräckligt för att föränd:ra bedömningen av uppfyllande av kraven beträffande miljöledningssystem och kvalitetsledningssystem. Det var därmed rätt att förkasta anbudet från Sangbergs Måleri AB. Sangbergs Måleri AB har även gjort gällande att anbuden från två andra anbudsgivare i den aktuella kategorin har godtagits felaktigt eftersom de anbudsgivarna inte uppfyller kraven avs.eende kvalitet och miljö. Eftersom upphandlingen avser ett ramavtal kan det inte uteslutas att upphandlingen behöver göras om för det fall att två leverantörer felaktivt blivit ·, kvEil.ifi.cerade. Sangbergs Måleri AB har därmed riskerat att lida skada om så varit fallet. Därför prövar förvaltningsrätten även dessa invändningar. Förvaltningsrätten konstaterar i denna del att Sangbergs Måleri AB inte visat på några konkreta skäl för varför de båda leverantörerna inte skulle uppfylla kraven. Mot bakgrund av ovanstående saknas skäl att ingripa mot upphan.dlingen. Sangbergs Måleri AB:s ansökan om överprövning ska därför avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/1 B LOU) Kristian Karlemon Rådman Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarlen Richard Bexelius. öllaga ·1 SVERIGES .·o·oMSTo.LÅR .. . HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltnings.rättens beslut ska skriva till Kammamitten i Göteborg. Skrivelsen sh dock sid.ekas ellet Jämnas till fötvaltoingstätten. Övctk:lagandetskahakommitintill förvaltningsrätten inom tte veckot från den dag då. klaganden fick dd av beslutet. Om. beslutet har meddelats vid en muntlig föthaodling. eller detvid en sådan förhandling har angettll när beslutet kommer att meddelas, ska. dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagan.det för offentlig part räknas från den dag beslutet medddades. Om sista dagen för öve.rldagandet infallet p å lördag, söndag ellet helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton .räcket det att skrivelsen komtnei in nästa vardag. Förattettövetklagandeskakunnatasuppi karomartätten fordras att prövniogstillstånd medddas. Kamn;iarditten liitnnar prö'Vningstillstånd om. 1. detfiapsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som fötvalt:oingsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstind uieddclas går attbedöi:na riktigheten av det slut som fötvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravvild:förlcdwngav rättstillämpningen att övetklagandet prövas av högre rli.tt, dler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överldaga.ndet. Om p.rövningstillst.ånd inte meddelas ståt förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt f:catogår av överklagandet till karnmattitten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnutnmer, postadress, e-postadress och telefonnumtncr till bostaden och mobiltdefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges sa.tnt eveotudl snna.n adress där klaganden kan nås föi: delgivning. Om dessa.uppgifterbarlätnna.ts tidigarei:tnålet­ och.omdefo.ttfarandeäraktuella-behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar om.bud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person� eller adrcssuppgift iin.dras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kamroattlit:ten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, .mål.nummer samt dagen för b eslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om p.rövningstillstånd, 4. denändringavfötvaltningsriittens dom/beslut som klaganden vill fa till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/honvillstytkamedvatjesärskiltbevis. Adressen till fö.tvaltningsriitten f:camgå:r av domen/beslutet. I mål om övetprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi. transporter och posttjänste.r f"ar avtal slutas .innan tiden för övetklagande av rättens dom elle.r b e s l u t ha r l ö p t u t. I d e fl e s ta f all f'ar a vtal s l u ta s när tio dagiu: har gltt .från det att rätten avgjort .tnålet eller upphävt ett inte.rltttlstiskt beslut. I vissa fall f"at avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande fåi: inte prövas sedan avtit har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitleti de ovan angivna lagama. Behöver Ni fler upplysningar om bur man övetklagukanNivändaErtill förvaltningsrättcn, .. ;'.•' ..· . ·· . ... ... , . www::dnms:robo