Dok.Id 502068 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 E-post: kanslil .fma@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2019-07-01 Meddelad i Malmö Mål nr 4573-19 Sida 1 (6) SÖKANDE Tunstall AB, 556135-1197 Box 9028 200 39 Malmö MOTPART Malmö stad 205 80 Malmö SAKEN KONKURRENSVERKfT :]19 -07- 0 2 Avd Dnr KSnr Alttbil Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU F Ö R V A L T N I N G S R Ä T T E N S AV G Ö R A N D E Förvaltningsrätten avslår Tunstall AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4573-19 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Malmö stad genomför en upphandling av trygghetslarm till särskilda boenden (ref nr HVO-2018-2911). Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. Efter utvärdering av inkomna anbud beslutade Malmö stad att anta anbudet från Viser AB. YRKANDEOCH INSTÄLLNING Tunstall AB (Tunstall) ansöker om överprövning av upphandlingen. Tunstall yrkar att upphandlingen ska rättas på så vis att Tunstall tilldelas uppdraget samt att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts. Tunstall anför bl.a. följande. Viser AB (Viser) har i sitt anbud lämnat en reservation om att "eventuella installationskostnader tillkommer på samtliga artiklar". Upphandlingsdokumenten ger dock en otvetydig bild av att kostnaden för installation av tillbehör ska ingå i lämnat pris. Visers anbud är därmed orent. Vidare har Viser till sitt anbud bifogat ett intyg som inte är daterat. Det går alltså inte att utläsa om intyget är giltigt. Var och en av dessa grunder har i sig orsakat skada för Tunstall. Malmö stad anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska lämna ett anbudspris per kvadratmeter yta för bastäckning. Utöver bastäckning och installation för denna kan det bli aktuellt att ansluta porttelefon och andra larm än själva trygghetslarmet. Det är alltså fråga om två olika delar; bastäckning med installation och eventuella tillbehör. Leverantörerna har ombetts att bifoga prislista för övriga funktioner kopplade till upphandlingsföremålet. Pris för dessa övriga funktioner kommer inte att utvärderas vilket klart och tydligt framgår av förfrågningsunderlaget. I Visers anbud ingår installationskostnad avseende bastäckningen. Där- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4573-19 IMALMÖ Avdelning 1 utöver har Viser till sitt anbud bifogat sin tillbehörs- och konsultprislista, varav pris för bl.a. sänglarm och epilepsilarm framgår. Vidare anges i Visers tillbehörslista att eventuella installationskostnader tillkommer på samtliga artiklar, dvs. installationskostnader tillkommer på samtliga artiklar som finns upptagna i tillbehörslistan. Med hänsyn till att priserna för tillbehörs­ sortimentet inte kommer att utvärderas är skrivningen inte att betrakta som en reservation. Viser har till sitt anbud lämnat en avsiktsförklaring innebärande att Viser kommer att använda sig av en underleverantör vid installation av trygghets­ larmet. Eftersom det inte är nödvändigt för varken kvalificeringen eller ut­ värderingen att lämna en avsiktsförklaring avseende användande av under­ leverantör är det ovidkommande om avsiktsförklaringen är daterad eller inte. Malmö stad har tillämpat begränsad kontroll i enlighet med 4 kap. 12 § LOU. Eftersom Tunstall har kommit på en andra plats i utvärderingen har Tunstalls anbud inte prövats avseende kvalificeringskrav och obligatoriska krav. Det är därmed inte säkert att Tunstall blivit föremål för tilldelning av kontrakt för det fall Viser inte tilldelats kontraktet. För det fall förvaltningsrätten anser att Viser anbud är orent är även Tunstalls anbud att betrakta som orent. I Tunstalls prislista för övriga funktioner anges avseende en post X kr/enhet inklusive installation. Utifrån Tunstalls eget resonemang om att kostnader för installation av tillbehör ska ingå i det lämnade priset borde det i sådana fall inte tillkomma någon installationskostnad beträffande övriga funktioner i Tunstalls anbud. Med anledning härav kan inte Tunstall lida eller komma att lida skada. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4573-19 I MALMÖ Avdelning 1 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m. m. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller får avslutas först efter rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning Tunstall gör gällande att Viser har lämnat ett orent anbud eftersom anbudet innehåller dels en reservation avseende installationskostnader och dels ett intyg som inte är daterat. Av punkten 1.4.1.1 i upphandlingsdokumenten framgår bl.a. följande. An­ budsgivaren ska baserat på de underlag och ritningar som presenteras i detta förfrågningsunderlag beräkna ett anbudspris per kvadratmeter ytaför Bastäckning. Bastäckning innefattar: Alla nödvändiga komponenter och system för att inom det avropade boendet uppfylla full täckning och larm­ mottagningfrån larmknappar samt kommunikation med alla offererade till­ behör. Alla kostnader avseende installation av bastäckningen, central Sida 5 FÖR VALTNINGSRÄTTEN DOM 4573-19 IMALMÖ Avdelning 1 kommunikationsenhet, installationsmaterial, arbete ska ingå i kvadratmeter­ pris. Av punken 1.6 i upphandlingsdokumenten framgår bl.a. följande. Pris lämnas i prismatrisen. Ilämnade priser ska samtliga med uppdraget förenade kostnader ingå. a) Prismatris b) Bifoga er prislistaför övrigafunktioner kopplade till upphandlings­ föremålet, där minstföljande ingår: - Rörelselarm/sensorlarm -Sänglarm -Epilepsilarm -Blåslarm Priserför dessafunktioner kommer inte att utvärderas. Viser har till sitt anbud bifogat en tillbehörs- och konsultprislista. Av pris­ listan framgår att den avser ett urval av tilläggsprodukter tillgängliga för beställaren, bl.a. rörelsedetektor, sänglarm, epilepsilarm och blåslarm till en engångsavgift. Vidare framgår att eventuella installationskostnader till­ kommer på samtliga artiklar. Förvaltningsrätten konstaterar att enligt upphandlingsdokumenten ska alla kostnader avseende installation av bastäckningen ingå i kvadratmeterpriset, vilket ligger till grund för anbudspriset. Anbudspriset ska således innefatta samtliga kostnader som är hänförliga till installationen av bastäckningen. De funktioner som anges i Visers tillbehörs- och konsultprislista är dock inte sådana som enligt punkten 1.4.1.1 ingår i bastäckningen. Enligt rätten får Visers skrivning i prislistan, att eventuella installationskostnader tillkommer Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4573-19 IMALMÖ Avdelning 1 på samtliga artiklar, antas syfta på installationskostnaderna för funktionerna i denna bilaga och inte kostnaderna för installationen av bastäckningen. I enlighet med punkten 1.6 kommer priset för sådana funktioner som anges i Visers tillbehörs- och konsultprislista inte att utvärderas. Det finns därmed inte skäl att förkasta Vismers anbud med hänvisning till vad Tunstall anfört i denna del. Viser har till sitt anbud även bifogat en handling benämnd "Avsikts­ förklaring". Av denna framgår att Viser kommer åberopa GC gruppen AB och åtnjuter deras fulla kapacitet vid eventuell installation. Vidare framgår att Viser åtar sig fullt ansvar för den installation och driftsättning som GC gruppen ombesörjer för att Viser ska kunna leva upp till medgivet åtagande i enlighet med anbud. Tunstall gör gällande att avsiktsförklaringen är ogiltig eftersom den inte är daterad. Med hänsyn till att avsikts­ förklaringen utgör en bilaga till Visers anbud, och då det inte fram- kommit någon omständighet till stöd för att den skulle vara ogiltig, anser förvaltningsrätten att den får anses gällande även om den inte är daterad. Inte heller på denna grund finns det således skäl att förkasta Vismers anbud. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att Tunstall inte förmått visa att Malmö stad i den aktuella upphandlingen har agerat i strid mot bestämmelserna i LOU eller någon av de upphandlingsrättsliga principerna. Skäl för ingripande enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU föreligger således inte. Ansökan härom ska därför avslås. HUR MAN ÖV ERKLAGAR, se bilaga (FR-05) 11l