FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Antonia Eriksson SÖKANDE DOM 2017-07-27 Meddelad i Falun Mål nr 2437-17 KONKLIRRENSVERKET 2017 -07- 2 7 Avd Aktbil Apoteksgårdens Kognitiva Center AB, 556872-4586 Snickaregatan 6 714 34 Kopparberg MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 198752 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Apoteksgårdens Kognitiva Center AB:s ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2437-17 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Dalarna genomför upphandling av ramavtal avseende psykote­ rapeutiska behandlingar för barn, ungdomar och vuxna (LO17/01000) ge­ nom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 22 maj 2017 varvid andra leverantö­ rer än Apoteksgårdens Kognitiva Center AB antogs. Apoteksgårdens Kognitiva Center AB (Apoteksgården) ansöker om över­ prövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsvärde­ ringen görs om varvid Apoteksgårdens anbud beaktas. Landstinget Dalarna (Landstinget) motsätter sig yrkandet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför rdttens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Apo­ teksgården anfört är visat att Landstinget brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta med­ fört att bolaget lidit, eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt sätt samt iaktta principerna om ömsesi­ digt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Uppfyller ett anbud som lämnats in i upphandlingen inte de obligatoriska krav som uppställs i upphandlingsdokumenten gäller som huvudprincip en­ ligt LOU att anbudet ska förkastas. Om en upphandlande myndighet skulle 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2437-17 IFALUN godta ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven skulle detta vara i strid med likabehandlingsprincipen. Upphandlingsdokumentet Av de administrativa föreskrifterna framgå såvitt är av intresse följande. 3.5.2 Kompetens och erfarenhet Krav: Psykoterapeut ska ha av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som psykoterapeut. Krav: Legitimationen som psykoterapeut ska vara minst två (2) och detta gäller även för underleverantörer. Krav: Psykoterapeut ska ha minst två (2) års erfarenhet av att själv­ ständigt ha bedrivit psykoterapeutisk verksamhet under de senaste fyra (4) åren. Krav: Psykoterapeut ska ha god social kompetens och goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Krav: Leverantören ska: • Namnge de psykoterapeuter som inom detta avtal kommer att behandla patienter • Bifoga kopia på legitimation som psykoterapeut, detta gäller även för underleverantörer • Ange eventuell språklig kompetens utöver svenska • Redovisa yrkesmässiga erfarenheter som psykoterapeut, för alla i anbudets redovisade psykoterapeuter, detta gäller även underle­ verantörer, under d� senaste fyra åren som minst innefattar: o Antal år som aktiv psykoterapeut o Beskrivning av vilken typ av behandling o Beskrivning av vilken typ av patienter o Annan utbildning Redovisningen och beskrivningen av yrkesmässig erfarenhet är vik­ tig då den kommer att ligga till grund för professionens val av psyko­ terapeut och för att avropande verksamheten ska få en uppfattning om psykoterapeutens yrkesmässiga erfarenhet, den kommer även att publiceras på Landstinget Dalarna intranät, INTRA. Detta gäller även leverantörer som landstinget tidigare har/haft avtal med. Apoteksgården anför i huvudsak följande. Apoteksgården har blivit förkas­ tade eftersom Landstinget anser att de inte har redovisat yrkesmässig erfa­ renhet under de senaste fyra åren i enlighet med kraven i de administrativa Vad parterna aefört 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2437-17 IFALUN föreskrifterna. Av Apoteksgårdens anbud framgår emellertid att Apoteks­ gårdens samtalsmottagning har funnits sen år 2006 och att tre psykoterapeu­ ter är knutna till mottagningen, varav en också är legitimerad sjuksköterska. Det framgår även av anbudet att Apoteksgården arbetar med KBT-inriktade modeller som anpassas till patientens problem. Eftersom Apoteksgården har glesbygdskommuner som upptagningsområde innebär det att de arbetar med ett brett spektrum av patienter och således inte till vissa typer av patienter. Detta styrks av det faktum att Apoteksgården anpassar behandlingsmodeller till patientens problem. Apoteksgården har även blivit förkastade på grund av att det i anbudet inte har redovisats rutiner för avvikelsehantering och dokumentation av genom­ förda vårdåtgärder som styrker arbetet, vilket är felaktigt. Enligt upphand­ lingen ska kvalitetsarbetet vara uppbyggt enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kva­ litetsarbete. Enligt 5 kap. 3 § SOSFS 2011:9 ska vårdgivare ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet. Detta uppfyller Apoteksgården genom att ha Patientnämndens infonnationsskrift "Syn­ punkter på vården" synlig och tillgänglig i mottagningarnas väntrum. Enligt 6 kap. 4 § patientsäkerhetslagen (2010:659) är hälso- och sjukvårdspersonal skyldiga att bidra till att hög patientsäkerhet upprätthålls. Syftet är att rap­ portera risker för vårdskador samt händelser som medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada. Av 3 kap. 5 § patientsäkerhetslagen framgår att vårdgivare ska utreda händelser i vecksamheten som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada. Av bilaga till anbudet framgår att detta är någonting som Apoteksgården har löpande rutiner för. Genom både vecko­ visa och månatliga konferenser diskuteras patientsäkerhetsfrågor och behov av eventuell Lex Maria-anmälan samt att både risk- och händelseanalyser genomförs. Mottagningen har även ett risk- och förebyggande arbete gäl­ lande suicidbedömningar som omfattar all personal. Som framgår av bilagan har Apoteksgården varit med i rehabiliteringsgarantin, som nu har ersatts av 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2437-1 7 IFALUN en överenskommelse om sjukskrivning och rehabilitering, och ställer krav på dokumentation av genomförda vårdåtgärder. Av annan bilaga till anbudet framgår att Apoteksgården sedan år 2008 har rutiner för dokumentation av genomförda vårdåtgärder genom såväl diagnostiska kriterier enligt DSM-4, skattningsskalor, frågeformulär och kliniska bedömningar. Denna doku­ mentation har tidigare legat till grund för rehabiliteringsgarantin och ligger nu till grund för överenskommelsen om sjukskrivning och rehabilitering. I bilagan presenteras en sammanfattning av resultatet för en del av doku­ mentationen rörande genomförda vårdåtgärder. Antal genomförda behand­ lingar framgår av en annan bilaga. Landstinget anför i huvudsak följande. Av de administrativa föreskrifterna framgår i punkten 3.5.2 att leverantör ska visa alla i anbudet redovisade psykoterapeuters yrkesmässiga erfarenhet de senaste fyra åren. Det som ska redovisas är antal år som aktiv psykoterapeut, beskrivning av vilken typ av behandling som genomförts, beskrivning av vilken typ av patienter samt annan utbildning. Det framgår även av upphandlingsdokumentet att be­ skrivning av yrkesmässig erfarenhet är viktig då den kommer att ligga till grund för professionens val av psykoterapeut och för att avropade verksam­ heten ska få en uppfattning om psykoterapeutens yrkesmässiga erfarenhet. Apoteksgården redovisar inte yrkesmässig erfarenhet på de psykoterapeuter som anbudet gäller på punkterna "Antal år som aktiv psykoterapeut, be­ skrivning av vilken typ av behandling, beskrivning av vilken typ av patien­ ter, annan utbildning". Av de administrativa föreskrifterna framgår också att vårdgivare ska ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet som ska vara uppbyggt en­ ligt SOSFS 2011:9. Kvalitetssäkringsarbetet ska minst innehålla rutiner för avvikelseantering, egenkontroll och dokumentation av genomförda vård­ åtgärder Uournalföring) i enlighet med patientdatalagen och Socialstyrelsens föreskrift HSLF-FS 2016:40. Av SOSFS 2011:9 framgår att varje vårdgi- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2437-17 I FALUN vare ska ansvara för att det finns sådana processer och rutiner som behövs för att säkerställa att verksamheten uppfyller de krav som ställs i dessa före­ skrifter. Bristerna i Apoteksgårdens anbud avser bl.a. avsaknad av beskriv­ ning av aktiviteter, processer, rutiner, ansvarsfördelning, metoder och ruti­ ner vid samverkan samt identifiering av processer där patienten riskerar att drabbas av vårdskada, samt rutiner för egenkontroll och dokumentation av genomförda åtgärder. Apoteksgården har inte heller redogjort för rutiner för dokumentation av genomförda åtgärder i enlighet med patientdatalagen och Socialstyrelsens föreskrift. Förvaltningsrättens bedömning Apoteksgården har bl.a. anfört att deras psykoterapeuters yrkesmässiga erfa­ renhet under de senaste fyra åren har redovisats i anbudet, varför det blivit felaktigt förkastat. Landstinget har i denna del anfört att Apoteksgården inte har beskrivit psykoterapeuternas yrkesmässiga erfarenhet i anbudet. Av de administrativa föreskrifterna framgår i punkten 3.5.2 att anbudet ska inne­ hålla en redogörelse för alla i anbudet redovisade psykoterapeuter och deras yrkesmässiga erfarenhet. För varje psykoterapeut ska minst beskrivas antal år som aktiv psykoterapeut, vilken typ av behandlingar som utförts, vilken typ av patienter som behandlats och annan utbildning. Förvaltningsrätten kan konstatera att psykoterapeuternas yrkesmässiga erfarenhet de senaste fyra åren inte framgår av Apoteksgårdens anbud på det sätt som kravet anger. Det är därmed inte visat att Landstinget genom att förkasta anbudet på denna grund har handlat i strid mot LOV. Vid denna utgång saknas skäl att pröva den grund som också utgjort skäl för att inte uppta Apoteksgårdens anbud till prövning. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C/LOU). Essa Malmqvist rådman 6 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om I. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla I. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga A www.domstol.se � Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se