FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Umeå SÖKANDE Städkompetens i Norrland AB, 556631-9645 Box73 892 22 Domsjö MOTPART Solatum Hus & Hem AB, 556194-2177 Box43 881 21 Sollefteå SAKEN Mål nr 664-15 Sida 1 (4) IUMEÅ 2015-10-22 Meddelad i Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 2015 -10- 2 3 • Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 54582 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 664-15 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Solatum Hus & Hem AB (Solatum) har infordrat anbud avseende ramavtal för Lokalvård (dnr UH-2014-78) och avseende upphandlingens bägge delområden beslutat att anta det anbud som lämnats av Samhall AB. Enligt Solatums utvärderingsprotokoll har anbudet från Städkompetens i Norrland AB rangordnats som nummer fyra avseende område 1 och num­ mer tre avseende område 2. - Vid upphandlingen används öppet förfarande. Städkompetens i Norrland AB ansöker om överprövning av upphandlingen och anför som stöd härför följande. Upphandlingen har inte fullföljts avse­ ende nedan angivna punkter. Det har kommit till deras kännedom att endast två aktörer fullföljt förfrågan. Vidare har vissa svar som Solatum gett på anbudsgivares frågor varit svåra att tyda och göra en utvärdering av och där svaret också strider mot föreskrifterna. - Krav 1.11 Leverantör har skaffat sig kunskap om lokalernas beskaffenhet enligt p 6.0 AF - 7. 0 Objektens beskaffenhet Anbudslämnare förutsätts skaffa sig kännedom om lokalernas beskaffenhet och annan nöd­ vändig kunskap om objekten på plats innan anbud lämnas. Om anbudsgivare inte har besökt objektet som man avser lämna anbud på kommer anbudet inte att gå vidare i kvalificering­ en. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 664-15 IUMEÅ sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att det normalt sett ankom­ mer på den sökande i ett upphandlingsmål att på ett klart och tydligt sätt ange vilka omständigheter talan grundas på Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att en ansökan om överprövning ska kunna bifallas krävs vidare inte bara att felak­ tigheter konstaterats i upphandlingen utan även att den sökande lidit eller kunnat komma att lida skada till följd därav. Det ankommer på den sökande att visa att denne lidit eller kan komma att lida skada av den brist som påta­ lats Gfr HFD 2013 ref. 53). Den sökande måste kunna konkretisera eller klargöra skadan eller risken för skadan. Hur noggrant en sökande måste förklara varför man anser sig kunna lida skada beror dock på omständigheterna i det enskilda fallet. I vissa fall framstår det redan utifrån sökandens yrkanden och åberopade omständighet­ er som uppenbart att denne lidit skada till följd av överträdelsen och någon ytterligare precisering kan då inte anses nödvändig Gfr t.ex. Kammanätten i Sundsvalls dom den 24 mars 2014 i mål nr 551-14 och Kammarrätten i Jön­ köpings dom den 3 september 2014 i mål nr 2234-14). För det fall att orsakssambandet mellan överträdelsen och påstådd skada inte framstår som uppenbart eller är mer avlägset, så som i det ovan nämnda avgörandet från Högsta förvaltningsdomstolen där det var fråga om val av förfarande, måste väsentligt högre krav ställas på sökanden att förklara varför denne anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada (se Kammanätten i Jönköpings dom den 28 maj 2015 i mål nr 2805-14). Städkompetens i Nonland AB menar, såvitt får förstås, att anbudsprövning­ en varit felaktig samt att det finns brister i underlaget för upphandlingen. Förvaltningsrätten kan konstatera att Städkompetens i Norrland AB inte klargjort eller konkretiserat på vilket sätt man lidit eller kunnat komma att Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 664-15 IUMEÅ lida skada till följd därav. Med hänsyn härtill, och då det inte heller av åbe­ ropade omständigheter framgår på vilket sätt Städkompetens i Norrland AB lidit eller kunnat komma att lida skada, saknas anledning att göra någon prövning av påstådda brister. På grund av det anförda ska ansökan om överprövning avslås. Upplysningsvis kan nämnas att förvaltningsrätten denna dag även avgjort två andra mål avseende samma upphandling. Även ansökningarna i de må­ len, mål m 663-15 respektive mål m 665-15, har avslagits. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IC LOU) Målet har föredragits av Christina Röckner. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö1valt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011 :1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsornrådet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 3:J 1. Klagandens person-/organisationsnummer, Skrivelsen med överklagande ska innehålla postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se