FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2016-03-30 Mål nr 823-16 1 Föredraganden Meddelad i Johanna Maukku Falun SÖKANDE 12&12 Behandlingshem AB, 556446-9020 Svanövägen 54 872 93 Lunde MOTPART Mora kommuns inköpscentral 792 80 Mora SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ankomstdatum 2016-03-30 Dok.Id 161076 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår 12&12 Behandlingshem AB:s ansökan om över­ prövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 823-16 IFALUN Domare 3 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Mora kommuns Inköpscentral (lnköpscentralen) genomför en upphandling av ramavtal avseende HVB-hem för vuxna personer med missbruk (dm 2015/00078). Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Grund för till­ delning är de anbud som bedöms som de ekonomiskt mest fördelaktiga. Tilldelningsbeslut fattades den 24 februari 2016 varvid nio leverantörer an­ togs. Anbudet från 12&12 Behandlingshem AB kvalificerade sig vidare till utvärderingen, men antogs inte. 12&12 Behandlingshem AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud antas i rangord­ ningen bland redan antagna leverantörer. Bolaget anför i korthet följande till stöd för sin ansökan. Bolagets anbud är kvalificerat och har jämförelsevis ett lägre pris, men har inte antagits eftersom utvärderingen varit felaktig. In­ köpscentralens förfarande i valet av leverantörer följer inte vad som anges i förfrågningsunderlaget om dynamisk rangordning. Bolaget vill även rätta en uppenbar felskrivning i anbudet gällande Nationella riktlinjer vid missbruk och beroende. Inköpscentralen bestrider bifall till ansökan och anför i korthet följande. Utvärderingen har skett i enlighet med vad som föreskrivs i förfrågningsun­ derlaget. Bolagets hänvisning till 2007 års riktlinjer har inte uppfattats som en uppenbar felskrivning. Bolaget har endast behandling för män och par men ingen kvinnobehandling. Det är inte endast anbudspriset som är avgö­ rande vid denna slags utvärdering utan även metoder och imiktning har be­ tydelse. Vid avrop har priset större betydelse. I detta skede är metoderna på behandlingshemmen det viktiga och det ska finnas olika metoder och inrikt­ ningar att välja på för att förhoppningsvis kunna tillgodose behoven hos de kommuninnevånare som kommer behöva behandlingarna. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 823-16 IFALUN Domare 3 SKÄLENFÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref 69). Förvaltningsrätten har således att ta ställning till om det som anförs av bola­ get visar att lnköpscentralen har brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bo­ laget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläg­ gande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Det är ostridigt att bolaget i sitt anbud hänvisat till 2007 års riktlinjer för missbruk och beroende. Bolaget gör gällande att detta är en uppenbar fel­ skrivning och att lnköpscentralen borde givit bolaget tillfälle att rätta denna. En upphandlande myndighet får tillåta rättelse av en uppenbar felskrivning (jfr 9 kap. 8 § första stycket LOU). För att en uppgift ska anses vara en up­ penbar felskrivning ska den för var och en som läser uppgiften framstå som fel och det måste således vara uppenbart för den som läser uppgiften att denna är felaktig. Redan av bestämmelsens ordalydelse framgår att en upp­ handlande myndighet inte är skyldig att tillåta rättelse. lnköpscentralen har anfört att man inte sett uppgiften om 2007 års riktlinjer som en uppenbar felskrivning utan snarare som att bolaget inte är uppdaterade i sina behand­ lingsmetoder. Förvaltningsrätten anser, i likhet med lnköpscentralen, att bolagets uppgift om 2007 års riktlinjer inte kan betraktas som en uppenbar felskrivning. Inköpscentralen har därmed agerat korrekt genom att inte till­ låta bolaget ändra den aktuella uppgiften. Skäl för ingripande enligt LOU på denna grund finns således inte. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 823-16 IFALUN Domare 3 Bolaget gör gällande att lnköpscentralens utvärdering varit felaktig och inte följt vad som i förfrågningsunderlaget anges om dynamisk rangordning. Inköpscentralen har för sin del anfört att anbudet från bolaget inte antagits eftersom bolaget inte erbjuder olika behandlingsmetoder och kvinnobehand­ ling. Förvaltningsrätten anser inte att det bolaget anfört visar att utvärde­ ringen skett i strid med angiven utvärderingsmodell i förfrågningsunderlaget eller annars brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan be­ stämmelse i LOU. Ansökan om överprövning ska därför lämnas utan bifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Lennart Andersson rådman 4 0 ' 1111 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga A '"""' Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ;:i0...-1 u www.domstol.se