FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2016-09-16 Mål nr 4206-16 KONKURRENSVERKET ,. ZOiC ·00- 1 9 Awd Dnr KSnr IUctbll 1 SÖKANDE Ombud: Johan Håkansson LRF Konsult Box 1632 70I 16 Örebro MOTPART Meddelad i Linköping Migrationsverket, 202100-2163 Verksamhetsområde Rättslig styrning Rättsenheten 601 70 Norrköping Ombud: Advokaten ToralfHällen Flood Herslow Holme Advokatbyrå AB Box 7615 I03 94 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Dok.Id 262098 Postadress Box 406 58 l 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 0 1 32- 5 11 00 0 1 32- 5 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING · · ANSÖKAN M.M. Migrationsverket genomför en upphandling avseende Ramavtal Tillfälligt boendeför asylsökande Gävleborgs län, dnr 3.2.1-2016-41281. Upphand­ lingen genomförs som förenklat förfarande enligt LOU och sista dagen att inkomma med anbud var den 22 april 2016. Upphandlingen omfattar sju olika boendeformer (A-G) med olika kontraktstider och anbudsgivare har kunnat lämna anbud på ett eller flera av dessa delområden. har lämnat anbud för två anläggningar avseende boendeform A och avtalstid tre år. Migrationsverket meddelade den I juni 2016 ett tilldelningsbeslut som sedermera rättades genom beslut den 8 och 13 juni 2016. Av upphand- lingsprotokoll till beslutet framgår att inte har kvalificerats för att gå vidare till utvärdering med motiveringen att hon inte uppfyller krav enligt punkten 3. l i förfrågningsunderlaget då F-skatt saknas och enligt punkten 3.5 i förfrågningsunderlaget då lagfart saknas. ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att för­ valtningsrätten beslutar om rättelse med innebörden att hon kvalificeras och tilldelas kontrakt, alternativt att upphandlingen ska göras om. Migrationsverket begär att ansökan avslås. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS HAR ANFÖRT F-skatt Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren vid anbudets inläm­ nande ska inneha F-skattebevis förutsatt att anbudsgivaren kan erhålla F­ skattebevis enligt gällande skatteregler. Detta obligatoriska krav är tämligen 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING diffust formulerat och kan tolkas som att F-skattebevis inte alls är nödvän­ digt under förutsättning att anbudsgivaren inte kan erhålla sådant. Hon bedriver enskild näringsverksamhet och var vid ansökningstillfället momsregistrerad. Efter förfrågan från Migrationsverket har hon förklarat varför hon vid ansökningstillfället inte var registrerad för F-skatt och ar­ betsgivaravgifter. Denna brist hade emellertid åtgärdats långt tidigare vilket även framgår av Skatteverkets registerutdrag. Hon registrerades för arbets­ givaravgifter den 1 maj 2016 och för F-skatt den 27 maj 2016 och har där­ med uppfyllt de ställda kraven i den delen för att kvalificera sig till utvärde­ ring. Uppgifterna har sedan registreringarna varit en allmän handling. Hon har dessutom tillsänt Migrationsverket ett registerutdrag där informationen framgår. Den påstådda bristen kan således inte läggas till grund för uteslut­ ning. Lagfart Förfrågningsunderlaget innehåller ett obligatoriskt krav om att leverantören ska äga eller hyra den fastighet som ska användas för att bedriva den verk­ samhet som efterfrågas i upphandlingen. Leverantören ska därvid, vid an­ budsgivandet styrka att denne har tillgång till fastigheten från och med åtta månader efter ramavtalstecknandet. Hon äger inte de i upphandlingen aktuella fastigheterna utan hyr dessa under den tid som ramavtalen löper. På grund av tekniska problem när anbudet skickades in misslyckades hon med att scanna in hyresavtal till styrkande av att hon har tillgång till de ifrågavarande fastigheterna. Ett meddelande om detta skickades elektroniskt via TendSign i form av ett bifogat dokument av vilket framgår att hyresavtalet istället skickades till Migrationsverket med fax. Det torde vara tillräckligt att sända vissa handlingar med fax för det fall 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING den uppkomna situationen gör det omöjligt att bifoga handlingarna elektro­ niskt. Migrationsverket har inte vid något tillfälle antytt att hyreskontrakten inte skulle ha inkommit via fax. Trots detta har hon uteslutits från utvärderingen med hänvisning till bl.a. att lagfart saknas., dvs. på grund av ett krav som inte har uppställts i förfrågningsunderlaget. Övrigt Hon har i samband med upphandlingen även deltagit i några andra upphand­ lingar som Migrationsverket genomfört i andra regioner. Hon har då använt samma underlag för samtliga anbud. Trots detta har hon uteslutits i exem­ pelvis Örebro enbart på grund av att hon inte är registrerad för arbetsgivar­ avgifter. I Jämtlands län har Migrationsverket inte nämnt vare sig F-skatt eller arbetsgivaravgifter som skäl för uteslutning. Det är anmärkningsvärt att samma myndighet utesluter en och samma anbudsgivare utan att hänvisa till samma obligatoriska krav. Migrationsverket har därmed brutit mot 1 kap. 9 § LOU enbart i tillämpningen mot hennes anbud i tre olika regioner. Migrationsverket F-skatt Enligt punkten 3.1 i förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren vid anbudets inlämnande vara godkänd för F-skatt förutsatt att denne kan erhålla sådant enligt gällande skatteregler. Migrationsverket har haft att kontrollera uppgif­ ten i Skatteverkets register. För nybildade bolag och för bolag som av andra skäl ännu inte har hunnit godkännas för F-skatt av Skatteverket den 22 april 2016 har det varit tillräckligt att anbudsgivaren i anbudet (vid anbudets in­ lämnande) har kunnat visa att ansökan om godkännande för F-skaft har getts 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING in till Skatteverket senast den 22 april 2016. Uppgift om inkommen ansökan avseende godkännande för F-skatt omfattas hos Skatteverket av sekretess enligt 27 kap 1 §offentlighets-och sekretess­ lagen (2009:400). Migrationsverket har därför inte möjlighet att utfå uppgift om sådan ansökan från Skatteverket. Kravet på godkännande för F-skatt som en del av kontrollen av anbudsgiva­ ren och eventuella underleverantörer får anses proportionerligt med hänsyn till Migrationsverkets behov av bl.a. fungerande e-handelslösningar (dessa förutsätter att anbudsgivarna, jämte eventuella underleverantörer, själva skö­ ter inbetalning av skatter och avgifter), säkerställande av varje aktörs (leve­ rantör eller underleverantör) status och ansvar samt därigenom kontroll av och driftsäkerhet i de anläggningar till vilka asylsökande hänvisas för tillfäl­ ligt boende. Migrationsverket har erfarit vissa komplikationer i detta hänse­ ende vid tidigare upphandlingar av tillfälliga asylboenden. Därtill måste hänsyn tas till att upphandlingen är mycket omfattande vad avser såväl antal anbudslämnande leverantörer som behovet av tillfälliga asylboenden och att Migrationsverket har särskilt stort behov av att minimera de problem som kan uppstå i anledning av aktuell upphandling. Av punkten 2.13 i förfrågningsunderlaget framgår att frågor angående upp­ handlingen kan ställas via VISMA TendSigns funktion för frågor och svar, samt att Migrationsverket endast besvarar inkomna frågor via denna funkt­ ion, för att säkerställa att samtliga anbudslämnare ges samma information. Vid varje publicerat svar skickas även ett meddelande till samtliga intressen­ ter som hämtat förfrågningsunderlaget. Det åligger samtliga anbudslämnare att ta del av den information som lämnas. Migrationsverket har dessutom den 6 april 2016 publicerat ett publikt informationsmeddelande om att samt­ liga frågor och svar samt informationsmeddelanden som lämnas i funktion­ en gäller samtliga upphandlingar av "Ramavtal Tillfälligt boende för asyl- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING 6 4206-16 DOM sökande", varav nu aktuell upphandling utgör en. I funktionen Frågor och Svar i VISMA TendSign har M igrationsverket den 24 mars 2013 publicerat svar på publik fråga 8 inkommen i upphandlingen avseende Dalarnas län. Av svaret framgår att Migrationsverket godtar att anbudsgivaren, i en situation där företaget är nyregisterat och inte hunnit få F-skatteregistering, uppfyller det ställda kravet genom att bolaget till anbu­ det bifogar kopia av ansökan_om godkännande om F-skatt. Migrationsverket anser att förfrågningsunderlaget jämte frågor och svar i ovanstående delar är så klart och tydligt utformat som de grundläggande principerna i 1 kap 9 § LOU förutsätter. Anbudsgivare har en skyldighet att omsorgsfullt ta del av förfrågningsunderlaget och då särskilt av den upp­ handlade myndigheten framställda obligatoriska krav jämte sådana förtydli­ ganden av dessa som nu är ifråga. Det ska sålunda ha stått klart för samtliga anbudsgivare att det for nybildade bolag eller för bolag som av andra skäl inte var godkända för F-skatt förelåg en skyldighet att till anbudet bifoga kopia på sin ansökan om godkännande för F-skatt. har haft möjlighet att till sitt anbud bifoga kopia av under­ tecknad ansökan om godkännande för F-skatt som visar att sådan ansökan inkommit till Skatteverket före anbudstidens utgång. gjort detta. Anbudet uppfyller därmed inte ställda krav och ska diskvalificeras. För god ordnings skull bör noteras att de frågor som tillställts avseende arbetsgivaravgifter inte har tagit sikte på F-skatt. Det obligatoriska kravet om F-skatt skulle vara uppfyllt vid anbudsingivandet. Krav avseende A-skatt, mervärdesskatt och arbetsgivaravgifter ska vara uppfyllda senare (sist vid avropsavtalets ingående). Svar på frågor avseende de senare om­ ständigheterna eller för den delen avseende F-skatt kan således inte läka FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING bristande anbud avseende F-skatt som förelåg den 22 april 2016. Hon har ostridigt inte varit godkänd för F-skatt den 22 april 2016. Lagfart Av punkten 3.5 i förfrågningsunderlaget framgår att leverantören ska ha tillgång till den fastighet i vilken anläggningsboendet ska bedrivas. Till­ gången till fastigheten ska föreligga senast från och med åtta månader efter ramavtalstecknandet och under viss tid. Av andra stycket samma punkt framgår att tillgången till fastigheten ska styrkas vid anbudsgivandet genom ingivandeav "lagfart,fullständigaköpehandlingarellerhyreskontrakt"för aktuell anläggning som visar att anbudsgivaren disponerar fastigheten på ovan angivet sätt. Av tredje stycket samma punkt framgår att den anbudsgi­ vare som styrkt sin tillgång till fastigheten genom hyreskontrakt även ska bifoga lagfart eller fullständiga köpehandlingar för aktuell anläggning (fas­ tigheten). Migrationsverket har sålunda begärt att lagfart eller fullständiga köpehandlingar bifogas varje anbud. Av sjätte stycket samma punkt framgår att om anbudsgivaren inte är fastig­ hetsägare betraktas fastighetsägaren som underleverantör. Denne underleve­ rantör kommer att kontrolleras av Migrationsverket. Det är sålunda nödvän­ digt att anbudsgivaren styrker genom lagfartshandlingar alternativt köpe­ handlingar vem som är fastighetsägare. Det har även hänt att åberopade hy­ reskontrakt tecknats med annan än fastighetsägaren. Migrationsverket anser att förfrågningsunderlaget i ovanstående delar är så klart och tydligt utformat som de grundläggande principerna i l kap 9 § LOU förutsätter. Anbudsgivare har en skyldighet att omsorgsfullt ta del av förfrågningsunderlaget och då av den upphandlade enheten framställda obli­ gatoriska krav. 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 8 4206-16 har per fax bifogat ett hyresavtal med avseende fastigheten Söderhamn Härnebo 2:20. Någon lagfart som utvisar att är fastighetsägare till den aktuella fastigheten har emellertid inte ingivits. Inte heller genom fullständiga köpehandlingar har hon styrkt a�ger den fastighet i vilken verksamheten ska bedrivas. anbud har därmed inte uppfyllt ställda krav och hon har därfi>r rätteligen uteslutits. Sammanfattning Med hänvisning till vad som ovan anförts kan Migrationsverket inte anses ha brutit mot vare sig principerna om likabehandling och öppenhet, någon annan grundläggande princip i 1 kap 9 § LOU eller någon annan bestäm- melse i nämnda lag på sådant sätt att lidit eller kan komma att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förfrågningsunderlaget Av punkten 3.1 Kontroll av leverantören i anbudformuläret framgår bl.a. följande. Migrationsverket kommer kontrollera att leverantören [...} -Anbudsgivaren ska vid anbudets inlämnande inneha F-skattebevis förutsatt att anbudsgivaren kan erhålla F-skattebevis enligt gällande skatteregler. Migrationsverket har den 6 april 2016 publicerat ett publikt informations­ meddelande enligt följande. Samtligafrågor och svar gäller samtliga upphandlingar med dnr: dnr 3.2.1-2016-41280 [...} FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING [...] dnr 3.2.1-2016-41282 Av Frågor och Svar i VISMA TendSign avseende Ramavtal tillfälligt bo­ endefor asylsökande,Dalarnas län, dnr 3.2.1-2016-41280 framgår föl­ jande. Publik fråga 8 (datum 2016-03-24): Vi kommer lämna anbud.från ett . nystartat aktiebolag. Vi har ansökt om F-skattebevis samt registreringfor moms och arbetsgivaravgifter. Eventuellt hinner vi inte få beslutet innan anbudets inlämnande och undrar där · r att vi bifogar en kopia - på ansökan till Skatteverket. Eftersom är nystartat har vi inte haft möjlighet att kunna erhålla dessa bevis. registreringar tidigare och en­ ligt tidigare rättsfall bör inte Migrationsverket diskriminera nystartade bo­ lag i upphandlingen. Publikt svar (datum 2016-04-04): Migrationsverket godtar detta. Av punkten 3.5 Disponerande av fastighet (fastighetsägare) i anbudformu­ läret framgår bl.a. följande. Leverantören ska äga eller hyra,dvs. ha tillgång till,den fastighet som ska användasför att bedriva den verksamhet som efter.frågas i upphandlingen. Leverantören ska vid anbudsingivandet styrka att denne har tillgång till fastigheten senast.från och med åtta månader efter ramavtalstecknandet samt under resterande ramavtalstid.{...} Detta styrks genom att lagfart,fullsttindiga köpehandlingar eller hyreskon­ traktfor aktuell anläggning (fastighet/fastigheter) som visar att anbudsgiva­ ren disponerar fastigheten [...}. Vid hyreskontrakt/villkorat hyreskontrakt ska även lagfart ellerfullständiga köpehandlingarfor aktuell anläggning (fastighet/fastigheter) bifogas. Övrig utredning Av broschyren Företagsregistrering SKV 418 utgåva 31, utgiven av Skatte­ verket i februari 2015, framgår följande beträffande registrering för F-skatt. 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 10 4206-16 Vem kan bligodkändför F-skatt? Villkorfor att bli godkändför F-skatt är att du • bedriver näringsverksamhet eller • avser att bedriva näringsverksamhet samt • Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att yrkande i målet till dess utfo1mning omfattar hela upphandlingen, d.v.s. kontrakt for alla boendefor­ mer och avropsavtalstider. Som ovan angetts har dock lämnat anbud avseende boendeform A och avtalstid tre år. har inte heller uttryckt att hon haft för avsikt att konkurrera om övriga delar av upphandlingen. Med beaktande av angivna förhållande finner förvaltnings- rätten att till den del ansökan rör kontraktsområden för vilka anbud inte har offererats, inte har visat att hon lider eller kan komma att lida skada till följd av de brister som anforts i målet (jfrHFD 2013 ref 53). Vad gäller de delar av upphandlingen där har lämnat anbud kan följande sägas. En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur forfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen Gfr HFD 2016 ref 37). Det åligger den part som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot bestämmelserna i LOU att visaatt skäl för begärd åtgärd föreligger en­ ligt nämnd lagstiftning. att du lämnat dina deklarationer och betalat dina skatter och avgif­ ter. F ÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING F-skatt Migrationsverket har framfört att kravet rörande F-skatt, med beaktande av det svar som givits efter annonsering, innebär att en anbudsgivare vid an­ budsinlämnandet antingen skulle vara registrerad för F-skatt eller ha lämnat in en ansökan om sådan registrering hos Skatteverket och bifogat kopia av denna till anbudet. har å sin sida tolkat kravet på så sätt att en anbudsgivare som på grund av att denne inte varit skyldig att registrera sig för F-skatt och därför inte kan erhålla F-skattebevis inte är skyldig att vara registrerad för F-skatt för att kvalificeras i upphandlingen. Förvaltningsrätten konstaterar att Migrationsverket har tydliggjort att Frågor och svar i samtliga upphandlingar avseende ramavtal för tillfällig t boende för asylsökande utgör en del av förfrågningsunderlaget i varje upphandling. Mot denna bakgrund och med beaktande av innehållet i berörd publik fråga och svar nr 8 finner förvaltningsrätten att kravet ifråga uppfyller LOU:s krav på transparens i förhållande till leverantörer, däribland som valt att delta i upphandlingen. Migrationsverket har uppgett att syftet med det aktuella kravet är att Migrat­ ionsverket redan vid anbudsutvärderingen ska kunna försäkra sig om att de anbudsgivare som tilldelas kontrakt i upphandlingen kan tillhandahålla fun­ gerande e-handelslösningar (vilket förutsätter att anbudsgivarna, jämte even­ tuella underleverantörer, själva sköter inbetalning av skatter och avgifter), samt har status och ansvar som säkerställer kontroll av och driftsäkerhet i de anläggningar till vilka asylsökande hänvisas för tillfälligt boende. Med be­ aktande av angivna motiv till regleringen ifråga samt det förhållandet att Migrationsverket enligt ovan givit nystartade bolag möjlighet att inkomma med en ansökan om registrering kan kravet i fråga inte heller anses vara oproportionerligt i LOU:s mening. 11 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING har med hänsyn till föremålet för upphandlingen bedrivit eller i vart fall avsett att bedriva näringsverksamhet och kan således inte varit förhindrat att ansöka om godkännande för F-skatt innan tid för anbudsgiv­ ning. Hon har vid anbudets inlämnande otvistigt varken varit registrerad för F-skatt eller lämnat kopia av sin ansökan hos Skatteverket tillsammans med anbudet. �ar därmed inte uppfyllt ställt krav och Migrations­ verket har därför haft fog för att inte kvalificera henne som leverantör. Lagfart Förvaltningsrätten anser att punkten 3.5 i anbudsformuläret är tillräckligt tydligt utformat för att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull an­ budsgivare ska kunna förstå de obligatoriska kraven. Av den aktuella punk­ ten framgår klart och tydligt att anbudgivaren, för det fall denne hyr fastig­ heten påvilken anläggningen är belägen, förutom hyreskontraktet även måste inge lagfart eller fullständiga köpehandlingar för aktuell anläggning (fastighet/fastigheter) tillsammans med anbudet. Eftersom anbud otvistigt inte har innefattat någon lagfart eller fullständig köpehandling som visar vem som är ägare till fastigheterna på vilka den upphandlade verksamheten ska bedrivas, har _,id tiden för anbudslämnandet inte styrkt att hon har tillgång till de aktuella fastigheterna. Därmed är ett obligatoriskt krav i upphandlingen inte uppfyllt och Migrationsverket har med hänsyn till likabehandlingsprincipen haftfog för att inte kvalificera om leverantör. Sammanfattning Vad ar åberopat i övrigt visar inte heller att Migrationsverket brutit mot LOU. 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4206-16 I LINKÖPING Vid angivna förhållanden har någon grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU mot upphandlingen inte framkommit. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Tomas Kjellgren Rådman Handläggare har varit föredragande juristen Stefka Bokmark. 'ISVERIGES DOMSTOLAR 'i · Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva tillKammarrätten i Jönköping. Skri­ där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. . HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ',)• .yelsen .ska dock, sNckas eller lämnas till för- . "\/;\Ja�tni�g�r1g1f:' · , (överklagandet sk� ha kommit in till förvalt- �, ningsrätten inoin tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 2. 3. 5. ll"),--< 0N 1 . 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007 : 1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I