FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allm�nna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-03-25 Meddelad i Stockholm Mål nr 4617-11 Enhet 13 Sida 1 (4) FriskvårdskupongerSverigeAB, 556617-0030 Box 32 42502HisingsKäna MOTPART Sundbybergs stad, 212000-0175 Upphandlingen 172 92 Sundbyberg SAKEN rU'�li-u,.,,.:i;�- 2 s Avd Dnr Doss Överprövning enligt lagen(2007: 109 1) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisarFriskvårdskupongerSverigeAB:s ansökan om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten avslår yrkandet om att avtalet mellanSundbybergs stad ochWellnetAB skaförklaras ogiltigt. KONKURRENSVERJ{ET I Aktbil Dok.Id 111838 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4617-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN Sundbybergs stad( staden) har genomfört en upphandling av administration för hantering av friskvårdssubvention.Upphandlingen genomfördes som en direktupphandling. I ett tilldelningsbeslut den21 februari2011 antogs ett annatföretagän FriskvårdskupongerSverigeAB(bolaget) som leverantör. Bolaget an.söker om överprövning av beslutet och yrkar att rätten ska ogil­ tigförklara avtalet.Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande.Den upphandlande enheten hargjort fel vid anbudsprövningen.Som skallkrav har enheten angett att leverantören ska ha god kreditvärdighet.Det vinnan­ de anbudet uppfyller inte detta kriterium.Det finns inget i underlaget som staden har tillhandahållit som visar hur de ska utvärdera de olika anbuden. Detta måste vara tydligtför att anbudsgivare ska kunna lämna ett korrekt anbud.Det saknas protokoll för hur staden har värderat de olika anbuden och klagandens prisär felaktigt beräknat. Bolaget har lidit skada då den upphandlande enheten vid korrekt agerande hade tilldelat bolaget avtalet. Den upphandlande enheten har valt att tilldelaWellnetAB som lämnat ett totalpris på112 200 kronor. Bolaget har lämnat ett totalpris på12 280 kro­ nor vilket är ett avsevärt billigare pris.Den upphandlande enheten har inte behandlat bolaget på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt ge­ nomfört upphandlingen på ett icke öppet sätt. Staden bestrider yrkandet och anför bl.a. följande.Staden har genomfört en direktupphandling ochfrågat tre leverantörer.Tre giltiga anbud inkom som alla uppfyller ställda krav.För att utvärdera anbuden har anbuden gåtts igenom och staden har träffat de tre anbudsgivama vid individuella möten.Dessutom har referenser tagits som har uppgetts av anbudsgivama för att få en helhetsbild.Efter genomgång av de tre anbuden har valetfallit påVlellnetAB.Anledningen är att de dels uppfyller kvalificeringskraven Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4617-11 Allmänna avdelningen som angetts i anbudsunderlaget, dels att de har det koncept som passar sta­ den bäst. Talan bör avvisas då det ärfråga om en direktupphandling av lågt värde, avtal har ingåtts och inga av defel som anges i 16 kap. 15 §LOU har förekommit. Den4mars2011beslutadeförvaltningsrättenmedstödav16kap. 4§ LOU att staden inte fick ingå avtal avseende administration för hantering avfriskvårdssubvention innan något annat har bestämts. Beslutet skickades per fax från domstolen kl. 10 :32 . Det framkom därefter att avtal redan hade tecknats mellan staden ochWellnetAB samma dag kl. 10 :15. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 16 kap. 1 §LOUfår en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 §(ansökan om överprövning) . Enligt 16 kap. 4 §LOUfår rätten, ifall då avtalsspärr enligt 6, 8 eller 9 § inte gäller, besluta att den upphandlande myndigheten inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. Enligt 16 kap. 5 §LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse hargjorts om den upphandlan­ de myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören har lidit skada eller kan komma att lida skada. Enligt 16 kap. 13 § får överprövning inte ske efter det att avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Enligt 16 kap. 14 §LOU ska rätten, på yrkande av leverantören, överpröva avtalets giltighet i enlighet med 15 - 17 §§ om den upphandlande myndig­ heten under pågående överprövning av en upphandling ingår ett avtal i strid med4, 6, 8, 9 eller 10 §. Enligt 16 kap. 15 § andra stycket ska ett avtal förklaras ogiltigt om det har slutits i strid med ett interimistiskt beslut enligt 4 §, bestämmelserna om I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 4617-1 1 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen avtalsspärr i 6, 8 eller 9 §, tiodagarsfristen i 10 eller om avtalet har slutits före en underrättelse om tilldelningsbeslut enligt 9 kap. 9 1 första stycket eller 15 kap. 19 §.För ogiltighet i sådanafall krävs dessutom att de grund­ läggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag har överträtts och detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har begärt överprövning av stadens tilldelningsbeslut.Av utred­ ningen i målet framgår att staden numera har tecknat avtal med den vin­ nande leverantören.Enligt 16 kap. 13 §LOU är rätten därmed förhindrad att pröva bolagets ansökan om överprövning av upphandlingen. Bolagets yrkande härom ska således avvisas. Vad gäller bolagets yrkande om att avtalet ska ogiltigförklaras gör rätten följande bedömning. Ett avtal ska enligt 16 kap. 15 § sista stycketLOU förklaras ogiltigt bl. a. om det har slutits i strid med ett interimistiskt beslut enligt16 kap.4§LOU.Avtalet den4 mars2011 har inte slutits i strid med ett interimistiskt beslut, eftersom avtalet hann slutas innan rättens beslut om att staden inte fick ingå avtal hade ex pedierats.I nte heller i övrigt finns grund för att ogiltigförklara avtalet. Bolagets ansökan om överprövning av avtalets giltighet ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLA7GAR, se bilaga(3109/IALOU) ;/ /J 42/7 ,, ,,d vf/ rådman Föredragande har varitSofieHellström. U_; l..�)'��� , Madeleine Benndorf It!!"t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i oi-iginal samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU