LÄNSRÄTTENI DOM HALLANDS LÄN 2008-11-28 Mål nr 1863-08 E Sida 1 (7) D2. SÖKANDE Dendrit AB, 556407-5256 Tuve Sörgård 5 417 46 Göteborg MOTPART Landstinget Halland Box 517 301 80 HALMSTAD SAKEN Dm· _00,i?� Meddelad i Halmstad Omprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Landstinget Halland (landstinget) har beslutat om upphandling av uppsökan­ de tandvård för äldre och funktionshindrade genom förenklad upphandling enligt LOU. Dendrit AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att länsrätten skall avbryta upphandlingen och omarbeta utvärderingskriteri­ erna samt grunden för tilldelning av kontrakt så att de överensstämmer med LOU. Till stöd för sin talan anför bolaget följande. Bolagets firmatecknare och ägare Sven Christer Öhman har genom Tandläkeriet AB bedrivit såväl munhälsobedömningar som utbildning i de områden som anbudsförfrågan omfattar. Han besitter därför kunskap om de reella förhållandena. Landsting­ et har i sin anbudsförfrågan under rubriken "Tilldelning av kontrakt" beskri­ vit att lägsta pris skall utgöra grund för tilldelning. Lägst anbudssumma kommer att antas. Ur handlingen citeras: "Vid utvärdering kommer offererat pris för munvårdsbedömning multipliceras med beräknat antal patienter och offererat pris per timme för utbildning kommer att multipliceras med ett hy­ potetiskt antal utbildningstimmar." Tandläkeriet Anders Sundin AB har haft Landstinget Hallands uppdrag att genomföra både munhälsobedömningar och utbildning under 2002-2008 för de områden som nu är ute på ny upp­ handling. Antal möjliga omsorgstagare som är berättigade till så kallad mun- Dok.Id 38688 Postadress Box 131 301 04 Halmstad Besöksadress Södra vägen 5 Telefon Telefax 035-13 29 00 035-21 35 62 E-post: lansrattenihalland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTENI DOM HALLANDS LÄN 2008-11-28 Sida 2 1863-08 E hälsovård är lätt att bedöma och i underlaget för utvärdering rimligt. Så är inte fallet vad gäller landstingets uppfattning om "hypotetiskt bedömt antal utbildningstimmar". Trots bred information både kommuncentralt och till varje enskilt boende har antalet utbildningstimmar under perioden 2002-2008 per år varit 16-36 timmar. Nedanstående tabell visar antalet utbildningstim­ mar för de områden ombudsförfrågan omfattar under perioden 2004 - 2008. Den upphandlande enheten har gjort en "hypotetisk bedömning" av antalet utbildningstimmar på 184. Ovanstående tabell visar att antagandet helt är gripet ur luften. Detta leder till att det offererade priset på utbildningen kommer att få en orimligt stor vikt vid utvärderingen av anbuden. Landstinget bestrider bolagets yrkande och yrkar för egen del att länsrätten skall avslå bolagets ansökan om överprövning samt anför följande. Det be­ strids att landstinget har brutit mot LOU genom att tillämpa den utvärde­ ringsmodell som är aktuell i målet. Landstinget gör istället gällande att ut­ värderingsmodellen, med lägsta pris som utvärderingsgrund, uppfyller kra­ ven på både transparens och likabehandling. Bolagets påstående att det hypo­ tetiskt angivna antalet utbildningstimmar är "gripet ur luften" bestrids. Landstinget har istället beräknat antalet utbildningstimmar med utgångs­ punkt från uppgifter om antalet vårdanställda som finns på de olika typer av boenden som är aktuella i Kungsbacka kommun och som har behov av aktu­ ell utbildning. Uppgifterna har inhämtats från den medicinskt ansvariga sjuk­ sköterskan i kommunen för att få så tillförlitligt underlag som möjligt. All vårdpersonal på respektive boende ska erbjudas en grundutbildning på tre timmar. Efterföljande utbildning kan sedan variera mellan en och en halv och tre timmar beroende på hur mycket kunskap som tandhygienisten alternativt År 2004/2005 2005/2006 2006/2007 2007/2008 Antal utbildnings- timmar 23 16 36 20 LÄNSRÄTTENI DOM HALLANDS LÄN 2008-11-28 Sida 3 1863-08 E tandläkaren bedömer nödvändigt på respektive boende. Landstinget vill be­ tona att den ovan nämnda utbildningen är mycket viktig, eftersom det är den dagliga munvården som är avgörande för om patienterna får respektive kan behålla en god munhygien. Därför har det varit av yttersta vikt att det hypo­ tetiskt angivna antalet utbildningstimmar så nära som möjligt motsvarar vårdpersonalens behov av utbildning. Det faktum att den av bolaget redovi­ sade statistiken avseende antalet utbildningstimmar under perioden 2004 - 2008 för aktuella geografiska områden understiger det hypotetiskt angivna antalet utbildningstimmar som landstinnget har ställt upp i nu aktuell upp­ handling, kan t.ex. bero på att tandläkare/tandhygienister som har haft upp­ draget under denna period inte i tillräcklig utsträckning har prioriterat utbild­ ningsinsatserna. Bolaget har härefter anfört bl.a. följande. Hur landstinget kommit fram till det hypotetiska antalet timmar är helt följbart. Sakfrågan är om det är rele­ vant eller ej. Bolaget har tydligt visat att sättet att utvärdera genom att an­ vända antalet anställda multiplicerat med ett tänkt antal utbildningstimmar inte har någon verklighetsförankring om vilka utbildningsvolymer som är möjliga och efterfrågade. Om den "hypotetiskt tänkta utbildningsvolymen" skulle ha rimliga relevanskriterier borde tjänstemännen i sitt yttrande till länsrätten ha redovisat motsvarande utbildningsvolymer för övriga kommu­ ner i landstinget under perioden 2004- 2008. Detta har man av naturliga skäl inte gjort eftersom det saknas grund för landstingets antagande. Sven­ Christer Öhman har själv utfört utbildningen under den period som redovi­ sats. Han har 31 års erfarenhet som professionell föreläsare och av utbildning för vårdpersonal både inom det aktuella området och tandvård i samband med avancerad sjukvård såsom transplantationskirurgi och tumörbehandling. Det finns tusentals åhörare genom åren som kan vittna om ett engagemang utöver det vanliga för sjuka och andra omsorgstagare vad gäller munhälsa sett ur ett holistiskt perspektiv. Det kan dessutom konstateras att det under LÄNSRÄTTENI DOM HALLANDS LÄN 2008-11-28 Sida 4 1863-08 E perioden 2004 - 2008 har funnits ett rimligt ekonomiskt incitament för Tand­ läkeriet AB att bedriva den utbildning som landstinget upphandlat. DOMSKÄL Enligt 1 kap 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickedislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 16 § LOU skall en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga skall göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten skall antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket an­ bud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen skall anges i annonsen om upp­ handling i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. Enligt 16 kap 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Vidare följer av 16 kap 2 § att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten LÄNSRÄTTENI DOM HALLANDS LÄN 2008-11-28 Sida 5 1863-08 E besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av förfrågningsunderlaget punkt 4. "Grunder för tilldelning av kontrakt" framgår bl.a. följande. Kungsbacka kommun har delats in i sex geografiska områden. Varje geografiskt område kommer att utvärderas för sig. För varje område kommer det anbud som har lägst anbudssumma att antas. Avtal kommer således att tecknas med minst en och max sex anbudsgivare. Bilaga "svarsbilaga anbudspriser" skall fyllas i och bifogas anbudet. Svarsbi­ lagan utgörs av flera kalkylblad. I "svarsbilaga anbudspriser" finns för varje delområde ett hypotetiskt antal utbildningstimmar samt beräknat antal be-• hovstillfällen angivna. Vid utvärdering kommer offererat pris för munvårds­ bedömning att multipliceras med beräknat antal patienter och offererat pris per timme för utbildning kommer att multipliceras med ett hypotetiskt antal utbildningstimmar. Anbudssumman för respektive delområde utgörs av be­ räknad årskostnad för munvårdsbedömning och utbildning. Länsrätten gör följande bedömning. Bolagets talan grundar sig på den omständigheten att det offererade priset på utbildning kommer att få en orimligt stor vikt vid utvärderingen av anbuden. Det får antas att bolaget med detta tillvägagångssätt anser att det är till skada för bolaget. Vid sådant förhållande är bolaget behörigt att ansöka om över­ prövning. De grundläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öp­ penhet och förutsägbarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sö­ kanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. LÄNSRÄTTENI DOM HALLANDS LÄN 2008-11-28 Sida 6 1863-08 E Det står den upphandlande enheten fritt att utforma förfrågningsunderlaget inför en upphandling. Förfrågningsunderlaget måste emellertid stå i överens­ stämmelse med LOU. Denna lag innehåller inte någon reglering av nivån på de krav som får ställas på leverantörernas förmåga eller vilka krav som får ställas på �jänsten. Vilken kravnivå som är tillåten i en enskild upphandling får istället avgöras med de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna som angetts ovan. Landstinget har i förfrågningsunderlaget angett ett hypote­ tiskt antal utbildningstimmar som så nära som möjligt motsvarar det behov av utbildning som vårdpersonalen har enligt landstingets uppfattning. An­ budsgivarna har sedan att i "svarsbilaga anbudspriser" ange bl.a. priset per timme för utbildningen. Vid utvärdering kommer bl.a. offererat pris per timme för utbildning att multipliceras med det hypotetiska antalet utbild­ ningstimmama. Enligt länsrätten kan en sådan utvärdering inte anses behäf­ tad med sådana brister att den strider mot de grundläggande gemenskaps­ rättsliga principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Bolagets talan kan därför inte vinna bifall. DOMSLUT Länsrätten avslår Dendrit AB: ansökan. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1). Helena von Braun /LB