FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-07-12 Meddelad i Stockholm Mål nr 31529-10 Enhet 14 Sida 1 (9) AB Danagårds Grafiska, 556201-5585 Ombud: Helena Svärd Svärd Advokatbyrå AB, Vasaplatsen 2 411 34 Göteborg MOTPART Lidingö stad Stadshuset 181 82 Lidingö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Dok.Id 35779 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 115 76 Stockholm E-post: 1. 2. Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 28 maj 2010 upphör därmed att gälla. Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida2 31529-10 BAKGRUND OCH YRKANDEN Lidingö stad genomför en upphandling av tryckeritjänster, diarienummer .KS/09/500. Enligt tilldelningsbeslut den25 maj2010 har Lidingö stad '; beslutat att teckna avtal med EO Print AB. AB Danagårds Grafiska har ansökt om överprövning enligt LOU av ovan angivna upphandling och i samband därmed yrkat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas innan något annat har beslutats. Förvaltningsrätten har i beslut den28 maj2010 förordnat att Lidingö stad tills vidare inte får avsluta upphandlingen. YRKANDEN M.M. AB Danagårds Grafiska (Danagårds) yrkar i sak att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse vidtagits, innebärande att bolagets anbud ska erhålla full, dvs. fem, poäng avseende kvaliteten på lämnat provtryck och tryck. Till stöd för sin talan anför bola­ get i huvudsak följande. Danagårds har uppfyllt alla krav och lämnat bästa pris tillsammans med mycket goda referenser. Vid kontroll av Danagårds inlämnade provtryck och tryck har Lidingö stad dock, felaktigt, gett bolaget endast tre poäng av fem möjliga, med hänvisning till att "färgen har smetat på trycket och det har uppstått nästan ett moare-lika mönster på en logga". Den för låga po­ ängen har fått som resultat att Danagårds kommit tvåa vid viktningen av anbuden, i stället för etta, och att Lidingö stad därför valt att skriva avtal med EO Grafiska i stället för med Danagårds. Danagårds borde ha erhållit full poäng avseende tryckkvaliteten, eftersom provtrycket och trycket i enlighet med förfrågningsunderlagets föreskrifter Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31529-10 Allmänna avdelningen överensstämmer i sin helhet och inte innehåller några tekniska felaktighe­ ter. Det provtryck och tryck som skickats in till Lidingö stad är en AS­ folder som bolaget har tryckt åt en annan kund vid ett tidigare tillfälle. Papperskvalitet och upplösningen på bilderna i denna produkt har således valts av den tidigare kunden och inte av Danagårds. Provtrycket innehåller en logotyp som är pixelbaserad och dessutom lågupplöst. En sådan bild blir ofta lite otydligare i konturerna och inte lika skarp som en bild i vektorgra­ fik. Vektorgrafik består av geometriska primitiver, såsom punkter, linjer, cirklar och dylikt, som tillsammans beskriver en bild, medan rastergra­ fik/bitmapp enbart består av pixlar (bildpunkter). Rasterbilder är uppbygg­ da av pixlar vilket innebär att en förstoring resulterar i att man förlorar skärpa, medan vektorbaserade bilder baseras på kurvor och därför kan för­ storas oändligt utan att mista kvalitet. Danagårds erhöll den logo som nu är fråga om i pdf-format. Detta innebär att man inte har fått tillgång till den för vektorgrafik kritiska informationen utan fått nöja sig med att skanna in bilden och trycka den i rastergrafik. Tryckning har utförts enligt överens­ kommelse med beställaren, vilken således godkänt att både provtryck och slutligt tryck skedde i pixelformat. I sin kvalitetsbedömning gör Lidingö stad gällande att loggan ser ut att innehålla moire, dvs. ett icke önskat interferensmönster som kan uppträda vid tryckning om rastervinklarna inte är rätt inställda, men så är inte fallet här. Det är inte ett trycktekniskt fel utan det är helt enl<:elt loggans under­ liggande pixelmönster man ser. Loggan är alltså korrekt tryck, och då provtryck och tryck överensstämmer i sin helhet ska Danagårds inte få po­ ängavdrag för detta. De tunna linjer som syns på sidan tre i trycksaken är linjer som finns i det digitala tryckoriginalet. Det är inte "smetning" som syns på sidan fyra, utan en vanlig effekt som uppkommer om pappret har låg opacitet (absorp­ tionsgrad) i kombination med tunga bilder (mycket färg). Inte heller detta I STOCKHOLM Sida4 F Ö R V A L T N I N G S R Ä T T E N D O M 3 1 52 9 - 1 0 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen är ett trycktekniskt fel och även detta är ett aktivt val av beställaren av den aktuella produkten. Då det inte är något trycktekniskt fel, och då provtryck och tryck överensstämmer i sin helhet, ska Danagårds inte få poängavdrag för detta. Danagårds ska ha full poäng avseende kvaliteten på tryck, efter­ som man till fullo uppfyller den kravspecifikation som angivits i förfråg­ ningsunderlagets punkt 3.1 "Kvalitet", andra stycket. Lidingö Stad bestrider Danagårdss yrkande och anför till stöd för sin in­ ställning i huvudsak följande. Anbudsgivare och anbud har bedömts utifrån de grunder som angetts i för­ frågningsunderlaget. Prövning av anbud har skett i två steg; kvalificering och utvärdering av anbud. Samtliga anbud har gått över till utvärderingsfa­ sen. I andra steget har gjorts en värdering där det ekonomiskt mest fördel­ aktiga anbudet har antagits. Staden har under utvärderingsperioden begärt in en trycksak av samtliga anbudsgivare, exempelvis en AS-folder, tryckt på tryckeriets "huspapper" med tillhörande provtryck. Detta har skett för att kunna bedöma kvaliteten som en del i utvärderingen. Staden försåg inte tryckerierna med material och har inte ställt några särskilda tekniska krav på provtrycket. Det var helt upp till tryckerierna att själva välja lämpligt provtryck med tillhörande tryck och staden har inte tillhandahållit någon pdf-fil eller annat underlag. Anbudsgivamas provtryck kunde vara pixelbaserat eller ha annan utform­ ning. Vid sin utvärdering har staden bedömt kvaliteten genom att jämföra likheten mellan provtryck och slutligt styck och härvid har staden ansett att Danagårds material inte var lika bra som de flera andras. Logotypen som hänvisas till ser olika ut på provtrycket jämfört med det slutliga materialet, oberoende om denna är plexibaserad eller inte, och fårgmässigt var det också skillnad. För staden har jämförelsen mellan provtryck och slutligt tryck stor betydelse eftersom provtryck just är till för att visa hur den slut­ liga produkten kornmer att se ut. Detta var skälet till att Danagårds endast Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31529-10 Allmänna avdelningen erhåll tre poäng av fem möjliga. Att annan kund till Danagårds har godkänt provtrycket i fråga i annat sammanhang saknar helt betydelse i denna upp­ handling. Danagårds genmäler bl.a. följande. I sitt yttrande till förvaltningsrätten frångår Lidingö stad sitt påstående om att det "nästan moare-lika mönster" på loggan och "smetningen" är det som gett poängavdrag, trots att det är dessa "fel" som uppgetts i underlaget för tilldelningsbeslutet. I yttrandet gör staden gällande dels att logotypen ser olika ut på provtrycket jämfört med det slutliga materialet och dels att det var färgmässig skillnad. Ingen av dessa orsaker anges som anledning till poängavdrag i underlaget till tilldelningsbeslutet. Vad gäller färgmässig skillnad kan konstateras att ABA-kopiering AB, som också lämnade anbud, har fått ett poäng i avdrag på grund av att färgerna i deras inskickade provtryck skiljt sig något från deras inskickade trycksak. Vidare kan konstateras att en annan anbudsgiva­ re, Intellecta Infolog AB, också fått ett poäng i avdrag för att färgerna skilt sig något. Då samtliga anbud ska bedömas på samma villkor, skulle alltså en viss skillnad i färg mellan provtryck och tryck medföra ett poängs av­ drag. Staden har inte klargjort på vilket sätt man anser att logotypen skiljer sig mellan provtryck och tryck. Danagårds inlämnade provtryck och tryck överensstämmer med varandra och eventuell avvikelser är i alla fall så små att de absolut inte rättfärdigar ett avdrag med två poäng. Danagårds skulle därmed ha erhållit full, dvs. fem poäng. Även om ett avdrag om en poäng skulle göras för en mindre avvikelse, så skulle Danagårds ha blivit tilldela­ de upphandlingskontraktet. Lidingö stad har härefter genmält bl.a. följande. När ett slutligt tryck har moare-lika mönster och provtrycket inte har det, innebär detta att "logoty­ pen ser olika ut" på provtrycket jämfört med det slutliga materialet och det innebär också att "färgmässig skillnad" uppstår. Det är en tydlig skillnad på mönster och därmed på färgnyansen i loggans tonplatta Det "moare- I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31529-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen lika" mönstret på loggan gav ett poängavdrag. Utöver detta förekom smet­ ningar över en betydande del av en sida på det slutliga trycket. Smetning­ arna var så betydande att det har föranlett ett poängavdrag. Detta har sam­ mantaget bidragit till att staden bedömde att avdrag skulle ske med två poäng. DOMSKÄL Tillämplig lagstiftning Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I anbudsförfrågan "Upphandling Tryckeritjänster" har Lidingö stad lämnat bl.a. följande uppgifter. 3. Kravspecifikation 3.1 Kvalitet Anbudsgivaren garanterar att i kravspecifikationen angiven kvalitet och lämplighet upprätthålls. För att mäta kvalitet på anbudsgivarens produkter kommer staden att under utvärderingsprocessen begära in provtryck och slutligt tryck på samtliga eller delar av de produkter som beskrivs under punkten omfattning. Leve­ rerade produkter ska sedan helt överensstämma med de lämnade proverna. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 7 31529-10 6. Anbudsprövning 6.1 Utvärdering Anbudsgivare och anbud kommer att bedömas utifrån de grunder som an­ ges i förfrågningsunderlaget.(...) Prövning av anbud kommer att ske i två steg. Anbudsgivare skall uppfylla samtliga laav som anges i förfrågningsunderlaget. Anbudsgivare som inte uppfyller uppställda laav, eller som i väsentligt hänseende låter bli att lämna begärda upplysningar, lämnar felaktiga upp­ gifter eller inte lämnar uppgifter enligt anvisningar kan uteslutas från del­ tagande i upphandling. I stag två upprättas en sammanställning av pris, kvalitet och referenser av de anbud som gått vidare från steg ett.(...) 6.4 Anbudsprövning och utvärdering (steg två) I det andra steget görs en värdering av kvarvarande anbud där det ekono­ miskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas med beaktande av föl­ jande rangordnade och viktade utvärderingslaiterier: Viktningsprocent • pris 50 % • kvalitet 25 % • referenser 25 % Utvärderingsmetoden innebär följande:(...) Kvalitet Kvalitetsbedömningen av alternativa utföranden baseras på lämnade prov­ tryck. Anbudet bedöms efter följande värdeskala varav fem(5) poäng är bäst och en(1) poäng är undermåligt. Erhållna betyg kommer sedan att multipliceras med ovan angiven viktningsprocent. Värdeskalan är av följande modell: 5 poäng = mycket bra 4 poäng = bra 3 poäng = godkänt 2 poäng = dåligt 1 poäng = undermåligt. (...) I anbudsutvärdering, som bilagts tilldelningsbeslutet, har Lidingö stad uppgett bl.a. följande. Bilaga 4 Kvalitet, provtryck Tryckeritjänster Anbudsgivare: Aktiebolaget Danagårds Grafiska Yttrande: Färgen har smetat på trycket och det har uppstått nästan ett "moare-lika" mönster på en logga. Poäng:3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 8 31529-10 efter viktning Bilaga 5 Viktning Tryckeritjänster Leverantör: AB Danagårds Grafiska: steg två: pris, vikt pr. 50 % Kvalitet, vikt pr 25 % Referenser, vikt pr 25 % Summa slutliga poäng: erhållen poäng 5 2,5 3 4,5 0,75 1,13 4,38 Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Likabehandling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare be­ handlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Detta innebär att en upp­ handlande myndighet inte får anta anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. En upphandlande myn­ dighet har dock en hög grad av frihet att ställa de krav som den anser be­ hövs för att säkerställa syftet med upphandlingen, förutsatt att kraven inte strider mot de gemenskapsrättsliga principerna eller reglerna i LOU. Lidingö stad har i det aktuella förfrågningsunderlaget angett att staden, för att mäta kvalitet på anbudsgivarens produkter, kommer att begära in prov­ tryck och slutligt tryck på samtliga eller delar av de produkter som beskrivs under punkten omfattning. I för:frågningsunderlaget anges vidare att "leve­ rerade produkter ska sedan helt överensstämma med de lämnade prover- na". Danagårds har riktat invändningar mot Lidingö stads bedömning av bola­ gets kravuppfyllnad såvitt avser kvalitet och överensstämmelse mellan provtryck och slutligt tryck och härvid gjort gällande att bolaget borde ha tilldelats en högre poäng för kvalitet. poäng FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 9 31529-10 Allmänt gäller att det inte är en uppgift för förvaltningsrätten att vid en överprövning av en upphandling pröva de subjektiva kriterier som ligger till grund för en upphandlande enhets poängbedömning. Förvaltningsrät­ tens prövning utgör istället en kontroll av om det på grundval av de klago­ mål som sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. I förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller måste det enligt förvalt­ ningsrättens mening finnas utrymme för den upphandlande enheten att, utifrån de uppställda kriterierna, göra en självständig bedömning av anbu­ den. Detta under förutsättning att kraven på bl.a. icke-diskriminering, lika­ behandling och transparens uppfylls och att inga ovidkommande hänsyn tas. Det har inte framkommit några omständigheter som talar för att Lidingö stad vid bedömningen av i vilken grad Danagårds anbud uppfyller vad som efterfrågats skulle ha förfarit på ett sådant sätt som strider mot förutsätt­ ningarna i förfrågningsunderlaget eller mot LOU:s principer. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att vad Danagårds anfört inte visar att upphandlingen genomförts i strid mot LOU och gemenskapsrätten. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger därmed inte. Danagårds ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA). Richard�jungq ist Chefsrådman Föredragande har v SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten ino:i:n tre veckor från den dag di klaganden fick del av beslutet Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet .infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkla de ska kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den khgandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom s.ka adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kh­ ganden kan. nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som. överkhgas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnurnm.er samt dagen för beslutet, 3. de skäl som khganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, gan bmmatti:itten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ gs stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning föreko:tnn:1er till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddehs står för­ valtnings rättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att ptövningstillstånd bör meddelas. 4. den ändring av förvaltnin rättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som khganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av khganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om khganden anlitar ombud ska denne sända in fulJmak:t i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 0N www.domstol.se