� Meddelad i Linköping Dok.Id 2978I7 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-251100 013-25 Il 40 E-post; forvaltningsrattenilinkopi11g@don1.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOJ\1 I LINKÖPING 2017-08-17 Mål nr 3958-17 KONKURRENSVERKEI' :r7-GO- 1 8 �-· Onr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU I SÖKANDE El-brandskyddskontroll i Boden AB, 556771-7607 Pontonjärvägen I0 961 43 Boden MOTPART Fortifikationsverket 631 89 Eskilstuna SAKEN Avd Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3958-17 ILINKÖPil\'G BAKGRUND Fortifikationsverket genomför en upphandling av ramavtal avseende Tek­ niska konsulttjänster Region Non; Västerbotten, Västernorrland samt Jämt­ lands län, dnr 4472/2016. Upphandlingen genomförs som öppet förfarande enligt LOU och är uppdelad i två områden Teknikområde l Utred­ ning/Projektering/Dokumentation med sex underliggande teknikfack och Teknikområde 2 Byggledning!Kontroll!Besiktning med fem underliggande teknikfack, bl.a. El inkl OVK och del av SÖ (nedan teknikfack 1) och Brand (nedan teknikfack 2). Ramavial ska tecknas med maximalt tre leverantörer per teknikfack. El-brandskyddskontroll i Boden AB (Bolaget) har lämnat anbud i upphandlingen avseende teknikfack 1 och 2. Fortifikationsverket meddelade den 5 maj 2017 ett tilldelningsbeslut enligt vilket andra leveran­ törer än Bolaget tilldelades kontrakt för aktuella teknikfack. Av bilaga Ej kvalificerade anbud�givare till beslut framgår att Bolaget inte kvalificerades till anbudsutvärdering då det inte ansågs uppfylla ställda obligatoriska krav enligt punkterna AUB.515, AUB.516 och AUB.517 i förfrägningsunderla­ get. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen. Fmtifikationsverket begär att ansökan avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3958-17 I LINKÖPING VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS ANFÖRT Bolaget Bolagets uppfyllelse av kraven Bolaget anser att de dokument som bifogats Bolagets anbud redovisar erfor­ derlig kompetens, certifikat, extra resurser etc. för de uppdrag som omfattas av ramavtalet. Förfrågningsunderlaget innehåller ingen text om att anbuds­ givare inte kunde bifoga egna dokument i digital fo1m. Teknikfack 1 I bifogade dokument i offerten under bilaga l finns det redovisade sex ob­ jekt med referenser, uppgifter samt CV I EL Rolf Enbom, CV l EL- _,ch CV l ned redovisning av certifikat och lö- pande uppdrag. Under fbretagspresentationen framgår även att­ har jobbat som uppdragsledare och handläggare sedan 2006. Bolaget har därmed uppfyllt kravet enligt punkten AUB.515. Under företagspresentationen finns det en seniorkonsult redovisat. I bifo­ gade dokument finns även intyg om andra företags kapacitet. Bolaget har därmed uppfyllt kraven enligt punkterna AUB.516 och AUB.517. Teknikfack 2 Bolaget är certifierat besiktningsföretag fur brandskyddsanordningar och har tre certifierade och behöriga ingenjörer brandlarm, en certifierad brandpro­ jektör bygg samt en seniorkonsult som är civilingenjör samt teknologie li� cenciat byggandskonstrnktion brandskydd. Bolaget uppfyller de krav som ställts i anbudsfonm1Uiret vilket framgår av CV 2- CV 4 - 3 FÖRVALTNlNGSfu\TTEN DOM 3958-17 I LINKÖPING 11111 företagspresentationen, intyg om tillgång till andra företags kapacitet samt bifogade certifikat. Bolaget har dä1med uppfyllt kravet enligt punkter­ na AUB.515, AUB.516 och AUB.517. Anbudsgivaren ska vara beredd att vid anmodan omgående kunna styrka au namngivna förstärkningsresursers kompetens och erfarenhet motsvarar ställda krav enligt AUB.516. Fortifikationsverket har inte gjort någon för­ frågan till Bolaget angående detta. övrigt De leverantörer som har tilldelats kontrakt for Teknikområde 2 har inga be­ siktningsingenjörer El eller Brandlmm i Sverige. Bolaget har under perioden 2012-2017 innehaft ramavtal på revisionsbesiktningar på el- och brand­ larmssidan i hela Norrland. FortifikationsYcrket Uppställda krav Fo11ifikationsverket har i de administrativa föreskrifterna uppställt vissa la-av på anbudsgivama och deras erbjudna personal. Av punkten Al.TB. 31 Anbuds/orm och innehåll framgår att anbud ska vara i överensstämmelse med fö1frågningsunderlaget. Fortifikationsverket har enligt punkten AUB.515 i förfrågningsunderlaget uppställt krnv på att anbudsgivaren ska ha erfarenhet och kompetens för att kunna genomföra uppdrag som kan avropas med stöd av ramavtalet. An­ budsgivare ska styrka detta genom referenser avseende minst tre liknande uppdrag, med likvärdig omfattning och komplexitet, genomförda under de senaste tre liren och som är relevanta för det teknikområde/teknikfack som 4 FÖRVALTNIJliGSRÄTTEN DOM 3958-17 I LINKÖPING anbudet avser. Uppfyllande av krav ska redovisas i "Bilaga Referensuppgif­ ter" och bifogas till respektive anbudsfonnulär för respektive teknikfack som anbudsgivaren lämnar anbud på. I punkten AUB.5 I6 i förfrågningsunderlaget uppställs krav på personella resurser. Inom teknikområde 2 och nu relevanta teknikfack uppställs krav på att anbudsgivare ska offerera en st. uppdragsledande personal och tre st. handläggande personal. Erbjuden personal ska uppfylla vissa krav på ut­ bildning och erfarenhet som uppställs i föreskriften. Uppfyllande av krav redovisas i "Bilaga CV" och bifogas till respektive anbudsformulär för re­ spektive teknikfack som anbudsgivaren lämnar anbud på. Av punkten AUB.517 i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren också ska ha tillräckliga förstärkningsresurser som ska kunna ersätta den erbjudna personalen om denne av någon anledning inte kan fortsätta sitt arbete. Förstärlmingsresurserna ska uppfylla de krav som uppställs i punkten AUB.516. Bolaget anför att det diskrimineras genom de uppställda kraven i AUB.516 och AUB.517. Uppställda krav gäller för samtliga anbudsgivare och har uppställts för att tillse att ramavtalsleverantörer har tillräckliga resurser för att utföra de uppdrag som avropas. Kraven är således likabehandlande och proportionerliga. För de leverantörer som inte har tillräckliga egna resurser finns möjlighet att åberopa andra företags kapacitet, vilket Bolaget också har gjort. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Bolagets kravupp.fyllnad Teknikfack l 6 DOM 3958-17 Kravet på referenser i AUB.51S uppfylls inte då Bolaget inte har lämnat in "Bilaga Referensuppgifter". Vad Bolaget nu anför om att det ska finnas till­ räckliga uppgifter i CV och företagspresentation är inte korrekt och det är inte heller möjligt att beakta uppgifter i andra dokument än det dokument som enligt de administrativa föreskrifterna ska användas för uppgiftsläm­ nande. Avseende kravet i AUB.S16 på personella resurser så framgår det inte av lämnat anbud att Bolaget har den kapacitet som efterfrågas. Inskickade CV innehåller inte de uppgifter som krävs för att krav i föreskriften ska vara uppfyllda. Bl.a. saknas uppgifter om utbildning och referensuppgifter för efterfrågade funktioner. Vidare har CV tör endast två persone1· insänts trots att det krävs minst tre för att uppfylla kravet (en uppdragsledare tillika hand­ läggare samt två handläggare). Bolaget hänvisar u ansökan om överprövning till CV 2-om bevis för kravuppfylland. Den handlingen har dock inte varit bifogad Bolagets anbud. Inte heller kravet i AUB.517 är uppfylll då inte tillräckligt antal förstärk­ ningsresurser har redovisats på konekt sätt i angiven fritextruta. Teknikfack 2 Kravet på referenser i AUB.515 uppfylls inte då Bolaget inte har lämnat in "Bilaga Referensuppgifter". Vad Bolaget nu anför om att det ska finnas till­ räckliga uppgifter i CV och företagspresentation är inte korrekt och det är inte heller möjligt att beakta uppgifter i andra dokument än det dokument FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3958-17 I LINKÖPING som enligt de administrativa föreskrifterna ska användas för uppgiftsläm­ nande. Kravet på personella resurser i AUB.516 är iute uppfyllt då "Bilaga CV" inte har bifogats för samtliga efterfrågade funktioner. Bolagets hänvisning till endast ett CV styrker att Bolaget inte uppfyller krav på att bifoga "Bilaag CV" för varje efterfrågad funktion. Inte heller kravet i AUB.517 är uppfyllt i detta teknikfack. Mot bakgrund av ovan anser Fortifikationsverket att det har varit riktigt att förkasta Bolagets anbud i ovan nämnda teknikfack. Vinnande lel'erantör Vad gäller Bolagets påståenden om att vinnande anbudsgivare inte har vissa typeravingenjörerkanendastkonstaterasattdebolagsomhartilldelats kontrakt uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingen. Det har inte uppställtskravpåattbolagmåstehabesiktningsingenjörELellerbesikt­ ningsingenjör brandlarm. Vad som har krävts är relevant ingenjörsutbild­ ning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. De anbudsgivare som har tilldelats kontrakt uppfyller dessa krav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser LOU upphörde att gälla och ersattes den 1 januari 2017 av lagen om offent­ lig upphandling (2016:1145). Den upphävda lagen tillämpas dock alltjämt för sådana upphandlingar som har påböt:jats före ikraftträdandet. Av utred­ ningen framgår att upphandlingen startade under föregående år. 7 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3958-17 Enligt I kap. 9 § LOV ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § första stycket LOV framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättcns bedömning En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen Gfr t.ex. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i HFD 2016 ref. 37). Det är i målet ostridigt att Bolaget inte lämnade in samtliga erforderliga malldokument Bilaga Referensuppgifter och Bilaga CV tillsammans med sitt anbud i upphandlingen. Förvaltningsrätten anser att kraven avseende ingivande av dessa bilagor, mot bakgrund av hur förfrågningsunderlaget är utformat, är tydliga och att det är sådana obligatoriska krav som anbudsgi­ varen ska ha uppfyllt vid anbudstidens utgång för att kvalificera sig i upp­ handlingen. Vilka uppgifter det föms i andra av Bolaget ingivna handlingar saknar däm1ed betydelse vid bedömningen om Bolaget har uppfyllt rele­ vanta kvalificeringskrav. Någon skyldighet eller möjlighet för Fo1tifikat­ ionsverket att ge Bolaget tillfälle att läka konstaterade brister föreligger inte I LINKÖPING 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3958-17 I LINKÖPING heller. Eftersom Bolaget inte uppfyller relevanta krav, har Fortifikationsver­ ket haft fog för sitt beslut att diskvalificera Bolaget. Med hänsyn till denna bedömning saknas anledning att pröva det som Bolaget gjort gällande ifråga om andra anbudsgivares anbud. Inte heller vad Bolaget anfört rörande ut­ formningen av förfrågningsunderlaget ger skäl för något ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DY 3109/1D-LOU). as Kjellgren Rådman Handläggare har varit föredragande juristen Stefka Bokmark. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har mecklelars vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in n�ista vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheren av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars fu1ns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd b<1r meddelas. Överklagandets innehåll Skrh·elsen med överklagande ska innehålla 1 . Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postaclress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet oc,1 fortfarande är akn1ella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förva1tningsrättens namn, mål­ nummer sa1nt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstil.lstånd, den ändring av fötvaltningsrärrens avgörande som klaganden vill få till stånd, (.c. 2. 3. 4. www.do11stol.se 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. .Folts. nåStasida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • • • • lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, eller • lagen(2016:1146)omupphandlinginom försötjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fåt avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits, Fullständig inforn1ation finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningat· om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten .ij lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2016:1 147) om upphandling av koncessioner, www domstol se