FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Föredraganden Anna Borgs SÖKANDE DOM 2014-03-04 Meddelad i Falun Mål nr 5624-13 Sida 1 (4) Svensk IT Funktion AB, 556570-3500 Box2201 169 02 Solna Ombud: Advokat Madeleine Sifvert Advokatfirman NOVA AB Box55996 102 16 Stockholm MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN 2014 -03- 0 5 Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Svensk IT Funktion ABs ansökan om överpröv­ nmg. Avd Dok.Id 103897 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 56 24-13 Enhet 2 !FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN Inköp Gävleborg genomför en upphandling av "SAN, Storage Area Network till Ljusdals kommun" med ärendenummer 46 49 . Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling ( LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 11 december 2013 varvid IT-Total Sweden AB antogs som leverantör. Svensk IT Funktion AB ( i det följande Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att rättelse ska ske på så sätt att Bolagets anbud ska utvärderas i Steg 3 samt för fram följande till stöd för sin talan. Bolagets anbud uppfyll­ ler alla obligatoriska krav och beslutet att förkasta det i Steg 2 är därmed felaktigt och i strid med LOU. Inköp Gävleborgs brott mot LOU har med­ fört att Bolaget lidit skada. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och för fram att Bolagets an­ bud har i enlighet med LOU förkastats då det inte uppfyller alla obligato­ riska krav. SKÅLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU och detta har medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (16 kap. 6 § och 1 kap. 9 § LOU jämförd med 15 kap. 2 § samma lag). Av utredningen i målet framgår att Inköp Gävleborg har förkastat Bolagets anbud vid prövningen av uppfyllelsen av skallkraven för vara eller tjänst, med motiveringen att Bolaget inte har angivit pris för flash disk i "3.5 Skallkrav utbyggnad" och att Bolaget inte angivit tidsplan för överföring Sida 3 FÖRVALTNI NGSRÄTTEN DOM 5624-13 Enhet 2 I FALUN av data för "3.6 Skallkrav för överföring data" ( upphandlingsprotokollet från den 11 december 2013). Bolaget har framhållit att dess anbud uppfyller de skallkraven och såvitt avser kravet på tidplan fört fram följande. Bolaget har i anbudet har bekräf­ tat att samtliga obligatoriska krav är uppfyllda genom att kryssa i "Ja" på frågan i formuläret. Bolaget har vidare lämnat den efterfrågade uppgifterna om en uppskattad tidsplan för kravet i 3.6. Av upplysningarna från Bolaget i anbudsformuläret framgår att den lösning som Bolaget offererar innebär att överföring av data från nuvarande lagringslösning till föreslagen lager­ lösning inte tar någon tid alls. För någon med branschkännedom är det up­ penbart att upplysningen i kommentaren i anbudsformuläret betyder att den nya och den gamla lösningen samexisterar transparent för kundens använ­ dare. Data som finns i den gamla lösningen kommer automatiskt att flyttas till det nya systemet simultant, dvs. under normal drift. Bolaget har således lämnat upplysning såväl om hur överföringen ska genomföras samt en uppskattad tidsplan. Genom upplysningen att överföringen inte tar någon tid alls finns inte heller något behov av en mer specificerad tidsplan. Inköp Gävleborg har mot detta framhållit att även om Bolaget hävdar att överföringen inte tar någon tid alls, så finns det i anbudet ingen tidsplan angiven och uppgiften är därmed inte med i anbudet. Vidare tar överfö­ ringen alltid någon tid, om det så bara är att starta om utrustning eller trycka på en knapp. Tidsplanen är av stort intresse för Ljusdals kommun för sin egen planering. Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. För att alla leverantörer ska kunna anses ha haft lika förutsättningar vid en offentlig upphandling måste utvärdering­ en göras efter de krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Den upp­ handlande myndigheten får inte anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5624-13 I FALUN Enhet 2 Som framgår av utredningen i målet skall leverantören beskriva hur en överföring av data från nuvarande lagringslösning till föreslagen lagerlös­ ning ska genomföras samt presentera en uppskattad tidsplan för anbudet. Bolaget har i anbudsformuläret kryssat i att kravet uppfylls och i kommen­ tarsfältet skrivit följande. "Då licenser för extern visualisering av den typ av disk som Ljusdal har idag så presenteras befintliga volymer via den nya kontrollem sedan sker migrering transparent för användare och hostar tills en fullständig flytt skett varpå befintlig lagring kan stängas ner." (Anbuds­ formulär 3.6 Skallkrav överföring av befintlig data). Förvaltningsrätten anser i likhet med Inköp Gävleborg att det av vad Bola­ get angett i anbudsformuläret Bolagets anbud inte framgår någon tidsplan för dataöverföringen. Bolaget har fört fram att det inte tar någon tid alls, men då utredningen i målet inte ger stöd för att denna information framgår i Bolagets anbud förändrar detta inte förvaltningsrättens bedömning. Redan på denna grund har Inköp Gävleborg således haft fog för att förkasta Bola­ gets anbud. Skäl för ingripande enligt LOU finns därför inte och ansökan om överprövning ska därmed avslås. Vid denna slutsats har förvaltnings­ rätten inte skäl att pröva Bolagets invändning gällande uppfyllelsen av kra­ vet i förfrågningsunderlagets 3.5 Skallkrav utbyggnad. HU R1fi�RKLAGAR, se bilaga (DV3109/lC LOU). . 1Kif1t_ Karin Forslund Johansson rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prö.vningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. · 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. §u � Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamman:ätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla ;;; 1. Klagandens person-/organisationsnummer, 6 postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se