LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN Anna Blomgren SÖKANDE DOM 2009-12-18 Meddelad i Falun Sida 1 (6) [i=='iii'1lii!li;a11515'1$1P··�::,. Ricoh Sverige AB, 556228-8851 Box 1536 171 29 Solna Ombud: Jan-Erik Öman c/o Ricoh Sverige AB Box 1536 171 29 Solna MOTPARTER 1. Falu kommun 791 83 Falun 2. Säters kommun Rådhuset 783 27 Säter Ombud för 1 och 2: Jan Fors Falu kommun 791 83 Falun SAKEN �..,, Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår Ricoh Sverige AB: s ansökan om överprövning av Falu kommun och Säters kommuns upphandling av kopiatorer och skrivare. Länsrätten erinrar om den tiodagarsfrist som framgår av 16 kap. 1 § LOU. Mål nr 3052-3053-09 E Rotel 3 2009 -12- 2 1 r4 Dok.Id 72804 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post lansrattenidalama@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-12-18 BAKGRUND M.M. Sida 2 3052-30.53-09 E Falu kommun och Säters kommun (nedan kommunerna) har genomfört en upphandling "Skrivare/Kopiatorer 09". Tilldelningsbeslut fattades den 22 oktober 2009, vari Office Dalarna AB antogs som det vim1ande anbudet. Länsrätten har den 30 oktober 2009 i mål nr 3037-3038-09, som avser samma upphandling, intermistiskt förordnat om att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Ricoh Sverige AB (nedan bolaget) begär överprövning och yrkar att läns­ rätten fattar beslut om att vi1mande anbud ska ogiltigförklaras och att upp­ handlingen rättas baserat på detta. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Office Dalarna AB bryter mot uppställda ska-krav då de har läm­ nat ett pris som, förutom hårdvaran, som ska besvaras med köppris samt hyra för hela perioden baserad på femårsavtal exkl. service och toner enligt uppställda ska-krav i bilaga 3a, även inkluderar service/support. Det har Office Dalarna AB varit medvetna om eftersom de gjo1i en s�jämmarkering där de säger att då det är ska-krav att dessa tjänster och produkter ska ingå har de räknat med kostnaden i produktpriserna. Detta innebär att Office Dalarna AB inte har lämnat svar enligt uppställt ska-krav och att deras an­ bud är omöjligt att nollställa, dvs. jämföra med övriga anbudsgivare. Detta borde kommunerna ha insett och däm1ed borde anbudet inte ha kvalificerat sig för slutlig bedömning. Svaret som lämnats bryter mot kormnunernas krav på att priserna inte får vara "villkorade" då det är exakt vad de blir i och med att Office Dalarna AB inte redogör för hur stor andel av det totala priset som är relaterat till service/suppmi. Det kan enbart tolkas som att eventuell kostnad måste relateras till de volymmässiga omständigheter som angetts som "utvärderingsunderlag" och att lägre eller högre volym rim­ ligtvis får ett mmat utfall i kostnad. Kommunerna km1 rimligtvis inte utvär­ dera vilka kostnader som man kormner att få i framtiden då det inte på nå­ got ställe framgår hur stor del av kostnaden som relateras till service re- LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-12-18 Sida 3 3052-3053-09 E spektive supp01i. Därmed är inte Office Dalarna AB: s anbud transparent utan köppriset inkluderar en icke angiven servicevolym som är obekant för alla inklusive upphandlande kommuner. Kommunerna har även gjort av­ steg från efterfrågad telmik då man godkänt en LED-skrivare fastän man uttryckligen skrivit att man avser laserskrivare och har även lämnat exem­ pel på laserskrivare. Kommunerna kan inte godkänna LED som samma sak när de uttryckligen frågat efter lase1ieknik. Den definition som gj01is i ef­ terhand borde ha förklarats i anbudsförfrågan. Kommunerna yrkar att länsrätten avslår bolagets begäran om överpröv­ ning och anför i bl.a. följande. Kommunernas uppfattning är att det står anbudsgivaren fritt att sätta ett delpris till noll kr. Det väsentliga för kom­ munerna är att på ett korrekt och rättvist sätt kum1a jämföra slutsummorna av alla de delposter kommunerna har efterfrågat. Office Dalarna AB:s pris är inte på något sätt villkorat. Samtliga anbudsgivare har i något delmo­ ment angivit priset till noll kr. Mot den bakgrunden har kommunerna inte brutit mot något ska-krav. Kommunerna krävde att anbudsgivarna skulle ange alla delar av priset främst för att ingen del skulle förbises. Fördel­ ningen för att komma fram till totalsumman saknar egentlig betydelse. Ge­ nom Office Dalarna AB:s "asterisk/kommentar" framgår att när kopiatorn är inköpt så är priset noll kr för service. Kommunerna har valt att använda handelsnamnet laserskrivare i syfte att skilja denna skrivare ifrån bläckstrå­ leskrivare och multifunktionsskrivare (MFP). Inom handelsnamnet laser­ skrivare ±arg ingår både "laserskrivare" och "LED-skrivare". Det är alltså inte den exakta tekniken av anbringande av pulvret på papperet som avses utan syftet är att särskilja de11.11a typ av skrivare från bläckstråleskrivare som använder en helt a11.11an teknik. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-12-18 SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Relevanta lagrum Sida 4 3052-3053-09 E En leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen (16 kap. 1 § första stycket LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller ati den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 2 § första stycket LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Fö1frågningsunderlaget Enligt avsnitt 5.3 (Primära krav på priser) ska priserna anges i bifogad mall och det ska ske i enlighet med anvisningarna. Vidare ska priserna alltid avse de förslag som leverantörerna angivit som produktlösningar och pri­ serna ska/får inte villkoras, då svaret inte kan likställas med konkurrenter­ nas prisangivelser. Av avsnitt 8 (Krav/önskemål kring priser) framgår att de krav och önskemål kommunerna har på prisangivelse finns i prisbila­ gans inledning. Detta måste följas för att god jämförelse ska kunna ske mellan offertgivarna. (Det är också ett ska-krav). I bilaga 3a (Mall för pris­ bilaga) står bl.a. att leverantörerna inte ska villkora priserna eller svara på annat sätt. Det försvårar nollställningen. I bilaga 5A (Produktmodeller/Typmaskiner) har kommunerna angett en specifikation som ska ses som vilken funktion som önskas och angett LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-12-18 Sida 5 3052-3053-09 E "standardsmaskiner" för Falu kommun. I bilaga 5B (Produktmodel­ ler/Typmaskiner) har kommunerna uppgett att leverantörerna ska lämna en eller flera produkter som passar in i respektive produktmodell/ använd­ ningsområde. Under rubriken laserskrivare ska leverantörerna fylla i vald modell. Länsrätten görföljande bedömning Upphandlingen avseende skrivare och kopiatorer genomfördes som en öp­ pen upphandling. Bolaget har i sin begäran om överprövning anfört att Office Dalarna AB:s anbud inte uppfyllt ska--kraven då de under positionen service/support i bilaga 3a angett kostnaden till noll kr. Av förfrågningsunderlaget framgår att priserna inte får villkoras eller att leverantörerna inte får svara på annat sätt än som framgår av förfrågningsunderlaget. K.ommunema har uppgett att det är totalsumman som är det mest väsentliga för att på ett rättvist och korrekt sätt kunna jämföra anbuden. Av utredningen framgår att priserna summerats till en totalsumma. Enligt länsrättens mening föreligger det inte hinder mot att ange priset till noll kr eller att inkludera det i produktpriset. Inte heller försvåras jämförelsen mellan de olika anbuden. Office Dalarna AB:s anbud får anses ha uppfyllt ska-kraven. Länsrätten anser således inte att kommunerna i dem1a del har brutit mot principerna om transparens och likabehandling eller någon am1an bestärmnelse i LOU. Vidare har bolaget anfört att Office Dalarna AB har offererat en felaktig produkt då de offererat en LED-skrivare istället för en laserskrivare. Kommunerna har anfört att de valt att använda handelsnamnet laserskriva­ re i syfte att skilja denna skrivare ifrån bläckstråleskrivare och multifunk­ tionsskrivare och att det inom handelsnamnet laserskrivare färg ingår både "laserskrivare" och "LED-skrivare". Även om förfrågningsunderlaget kun­ de ha utformats på ett tydligare sätt i detta avseende anser länsrätten att LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-12-18 Sida 6 3052-3053-09 E kommunerna får anses ha avsett såväl laserskrivare som LED-skrivare och att kommunerna har haft fog för a1i godkäima den skrivare som Office Da­ larna AB har angett i sitt anbud. Sammanfattningsvis anser länsrätten att bolaget inte har fönnå1i visa att kommunernas upphandling av skrivare och kopiatorer i någon av de påta­ lade delarna strider mot bestämmelserna i LOU. Mot den bakgrunden före­ ligger det hinder för att länsrätten att vidta åtgärder. Bolagets ansökan om överprövning ska därmed avslås. Länsrätten har samma dag meddelat dom i mål nr 3037-3038-09, avseende samma upphandling, vari ansökan om överprövning har avslagits. Därmed har det intermistiska beslutet upphävis. Hur man överklagar, se bilaga (Dv 3109/lc). Eva Karlsson Helghe rådman ;) (;,:tutZM/?tJtg?j;J e,.,j/;, . ! ,//�