Dok.Id 945823 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se w,V\v.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-02-13 Mål nr 29753-17 1 KONKURRENSVERKET lf,lli';,:••' Avdelning 32 SÖKANDE NETAB Gruppen AB, 556391-9454 Box 513 146 33 Tullinge MOTPART Botkyrka kommun 147 85 Tumba SAKEN Offentlig upphandling �,,,.,.c"'t.r-...... �� Meddelad i Stockholm Förvaltningsrätten avslår NETAB Gruppen AB:s ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr Aktbil l�; ::..1 � ••• .•• ,: .� FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE l 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29753-17 I STOCKHOLM 2018-02-13 BAKGRUND Botkyrka kommun genomför en upphandling av ramavtal, "Fastighetsunderhåll el" (dnr 2017:617), genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om of­ fentlig upphandling (LOU). Efter utvärdering och lottning har kommunen beslutat att anta tre rangordnade anbudsgivare för uppdraget. NETAB Gruppen AB har inte tilldelats plats i rangordningen. YRKANDEN M.M. NETAB Gruppen AB ansöker om överprövning och yrkar att förvaltnings­ rätten ska besluta om att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering och lottning ska ske. NETAB anför i huvudsak följande. De fyra an­ bud som har kvalificerats till lottningen har utvärderats med timpriset O kr för jourutryckning trots att lägsta utvärderingspris för denna post borde vara 916 kr/timme (AFB.53 ide administrativa föreskrifterna och punkt 1.5.12 i an­ budsformuläret). Det står anbudsgivare fritt att sätta sina priser och bolaget ifrågasätter inte nollanbuden. Utvärderingen överensstämmer dock inte med de administrativa föreskrifterna och den harmoniserar heller inte med den i upphandlingen uttalade ambitionen om att "... upprätthålla goda arbetsvillkor och en sund konkurrens" genom lägsta timpris för samtliga tider m.m. Tydligheten i-upphandlingsdokumentet kan starkt ifrågasättas eftersom fler anbud i upphandlingen anger summan 916 kr för den aktuella posten. Ytterligare anbudsgivare, däribland NETAB, borde ha inkluderats i lottningen (förutsatt att övriga krav uppfylls). Kommunen anser att förvaltningsrätten ska avslå NETAB:s ansökan och anför bl.a. följande. Kommunen har inte brntit mot någon av de grundläggande princi­ perna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen vilket innebär att bolaget inte har lidit eller kan komma att lida skada. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29753-17 I STOCKHOLM 2018-02-13 Kostnad för uttryckning är en engångskostnad och inget timpris. Efter två timmar har leverantören rätt att debitera timpris, dvs. lägst 458kr. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlings material I upphandlingens administrativa föreskrifter punkt AFB.53 anges följande. "Prövning av anbud Beställaren kommer att anta det anbudet som har det lägsta priset. Lägst Timarvode Då beställaren är angelägen om att upprätthålla goda arbetsvillkor och en sund konkurrens, har följande prisnivåer satts för denna kategori: Elektriker: lägst 458 SEK/tim. Gäller samtliga tider. Om anbudsgivaren sätter ett lägre pris som ska gälla för ramavtalet så kommer ändå utvärdering att ske på 458 SEK/tim. Anbudspris Anbudspris = Summan av priser och påslag enligt anbudsformulär. Timpris för administration av personliggare ingår inte i anbudspriset. Om anbudsgivama inte går att skilja åt fastställs rangordningen genom lottning." I upphandlingens anbudsformulär punkt 1.5.12 "Priser" anges, förutom informationen ovan, bl.a. att: "Timpriset ska inkludera servicebil och resekostnad. I övrigt enligt AFD.6 Ekonomi" "Anbudspris = Summan av timpriser, jour och material" Det framgår av 1.5.12 att anbudsgivaren i prisrutor ska specificera priser för elektriker (timpriser), material och jourberedskap. För jour ska specificeras dels en årskostnad för jourberedskap, dels en kostnad för utryckning: "Årskostnad för Jour-beredskap Kostnad för Utryckning* *i kostnaden för utryckning ingår servicebil+elektriker och arbete 2 tim. Sedan debiteras timpris" FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29753-17 I STOCKHOLM 2018-02-13 Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att de fyra anbudsgivare som har offererat lägst pris och kvalificerat sig till lottningen har specificerat pris om totalt 0 kr för jourberedskap och kostnad för utryckning. NETAB har specificerat priset 0 kr för jourberedskap och 916 kr för utryckning. NETAB gör gällande att upphandlaren kräver att två timmar ska ingå i kostnaden för jourutryckning och att posten i anbudsformuläret, i enlighet med AFB.53, ska utvärderas till 458kr/timme även när lägre timpriser angetts. Enligt NETAB borde posten i således inte kunna ha en lägre utvärde­ ringssumma än 916 kr. Förvaltningsrätten anser, i likhet med vad kommunen har anfört, att det av upphandlingsmaterialet tydligt framgår att kostnaden för utryckning inkluderar bl.a. två timmars jourarbete och att leverantören efter två timmars arbete har rätt att debitera det timpris, dvs. lägst 458 kr/timme, som har offererats. Det lägsta timpriset är således inte tillämpligt på arbete inom ramen för uttryckningskostnaden. Kommunen har dessutom begärt in ett förtydligande från anbudsgivama avseende offererat pris för jour och :fatt in svar med förklaringar som kommunen har accepterat. Sammanfattningsvis framgår inte annat än att upphandlingen har genomförts på ett transparent och likabehandlande sätt i enlighet med upphandlingsunderlaget. Det NETAB anför kan inte läggas till grund för att Botkyrka kommun har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. Det saknas därmed skäl för ingripande mot upphandlingen med stöd av 20 kap. 6 § LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29753-17 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). Alexander Dettner Förvaltningsrättsfiskal Katri Andersson har föredragit målet. 2018-02-13 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Bilaga 'I i"i Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida � www.domstol.se 4. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\Vw.domstol.se Anvisning för överklagande DV 3109/l.A LOU • Pf0Uuccr:H .l\' Dornstolsverkct • 2017~0(i