KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 1 (4) Mål nr 5189-09 , ��-r f 2009·12= O 1 KLAGANDE 2009 -11- 2 7 Meddelad i Göteborg Stenungsunds kornmun STO-Upphandling Strandvägen 15 444 82 Stenungsund MOTPART Ellös Buss AB, 556666-6938 Klockarebergsvägen 3 474 32 Ellös Ombud: Advokaten K.aisa Adlercreutz och jur. kand. Joel Gustavsson MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 119 18 404 39 Göteborg ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Länsrätten i Göteborgs beslut den 24 juli 2009 i mål nr 5657-09, se bilaga A SAKEN Interimistiskt förordnande i överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten bifaller överklagandet och undanröjer länsrättens interi­ mistiska beslut. YRKANDEN M.M. Stenungsunds kommun yrkar att kammarrätten upphäver länsrättens interi­ mistiska beslut. Till stöd för sin talan anför kommunen bl.a. följande. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada ansöka om åtgärder enligt LOU. Bestämmelsen i 16 Dok.Id 133221 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:40 KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 2 Mål m 5189-09 kap. 2 § andra stycket LOU motsvarar 7 kap. 2 § i lagen (1992:1528) om offentlig upphandling. Av specialmotiveringen till den senare paragrafen (se prop. 2001/02:142 s.102) framgår att bestämmelsen innehåller en särre­ glering när det gäller de interimistiska besluten och att bestämmelsen i 28 § förvaltningsprocesslagen (FPL) inte är tillämplig. Laglig grund för interi­ mistiskt förordnande enligt 28 § FPL föreligger således inte i mål enligt LOU. Om kammarrätten ändå skulle finna att 28 § FPL är tillämplig i före­ varande mål ska beaktas att kommunen inte har genomfört en otillåten di­ rektupphandling. Det är inte heller sannolikt att Ellös Buss AB:s ansökan om överprövning kommer att vinna framgång. Kommunen har tecknat avtal med Orusttrafiken efter ett förhandlat förfarande med stöd av 4 kap. 5 § 3 p. LOU. Det har uppstått en tidsnöd som inte är hänförlig till kommunens eget agerande och därmed har kommunen haft stöd för att använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Avtalet var avsett att vara tillfälligt och slöts med Orusttrafiken som bedömdes ha bäst förutsättningar att upp­ fylla avtalet. Kommunen har inte haft för avsikt att trotsa domstolens beslut och har inte brutit mot reglerna i LOU eller de gemenskapsrättsliga princi­ perna. Det är också viktigt att beakta att viktiga samhällsfunktioner står på spel och då får med hänsyn till proportionalitetsprincipen inte 4 kap. 5 § 3 p. LOU tolkas alltför restriktivt. LOU måste alltid ställas mot andra viktiga intressen. Kommunen är skyldig enligt lag att tillhandahålla skolskjuts och skolbarnen har skolplikt. Utebliven skolskjuts skulle innebära en mycket kaotisk situation där kommunen inte bara bryter mot lagen, utan även andra viktiga samhällsfunktioner kan komma att påverkas. Kommunen har därför hos länsrätten hemställt om förhandsbesked från EG-domstolen i denna frå­ ga. Ellös Buss AB har inte heller lidit någon skada på grund av förfarandet vid upphandlingen. Ellös Buss AB bestrider bifall till STO:s överklagande avseende länsrättens interimistiska beslut den 24 juli 2009 och anför bl.a. följande. Oaktat på vilken bestämmelse länsrätten grundar sitt interimistiska beslut har en ade­ kvat skadebedörnning vidtagits. Det framgår av länsrättens beslut att det KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 3 GÖTEBORG Mål nr 5189-09 framstår som sannolikt att bolagets ansökan om överprövning kommer att bifallas. Vikten av interimistiskt beslut är avhängig övriga sakomständighe­ ter. Bestämmelsen i 16 kap. LOU avseende överprövning nämner enbart situationen med tillåtna direktupphandlingar. Det aktuella målet rör sig om otillåten direktupphandling. Med hänsyn till den allvarliga överträdelse av LOU som en otillåten direktupphandling utgör är det av stor betydelse att en domstol även här har möjlighet att meddela interimistiskt beslut. Den möj­ lighet som finns att rättsligt pröva lagligheten av en otillåten direktupphand­ ling skulle annars riskera att bli uddlös. Möjligheten att tillämpa 28 § FPL föreligger därmed för aktuell situation. Länsrätten har även, i enlighet med vad som gäller enligt 28 § FPL, gjort en erforderlig materiell prövning med syftet att bedöma det aktuella målets utgång. Då det vid otillåten direktupp­ handling regelmässigt föreligger tecknat avtal bör ett interimistiskt beslut innebära att detta avtal inte får tas i anspråk. Mot denna bakgrund saknas skäl att upphäva det interimistiska beslutet. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i förevarande mål är om det funnits förutsättningar för länsrätten att enligt 28 § FPL interimistiskt förordna att kommunen inte får ta det ingång­ na avtalet med Orusttrafiken i anspråk eller i övrigt utnyttja det. Av 28 § FPL framgår att en domstol som ska pröva ett överklagande får bestämma att det överklagade beslutet tills vidare inte ska gälla och även i övrigt förordna i saken. Vidare framgår av 2 § samma lag att om det i lag eller författning som beslutats av regeringen har meddelats bestämmelse som avviker från denna lag, gäller den bestämmelsen. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 16 kap. 2 § LOU hos en allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt sistnämnda paragraf. Rätten får enligt 16 kap. 2 § andra stycket LOU omedelbart besluta att upp- KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 4 GÖTEBORG Mål nr 5189-09 handlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leve­ rantören. Kammarrätten gör bedömningen att nämnda paragraf i LOU måste anses uttömmande och således borde betraktas som en avvikande och inte en kompletterande bestämmelse till regleringen i FPL, jfr. prop. 2001/02:142 s.102. Länsrätten har därmed inte haft fog för att tillämpa 28 § FPL i förevarande fall. Det interimistiska förordnandet ska därför undanröjas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1) �� Lisbeth Edlund ��41� /lrL- fur�ttl'Ife?{_fsson Lennart Berglund referent LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE Mål nr 5657-09 E Rotel 22 BESLUT 2009-07-24 Meddelat i Göteborg Sida 1 (7) flb3 b;__,\.cuT -A Ellös Buss AB, 556666-6938 Klockarebergsvägen 3 474 32 Ellös Ombud: Advokaten Kaisa Adlercreutz Jur.kand. Joel Gustavsson MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Göteborg MOTPART STO-Upphandling Stenungsunds kommun, Orust kommun 473 80 Henån SAKEN Dok.Id 174546 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-732 70 00 031-711 78 59 E-post: lansrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om interimistiskt förordnande BESLUT Länsrätten förbjuder STO att ta i anspråk eller i övrigt utnyttja det ingång­ na avtalet med Orusttrafiken innan länsrätten har beslutat något annat. Beslutet gäller omedelbart. LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 BESLUT Sida 2 5657-09 BAKGRUND OCH YRKANDEN STO-Upphandling, upphandlande myndighet för kommunerna Stenung­ sund och Orust (nedan benämnd STO), inbjöd genom förfrågningsunderlag daterat den 6 februari 2009 leverantörer att lämna anbud avseende skol­ skjutstrafik för Stenungsunds kommun. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande och sista anbudsdag var den 2 april 2009. I tilldel­ ningsbeslut daterat den 28 april 2009 beslutade STO att anta Orusttrafiken AB som leverantör av skolskjutsar. Ellös Buss AB (nedan benämnt bola­ get) ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Genom dom den 26 juni 2009 i mål 3345-09 förordnade länsrätten att upphandlingen skulle göras om, bl.a. till följd av att förfrågningsunderlaget innehöll väsentliga brister. Den 29 juni 2009 träffade STO avtal med Orusttrafiken AB gällande skolskjutstransporter med skolbuss. Bolaget anför nu att avtalet från den 29 juni 2009 utgör en otillåten direkt­ upphandling och yrkar att direktupphandlingen ska göras om och att läns­ rätten interimistiskt förordnar att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Bolaget anför i huvudsak följande. STO har tecknat avtalet utan att beakta länsrättens ovan nämnda avgörande i mål 3345-09. Trots den kritik som har framförts mot den tidigare upphandling­ en och trots att STO på grund av länsrättens dom varit förhindrad att full­ följa upphandlingen (jfr RÅ 2005 ref 17) har någon ny annonsering inte skett. Istället har STO skrivit avtal med den i upphandlingen vinnande le­ verantören Orusttrafiken. Avtalet som löper över ett år berättigar Orusttra­ fiken till en ersättning om 5 185 000 kr vilket klart överstiger tröskelvärdet enligt LOU. Tilldelningen av avtalet skull� således ha upphandlats i enlig­ het med 4 kap. LOU. Då tilldelningen av avtalet inte har genomförts med iakttagande av formföreskriftema i LOU utgör avtalstecknandet en direkt­ upphandling. Eftersom den saknar stöd i LOU är den att kategorisera som en otillåten direktupphandling. Sida 3 LÄNSRÄTTEN BESLUT 5657-09 I GÖTEBORG Avdelning 2 Vidare har avtalet skrivits på i stort sett samma villkor som gällde enligt det tidigare förfrågningsunderlaget. Mot bakgrund av detta samt att avtalet undertecknades den 29 juni 2009, dvs. enbart tre dagar efter länsrättens dom, står det klart att STO aldrig haft för avsikt att efterleva länsrättens eventuella förordnande. STO:s tillvägagångssätt är därför ett tydligt fall av domstolstrots. Detta felaktiga agerande förstärks av att avtalet löper under så pass lång tid som ett år vilket inte kan anses nödvändigt för det fall STO ansett att avtalet endast är en tillfällig lösning. Vidare har inte STO tillfrå­ gat någon annan leverantör än Orusttrafiken. Även för det fall direktupp­ handlingen varit tillåten, vilket nu inte är fallet, har någon konkurrensut­ sättning i vart fall inte skett. En upphandlande enhets beslut att genomföra en otillåten direktupphand­ ling strider mot de mest grundläggande principerna för offentlig upphand­ ling vilka kommer till uttryck i I kap. 9 § LOU. Principerna i 1 kap. 9 § LOU har därför under alla omständigheter inte iakttagits. En upphandling som inte har genomförts i enlighet med LOU kan förklaras ogiltig vilket även framgår av rättspraxis Gfr RÅ 2005 ref 10). Skyldigheten att er1